Bild
Nästa artikel
Ford Focus från 2005 med rostangripen hjulupphängning.

Podcast: Rosten på nya bilar

Podcast

Avsnitt 8: Varför hittar vi utbredd rost på nya bilar? Boo Wennerberg om biltillverkarnas ansvar och menlösa garantier. Calle Carlquist berättar om senaste testet och provkörningarna. Lyssna in senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast.

Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Andreas Jennersjö som får besök av konsumentreporter Boo Wennerberg och biltestare Calle Carlquist.
 
Ta del av Vi Bilägares rostregister. Alla bilar som förekommer i våra tester får sitt rostskydd grundligt granskat och betygsatt.
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Inom kort dyker Vi Bilägares podcast även upp på Itunes.
 
Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.
 
Diskutera: Har du råkat ut för rost på en nyare bil?

Kommentarer

#1
2014-10-31 15:35

Rost är inget som prioriteras just nu. Nu talas det bara om CO2 utsläpp.
Det är bra att det finns, åtminstone en tidning, som gör lite grundligare koll på bilar som gått några år och några tusen mil. Heja Vi Bilägare!

#2
2014-10-31 17:01

Varför rostar moderna bilar? Hur kan kunderna tolerera något sådant? Varför betalar köparna hundratusentals kronor för sånt skräp? Varför tillverkas de *fortfarande* inte av material som inte kan rosta? Att köpa en NY bil måste vara världens absolut sämsta affär.

#4
2014-10-31 18:32

Bruno, de allra flesta skulle ha råd med både nyare och helt nya bilar om de bara prioriterar det.

#6
2014-10-31 18:44

Men i ditt inlägg 18:10 var det aldrig tal om vilken prisklass på bilen - bara att "adeln och moderater" skulle ha råd med nyare bilar. Jag svarade då att de allra flesta skulle ha råd med både nyare och helt nya bilar om de bara prioriterar det. Och om du nu köpte en helt ny bil om än av billigare variant så faller du ju precis in i det jag skrev. Och enligt din egen teori måste du ju då vara adel eller moderat - det var ju dem som dagens system gynnade, skrev du - de som har råd med nyare bilar =)

#7
2014-10-31 22:02

Det är katastrof att man måste göra en underredsbehandling på en ny bil för att den ska hålla en rimlig tidsperiod.

#8
2014-11-01 08:18

Att vi inte protesterar mer mot att en bil som kostar lika mycket som en villa rostar bort på några år. Det beror på hjärntvätten som vi har blivit matade med under många år att bilar rostar. Vi skulle inte acceptera att huset för samma pris ruttnade bort på några år.

#9
2014-11-01 08:54

Problemet är att folk behåller sina bilar för länge. 10 år sen skrot vore bäst. Lite rost spelar då ingen roll.

#10
2014-11-01 09:06

Det finns metall legeringar som är billiga, rostfria, lätta och starka. Vi borde ställa kravet att biltillverkarna använder dessa snarast för säkerheten, vi accepterar inte rost när det gäller flygplan, så varför bilar? Det är dags att sluta vara dårar.

#11
2014-11-01 09:08

Japsen, alla är inte födda med en guldsked i munnen som du.

#12
2014-11-01 09:11

Dessutom borde det finnas bättre alternativ till vägsaltet idag.

#13
2014-11-01 11:37

Det märkliga är, att idag tillverkas det bilar med allsköns bling-bling, men att tillverka en bil med en rejäl underredsbehandling och skarvar som inte rostar, det går inte!
Köparna ser hellre till siffror som 0-100 på 4,6 sek, som om det skulle vara något att yvar över! Man låter sig imponeras över max.hastigheter på 250km/tim, eller mer, trots att de aldrig får användning av denna prestanda!
Slutsats: folk är så korkade att det gör ont i en´!

#15
2014-11-01 13:55

men det är faktiskt dåligt att man som nybilsköpare måste kosta på bilen en rostskyddsbehandling för att grundskyddet är så uselt.
För mig är det att lämpa över rostskyddsansvaret på kunden.

#16
2014-11-02 09:04

man kan kosta på bilen en storservice för både 5000, 10.000, 15.000:- etc.

men en rostskyddbehandling för 6000-8000:- när bilen är några år gammal, Nej

#18
2014-11-02 13:52

Det är enkelt då simon, man köper de bilar som har det bästa grundskyddet för vårt klimat och det blir då de tyska bilarna.

#19
2014-11-02 18:00

Det har bevisats redan många gånger att Vi Bilägares rostanalys inte stämmer och just tyska bilar är dom som av någon konstig anledning drabbas värst på riktigt av rost (ok, vissa japaner också), tror dom har glömt att göra bilarna för täta så är det lätt hänt att rosten tar över när massan inte ändå fungerar som den är tänkt? PSA har i verkligheten haft jätte bra i verkligheten fungerande rostskydd, tror inte på Renault fastän dom får maximala poäng. Men som det är med allt här i världen, man väljer sin "tro"! :)

#20
2014-11-03 02:29

Det man lätt glömmer är att marknaderna med sådant extremt rostskyddsbehov som vi har är rätt få. Det är på nåt vis orimligt att kräva att varenda bil ska tillverkas med ett idiotland som saltar mer på vägarna än på maten i åtanke.

Mindre salt på vägen vore en bättre lösning. Salt behövs i princip bara när man har siutationer med blankis eller svartis. Att salta bort 6 cm snömodd på E4'an är inte OK.

#21
2014-11-03 12:08

Själv fortsätter jag att hävda att pengarna för en rostskyddsbehandling är bortkastade och jag bryr mig inte om hur liten den kostnaden är kontra värdeförlusten.Det är dyrt nog ändå att äga en bil och min övertygelse är också att bilarna från idag står på skroten långt innan dess rostproblem är så allvarliga att det spelar någon större roll. Rostskydda en ny bil är för mig som att lämna in en tjock-tv för rep.

#22
2014-11-06 12:20

Självklart att bilar som säljs i Sverige skall vara rejält rostskyddade från fabriken. Vi bilägare måste börja
ställa krav.

#23
2014-11-06 21:30

Det här forumet är oerhört primitivt som inte ens har trådade inlägg, alltså konversationer.

#24
2014-11-06 21:39

Bilderna visar TIO ÅR gamla bilar! Det är klart att de har rost när de har kört omkring i en saltsörja i tio år.

Vad vi måste göra i det här landet är att SLUTA ösa ut tonvis med salt. Det fräter sönder vilka bilar som helst och hamnar dessutom i våra vattendrag. Det är idiotiskt.

Se till att få bort snön från vägarna istället.

#25
2014-11-09 17:18

Det är återförsäljarens förbannade plikt att rostskydda bilarna innan dom säljs!!!!

#26
2015-02-27 19:55

Min Mercedes såg inte ut som ovan focus trots 18 år och 44.000 mil.
En bekants Lada Niva från 2006 har ingen rost alls någonstans under, men heller inga plastbitar som stänger in skiten. Back to basics är det som gäller kanske?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.