Bild
Nästa artikel

Rapport från Tannistestet!

Podcast

Avsnitt 39: Vi Bilägares podcast besöker Danmark. Följ med Vi Bilägares redaktionschef och medlem i Årets Bils jury Tommy Wahlström och hans gäster på en ordentlig åktur ibland kandidaterna till Årets Bil 2016.

Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. Det här är ett specialavsnitt från danska Tannis där alla kandidater till Årets Bil samlats för sättas på prov av en mängd motorjournalister. I det här avsnittet hör du redaktionschefen Tommy Wahlström som får besök av Fredrik Diits Vikström och Marianne Sterner.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?

Kommentarer

#1
2015-10-09 15:28

Varför finns Årets bil ens kvar? Så mutat det bara kan bli.

#2
2015-10-09 16:25

Snacka om revansch för Mirai, Toyotas nya vätgasbil!

#3
2015-10-10 02:35

Förakt för standardbilar?
Det gör ju att man föraktar den som antyder en sådan inställning efter förtjänst.

Årets bi har ingen relevans om den enbart är till för att snorkiga och uttråkade journalister med ful mun och stort ego skall få roa sig.

#4
2015-10-10 08:12

Marianne Sterner verkar tycka att det är positivt att en bil är tung! Det känns "tryggt".... när alla biltillverkare kämpar för att sänka vikten så mycket som möjligt för att sänka energiförbrukningen. Och hur ska Toyota kunna lansera Mirai i Sverige när det inte finns några vätgasmackar? Snacka om noll koll...

#5
2015-10-10 11:18

Raywave, nu är du orättvist mot Marianne Sterner. Bilen är tung pga tekniken med vätgas (nåt som hela tiden utvecklas) men tyngdpunkten är låg på den nya plattformen (som även nya Prius är byggd på) så då blir köregenskaperna ändå bra. Vad gäller vätgasmackar är det självklart ett stort problem men nånstans måste man ju börja. Nu har Toytota visat att vätgasbilen går att bygga, dvs ett slags proof of concept så som Tesla gjort med elbilen (Model S). I båda fallen är det två mycket bra bilar som verkligen fungerar fullt ut.

#6
2015-10-20 17:19

Om veckans avsnitt tycker jag att i vanlig ordning är ViB-redaktionen med Marianne Sterner i spetsen väldigt enkelspårig när man helt tycks tro att bilvärlden enbart består av tyska och asiatiska fordon. Jag har haft flera av dessa och kan intyga att jag med all min erfarenhet inte varit överhövan imponerad. Sen vet ej jag vilka bilar som kandiderar till "Årets Bil". Sen det här med autobroms: Man måste vara medveten om att ju fler "finesser" av detta slag ju större risk att föraren kopplar av i stället för att köra aktivt. Lägg märke till att jag inte med det menar att köra aggressivt. Det är tvärtom det värsta jag vet.

#7
2015-10-20 17:44

Vad kom först ägget eller hönan? Jag har varit med länge, sett dom olika koncepten komma och gå, sist var det väl E85 som blev en flopp fast infrastrukturen fanns, på -70 talet var det någon annan gas, Att bygga upp infrastrukturen till dessa som någon beskriver som "proof of concept" är så dyrt och är det tryck tankar som bränslet skall förvaras i skall det besiktigas, prov tryckas och alla säkerhetsklassningar med mera, Många har känt sig kallade men ingen har blivit någon succé så har dom avlöpt med föga framgång under åren. Med elen är det annorlunda, den finns nästan överallt och finns den inte, är det inte så besvärligt att dra lite kabel, och man behöver inte en special lastbil som skall transportera ut bränslet till alla tankarna, elen "flyter ut" till alla tankställen själv bara man vrider en brytare. Fossil fordon fanns i slutet av 1800-talet lika så el fordon, vi satsade på fossil för det var mer lönsamt för oljebolag och biltillverkarna fick sälja reservdelar och laga bilmotorer i 110 år vi "glömde" att utveckla elfordonen men det har bla. TESLA gjort nu på några få år, men vi har som sagt tappat många år i utveckling av elbilar och servisen på deras motorer är inget alls bara en rörlig del mot hundra eller fler i en fosilbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.