Nästa artikel
Rattfyllerister inte först i kön
Ledare

Rattfyllerister inte först i kön

Publicerad 20 december 2010 (uppdaterad 21 december 2010)
"Visst är rattfylleriet ett stort problem och alla ambitioner att sätta stopp för det lovvärda, men frågan är om man inte skjuter lite över målet."

Alkolås i alla nya bilar. Det föreslår riksdagsledamoten Kerstin Engle (s) och Motormännens helnykterhetsförbund i ett gemsamt utspel.

Visst är rattfylleriet ett stort problem och alla ambitioner att sätta stopp för det lovvärda, men frågan är om man inte skjuter lite över målet.

Det är trots allt en övervägande majoritet som inte har några problem med sprit och bilkörning och som om förslaget går igenom i princip får vara med och betala för den lilla klick som missköter sig.

Ett alkolås kostar runt 20 000 kronor men blir förstås billigare i massproduktion om flera länder I Europa skulle enas om det här.

Om förslaget blir verklighet dröjer det ändå många år innan den svenska trafiken är helt alkoholfri, det är ju bara en bråkdel, runt 250 000 av våra runt fem miljoner bilar som förnyas varje år. Notoriska rattfyllerister är nog inte de som står först i kön…

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-20 08:40
nuppe

Helt riktigt, det här förslaget är så dumt att man tror att den som kom upp med det inte varit riktigt nykter.

Vilka ska alkolåset hindra?

De som är så korkade att de kör onyktra lär sig snart att manipulera låset, det kommer snart ut på nätet mängder av bra och mindre bra förslag.
Alternativt går de över till tyngre droger som låset inte fungerar på.
Enligt en vägtrafikgrupp som jag talat med ökar drogmissbruket mer än rattonykterhet.

De normala bilisterna som har så sunt förnuft att de inte skulle drömma om att köra påverkade behöver inga alkolås och det är ju tack och lov de allra flesta.

Nej det här är ett idiotförslag som bör hamna i papperskorgen snarast.

Det enda vettiga i det här läget är att fortsätta som hittills och intensifiera nykterhetskontrollerna, då kan ofta även drogmissbruk upptäckas.

#2 • Uppdaterat: 2010-12-20 10:31
Pender

Den uppgift jag har är ca 17.000 kr för ett tillförlitigt alkolås. Jag är mycket positiv till alkolås. Men i personbilar, bör man vänta till dess kostnaden kommit en 20:e-del av dagens. Alltså ett tag.

#3 • Uppdaterat: 2010-12-20 15:21
WallBo

Instämmer i tidigare inlägg.
Millionerna nerlagda på att jaga "fartsyndare", som per definition inte ställt till något, även om man i debatten får det att låta så. Nykterheten borde prioriteras mycket mera. Hastigheten påverkar utgången av en händelse, men tillkomsten har bara med beteende att göra och där är det för svårbedömt. Det är naturligtvis därför alla kameror finns. Jag har blåst alkotest 3 gånger sedan 1962 !! Är inte det lite lite ? Blir glad varje gång det händer.

#4 • Uppdaterat: 2010-12-20 15:34
S-E S (ej verifierad)

Helt riktigt "nuppe", helnykteristerna har så stora "bekymmer" på grund av alkoholen att man numera undrar på om de kan tänka "nyktert"? Kom bort från alkohollåsningen MHF och tänk "droglås".

#5 • Uppdaterat: 2010-12-20 16:10
MJT123 (ej verifierad)

Kollektiva bestraffningar är alltid dåliga lösningar som måste undvikas in i det längsta. Alkolås i alla bilar är just en sådan kollektiv bestraffning.
Ska instrumentet fungera i alla väder året om och i många år lär det aldrig bli billigt.
Det kommer också uppstå en svart marknad där affärsidén är att koppla bort alkolåset.
Så det här är ingen bra idé. Om hela EU vill göra det har vi inget val, men lägg ner det här tills dess. Sverige har f.ö. relativt låg snittkonsumtion av alkohol så det är inte rimligt att vi blir pionjärer heller.

#6 • Uppdaterat: 2010-12-20 16:24
MASA (ej verifierad)

Man kan jämföra hastighets dämpande guppar med alkolåset. Båda delar tvingar till ett accepterat beteende. Enligt min mening är det en attityd ändring som behövs.

#7 • Uppdaterat: 2010-12-21 10:20
saabnisse

I radions nyhetsprogram i morse talade man om att vid ett antal undersökningar av olyckor hade man kommit fram till att 35% berodde på drogpåverkan.
Obs! Inte alkohol.
Hur sjutton ska ett alkolås kunna förhindra detta?

#8 • Uppdaterat: 2010-12-21 10:34
Tomas Jonsson (ej verifierad)

Ett bra alkolås finns i dag från 8500 kr (Volvos integrerade alkoguard). Om man massproducerar alkolås kommer kostnaden att gå ner till kring ca 4000 kr enligt Autoliv. Min uppfattning är att över 90 % av Sveriges befolkning dricker alkohol och många gånger har vi nog alla funderat över hur det är dagen efter. Som det ser ut nu så kommer morgon dagens alkolås att till stor del vara ett passivt system som känner av om föraren är påverkad utan att man blåst i ett munstycke, detta enligt autoliv. Detta gör att alkolåsen hamnar i samma kategori som krockuddar och annan säkerhetshöjande utrustning. Alkolås är givetvis inte enda lösningen för att få bukt med rattfylleriproblematiken men en viktigt del som på sikt skulle eliminera problemet.

#9 • Uppdaterat: 2010-12-21 10:35
IngaSara Cardell (ej verifierad)

Undrar om inte funderingarna var liknande när bilbältet kom: så få som behöver det när inte alla frontalkrockar etc. Jag som helnykterist kan se fördelar med alkolås i min bil: ett sätt att förhindra stöld och det borde ge mig ytterligare rabatt på min bilförsäkring. Så låt alla biltillverkare installera alkolås och vi kan väl åka lite snålskjuts på norska MA som är på g med ett droglås? MHF har ju ett accrediterat labb i Tibro som med all säkerhet kan medverka i framtagandet av droglås: så där har man stora möjligheter att nå längre med Nollvisionens mål: inga dödade eller skadade i trafiken!
Fru C

#a • Uppdaterat: 2010-12-21 21:49
hsd

Det är 10 år sen jag åkte på en båsning, men vi ska inte ha alkolås i alla bilar
det vore bättre med en trafikpolis som endast sysslar med trafikärenden, som det nu är så kan det ske något annat och då slipper rattfyllorna fria

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.