Nästa artikel
Saab 9-X Air – knappast en frälsare
Ledare

Saab 9-X Air – knappast en frälsare

Publicerad 17 september 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
"Visst är den läcker, Saab:s senaste konceptbil 9-X Air, som om några veckor kommer att visas upp på bilsalongen i Paris under pompa och ståt. Men det är tveksamt om den någonsin kommer att serietillverkas."

Vi Bilägares Marianne Sterner var en av de första journalisterna som fick känna på den lyxiga cabben - från passagerarsätet dock, ingen utomstående fick köra bilen. 9-X Air är fylld av tekniska finesser och har bland annat en smart, patenterad tygtopp.

Det intressantaste sitter enligt min mening under motorhuven, och är inte ens nytt, Saabs Bio-hybridmotor. Hybriden består av en 1,4-liters etanol/bensin turbomotor i kombination med en elmotor och ger som mest 200 hästar. Den har funnits i några år och visats i andra konceptbilar, men aldrig kommit så långt som till en färdigutvecklad produktionbil.

Synd för den är precis vad Saab skulle behöva vid sidan av sina beprövade BioPower-modeller för etanol/bensin. Hybriden klarar sig på en halv liter bensin per mil och får koldioxidvärden som ligger klart under den magiska gränsen 120 gram/kilometer. 

Samtidigt med visningen av nya Saab 9-X Air når oss beskedet att produktionen i Trollhättan dras ner till följd av vikande försäljning. Är det en slump eller en uttänkt strategi för att mildra krisspekulationerna och visa att man satsar framåt?

Något svar på den frågan gives inte. Personligen tror jag inte att 9-X Air blir någon frälsare för Saab. Visserligen hade biltillverkaren några givande år med sin första cabriolet för ett par decennier sedan, men nu svämmar marknaden för cabbar över.

Mot den bakgrunden är det tveksamt om 9-X Air någonsin kommer att serietillverkas. Motorkonceptet däremot kan vi med all säkerhet komma att få se i flera, mer standardbetonade, Saab-modeller och även Opel framöver, när tiden är mogen, och det kan bli snarare än väntat.

Det här skrivs dagarna innan EU-parlamentet ska ta beslutet om en 130-grams gräns för koldioxid och allt talar just nu för att förslaget går igenom. Samtidigt blixtrar moderaterna i Sverige plötsligt till och vill skärpa utsläppskraven ytterligare, till 95 gram/kilometern.

Då lär nog Saab få damma av sin hybrid…

P. S. Borgerliga politiker verkar ta lätt på sina löften till bilägarna.Först infördes trängselskatterna i Stockholm, trots att man före valet sa att det inte var aktuellt, sedan "stjäl" man tillbaks ett
halvår av miljöbilspremien.  D.S.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-19 23:12
Robert Helmerson (ej verifierad)

Ingen tvekan, den kommer att bli en höjdare Robert

#2 • Uppdaterat: 2008-09-19 23:16
Robert Helmerson (ej verifierad)

Ingen tvekan, den kommer att bli en höjdare Robert

#3 • Uppdaterat: 2008-09-24 13:25
Jan (ej verifierad)

9-3X Air vä en föraning om nästa cabriolet för Saab? Dagen cab säljer ju i bra antal, 16-18.000 per år, och alla förutsättningar finns väl att den nya generationen ska kunna göra detsamma?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.