Bild
Nästa artikel

Podcast special: Det svarta guldet

Podcast

Den här veckan handlar Vi Bilägares podcast om olja. Få reda på allt om bränslepriser och drivmedelsinnehåll när experten ger svar!

Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast.

Hur kommer det sig att bensinpriset bara sjunker med någon krona trots att råoljepriset har mer än halverats? Var kommer oljan vi använder ifrån? Vad händer med etanolen och när stiger oljepriset igen?

I det här avsnittet hör du redaktionschefen Tommy Wahlström som gästas av Ulf Svahn, vd för Svenska Petroleum och Biodrivmedelinstitutet SPBI.
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.
 
Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?

Kommentarer

#2
2016-03-11 16:56

Var väl inte så dåligt men lite väl utdraget om allmänt som många känner till och det blev inte så mycket tekniska frågor. Men den s.k. experten kanske ändå inte hade kunnat svara på det.

#3
2016-03-11 18:02

Fick svar på min fråga. Tack

#4
2016-03-11 18:47

Japsen lägg ner dig själv istället! Eller flytta till Japan och dra ur sladden!

#5
2016-03-11 19:01

Podden lades ut kl 14:07. Tre minuter senare har "japsen" sågat den totalt. Hur kan man bilda sig en uppfattning på endast 3 min av ett 44 minutersprogram?? Tycker det var intressant att lyssna på, kanske något väl långt. En halvtimme hade räckt.

#7
2016-03-11 20:49

Jag är ledsen men jag håller med Japsen. Det här var faktiskt pinsamt tråkigt och dåligt.
Massa blaj, ingen konsistens, låg teknisk kunskap. Mest politiskt dravel med åsikter hit och dit som redan är uppenbara och man redan hört om hundra gånger.
Det lilla som fanns var mest tabelldata... Att rapa tabelldata ger inte mycket.
Skittråkigt att lyssna på.

Han hade ingen aning om att Fischer Tropsch används i Sverige och vilka kostnader det innebar.
Ni frågade heller inget om den stora andelen förnybart i diesel men inte i bensin. Typ hälften av alla intressanta frågor försvann.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropsch-processen

"I Sverige finns två företag som säljer Fischer-Tropsch-dieseldrivmedel. Det är EcoPar AB, som säljer sådana drivmedel under varumärket "Ecopar" med säte i Göteborg/Angered och FramTidsbränslen AB med sin produkt Paradiesel med säte i Sundsvall. EcoPar AB har sålt stora volymer, många tusentals kubikmeter, av FT-dieseldrivmedel i ren form, ej blandad med dieselolja baserad på råolja. Det tycks vara unikt i världen."

Hur kan man inte ha koll på det här om man påstår sig jobba med (bio/framtida) drivmedel?
Så det är som vanligt. Man frågar folk som jobbar med saker så har de alltid sämre aning än google.

#8
2016-03-12 01:08

Jag har mest beröm att ge både Tommy och Ulf Svan vilka var intressanta att lyssna på till skillnad från vad några andra här tycker. Bra initiativ från redaktionen att göra intervjun och låta läsarna ställa frågor.

#9
2016-03-12 08:33

Farbror Blå: Jag håller med dig om att det var ett intressant ämne att diskutera. Och det är jättebra att redaktionen tar sig tid till att fråga oss läsare. Så det uppskattas som du säger. Men tyvärr tycker jag att innehållet blev monotont, tråkigt, väldigt mycket politiska åsikter och andra saker som är redan uppenbara. Känslan av att killen skulle expandera mitt tekniska kunnande uteblev helt.
Det är svårt att göra alla till lags. Så är det väl.

#10
2016-03-13 12:19

Det som jag tycker är märkligast är att bensinpriset alltid höjs intill storhelger och semestertid när folk kör som mest. Samt att alla bolagen lyckas höja samtidigt utan att konkurrensverket tycks ha några invändningar.

#11
2016-03-13 12:22

Focus man vill förstås sno fordonsförare på så mycket pengar som möjligt när de tankar som mest.

#12
2016-03-13 17:46

Det är ju just det som är åt h-e och som jag räknat ut själv.

#13
.
2016-03-13 19:46

Höjer ett bolag beror det väl på världsmarknadspriset .. det är nog det som styr inköpen. Därav måste nog alla de olika, nåja, de är inte så många olika bolag numera, justera sina priser likartad. Det tycker inte jag är konstigt.
Men lågprisbensin låter farligt :-)

#14
2016-03-13 20:04

Focus, vi lever med marknadsekonomi då gäller det att sno åt sig vad man kan!
Men vad är alternativet? Centralstyrning som i kommuniststater?
Ok, det har vi ju facit från, finns det någon enda av dessa regimer som fungerat?

#15
2016-03-14 09:33

Tror du verkligen att världsmarknadspriset styrs efter att lilla Sverige firar ex.vis Midsommar eller när vi här har semestrar? Så naiv får man inte vara.