Bild
Nästa artikel
I det här avsnittet pratar vi bland annat om trenden med trecylindrigt och om nya Opel Adam Rocks.

Podcast: Vi synar trenden med 3 cylindrar

Podcast

Avsnitt 2: Ett nytt avsnitt av Vi Bilägares podcast är här. I veckans pod synar vi bilindustrins satsning på trecylindrigt. Hör även om några av de senaste provkörningarna.

Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Andreas Jennersjö som får besök av biltestare Calle Carlquist och redaktionschef Tommy Wahlström.
 
 Ämnet för veckans pod är trenden med trecylindriga motorer. Är det här en hysterisk jakt på fina siffror i EU:s körcykel eller en smart och rolig teknikutveckling? Utöver det får vi höra Calle Carlquists berätta om första intrycken av senaste Jeep-modellen Renegade, Tommy Wahlströms provkörning av Nissans Golf-utmanare Pulsar och om Andreas Jennersjös upplevelser av nya Opel Adam Rocks på gatorna i Lettlands huvudstad Riga. Vi bjuds även på en spaning om Opels framtid.
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ned podcasten gratis genom att trycka här. Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Inom kort dyker Vi Bilägares podcast även upp på Itunes.

Vi hoppas att du får en trevlig stunds lyssning!

Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.
 
(Vi ber om ursäkt för knaster i ljudet. Detta är något som vi jobbar för att åtgärda snarast).

Diskutera: Vad tycker om vår podcast? Vilka ämnen vill du att vi ska ta upp?

Kommentarer

#1
2014-09-19 18:34

Hög bränsleförbrukning med tre cylindrar... motorerna är nog inte färdigutvecklade. Kan det ha att göra med den höga litereffekten?
Dessutom ojämn tändföljd. Hur låter det? Dunk dunk dunk.....dunk dunk dunk.....dunk dunk dunk.....? Det bord kunna fixas med en annan vevaxel.

#2
2014-09-20 09:31

Ferrari hade väl ett tag den minsta v8an på marknaden. Den var väl på 2 eller 2.2 liter. Att de inte inför det igen med turbo.

#4
2014-09-20 12:45

Vad som är störande är att Carlquist kommer med påståenden som inte är korrekta.

Sådant är illa för en privatperson men absolut över gränsen för den som hämtar ut en lönecheck i utbyte för sina åsikter.

Man har faktiskt legitim orsak att ställa krav på kvalitet från den som utövar sitt yrke.

Opel blev historiskt inte årets bil ”gång efter annan” bara 1985 och 87, det är knappast en hel drös som man får intrycket av.
Sedan dess är det bara 2009 och 2012.

Det var inte alls uteslutande enbart värdelösa bilar under hela 1990-talet och början av 2000-talet.

Alla hade inte alls fantastiskt dålig kvalitet och de rostade inte heller värre än de gamla bilarna från 1950 och 60-talet och som alla kunnat konstatera så är rosten ett obefintligt problem efter 1998.

Och vad är det som ”gått sönder”?
På samtliga bilar enligt påståendet?
Låter som lite värre saker än krånglande centrallås?

Detta låter som någon som fastnade i en Kadett 1986 och Astra 1992 och sedan legat i hängmattan och lyssnat på skvaller de senaste 20 åren.

Hela denna förolämpning som utslungas gäller endast ett antal specifika årsmodeller och specifika modeller och specifika versioner och inte alla och samtliga som det hävdas och verkligen inte under 2000-talet där endast Zafira av någon orsak varit extra feldrabbad.
Och det påstås även att bilarna under 2000-talet skulle ha rostat värre än under 1950-talet.

Vad ligger bakom ett sådant påstående?

Detta nonchalanta sätt att handskas med sanningen är något man förväntar sig att inte behöva se från en person med lång yrkesbana.

Att även övriga åsikter är extremt okunniga och amatörmässiga gör inte bilden bättre.

#5
2014-09-20 13:07

Hej N-iklas,
Vi är ledsna att du inte uppskattar det generella tonläge vi har i podden. Skulle det vara så att de handlar om direkta faktafel så är vi så klart tacksamma för att de uppmärksammas så de kan rätta till.

I detta fall handlade det om en erfaren biltestares upplevelse av att Opel svängt om och nu levererar bilar med minst lika hög kvalité som konkurrenterna. Problemet för Opel i dag tycks istället vara tidigare modellers brister samt ett tuffare marknadsläge.

#6
2014-09-20 17:31

Suttit och plågat mig igenom 20 minuter med skrapigt ljud och fick dessutom starta om podcasten 3 ggr av någon outgrundlig anledning då det hängde sig och blev helt tyst.

Ska ni göra podcasts med sådan här dålig ljudkvalite framöver kommer ni kunna komma med hur mycket bra kommentarer och intressant innehåll som helst - Ingen kommer nämligen att lyssna på det ändå !!

#7
2014-09-21 00:45

Tips med ljudet... Låter som om att antingen hårdvaruaccelerationen på ljudkortet inte är aktiverat, och att processorn inte orkar med att göra det mjukvaruvägen, eller att det är nåt kompabilitetsproblem med drivrutiner och hårdvaruaccelerationen...

I övrigt var det intressant att lyssna på :P Även om han kanske överdrev en aning tyckte jag det var kul att höra Calles utsläpp av aggressioner ;-)

#8
2014-09-21 10:33

Ljudet har även jag upplevt som "skrapigt" och det på flera PCs så problemet borde rimligen ligga på "avsändar-sidan" för dessa skrap har inte upplevts i andra sammanhang.

#9
2014-09-21 10:58

Angående den tvivelaktiga ljudkvaliteten så kan jag säg att det med 110 % säkerhet inte beror på varken min mjukvara eller hårdvara, inte heller på skit bakom tangentbordet :)

Jag sitter bakom en topputrustad speldator med grymma prestanda - Högtalarna är Harman/kardon dessutom - och har järnkoll på allt som har med ljud och bild att göra då detta är ett av mina största intressen.

Fick DU bra ljud i denna Podcasten Roger ?

Ser att ViB nu lagt till en notis om detta med ljudet - Har inte för mig att det stod något om det innan

"(Vi ber om ursäkt för knaster i ljudet. Detta är något som vi jobbar för att åtgärda snarast)."

#10
2014-09-21 14:02

Bra podcast och skönt att höra folk raljera lite och tycka till.
Hoppas ni får löst ljudproblemen tills nästa podcast och kör vidare på en sköna jargong, det gör att ni sticker ut lite i den überneutrala mängden.

#11
2014-09-21 15:39

Syftade på datorn det är inspelat på. Knäppande på det där viset har jag för mig om att jag hört när det varit problem med hårdvaruaccelerationen. Tror det är typ ljudets motsvarighet till att få dropped frames när man rippar video. Eftersom det är tidningsfolk vi pratar om så gissar jag att de kör Mac och då har jag noll koll :P I Adobe Audition i Windows kan man ändra latency. Ökar man latency minskar man belastningen på datorn/ljudkortet. Spelar man in med medhörning (så man hör sig själv i lurar samtidigt) kan det bli irriterande om latency är ställd för högt dock, då ljudet kommer vara förskjutet med motsvarande tid som latency är ställd på.

#12
2014-09-22 17:27

Små motorer som man tar ut hög effekt ur och som ska släpa på allt tyngre bilar. Hur gamla kommer dessa bilars motorer att bli egentligen. Dubbelmassesvänghjul som har flera delar åtskilda av nåt elastiskt material. Lösningen ställer redan till det på några bilar (VW bl.a) med fyrcylindriga motorer. Det blir nog inte bättre med tre cylindrar. Dyrt att åtgärda är det också.
Kommer de att klara 300 000 km som många bilar gör nu?
Lägg sedan till "finesser" som elektrisk handbroms, nyckelfria lås, ingen tempmätare för motorn mm.

#13
2014-09-23 11:27

"Andreas J" : Det är bara att vänja sig vid syrliga kommentarer ifrån "N-iklas" om ni säger eller skriver något dåligt om Opel. Det går däremot bra att nedskriva precis allt annat.
Håller med om att bilarna inte alls höll den kvalitet som varit fallet tidigare och att den nu åter är bättre igen men detta gäller ju faktiskt samtliga fabrikat och det finns mycket att välja på.
"N-iklas" som har full koll vet förstås att alla som har ägt Opelbilar under den omtalade tiden ljuger och för en privat hat-kampanj mot märket. ( detta helt utan anledning )

#14
2014-09-29 14:48

Jag skall be att få påpeka att det handlar om fakta och kunskap - kontra intryck och åsikt.

I dagens samhälle gör man ingen skillnad mellan dessa två motsatta förhållanden.

En av orsakerna till att samhället är på randen till undergång.

#15
2014-09-29 15:06

Inte samhället, bara Opel!

#16
2015-02-22 16:36

En grundregel är att en liten motor drar mindre om den körs "snällt" där man accepterar att ligga sist och och tycker att det går undan gott nog med ett behov av en omkörningssträcka på en mil på plan mark, alla avvikelser ifrån den skolan gör att lillen glupar i sig mer än den större men till bråkdelen av den effekt som den stora motorn levererar under samma förhållanden och så slitaget på detta med en uppskrämd mus till motor.
En trecylle 0,9 med turbo, som driver typ en mellanstor kombi? Finns också en SUV med detta konceptet, ja verkstäderna går en ljus framtid till mötes.

#17
2015-02-22 17:27

Mistro, samtliga fabrikat är inte bättre idag utan helt tvärtom, mycket idag handlar om hur skickligt märket/koncernen är i att hantera media och sina egna upplägg och där får man nog lov att säga att GM /Opel har att lära då gemene man ägnar sig mest åt vad man i dagligt tal kallar för skvallerjournalistik undantaget är premiummärkena som vilar på grundgjutna fundament men allt under det flyter fritt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.