Nästa artikel
"Zebralagen gjorde trafiken farligare"
Nyheter

"Zebralagen gjorde trafiken farligare"

Publicerad 23 juli 2013 (uppdaterad 24 juli 2013)
Tvärt emot sitt syfte har den så kallade zebralagen gjort trafiken mindre säker, tycker tre av tio tillfrågade i en färsk undersökning.

År 2000 infördes den så kallade zebralagen och med den fick fotgängare företräde vid obevakade övergångsställen. Tanken var att förbättra trafiksäkerheten.

Så blev det inte – åtminstone inte enligt trafikanterna själva. När försäkringsbolaget If genomförde en undersökning och frågade 6 024 svenskar svarade 30 procent att zebralagen gjort trafiken farligare. Bara 13 procent menade att den blivit säkrare. De övriga tillfrågade har inte noterat någon skillnad eller saknar kunskap om lagen.

Iréne Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare vid If, menar att resultatet tyder på ett misslyckande med tanke på att målet med lagen var att göra trafiken säkrare.

– Om det i stället blivit tvärtom, åtminstone verkar det upplevas så, innebär det att kritikerna av lagen haft rätt hela tiden, säger Iréne Isaksson-Hellman.

Enligt If är faran med zebralagen att fotgängare får en falsk trygghet och går rakt ut i gatan, utan hänsyn till bilister. Undersökningar har också visat att bilister struntar i lagen. Iréne Isaksson-Hellman igen:

– Det är en god tanke bakom lagen, men ute i trafiken fungerar det inte alltid som man planerat. För att uppnå ökad trafiksäkerhet räcker det inte att bara införa en ny lag. Alla trafikanter måste samarbeta och ta hänsyn till varandra. Fotgängare måste se till att synas och bilförare hålla lägre hastighet vid övergångsställen.

Diskutera: Har zebralagen gjort trafiken säkrare eller farligare?

FIAT

Modellen 500 kommer som elbil under 2020. Premiär blir under våren, troligen på bilsalongen i Genève. Det handlar om ett mindre batteri för kortare körsträckor främst i stadsmiljö.

Till Sverige väntas 500 som elbil efter sommaren. Innan dess kommer 500 och syskonbilen Panda som elhybrider.

Skåpbilen Ducato kommer som elbil, troligen sent 2020.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-23 11:28
Mistro

En av de sjukaste lagarna vi har i trafiken!
Att trafiksäkerheten INTE blir säkrare för fotgängarna visste man redan innan lagen inträdde eftersom att den redan fanns i andra länder med dåligt resultat.
Kan absolut inte förstå hur folk kan vara så jävla korkade att gå rätt ut i trafiken utan att se sig om men det är ett faktum i en hög utsträckning efter att lagen inträdde.
Att stå och prata vid en övergång är också oerhört nonchalant mot bilisterna som då inte vet vad som gäller.
Att lagen inte fungerar är självskrivet och att folk skall behöva dö p.g.a deras egen dumhet samt en korkad lag är fruktansvärt.
Undrar hur många fler som måste dö innan lagen ändras igen?

Senast jag hörde om denna lagen så sa byråkraterna att man inte kunde styrka om de ökade olyckorna på övergångarna berodde på "Zebralagen" eller ej.
Man visste alltså att olyckorna ökade men inte varför ...
Under tiden skyller man på att bilisterna inte tar sitt ansvar för lagen i sig kan väl inte vara dålig?

#2 • Uppdaterat: 2013-07-23 13:09
Swemba

Hur resonerade man när man tog fram lagen? Hur kom man fram till att det skulle förbättra trafiksäkerheten? Det var ju inte direkt så att det var lagligt att köra på fotgängare innan?
Möjligen kan lagen bidra till att fotgängare får vänta en kortare stund vid övergångsstället, då bilisten enligt lagen ska stanna om han upptäcker att fotgängaren står och väntar .... OM han upptäcker att fotgängaren står och vänta.

Om bilisten inte upptäcker fotgängaren så fick denne vänta ett tag till, med den gamla lagstiftningen. Med den nya lagstiftningen så blir fotgängaren överkörd.

#3 • Uppdaterat: 2013-07-23 13:20
raks

För att en sån här lag ska fungera så måste trafikanter respektera den. Som det är nu så är den bara livsfarlig.

Jag har aldrig sett polisen göra kontroller på detta, hade de gjort en större insats så hade vi nog sett ett ändrat beteende hos bilister. Det kostar trotts allt 3000:- att inte stanna för gående vid obevakat övergångsställe - det svider för de flesta och man hade nog blivit lite mer observant när man nästa gång korsar ett obevakat övergångsställe.

#4 • Uppdaterat: 2013-07-23 14:28
Mistro

Otroligt märklig inställning att skylla detta på bilisterna!
Vad då fler poliskontroller?
Folk är redan i allmänhet "livrädda" som de är då de närmar sig ett övergångsställe vilket också märks tydligt i trafiken.
( Folk gör som vid fartkameror )
Att bilisterna respekterar gåendes liv högre än vad de gående gör själva tycker jag är rätt tydligt.
Att ge oskyldiga höga böter för sådant trams är bara nonsens i de flesta fall för de ger bara gångtrafikanterna än mer "rätt" att inte se sig för.

Nä att säga att vi bilister inte respekterar andras liv är respektlöst i sig,..men det kommer alltid att finnas idioter som kör för fort och omdömmeslöst och mot dessa kan man som fotgängare skydda sig rätt bra emot genom att se sig för innan man går över gatan.
Tycker faktiskt inte att det är svårare än så.

Normalt sunt förnuft är att man ser sig för innan man går över gatan och det är också detta vi skall lära våra barn och inte någon förbannad Zebralag!!!

#5 • Uppdaterat: 2013-07-23 14:44
Arbu11

En liten fråga bara Mistro... Vad är det du istället vill ha? Inga övergångsställen alls, eller att folk helt enkelt kollar sig för innan man går över (och ser till så att bilarna verkligen stannar) eller vad?

Jag skulle absolut inte förespråka att folk går över vart som helst - det tror jag inte fungerar i Sverige faktiskt... Däremot kanske man skulle förbättra övergångsställena på något sätt? Eller hur menar alla ni som är anti-zebralagen typ? :)

#6 • Uppdaterat: 2013-07-23 15:02
olaferm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Övergångsställe
Det blir fel när man påstår att fotgängare har företräde.
Fordonsförare skall lämna företräde.
Myndigheterna har hela ansvaret när man "informerar att det är en mänsklig rättighet" att kliva rätt ut i gatan utan skapa kontakt med fordonsföraren som lagen föreskriver!

#7 • Uppdaterat: 2013-07-23 15:04
keoh

Detta hade man ju redan konstaterat i andra länder INNAN Sverige justerade lagen!
Nu för tiden använder jag ogärna övergångsställen. Tar gärna och går över en bit ifrån för att inte hindra trafiken av miljöskäl.
Jag lita mer på mitt eget omdöme än en fånig lag.

#8 • Uppdaterat: 2013-07-23 15:14
Bortom

Att det har blivit farligare med Zebralagen är HELT OCH HÅLLET fotgängarnas fel. Förr inväntade man tillfället när det var fritt från bilar, sen gick man över. Idag kliver de rakt ut utan att ens titta... trots att lagen säger att fortgängaren är skyldig att försäkra sig om att övergången kan göras utan fara. Medan bilisten observerar sin väjningsplikt och stannar.

#9 • Uppdaterat: 2013-07-23 15:41
Focus

Än värre när unga mammor skjuter ut sin barnvagn framför sig själv så klart utan att se åt något häll. Det är en dålig tröst att i bästa fall ligga på sjukhus och tänka "Jag hade i alla fall rätten på min sida".

#a • Uppdaterat: 2013-07-23 16:31
hultarn

Dåvarande Vägverket insåg ganska snart att man infört en korkad lag.
Så de tog tag i saken och avskaffade en massa övergångsställen och vips blev det färre påkörda (räknat enbart på övergångsställen alltså...)

Detta gör inte situationen bättre, men däremot statistiken, och det ju den som räknas...

Jag bävar inför hur det kommer att bli om motsvarande lag införs för cyklisterna...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.