Bild
Nästa artikel

Skattepiskan svingas

Podcast

Avsnitt 61: I det här avsnittet av Vi Bilägares podcast benar vi ut nya bilskatteförslaget bonus-malus. Och så hinner vi med lite från provkörningen av nya Opel Insignia också.

Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du webbredaktören Maria Dahlin som får besök av redaktionsmedlemmarna Tommy Wahlström och Fredrik Diits Vikström.
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.
 
Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?

Kommentarer

#1
2017-04-07 20:18

Ford Mondeo Kombi har lika stort avstånd mellan stötfångare och lastutrymme som Insignia.
Och hur långt man kommer med en elbil bestämmer man själv.

#2
2017-04-09 10:55

Kan tycka det låter som redaktionen har lite svårt att förhålla sig till bonus malus. Ska man vara positiv eller negativ?
Hur ska man se på miljöbilar?
Hur ska man betygsätta bilarna i tester med hänsyn till miljö och förbrukning?
Hur ska man förhålla sig till alla svenskar med kanske sämre ekonomi som har lite törstigare alt skitigare bilar?
Just nu verkar man stå och vela och det ser man även hos andra biltidningar redaktioner, detta är ju frågor som kommer bli allt mer aktuella av allt att döma.
Inte minst EUs draglok Tyskland satsar nu extremt hårt på miljövänligare bilar och det kommer förmodligen styra rätt mycket även för alla medlemsländer. Tyskland bygger nu laddstationer och vätgasmackar i hög takt.
Våra grannländer Norge och Danmark satsar hårdare än Sverige på ny teknik och bilar utan utsläpp.
Exempelvis har Danmark nu 8 stycken vätgasmackar, dvs det skulle redan idag vara möjligt att äga en vätgasbil där.
Det är även betydligt större skatteavdrag i Norge och Danmark när man köper såna bilar även om bonus malus som föreslagits blir verklighet.

#3
2017-04-10 20:10

En redaktion måste väl inte förhålla sig på något speciellt sätt till förslaget annat än att man rapporterar hur det slår för olika bilkategorier. Vad betalar t ex en spritbil?? Co2 halten för den biltypen finns inte angiven hos transportstyrelsen

#4
2017-05-09 20:14

Bonus-Malus har inte mycket med miljö att göra. Det syftar i huvudsak till att säkerställa skatteinkomster istället för de skatteinkomster som försvinner när man gör omställning till eldrivna bilar. Vem trodde något annat, ca 10 kr i skatt per liter drivmedel kan man inte bara gå miste om. Det vore naivt att tro att bilisterna skulle komma i stort sett gratis ur detta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.