Nästa artikel
X5 är smartare än någonsin
Nyheter

X5 är smartare än någonsin

Publicerad 8 juni 2018 (uppdaterad 9 juni 2018)
Fjärde generationen av BMW:s högbyggda bil är fullproppad med förarassistans och byter fil automatiskt.
Egentligen är det inte en suv, BMW väljer istället att kalla X5 för en ”sav”, (Sports Activity Vehicle”. 

Biltillverkaren menar att X5 är den mest begåvade BMW:n hittills och det syftar på raddan av förarassistanssystem som bilen utrustats med. Den har bland annat aktiv farthållare med stopp- och startfunktion, körfältsassistans med automatiskt filbyte och kökörningsassistent. Parkeringshjälpen sköter såväl gas, broms och styrning när det är dags att parkera och backassistenten kan hjälpa dig att styra vid backning i upp till 50 meter.  

Bilen har vuxit några centimetrar åt alla håll och kanter och är nu 4,92 meter lång, 2 meter bred och 1,74 meter hög. Hjulbasen har utökats med 4,2 centimeter till 2,97 meter. I bagaget får det plats 645 liter och BMW kommer också att erbjuda en version av X5 med en tredje sätesrad.

LED-strålkastarna har detaljer i blått och är adaptiva. Med helljuset tänt sägs räckvidden vara 500 meter. 
Bilen har elektroniskt styrda stötdämpare som standard. Två-axlad luftfjädring är tillval och med det kan chassit höjas med 8 centimeter extra. Det går också att extrautrusta sin X5 med ett off-road-paket som inkluderar dubbelaxlad luftfjädring, hasplåtar fram och bak, fyra körlägen och ställbar markfrigång.

BMW X5 byggs i Spartanburg i den amerikanska delstaten South Carolina. Till svenska bilhallar kommer den i november i år, då med priser som startar på 672.800 kronor. Då får man en rak sexcylindrig bensinmotor med 340 hästkrafter. Det finns också två dieslar att välja på.

Diskutera: Vad tycker du om BMW X5?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.