Nästa artikel
Yaris med 210 hk
Nyheter

Yaris med 210 hk

Publicerad 13 januari 2017
Hetare version av Toyota Yaris med 210 hästkrafter.
Toyota bygger en rivig version av småbilen, inspirerad av rallysatsningen.
Till bilsalongen i Genève i mars tar Toyota med sig en prestandaversion av lilla Yaris. Den snabba småbilen får 210 hästkrafter under huven och är enligt Toyota länken mellan nyligen presenterade WRC-Yaris och vanliga personbilar. Toyota lovar också att göra hybridversionen av Yaris starkare.
 
Diskutera: Vad tycker du om prestandaversionen av Toyota Yaris?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-01-13 09:41
Leif Kavander

Tycker det är helt okey av Toyota att "vässa" Yaris.

#2 • Uppdaterat: 2017-01-13 10:05
Evo

Prototyp eller produktion?

#3 • Uppdaterat: 2017-01-13 10:07
adzam

Äntligen lite klös från Toyota

#4 • Uppdaterat: 2017-01-13 10:36
Vidstige

Är viktigt om inte annat att Toyota har prestandaversioner så man hela tiden har koll på hur man gör bilar som är roliga att köra aktivt med. Sån teknik kan ju då med tiden även hamna i dom mer vanliga modellerna. Sen om det funkar med såna bilar i svensk trafikmiljö och med svenska hastighetersgränser är en annan fråga, mer tveksamt. Är ju också alltid ett problem med sport kontra komfort, vad ska man prioritera?

#5 • Uppdaterat: 2017-01-13 10:38
L. Mäkinen

Jag tror inte att den som köper en "sportig" Yaris sätter komfort i spalten med viktiga saker.

#6 • Uppdaterat: 2017-01-13 11:06
Pi

Tror att Mäkinen har helt rätt i sitt antagande - och att svenska hastighetsbegränsningar skulle ha nån inverkan på köpsuget efter effektstarka bilar har vi väl knappast sett hittills. Sen är väl ordet "komfort" knappast kompatibelt med en bil som Yaris så kan man kalla den "sportig" så är den kanske enklare att sälja.

#7 • Uppdaterat: 2017-01-13 12:38
Vidstige

L. Mäkinen, fast nu tänkte jag på dom mer vanliga utförande av Toyotas modeller som ju brukar få kritik för att inte vara tillräckligt pigga, roliga eller sportiga att köra. Journalister tenderar också att trycka hårt på detta med att det ska vara s.k. sportigt (för att verka ungdomliga, moderna etc?) samtidigt som köparna ändå tycks prioritera komfort, låg förbrukning, hög driftsäkerhet, låg servicekostnad, låg fordonsskatt, låga utsläpp etc.

#8 • Uppdaterat: 2017-01-13 14:24
L. Mäkinen

Vidstige,
Jag tror att de flesta av Toyotas modeller skulle kunna bli mycket roligare att köra utan att någon av de egenskaper du räknar upp skulle drabbas. Låg servicekostnad är väl ändå inget som förknippas med Toyota?

Alla vill inte köra sportbil till vardags, men det kan vara trevligt att få lite glädje av annat än att bilen inte går sönder.

#9 • Uppdaterat: 2017-01-13 14:50
Simon no1

Kul med en busbil men tycker den är för lite sportig, man kunde gjort den bredare och ett maffigare kjolpaket, men det har ryktats om en 4-wd version så vem vet, det kanske kommer mer roligt, säljer jag husvagnen och skaffar husbil så försvinner behovet av hög dragförmåga så då kunde denna vara riktigt kul att ha i garaget, givetvis mer sänkning och andra fälgar och eftersom det är en turbobil så är det väl bara en tidsfråga innan det dyker upp trimdelar till den här ;)

#a • Uppdaterat: 2017-01-13 15:35
PREVIA

Shogun: Elbilsrallyn börjar dyka upp oftare och nu även i klassiska Monte Carlo.
Rallyinträdet skedde redan 2014 för Mirai i elbilsrally i Japan, och Monte Carlo rallyt för elbilar så kom tre Mirai bilar på dels en första plats en sjätteplats och en elfte plats bland många kända elbilar.
http://newatlas.com/2016-inaugural-e-rally-monte-carlo/46049/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.