Nästa artikel
Miljöhänsyn är standard
Ledare

Miljöhänsyn är standard

Publicerad 17 augusti 2012 (uppdaterad 20 augusti 2012)

Miljöbilen har gått från att för några år sedan varit så märkvärdig att det till och med behövdes en särskild tidning (jag var själv chefredaktör för Allt om Miljöbilar under några år på 00-talet) till att idag vara nästan norm. Av senaste numrets fyra provkörningar handlar tre om nya modeller som släpper ut mindre än 110 gram CO2/km, trots att de drivs av vanlig bensin. 110 gram är väsentligt under nu gällande miljöbilsgräns om 120 g CO2/km.

Att mikrobilen Citroën C1 släpper ut 99 g CO2/km överraskar kanske inte någon. Men när en hyfsat rymlig mellanklassbil som Ford Focus har ett så lågt deklarerat utsläpp som 109 g CO2/km och en förbrukning av 0,48 l bensin per mil, inser man att det hänt saker i bilvärlden.

Den snålaste av detta nummers provkörda vagnar är också den största. Toyota Prius+ är en rymlig, sjusitsig flexbil med hybriddrift. Vid inbromsning omvandlas överbliven rörelseenergi till el och lagras i ett batteri. Vid acceleration och i låga farter används sedan den lagrade energin för att driva bilen och därmed effektivisera förbränningsmotorns arbete. Hybriddriften ger Prius+ en deklarerad förbrukning om 4,1 l bensin/100 km och ett koldioxidutsläpp på 96 g/km, ett resultat få trodde var möjligt för tio år sedan.

Frågan är var vi befinner oss om ytterligare ett decennium? Klart är att bilindustrin kan åstadkomma stordåd även om det ibland krävs såväl piskor som morötter för att saker ska hända.  

Den fjärde bilen då? Vår reporter Calle Carlquist har varit till Österrike och kört nya Volkswagen Golf GTI Cabriolet. Den må aldrig komma att klassas som miljöbil men är däremot en vagn man gärna färdas i vacker miljö med.

Ibland måste man bara få ha kul också!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-17 08:23
Thommys

"Ibland måste man bara få ha kul också!" Förstår innebörden, efter att ha kört Prius+.

#2 • Uppdaterat: 2012-08-18 08:22
kurtw5

Ja att till och med Volvo var till sist yvungen att satsa på snåla bilar, med PSA hjälp.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.