Nästa artikel
Älgtestextra
Podcast

Älgtestextra

Publicerad 24 september 2019 (uppdaterad 25 september 2019)
Avsnitt 141. Kandidaterna till Årets Bil 2020 har haft en svettig dag. Både undanmanöverprov och autobromstest har stått på agendan. Dessutom tar vi upp suvarna BMW X7, Subaru Forester, Toyota Rav-4, Mazda CX-30 och Range Rover Evoque till närmare granskning. Gäst i detta avsnitt är Expressens Jan-Erik Berggren. Vi vill varna känsliga lyssnare för att detta avsnitt innehåller bilnörderi på mycket hög nivå!
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Tommy Wahlström, Anders Helgesson och Fredrik Diits Vikström. Gäst är Jan-Erik Berggren, Expressen.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-09-25 12:08
Pi

Kul att höra snacket runt dessa tester så fortsätt med detta !

#2 • Uppdaterat: 2019-09-25 13:39
Styggavargen

Detta är bara toppen på isberget, många SUV modeller är farliga pga ökad vikt och höjd som kraftigt försämrat väghållningen. Att bilindustrin pumpar ut dessa nya SUV modeller är riktigt illa på många sätt, jag är mest arg på de ökade utsläppen som sker för att biltypen är dåligt ur energi synpunkt.

#3 • Uppdaterat: 2019-09-25 13:44
Styggavargen

Glömde att jag ofta är rädd också för dessa större SUV modeller, då jag vet att de är svårare att hantera och lättare får sladd...så vore det en mardröm att möta sladdade head-on situation där jag garanterat blir förlorare med en 500-600 kg lättare bil. Många som köper SUV tillhör kategorin som redan idag är rädda, och antagligen ovana förare. SUV craziness måste få ett slut nu, folk måste gå tillbaka till vanliga bilar som är snåla och säkra. Att vi alla kör runt i dessa klumpiga SUV gör det inte bättre, bara sämre.

#4 • Uppdaterat: 2019-09-25 17:21
Rudolf Ampere

Var är nr 44 och 47.Är de premium?

#5 • Uppdaterat: 2019-09-25 19:23
borkas

Shogun: För högt rollcentrum, för mjuk fjädersättning och för tamt esp-ingripande. Finns inga som helst skäl att köpa en! Dåliga bilar har hängts och ska fortsätta att hängas ut!

#6 • Uppdaterat: 2019-09-26 00:29
Raphael

Toyota RAV4 har misslyckats hos Teknikens Värld med. Även i deras test så blev det underkänt. Den är helt enkelt trafikfarlig och Toyota bryr sig inte. Nä. Det finns andra SUVar med bättre vägegenskaper son klarar älgtestet. T ex Peugeot 3008.

#7 • Uppdaterat: 2019-09-26 09:25
Nils Svärd

Svar till Shogun:
Jodå, vi på Vi Bilägare utför alltid undanmanöverprov – så länge vädret tillåter – i våra biltester. Vi är ofta på Hagfors flygplats för prestandamätningar och undanmanöver, men även andra flygfält exempelvis ett privat flygfält utanför Gimo. Det beror på hur testplaneringen är upplagd och vad som är går att boka just den dagen.

Däremot är det vissa tester under vintern som detta inte är möjligt att utföra undanmanöverprov pga väder och vinterdäck. Vårt första test av nya RAV4 skedde i början på mars i vinterväglag. Därför har vi inte kört Toyotasuven i älgtestet förrän nu.

//Nils Svärd,
Vi Bilägares testavdelning

#8 • Uppdaterat: 2019-09-26 10:24
Skodaägare

"Detta är bara toppen på isberget, många SUV modeller är farliga pga ökad vikt och höjd som kraftigt försämrat väghållningen."

Nej, det är inte alls toppen på isberget. Finns ett stort antal SUV-modeller som klarar undanmanöverprov alldeles utmärkt. Finns också ett flertal lågbyggda bilar som klarar det ganska dåligt. Skulle säga att Toyota Rav-4 är snarare ett undantag när det gäller dagens SUV-modeller. Och undanmanöverprov av denna sort är snarare ett test av ESP-system än av väghållning. Det uppstår enorma sidokrafter i andra svängen när man rätar upp bilen i "vänsterfilen". Få bilar klarar dessa sidokrafter utan att sladda. Så därför krävs ett snabbt ESP ingrepp för att stabilisera bilen.

#9 • Uppdaterat: 2019-09-26 14:43
Styggavargen

"beror på föraren", det är bara halva sanningen. En hög och tyngre bil är betydligt svårare att hantera än en lättare och lägre bil. Vägegenskaper betyder väldigt mycket. Tror de hade en artikel i blaskan idag där de testade tjugotal nya bilar, inte oväntat gick Tesla model 3 genom banan i högsta hastigheten med kontrollerad stabilitet. SUV kommer aldrig att bli bra, tyngden och höjden gör bilen svajig och svårare att hantera. Försöker man med en workaround och gör fjädringen styvare och låg profil däck blir det bättre...men då är nog bilen lika skön att åka i som en a-traktor utan fjädring.

#a • Uppdaterat: 2019-09-26 16:10
Skodaägare

""beror på föraren", det är bara halva sanningen. En hög och tyngre bil är betydligt svårare att hantera än en lättare och lägre bil."

Det går inte att generalisera på det sättet. Visst har en lättare bil bättre fysikaliska förutsättningar, men som sagt, ingen vardagsbil klarar sig igenom älgtestet i över 70 km/h utan ESP-ingrepp. Sidkraften i andra svängen kan lätt gå över 1.0 g vilket få vardagsbilar klarar utan att tappa greppet. Finns ett flertal högbyggda bilar som klarar en undanmanöver utan problem:

www.youtube.com/watch?v=9t4mzRQadYQ

www.youtube.com/watch?v=77IrxinmHjQ

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.