Bild
Nästa artikel

Däck från Michelin levererar prestanda och säkerhet in på sista millimetern

Annons

Har du koll på när det är rätt läge att byta ut fjolårets sommardäck mot nya? Fördelarna är nämligen många med att vänta och använda ett premiumdäck hela vägen till minimigränsen för mönsterdjup.


 

Enligt ett Europadirektiv från 1989 ska mönsterdjupet på ett sommardäck vara minst 1,6 millimeter. Många konsumenter väljer att byta till nya däck redan när de gamla närmar sig ett mönsterdjup på tre, fyra millimeter. 
Att byta ut sina däck i förtid är inte enbart en onödig kostnad utan har även onödig miljöpåverkan. Ett däck som slits inom lagliga gränser har bättre bromsegenskaper på torrt väglag och bränsleförbrukningen är som minst för en bil som kör med använda däck med något nedslitet mönsterdjup. Om ett däck byts ut för tidigt minskar även produktens användbara livslängd och det bidrar till onödig konsumtion. 

Premiumdäck är ett hållbart val
Som konsument är kombinationen säkerhet och hållbar livslängd viktigt vid val av däck. Och därför jobbar Michelin för att tillverka däck som har lång livslängd med bra säkerhet in i det sista. För att säkerställa att däckets prestanda håller under hela dess livstid har Michelin utfört olika tester. Resultatet av testerna är något förvånande att vissa däck har nästan samma bromsegenskaper på våt vägbana när de slitits till den lagliga gränsen, som vissa nya däck av andra varumärken. Testerna och resultatet styrks av oberoende studier och rapporter som visar att det inte finns något uppenbart samband mellan olycksfrekvens och mönsterdjup. Målet med testerna har varit att öka konsumenternas krav och efterfrågan på däckets prestanda, inte på mönsterdjup i millimeter. Ett premiumdäck ska kunna leverera god prestanda ända ner till den lagliga gränsen för mönsterdjup på 1,6 millimeter. 

Säkerhet ska baseras på prestanda, inte på mönsterdjup
Varför råder Michelin konsumenterna att använda sina däck in i det sista? Det är en bra fråga och svaret är att Michelin, till skillnad från många andra tillverkare, anser att kundtillfredsställelse och hållbara produkter är det viktigaste. Inte att kunderna ska konsumera fler däck. Michelin uppmuntrar däckindustrin att engagera sig på samma sätt: ansvar, hållbarhet och prestanda för alla kunder världen över. Och för konsumenterna är budskapet att det enda kriteriet för säkerhet är däckens prestanda, inte mönsterdjup.
Läs mer om däck hos Michelin på länken här

För tidigt byte till nya däck har stor påverkan på miljön

Att byta ut sina däck för tidigt har stor påverkan på miljön. Enligt en rapport framtagen av konsultföretaget EY för den Europeiska marknaden skulle konsekvensen av ett byte i förtid, vid tre millimeter jämfört med dagens Europadirektiv på 1,6 millimeter, innebära att: 
–    128 miljoner fler däck konsumeras årligen.
–    CO2-utsläppen ökar med 6,6 miljoner ton per år.
–    Konsumenterna utsätts för en betydande omotiverad kostnadsökning. 
–    Den årliga merkostnaden på grund av de onödiga däckbytena uppgår till cirka sextio miljarder kronor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.