Bild
Nästa artikel

X5 är smartare än någonsin

Nyheter

Fjärde generationen av BMW:s högbyggda bil är fullproppad med förarassistans och byter fil automatiskt.

Egentligen är det inte en suv, BMW väljer istället att kalla X5 för en ”sav”, (Sports Activity Vehicle”. 

Biltillverkaren menar att X5 är den mest begåvade BMW:n hittills och det syftar på raddan av förarassistanssystem som bilen utrustats med. Den har bland annat aktiv farthållare med stopp- och startfunktion, körfältsassistans med automatiskt filbyte och kökörningsassistent. Parkeringshjälpen sköter såväl gas, broms och styrning när det är dags att parkera och backassistenten kan hjälpa dig att styra vid backning i upp till 50 meter.  

Bilen har vuxit några centimetrar åt alla håll och kanter och är nu 4,92 meter lång, 2 meter bred och 1,74 meter hög. Hjulbasen har utökats med 4,2 centimeter till 2,97 meter. I bagaget får det plats 645 liter och BMW kommer också att erbjuda en version av X5 med en tredje sätesrad.

LED-strålkastarna har detaljer i blått och är adaptiva. Med helljuset tänt sägs räckvidden vara 500 meter. 

Bilen har elektroniskt styrda stötdämpare som standard. Två-axlad luftfjädring är tillval och med det kan chassit höjas med 8 centimeter extra. Det går också att extrautrusta sin X5 med ett off-road-paket som inkluderar dubbelaxlad luftfjädring, hasplåtar fram och bak, fyra körlägen och ställbar markfrigång.

BMW X5 byggs i Spartanburg i den amerikanska delstaten South Carolina. Till svenska bilhallar kommer den i november i år, då med priser som startar på 672.800 kronor. Då får man en rak sexcylindrig bensinmotor med 340 hästkrafter. Det finns också två dieslar att välja på.

Diskutera: Vad tycker du om BMW X5?

Kommentarer

#1
2018-06-08 11:34

Jag undrar bara, hur vet bilen att jag vill byta fil?

#2
2018-06-08 14:12

Hacken
Du håller ut armen genom höger eller vänster framruta...

#3
2018-06-08 15:23

Tragisk utveckling för oss som gillar att aktivt köra bil. Det sorgligaste av allt är att om man inte väljer en helt `handikappanpassad´ modell när man köper nytt får betydligt svårare att sälja den.
Enda glädjeämnet är att jag har MC´n kvar.

#4
2018-06-08 15:35

Oj vad mycket nyheter på en BMW. Går de att få med blinkers nu också?

#5
2018-06-08 18:34

@ Sabud

Ja, den som använder parkeringshjälp i några år lär ha glömt hur man parkerar utan. Och då är de så handikappade att de måste köpa en likadan igen. Frågan är hur många olyckor de åstadkommer när systemet inte längre fungerar, och de försöker parkera ändå...

.

#6
2018-06-08 19:47

Manuell parkeringshjälp som fanns förr där man fick instruktioner hur man skulle göra men fick styra, växla, gasa och bromsa själv fungerade som en lärare och ökade förmågan att parkera själv istället för att försämra den.

#7
2018-06-08 21:24

N-iklas, det gällde väl bara Opel?

#8
2018-06-08 23:07

Snygg. Ser mindre och lättare ut än vad den är.

#9
2018-06-09 07:14

Ingen bil för mig.

#10
2018-06-09 20:51

Ful som alla SUVar och varför är inte hjulhusen formade efter hjulen?

#11
2018-06-09 23:52

Blir säkert billig skatt på den de tre första åren...

#12
2018-06-10 00:34

Genomhemsk i all avseenden.

#13
2018-06-10 04:23

Passande bil för de som bor inom tullarna?

#14
2018-06-11 08:59

Luftfjädring, håller den även vintertid -20C eller är det som mercans E-klass att dom mest står vid verkstan

#15
2018-06-11 11:10

Till skillnad från ovanstående så gillar jag bilen skarpt och tror detta blir min nästa bil. Skulle dock vilja ha en mindre motor i den. Känns onödigt att släpa omkring på en stor dieselsexa med svenska hastighetsgränser och skatteregler. En 25d skulle vara perfekt för mig. Alternativt en laddhybrid med 4-cyl motor om jag kan uppringa någon laddmöjlighet framöver.

#16
2018-06-11 17:21

Det är säkert en utmärkt bil, men varför lyckas BMW göra den så trubbigt otymplig i linjerna? Det är sannerligen inte många BMW-modeller som numera är tilltalande i linjerna. Audi har tråkigt linjespel med vulgofront. Mercedes lyckas faktiskt bättre.

#17
2018-06-12 17:36

Undrar vad denna bil drar mer bensin motor, lär garanterat hamna på över en liter per mil!?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.