Bild
Nästa artikel

Elbil i fikatest och svindyr soppa

Podcast

Avsnitt 102: Räckviddsmätning i Kia e-Niro, djupdykning i svajande bränslepriser och gerillamarknadsföring. Allt i senaste episoden av Vi Bilägares podcast.

Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du webbredaktören Maria Dahlin som får besök av redaktionsmedlemmarna Tommy Wahlström och Fredrik Diits Vikström. 
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.
 
Tillägg:

Sedan vi spelade in vår podd har riksdagen antagit en ny budget som innehåller ändrade regler för uppräkningen av bränsleskatten. Från och med 1/7 2019 ska bränsleskatten bara räknas upp med konsumentprisindex och inte som tidigare KPI + 2%.
Förändringen kommer dock försent för att påverka uppräkningen för 2019 som genomförs redan den 1/1 - 2019.  


Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?

Kommentarer

#1
2018-12-14 14:04

Försvann inte indexuppräkningen av bensinpriset i samband med senaste budgetomröstningen?

#2
2018-12-14 15:59

Kanske orättvist men.
Lyssnade på podden och Eniro testet.
34 mil kom man med 4killometer kvar till 0 km.
En ren elbil bil för 375000 plus vinterdäck och defa värme.
Jag har bara kört hybriden men jämförelsevis med det jag kör är det ju en bullrig skit bil och inte lite pensionärs status.
Åkomfort motsvarande kanske som nya fabia kombin som ger både mer lastutrymme och en trevligare och mer användbar vettig bil för en familj för mindre än halva kostnaden.
I dagens läge måste man nog vara lite miljöpartist för att välja Eniro bilen tycker jag.

#3
2018-12-14 16:19

mso 1000 - om det var fikaresan till Söderhamn (har inte lyssnat ännu) så var ju batteriet inte full-laddat vid starten så nån ytterligare mil hade det nog blivit med fullt batteri. Sen var det ju i stort sett bara "motorvägs-körning" vilket är worst case för elbilar.
Sen håller jag nog inte med dig i din jämförelse med Fabia - har visserligen bara kört Niro Plug-in men nog tycker jag att den känns klart "vassare" i utförande m m jämfört med Fabia.

#4
2018-12-14 17:01

Pi. Rätt eftersom sista 10% tar oändligt lång laddtid så orkade han inte vänta, tror han hadde typ 96%.

Jag fick åka en kort sväng med en kompis som länat hem en ny 110hk Fabian med dsg7 lådan och jag blev imponerad av komforten då det var några år sedan jag testade Fabian sist.
Under den milen runt stan låg den på snåla siffror på färdatorn stadigt under 0,5.
Hybrid niron kördes ett halvår tidigare och på våran assfalt var den inte tyst på något sätt.
Och jag kan inte säga att den var speciellt snål heller på landsvägen.
Trot Fabian matchar den närsomhelst.
Nu är det väl iofs i stadstrafiken en hybrid utmärker sig bäst.

#5
2018-12-14 17:04

mso 100: Du anklagar E-niro för att ha pensionärs-status.....och så jämför du med Skoda Fabia??! Det är humor.....

#6
2018-12-14 17:33

Henrik det är humor det.
Monte Carlo med sportchassi.
Den är iaf rolig.

Men om man beaktar det ekonomiska så bär det sig nog inte ens på 15000 mil att köra en elniro utan bara en massa besvär med dyngiga sladdar

#7
2018-12-14 21:32

Jag tror nog man är glad varje gång man tar fram den dyngiga sladden och laddar bilen med gratis ström på jobbet.
Däremot värker det våldsamt i plånboken då tanken skall fyllas på Fabian.
Men får hålla med om att Montecarlo modellen av Fabia är lite småtuff, men kombimodellen ser fortfarande anskrämlig ut.
Men som jag sagt i annan tråd så är nya Scala nått i hästväg snygg för att vara en Skoda :) både ut- och invändigt.

#8
2018-12-14 22:58

Fast kombi-modellen av nuvarande Fabia är ju helt OK tycker jag - i alla fall om man jämför med föregående Fabia-modell - typ 2014 eller nåt sånt. Men Scala håller ju en annan klass - det håller jag absolut med om.

#9
2018-12-15 05:55

@ Guran

Att mängden elbilar ökar, om än måttligt, beror inte på att de är bättre. Detta är viktigt att hålla i minne. Det beror på att staten använder våra skattepengar till att gynna dem. Tog man bort alla skatter, bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är. Skattepengarna skulle dessutom då kunna användas till något betydligt vettigare (alternativt kanske sänka någon skatt, hemska tanke, och låta folk behålla lite mer av sina surt förvärvade inkomster) än att gynna dessa blodsbatterier.

.

#10
2018-12-15 09:07

@ Klarsynt
Bättre och billigare? Ja om man likt en struts stoppar huvudet i sanden och bortser från fossilbilen miljöpåverkan.
Problemet är att fossilbilar är för billiga med tanke på deras miljöpåverkan, skulle det vara straffskatt likt cigaretter och snus skulle försäljningen av fossibilar störtdyka så man få ändra skatter och avgifter lite pö om pö så att tröga strutsarna hinner med.

#11
2018-12-15 14:29

Eh, Jo elbilar är bättre...ljudlöst och effektivt. Sedan har vi problem med vart energi skall komma ifrån och hur mycket? Mer utveckling på att göra bilar lättare och aerodynamiska borde ske.

#12
2018-12-15 18:28

Vargen, jag tror nog inte den lilla extra energi som elbilar förbrukar påverkar vår energiförsörjning nämnvärt. Elbilar är framtiden och kommer efterfrågan så löser det sig. Större efterfrågan leder till mer pengar till teknikutveckling. Energilagring i batterier kommer ta ett stort tekniksprång, vänta bara.
Eller så kommer dom gamla tankarna om atomdrivna bilarna snart att bli på modet när vi blir immuna mot radioaktiv strålning. Bilen kommer fulladdad med energi från fabriken för hela dess livslängd.

#13
2018-12-16 10:48

Det är konstigt att så många stirrar sig blinda på att elbilar inte behöver miljöfarligt fossilt bränsle, men bortser från vilken miljöbelastning det medför att skapa alla stora batterier.
Dessutom ska ju elen komma nånstans från, och när svensk kärnkraft läggs ner, så återstår kolkraft från Tyskland, eldad med kol från Kina. Miljövänligare än att köra vidare med redan existerande bilar? Tror inte det.

#14
2018-12-16 12:29

Jag håller med, vart skall energi komma ifrån?. Folk vill använda mer energi!? Det funkar inte med vanliga bilar, det måste vara SUV och fyrhjulsdrift osv. Man utgår ifrån att energin är gratis och finns i överflöd. Elbilar tror jag på för effektiviteten är hög, men stora frågetecken finns på hur den miljövänliga energin vi behöver skapas...

#15
2018-12-17 18:48

Vargen
Energi finns i överflöd. Gäller bara att kunna omvandla den till användbar form. Se bara på vad som hänt sista åren på utvecklingen av solcelle för elproduktion. Ökad verkningsgrad och sjunkande priser. Utmaningen nu är väl snarare hur man skall lagra den tills det är behov för strömmen. Men kan man omvandla den till annan form än elektrisk så är ju mycket vunnet.

#16
2019-01-11 17:19

Norge och andra länder producerar vätgas som lagring av el med rekordlågt eller rent av negativt pris. Den tredje januari låg elpriset i Sverige på 6.32 € per MWh och i Litauen på 2.15 €
Så med ett elpris på 2-6 öre per kWh behöver inte vätgasen bli så dyr att produsera ser man och den går att lagra i större mängder till skillnad från el därav det låga priset på el.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.