Bild
Nästa artikel

Zafira Life en bussigare flexbil

Nyheter

Opel visar nya generationen av sin MPV och lovar eldrift om två år.

Opel Zafira lanserades för första gången 1999 och nu är det dags för fjärde generationen. Den har fått tillägget Life och finns nu i tre olika längder: Small på 4,6 meter, Medium, som mäter 4,95 meter och Large som är 5,3 meter lång, alla med plats för nio passagerare. Som jämförelse är S-modellen drygt en decimeter kortare än utgående Zafira och L-versionen är 65 centimeter längre. 

Bland finesserna finns öppningsbart fönster i bakluckan, tvådelat panoramasoltak och elektriska skjutdörrar som kan öppnas med en fotviftning. Sätena i den kortaste versionen av bilen kan plockas ut och i de längre utförandena kan man välja utrustningsnivån Lounge, vilket innebär massagestolar i framsätet och justerbara läderstolar bak, så att passagerarna kan sitta vända mot varandra. 

Till hjälp har föraren adaptiv farthållare, autobroms som upptäcker fotgängare, head up-display, trötthetsvarnare, automatisk växlare mellan hel- och halvljus och 360-graders backkamera. Infotainmentsystemet styrs från en 7-tums pekskärm och har stöd förApple Carplay, Android Auto finns inte i Sverige än.

Under 2019 lanserar Opel sin nya uppkopplingsservice Opel Connect, som hjälper till med live-navigering med aktuell trafikinformation, direktkontakt med vägassistans och nödsamtal. Om krockkuddarna löser ut ringer bilen automatiskt 112. 

Zafira Life kommer att finnas antingen som framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Till en början är det fossila drivlinor som gäller, men det dyker också upp en helt eldriven version i början av 2021. 

Diskutera: Vad tycker du om Opel Zafira Life?

Kommentarer

#1
2019-01-10 10:44

Läge att göra en billigare campingbil av 4,95cm varianten med höjbart tak jämfört med VW California som är en ruskigt dyr campingbil

#2
2019-01-10 11:10

Den har växt rejält, är nu uppe i samma storlek som Transporter och är säkert ett bra alternativ till den.
Hoppas den finns med roligare inredning än enbart svart.

#3
2019-01-10 14:58

"Opel Zafira lanserades för första gången 1999 och nu är det dags för fjärde generationen."

Nja är det verkligen det?
Bilarna har ju ingen som helst koppling alls med varandra, det är ju inte ens samma tillverkare.

Om Volvo började sälja Suzuki Jimny under beteckningen 240, skulle det då vara korrekt att kalla den för "nya generationen 240"?
Högst tvivelaktigt.

#4
2019-01-10 17:24

Zafira Life är Opel-versionen av Peugeot Traveler och Toyota ProAce, och är större än Opel Combo.

Gällande detta med namn - hur kunde Toyota Corolla bli världens mest sålda bil? Jo, genom att namnet användes på bilar som var väldigt olika. Eller ta Honda Civic, dagens modell som heter Civic har absolut ingenting gemensamt med den lilla tre-dörrars minibilen från början av 70-talet.

Minibussar som Zafira har störtdykt på marknaden. Idag kom nyheten att Ford helt och hållet över segmentet, så inga fler S-Max etc som var konkurrenter till Zafira. Kunderna köper crossovers/SUV istället.

Zafira Life kommer att marknadsföras som en minibuss till företag, taxifirmor och transportbolag. Det finns en efterfrågan på lite lyxigare ”Shuttle transports” mellan flygplatsen och affärshotellet, business class.

Så PSA har återigen valt att lyssna på marknaden och anpassat sig, istället för att göra som Opel brukade göra: göra bilar för kunder som inte finns. Och därför var det PSA som kunde köpa Opel och inte Opel som köpte PSA.

#5
2019-01-10 17:37

Intressant Raphael. Kör själv en Grand Picasso och är mkt nöjd inte minst med den praktiska delen som denna typ av bilmodell ger. Vart har du läst Ford ska lägga ner S-max mfl?

#6
2019-01-10 19:06

Stämmer att Ford tänker lägga ner S-Max.

#7
2019-01-11 00:09

Som vanligt har du fel Raphael.
Det är ju möjligt att andra tillverkare säljer helt ologiska modeller från andra företag som man inte har någon koppling till, men Opel har alltid haft en logisk följd i sina modeller.
Det är enkelt att se den logiska utvecklingslinjen från Kadett 1936 till dagens Astra.
Att en sådan logik är helt obegriplig för vissa är ju bara sorgligt.

#8
2019-01-11 08:02

Påminner om vw caravelle

#9
2019-01-11 10:10

Ser fram emot 2021, en helt eldriven version - och om det kunde komma i camping-utförande. Mums!

#10
2019-01-11 10:30

"Det är enkelt att se den logiska utvecklingslinjen från Kadett 1936 till dagens Astra."
På vilket sätt då? Finns det något som är lika förutom tillverkarens namn och tillverkningslandet?
Då kan man ju hävda att VW-bubblan 1938 är i princip samma bil som Golf?
Att DKW "spånkorg" 1935 är samma bil som en A4?

#11
2019-01-11 11:40

majron:
Ford meddelade igår att de ska lämna marknaden för mpv/minibussar ( C-max, S-max, Galaxy).

Se t.ex.: https://europe.autonews.com/automakers/ford-eyes-plant-closures-it-wield...

#12
2019-01-11 12:02

Det är den gamla vanliga orsaken att den som inte begriper sig på ett ämnesområde har svårt att förstå det mesta.
Vill man förstå saker och ting får man sätta sig i skolbänken och har man inte lust med det så får man stå ut med att mycket upplevs som underligt och obegripligt.

#13
2019-01-11 12:11

Återigen sätter sig N-iklas på höga hästar och påstår att andra personer är dumma och/eller obildade enbart för att de inte har samma syn på saken som han själv. Otäckt.
Men, han kan ju faktiskt förklara vad han menar istället för dumförklara folk.

#14
2019-01-11 12:26

+1 på hultarns inlägg !

#15
2019-01-11 13:26

Problemet är att jag inte heter Raphael, jag är inte så extremistisk att jag utan minsta tvekan kidnappar hela vi bilägare med 700 inlägg i varje ämne om någon är ofin nog att sticka upp med antydan till kritik.

Ett kommentarsfällt är inte avsett som filial till Nationalencyklopedin, eller forum för en 6 månaders distansutbildning.

I en utbildningsfråga måste man utgå från minsta gemensamma kunskapsnivå och om det är mer än troligt att denna skillnad är mycket stor krävs en omfattande insats med mycket pedagogisk enkelhet och tydlighet i enskilda steg, detta tar stort utrymme och framför allt tid.

Enklast är det om människor själva försöker skaffa sig kunskaper istället för att säga åt någon annan att "tryck in kunskapen i huvudet på mig så slipper jag lägga något jobb på det."
Om man inte själv är engagerad och vill så är det väldigt svårt att på allvar lära sig något.

I det här fallet innebär det att lära sig hur Opel tänker och fungerar, hur man planerar, prioriterar, vilka målsättningar och avsikter man har, respektive tekniken och konstruktionen av samtliga berörda modeller, att tro att detta skall kunna överföras med solklar förståelse som följd på några få rader i ett kommentarsfällt är helt orealistiskt.

Då vet man inte alls hur komplex och innehållsrik frågan är.

Men det finns ju andra sätt, det kan ju hända att svaren kommer att gå att läsa i bokform endera dagen och då kommer alla att få svar på alla frågor och mer där till, så det är väl bara att ge sig till tåls och hoppas på framtiden.

#16
2019-01-11 13:51

Går det inte att för en potentiell kund förklara anorna bakåt på en ny modell på mindre än en minut så har man nog tappat den kundens intresse.

Krävs det sedemera en akademisk utbildning och åratal av ingående egenstudier för att förstå märket i sig så vänder nog kunden redan i dörren.

Börjar förstå varför vissa tillverkare köps upp eller lägger ner...

#17
2019-01-11 20:32

Eftersom ingen verkar köpa Opel, så kanske inte kunderna förstått deras produkter? Eller omvänt,kunderna vill inte köpa deras produkter för att de saknar de söker? Är du säljare eller sitter i ledningsgruppen på Opel N-iklas? För du verkar veta exakt varje gång Opel är uppe, hur de tänker och fungerar.

#18
2019-01-12 00:03

Eftersom inte ens N-iklas verkar vilja köpa nåt nyare än en Omega -92, han som älskar Opel över allt annat...så...
Det KAN ju tyda på att N-iklas vet nåt om de nyare modellerna...….så det är nog bäst vi låter Opel försvinna sakta men säkert in i glömskan...

#19
2019-01-12 08:35

Något för ambulansen i Norrland istället för de vw dom hade som får motorhaveri efter vägarna vid utryckning :(

#20
2019-01-12 11:44

Frånsett alla utvikningar i tråden, om jag fokuserar på bilen kan jag konstatera att bilen verkar trevlig och säkert kan bli ett alternativ till VW transporter

#21
2019-01-12 15:17

Omega-92, finns de kvar? Rostade de inte upp? Zafira är dock en väldigt bra bil om man behöver mycket lastutrymme, eller om gänget skall till Åre för en veckas skidsemester. Till vardags, hmm.. det är inte direkt billigt med soppan på en sådan här bil (hög förbrukning), så det är inget för den som pendlar till jobbet precis.

#22
2019-01-12 16:20

Minibussarnas tid är över. Idag ska alla medelålders kvinnor åka SUV. Helst hybrid...

#23
2019-01-13 22:56

Ser ut som en Peugeot Expert / Citroen Jumpy / Toyota Pro-Ace. Antagligen för att det är just en sådan. Förvånar mig bara att Opel väljer att kalla bilen för Zafira då gamla Zafira ändå var en flexbil medans det här lutar mot en minibuss.

#24
2019-01-14 10:56

Opel Vivaro hade varit ett bättre namn :)

#25
2019-01-14 21:53

Visst är det så OpelTobbe och Tobo.
Den här bilen har ingenting att göra med dom tidigare versionerna av Zafira. Namnsättningen är inte heller nödvändigtvis en tysk ide.
Endera skulle man ha fört in ett nytt namn likt Crossland och Grandland, eller så knutit an till dom skåpbilar som redan finns i sortimentet,
dvs Vivaro och Movano, då den här bilen är just en skåpbil, och inte en förhöjd personbil som Zafira i alla sina generationer har varit.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.