Nästa artikel
Förra gången slutade med katastrof
Krönika

Förra gången slutade med katastrof

Publicerad 23 december 2010 (uppdaterad 29 december 2010)
"Förstå mig rätt, jag gillar det här osentimentala sättet att leverera obehagliga sanningar. Men inte på Bilprovningen."

Ja, så var det då dags för besiktning igen och med nyinköpt bil som jag inte riktigt känner, är det naturligtvis extra spännande. Besiktningsmannen går metodiskt igenom proceduren men ger inte ifrån sig min eller ljud som antyder vartåt det barkar.

Jag sitter bredvid på passagerarsidan och ler ansträngt som om han var min kidnappare och jag hans lydiga gisslan. Under åren har det hänt att jag rullat in med en bil jag trott mig veta allt om, och kommit ut igen med besiktningsprotokoll som skickat mig raka vägen till skroten.

Förra gången slutade det med katastrof. Jag hade precis köpt bil för 20 000 kronor och tyckte den brummade och rullade som den skulle, men det gjorde den inte.

Likt en lurande cancer med metastaser över hela bilen fanns fel som varken lät, kändes eller kunde ses med blotta ögat.

Men bilprovarmannen med röntgensyn såg dem, och utan ett uns av misskund levererade han den osminkade sanningen. ”Det är lika bra att byta motor, men om jag var du skulle jag köra den här till skroten och köpa en ny bil”.

Bankkontot passerade revy för min inre syn när jag fick utskriften av listan på fel som skulle sänka min ekonomi för resten av året. ”Köpa en ny bil, tycker du det ser ut som jag är gjord av pengar, finns det inget annat jag kan göra?” försökte jag.

Killen borde rimligtvis känna till bilmekaniska genvägar som skulle kunna ta oss igenom återbesiktningen och låta mig köra ytterligare några mil, åtminstone över sommaren. Han svarade lite snett över axeln medan han vinkade fram en ny bil ”Nej, nej, nej, nej, nej”.

Jag försökte ta det från den lustiga sidan och frågade ”Kan jag tolka det som ett nej?” men stod vid det laget i vägen för nästa man till stupstocken så det var bara att svälja tårarna och åka hem till hustrun och överlämna sorgebudet.

Förstå mig rätt, jag gillar det här osentimentala sättet att leverera obehagliga sanningar. Hela livet i övrigt, på jobbet och där hemma tassar många av oss omkring och försöker lägga orden rätt så att ingen blir ledsen eller arg. Men inte på Bilprovningen.

Det är som sjörapporten eller väderprognoserna på radion. Kort, koncist och helt utan inslag av känslor. Så måste det också vara. Man kan inte gärna ha något ”hur känns det här för dig?” vid pulten på väg ut. Pang på, raka besked ska det vara, nästa kund.

Nu sitter jag alltså här igen med min ”nya” bil och idag är oddsen bättre, åtminstone är det vad jag tror. Jag väntar efter genomgången test med sammanbitna tänder och hårt hållna tummar på utslaget.

”Det ser bra ut”, säger han kort, och räcker mig ett blankt papper med i stort sett bara min bils registreringsnummer på. Lika korthugget som när jag blev ruinerad, får jag nu i stället veta att jag vunnit högsta vinsten.

Det finns inte ett endaste litet pyttefel på min 20 år gamla bil. Inte ens så mycket som ett ”det här kan vara bra att veta”.

Han har ingen aning om vad det här betyder för mig och jag måste tvinga tillbaks en impuls att kasta mig om hans hals, och krama honom hårt och länge.

Jag ringer till hustrun som brister ut i ett befrielsens ”oh herregud”. Vi bestämmer oss för att fira med en fin middag, som om vi räddats från undergången i sista ögonblicket. Ett år kvar…

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-23 13:26
Lennart S (ej verifierad)

Som vanligt en underhållande krönika med skyhög igenkänningsfaktor! Tack Johan

#2 • Uppdaterat: 2010-12-23 14:02
Jan Wiklund (ej verifierad)

Du är ju inte ens rolig bara dum. Hur någon kan vara så totalt okunnig och vara krönikör i Vi Bilägare är rena gåtan. Fick du jobbet på partiboken. Jämförelsen med cancern var också välfunnen, särskilt för dem som ser fram mot sista julen. Idiot.

#3 • Uppdaterat: 2010-12-23 14:11
Magnus Håkansson (ej verifierad)

Fantastiskt varje gång man får nöjet att läsa en surgubbes bittra gift. Tackar så mycket Jan Wiklund!

Bra och trevlig krönika som vanligt, god jul på dig Johan!

#4 • Uppdaterat: 2010-12-23 15:51
saabnisse

Tack Johan och God Jul.
Visserligen är det som väl är länge sedan jag hade problem med mina bilar hos BP, men jag känner igen en del.
Jag har däremot alltid varit medveten om konditionen hos mina farkoster och då jag fått anmärkningar har det alltid resulterat i oftast meningslösa diskussioner om vad som är rätt och fel.
Det har hänt att man inte orkar protestera längre utan åker därifrån med tvåor, direkt beställt ny tid vid en annan anläggning där bilen går igenom utan anmärkning utan att något gjorts!

#5 • Uppdaterat: 2010-12-23 20:19
Gabor (ej verifierad)

Jag måste säga att det är alltid lika roligt att läsa din krönika Johan Norberg! Tack så mycket!! Fortsätt framåt och jag önskar dig en riktig God Jul:)

#6 • Uppdaterat: 2010-12-23 20:48
Johan S (ej verifierad)

- Vad lär man sig av detta då ?- Jo att personen i fråga inte vet tillräckligt om begagnade bilar, för att kunna genomföra ett bra bilinköp. Det finns som sagt många parameterar att ha koll på när man köper begagnat, men handen på hjärtat HUR många gör sin upphandling till en välgrundad vetenskap. Hur kan då vi konsumenter bli bättre på att ställa krav på att prylarna håller ihop? -Jo att bilköparna tar sitt ansvar och ställer krav, så att bilfabrikanterna inte tillverkar skräp.
Sedan undrar jag på vad man förväntar sig på en 20-årig produkt, vad för teknisk pryl i ert hem, är äldre än 15 år annat än möjligtvis er mormorsklocka ! Jag tycker att en bil kan inte bli mycket äldre än runt 10-15 år, Sedan har ålder, säkerhet, reperationskostnader och miljö(o)vänligheten tagit ut sin rätt. -Men detta är ju min åsikt...

#7 • Uppdaterat: 2010-12-24 13:51
elanen

Precis på pricken. För den som saknar samvete och empati, gör det ingen skillnad (Jan Wiklund).
Fast jag har alltid sett bilbesiktning som en kontroll, typ läkarbesök (hälsokontroll).
Där man ju vill veta skicket på sin bil. Så man kan åtgärda det i så fall.
Fast visst är det darrigt ändå.
Man vill ju inte höra om nåt man inte alls räknat med.
Nåt riktigt dyrt i reparations väg.
God Jul Johan Norberg.

#8 • Uppdaterat: 2010-12-25 08:10
Proffsbilist (ej verifierad)

Illustrationen skulle ha blivit ännu roligare om bilarna mötte olika öden beroende på om de åkte in genom den vänstra eller högra porten.

#9 • Uppdaterat: 2010-12-25 14:37
Hante (ej verifierad)

Tack för en, som vanligt, rolig och bra krönika.

Till jan Wiklund: Skaffa dig ett liv, du verkar som en mycket olycklig människa.

#a • Uppdaterat: 2010-12-26 10:38
Dan Dysterlund (ej verifierad)

För att glädja jan Wiklund har jag skrivit om Johans krönka:

Den årliga kontrollbesiktningen.
Min Volvo 940 klarade kontrollbesiktningen utan anmärkningar, bra för en 20 år gammal bil.

Jag var lite rädd innan, men blev lättad och glad (frugan blev också glad).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.