Bild
Nästa artikel

Podcast från vintertestet

Podcast

Avsnitt 104: I det här avsnittet ger vi oss ut i snö och kyla med långtestarna Audi A6 Avant, Dacia Duster, Ford Focus Active, Hyundai Kona Electric och Volvo V60.

Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Maria Dahlin, Anders Helgesson, Erik Wedberg och Calle Carlquist som berättar om strapatserna med långteststallet 2019 i det årliga vintertestet. 
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?

Podcast från Vi Bilägares vinterstudio i Funäsdalen.

Kommentarer

#1
2019-01-19 07:32

Tänk så roligt när alla kör elbil och köerna till laddarna bli lååånga. Tacka vet jag flytande bränsle.

#2
2019-01-19 10:45

Audi med isratt, äkta metall på ratten är ingen bra ide alls, och is på rutan och elbil med laddlucka som släpper in vatten, snö och is till elektriciteten, snyggt jobb där.
Märkligt att VAG så konsekvent avstår från att erbjuda rattvärme.

Focus som osäker på vägen, tja att enbart gå in för att vara snabb i styrning och reaktioner är ofta ingen bra ide, bättre att tona ner det en smula.
Själv höll jag på att krocka med den gamla modellen för att styrningen var alldeles för reaktionssnabb och den vandrar genast iväg i sidled om man är ouppmärksam en sekund och råkar peta lite på ratten.

#3
2019-01-19 14:40

Blir det köer så byggs fler laddstationer. Nu är ex Ionity på gång i Sverige med längs våra stora vägar. Där blir det 4-12 laddstationer på ställe beroende på trafikmängd.
Som som vanligt är snabbladdning inte normalladdning, utan räckviddsförlängning på resa.

#4
2019-01-19 15:02

Fast VAG kan ju erbjuda elvärme i ratten så där har du fel, Niclas. Rätt vanligt på bl a Skoda så visst är det lite märkligt att det inte är standard på de s k premium-bilarna.
Sen var ju värmen i stolen tyvärr inte av nån högre klass i Dacian och lyset verkade inte heller så jättebra. Även om bilen ifråga "bara" kostade strax under 200.000 kr så borde man kunna kräva en hyggligt fungerande elvärme i stolen och likaså ett hyfsat ljus.

#5
2019-01-19 16:29

Har kört en låne-passat denna vecka. Rattvärme i den. Inte för att jag tycker att det behövs särskilt ofta, särskilt inte när det finns kupevärmare.

#6
2019-01-20 12:45

Rattvärme och elframruta har jag haft på Skoda sedan några år.
Det fina på Skodans rattvärme är att den är i tre effekt steg och på ettan lite halvljummen hela vintern vilket är ganska skönt.
Fast vissa tycker det funkar med handskar och isskrapa.
För att inte tala om Mazda, Toyota mfl asiat bilar som ofta bara har halva ratten varm och resten minusgrader.
Ytterst otrevligt.

På premium bilar får man inget gratis utom fyra nollor i grillen.

#7
2019-01-20 15:32

Jaha mycket märkligt, i så fall får vi anklaga de oerhört svårlästa och plottriga instruktionsböckerna i VW och Skoda.
Får väl göra ett nytt försök då.

#8
2019-01-20 20:02

Hoppas inte bilarna inte är lika antikliknande som mickar och mickställ!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.