Bild
Nästa artikel

Webb-TV: DS klipper navelsträngen

Nyheter

DS klipper navelsträngen från Citroen och blir ett eget bilmärke. Nu väntar mera lyx och flärd.

Kommentarer

#1
2015-03-04 16:56

Förutsätter att fjädringskomforten är minst lika bra som nuvarande C5!
Dvs nuvarande C5 ligger inte alls långt i från LS600HL i fjädringskomfort som annars varit kung länge!
Blir den lika Audistruttig &VW så blir det en flopp!

#2
2015-03-04 17:01

Kan ha glädjen att berätta att den är mjukare nu, men når såklart inte C5 med Hydractive med sina stålfjädrar. Provkör och bli glad! PS. Gör som jag, kör först årets bil 2015 och sedan strax efter DS5 med ny fjädring. ;)

#3
2015-03-04 17:22

Köpte nyligen en beg LS600HL så det för räcka en stund!

#4
2015-03-04 17:54

haha Brutt33, du har verkligen noll koll på bilar. Är det något område som Lexus ständigt får på nöten inom så är det chassiet. Audi A8 har aktiv justerbar luftfjädring, så det där med struttighet är nog bara önsketänkande från en liten Toyota fanboy.

#5
2015-03-04 18:08

Tror att DS kommer att få det svårt i konkurrensen mot Audi, BMW och Mercedes. Har svårt att se anledning till att man väljer en DS framför en Mercedes. PSA ger sig in i ett getingbo med premiumtyskarna, Jaguar, Volvo och Lexus. Jag tror att det inte finns plats för en till premiumbiltillverkare på marknaden.

#6
2015-03-04 18:14

Det är ju allmänt känt att Toyota/Lexus står sig slätt i komforten jämfört med främst Mercedes, men också mot Audi och BMW.
För övrigt skull ingenting kunna få mig att köpa vare sig Citroen eller DS.

#7
2015-03-04 18:16

Lilla juppe!
Den A8 jag provat var en 2010 och den var stötig mot 600an samt sämre ljuddämpad men mer stötigt sportigt som jag anser förkastligt i en limo!
De nyaste A8 borde ha bättre komfort?

#8
2015-03-04 18:23

Kapten!
Beror på vilken Lexus du menar!?
Att jag köpte 600an var just att komforten var ett snäpp högre än s600 w221 som jag tänkte köpa från början då dem är bra mycket billigare beg !
Sedan är ju driftsäkerheten betydligt högre i fetlexusen;)

#9
2015-03-04 18:32

Det är många här som aldrig åkt/kört en Lexus..........den saken är klar ;o)

#10
2015-03-04 18:40

Så sant Shogun:)
Största möjliga tyssssstnad var mycket hög prio när jag valde bil och säg mig hade jag fel där kära läsare???

#11
2015-03-04 19:04

Om största möjliga tystnad var högsta prio kanske du skulle ha köpt en Mercedes S600 som blivit utnämnd till världens tystaste bil?

#12
2015-03-04 19:10

DS 5 är tyst, den har fått beröm för det. Sedan är det en halvkombi. Ska jag ta det igen? Sedan är det en halvkombi. Någon som insett det roliga med den meningen än? :) Men det handlar nu inte bara om humor, utan det finns en djupare poäng här. Att det är en halvkombi och inte en sedan. Det är ju rätt ovanligt i premiumklassen. DS 5 har sin egen stil och design. Allt fler tillverkare vill vara premium och släppa dyrare bilar, för att lyckas så behövs en unik stil. Jag anser att DS 5 har en unik stil både utvändigt och invändigt.

Nu är DS 5 den tredje bilen som lanseras med enbart DS-märket, om än först ut i Europa. I Kina finns redan DS 5 LS och DS 6. (DS 5 LS är en annan bil än europeiska DS 5). DS är nr 1 i Kina i kundnöjdhet och service och återförsäljare. Kina är även största marknaden för DS. Sedan DS introducerades i Kina så har det snabbt lyckats göra ett starkt intryck på premiummarknaden där och försäljningen ökar hela tiden.

DS i Kina säljer på att det är ett franskt varumärke och det kopplas ihop med fransk haute couture. Franska designerkläder, franska parfymer, franska lyxvaror. Vi talar om Christian Dior, Chanel, Louis Vitton, med flera. Vi talar om franska viner och champagne. Vi talar om fransk livsstil.

Det säljer i Kina. DS kopplas ihop med allt detta och därför är DS framgångsrikt. Det är mer än en bil, det är ett statement om en finare, lyxigare, glamorösare värld och livsstil.

#13
2015-03-04 19:10

Och vi talar om "brut de brut", det bästa av det bästa...

#14
2015-03-04 19:15

Det är spännande att de öppnar en DS Store i Stockholm i maj... Det förvånar mig. Modigt av dem, men friskt satsat hälften vunnet.

#15
2015-03-04 19:15

Swemba!
Den nya Sklass ja
Men innan nej;)
Har ej möjlighet att lägga ut 1.5mille på en bil just nu!

#16
2015-03-04 19:29

Det verkar vara mycket lila och rött på salongen i år...

#17
2015-03-04 19:51

Raphael det är möjligt att DS har hittat sin marknad i Kina men faktumet kvarstår Audi, Mercedes och BMW är riktigt starka på den kinesiska bilmarknaden. För att DS ska lyckas fullt ut och konkurrera med premiumtyskarna räcker det inte med unik stil invändigt och utvändigt man behöver allt en bra helhet vilket har varit en akilleshäl för PSA. När PSA har utvecklat nya bilmodeller har fokuserat för mycket på komfort och lämnat andra element som t.ex. styrkänsla etc. åt ödet. Ska man sälja bilar i stora volymer till den stora massan behövs alla element inkluderade i paketet det räcker inte med ett.

Lite off-topic nu men när vi kom in på Lexus hittade jag denna länk:

http://feber.se/bil/art/315309/lexus_erknner_att_det_inte_gr_/

#18
2015-03-04 20:09

Lexus LS600HL (lång hjulbas) är en limousin - hybridbil med fem-liters V8 med två sportlägen sport och sport+.

Vad tänker de med egentligen? Det här är så himla Japanskt som det kan bli. Man tvingar i så mycket options man bara kan hitta och stoppar i det i bilen vare sig det behövs eller inte. När tjänstevikten hamnar på 2,5 ton räcker möjligen batteriet 100 meter med passagerare i bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=y4h2gzlzXqw

#19
2015-03-04 20:16

Diesel, faktum kvarstår: DS, Citroën och Peugeot är väldigt starka på den kinesiska marknaden. PSA har funnits i Kina sedan 1992 och har flera joint-ventures med olika kinesiska bolag. Sedan förra året så äger dessutom Dongfeng 14 procent av PSA-gruppen. PSA har utvecklings- och designcenter i Kina. DS har ett formgivningscentrum i Shanghai. Kina är PSA-gruppens största enskilda marknad, och PSA är på god väg att sälja fler bilar i Kina än de gör på hela Europamarknaden totalt.

När det gäller helheten i en bil. Det är olika helheter för olika varumärken inom PSA-gruppen, alltså de har lite olika fokus. Peugeot har ju mest av styrkänsla och ett snabbt och rappt chassi, ta styrkänslan i nya 308:an och där ligger tyskarna i lä. Citroën använder samma grejjer men konfigurerar efter mer komfort, mjukare fjädring och en mer avspänd körstil. DS är ett märke som står för både sport och komfort, och ger ett lyxigare alternativ. DS handlar om dynamiska personligheter, så de blir inte lika mjuka som Citroën utan lägger sig på en fastare nivå.

När du säger att PSA har lämnat styrkänslan åt ödet så håller jag inte med dig, eftersom de olika märkena inom PSA-gruppen har olika styrkänslor, och olika chassikänsla - anpassad efter märkenas olika karaktär. De ger olika körupplevelsem så jag anser det orättvist att dra alla över en och samma kam. De må använda samma drivlinor, transmissioner och plattformar men de är justerade på olika sätt för de olika märkena.

#20
2015-03-04 22:40

Raphael jag betvivlar inte att PSA är starka på den kinesiska bilmarknaden och jag önskar dem all lycka. Men premiumtyskarna inklusive VW säljer bilar i väldigt stora volymer i Kina. BMW har ett joint venture-avtal med Brilliance och har tillverkning i landet detsamma gäller Audi som tillverkar sina long wheelbase modeller där. Jag tror att DS inte kommer att komma upp i samma försäljningsvolymer som premiumtyskarnav dels p.g.a. att premiumtyskarna har ett starkare varumärke och för att premiumtyskarna erbjuder hela paketet d.v.s. komfort, lyx och sporighet något som DS5 saknar till viss mån och inte får ihop. Det är något som DS behöver jobba på när man utvecklar nya modeller, hur man får ihop dessa element till en bra helhet. Angående Peugeot 308 så måste jag säga att jag vart väldigt besviken när jag provkörde den senast, växellänkaget kändes frånkopplat likt många andra PSA bilar, kan rekommendera att du kollar på Carbuyers recension om 308:an och lyssna på ljudet när recensenten byter växel. I övrigt var infotaimentsystemet segt på att reagera på kommando och styrkänslan är som VW Golf konsekvent och kopplingen kändes gummiaktig visserligen en smaksak vad man föredrar. BMW 1-Serien skulle jag säga har bättre styrkänsla än Peugeot 308 även Golf med XDS diffbromsen tycker jag har bättre styrkänsla och köregenskaper än 308:an.

#21
2015-03-05 09:19

I en tid av överetablering bland biltillverkare känns det ju, milt sagt, vågat att lansera ett helt nytt bilmärke. Kan inte låta bli att känna vibbar av Amati, Mazdas totalt genommisslyckade försök med ett lyxbilsmärke i början av 1990-talet.

Sedan är väl alltihopa ett resultat av hur totalt urvattnat varumärken Citroën har blivit. För 30-40 år sedan hade man ju en helt egen nisch på marknaden och det är väl något liknande man vill åt nu (även om man den här gången jagar lite mer penningstarka kunder).

Men, om det speciella i Citroën lyfts över till DS, vad blir det då kvar av Citroën? En märke bland alla andra, som ska konkurrera med Peugeot? Och hur tänker man då att de två märkena ska kunna leva sida vid sida?

#22
2015-03-05 09:33

Men Amati blev ju aldrig lanserad som ett eget märke på marknaden, man drog sig ju tillbaka i sista stund.

http://articles.latimes.com/1992-10-27/business/fi-807_1_luxury-car-divi...

Får vi se något liknande av DS/Citroen framöver........?

#23
2015-03-05 09:34

Jo, men ännu har väl inte DS kommit så mycket längre än Amati hann göra?

#24
2015-03-05 09:38

Vet inte om de (DS)lanserats i Kina ännu? För det ska väl vara huvudmarknaden för märket, eller?

#25
2015-03-05 10:43

Diesel, DS tillverkas i Kina genom ett joint-venture med Changan. Det är DS 5, DS 5 LS och DS 6 som tillverkas i Kina. DS har fördelen av att vara ett franskt premiummärke och därmed kopplas ihop med fransk lyx. I Kina finns flera DS Store och det är ett framgångsrikt koncept, såpass framgångsrikt att PSA nu tar det konceptet till Europa. DS Store för Kina-marknaden lyfter fram DS som ett franskt premiummärke och kopplar samman DS med franska lyxvaror, som Louis Vitton, Chanel, Dior med flera. Den kopplingen tror jag inte man kommer att göra i Europa på samma sätt, men vi får se - men i Kina görs det. Detta innebär att köpa en DS handlar om inte bara en bil, utan om en livsstil. Målsättningen år 2015 är att tillverka 100 000 DS-bilar i Kina enkom för den kinesiska marknaden och sedan nå 200 000 år 2017. Vi får väl se vad som händer, men DS Store ligger redan som nr 1 i listor över kundnöjdhet och servicekonceptet i Kina, så en del i strategin är att erbjuda den bästa köp- och serviceupplevelsen. DS Store är väldigt designade butiker, en tydlig och fransk design rakt igenom med enormt höga krav på personalen.

#26
2015-03-05 10:44

Shogun, i Kina tillverkas DS 5, DS 5 LS och DS 6. DS fabriken och DS butikerna i Kina är ett joint venture med Changan automobiles. DS tillverkas i Shenzhen i Kina. Peugeot och Citroën tillverkas i Kina genom joint ventures med Dongfeng, och DS tillverkas genom joint venture med Changan. Den ansiktslyfta DS 5, som nu visas i Geneve i Europa, den är i full tillverkning i Kina och säljs där sedan januari i år. Den tidigare DS 5 generationen har sålts i Kina sedan 2013. År 2013 var alltså året då DS märket lanserades i Kina. DS ökar i Kina men vad DS nu behöver är fler modeller för att kunna öka ännu mer. Det kommer en ny mindre DS och det kommer även en större sedanmodell (DS 9). De är viktiga för fortsatt expansion och tillväxt och kommer nästa år, alltså 2016. 2016 blir ett stort år för PSA med många nya spännande modeller.

#27
2015-03-05 11:06

För att besvara Janne G:s fråga om Citroëns marknadsstrategi. Citroën ska inte konkurrera med Peugeot utan forma sin egen nisch. Peugeot konkurrerar "head-to-head" med Volkswagen, Ford och Opel, medan Citroën kommer konkurrera med Skoda och Seat. Peugeot satsar på bilar med högre utrustningsnivåer och som kan säljas till lite högre priser, det är bilar med högre marginaler (försäljningen av de högre utrustningsnivåerna ökar hos Peugeot, vilket ligger helt i linje med företagets önskan). Peugeot handlar om sport och komfort i harmoni.

Citroën skippar sportigheten helt, den hamnar i DS-serien. Istället satsar Citroën helt och fullt på att göra de mjukaste, skönaste och komfortablaste bilarna i varje segment som Citroën har bilar i. Citroën handlar om mjukare fjädring, lättare styrning, mjukare stolar än Peugeot (och resten av bilmarknaden). I konceptet finns även en satsning på enkelhet och resurssnålhet. Ingen Citroën kommer att gå över 200 km/h, så Citroën får motorer med färre hästkrafter än DS och Peugeot. Dynamik och prestanda läggs hos DS, Citroën handlar om lägsta möjliga förbrukning, låga Co2 utsläpp, låga servicekostnader och låga ägandekostnader. Alla Citroën blir en Cactus, alltså Cactus i betydelsen enkelhet, resurssnålhet, modesta effektuttag etc. Cactus anger riktningen för Citroën och Cactus kommer i både mindre och större storlekar. Samtidigt med detta finns avancerad infotainment och teknik, med enkla avskalade inredningar och touch-skärmar med numerisk visning. Citroën handlar om "well being", mysiga interiörer.

Jag kan redan nu se framför mig att Citroën, precis som Citroën så många gånger förr, kommer få kritik från svenska journalister för att fjädringen är för mjuk, styrningen för distanserad, stolarna för mjuka, att bilarna inte är tillräckligt sportiga och att inredningen och framförallt förarmiljön är för udda och knasig. Precis som det ska vara på en Citroën alltså. :)

#28
2015-03-05 11:45

Ja för er som är intresserade av fakta kan själva ladda ner PSA-koncernens årsredovisning från deras hemsida. http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/analysts-and-investors/financial-r...

Däri kan man läsa att

: PSA tappar i intäkter och försäljning
: PSA har tvingats ta in externa ägare, i form av franska staten och en kinesisk.
: PSA gör mångmiljardförluster
: Kina och asen som helhet svarar för 7,1% av bolagets intäkter vilket är en ökning från 2013 då samma siffra var 6,1%. Både Europa (70%), Nord Amerika (7,4%) och Latinamerika (7,4%)ger högre inkomster än Kina enskilt.
: PSA har 4,3% av den kinesiska marknaden med 734 000 sålda bilar. Av dessa svarar DS för 26 000. Målet fram till 2020 är att nå 1,5 miljoner sålda enheter.

Ja så ligger det alltså till med den saken

MVH AL

#29
2015-03-05 13:48

Raphael: Jag tolkar dig som att GS kommer göra comeback. Inte mig emot!

#30
2015-03-05 16:47

Janne G, inte med gasfjädring för gasfjädringen är för dyr och komplicerad, utan man satsar på mjuk stålfjädring. Mer 2CV än GS... Cactus är ju ett försök att göra en modern tolkning av samma grundkoncept, och detta kommer i större och mindre storlekar. Det har chefen för Citroën sagt.

#31
2015-03-05 17:42

Att PSA är illa ute, kan väl ingen förneka. Även jag har läst PSA:s årsredovisning och kan konstatera detsamma som AL har gjort. Så försöket med att skapa ett nytt märke är väl helt i sin ordning - om man lyckas.

Sedan får vi här gång på gång svart på vitt från den intervjuade representanten svar på frågan som ställdes i en annan tråd om DS var en Citroen eller inte. Här kommer det ord som "ska" och "kommer" i en ständig radda. Så var det med det, oavsett vad PR-avdelningen här på ViB påstår.

F.ö. är det intressant att Peugo (i ett tidigt inlägg i denna tråd) påstår att han kört den nya bilen (eller har goda referenser till kvalificerade tester) - eller hur kan man annars tolka detta påstående: "Kan ha glädjen att berätta att den är mjukare nu, men når såklart inte C5 med Hydractive med sina stålfjädrar."

Jag trodde att denna Citroen DS5 var, om inte ny, så i alla fall omarbetad. Alternativet är väl att man presenterar en identisk Citroen DS5 som en DS genom att pilla bort vinklarna;-)

#32
2015-03-05 18:02

Audi, Citroën har redan skapat ett nytt märke. I Kina har DS sålts som eget märke genom egna distributionskanaler och egen tillverkning sedan 2013. De ha aldrig hetat Citroën i Kina utan DS har varit enbart DS sedan 2013. Förra året så gjorde DS 5 LS premiär med nya DS-grillen och den lanserades i Kina i mars. I september förra året fick den sällskap av DS 6. Båda dessa är i serieproduktion i Kina. DS 5 är den tredje DS med nya DS-grillen och den är den första i Europa. Ur europeisk synvinkel är DS 5 först som ren DS-bil, men ur internationell synvinkel är det först den tredje modellen. DS bildades som eget företag i juni 2014, DS har egen chef, egen designstudio och egen utvecklingsavdelning. Och DS har även egen ekonomi. DS som företag går med vinst. Nu ger inte PSA-gruppen ut resultatrapporten för varje märke inom koncernen, men chefen för DS har sagt i intervjuer att DS går med vinst.

När det nu gäller Peugos provkörning så provkörde han den tidigare versionen av DS 5, den fick nya stötdämpare och ett justerat chassi sommaren 2014. Den uppdaterade DS 5 fortsätter med detta.

Och den bil som ställs ut i Geneve är en DS 5, märke DS och modell 5. Den säljs och tillverkas redan i Kina och lanseras i Europa under sommaren 2015. Det blir dock den Europa-tillverkade som kommer att säljas här, inte Kina-tillverkade. Men förutom motorer så är de identiska i design. Det är den bil som hon pratar om i intervjun.

#33
2015-03-05 18:01

Jodå, Raphael, jag är läskunnig. Kina är inte "resten av världen". Dina påståenden om att DS var ett eget märke gäller bara - i Kina.

Vad gäller Peugos påstående och ditt svar som löd så här; "När det nu gäller Peugos provkörning så provkörde han den tidigare versionen av DS 5, redan den har fått nya och ett justerat chassi. Detta infördes sommaren 2014. Den uppdaterade DS 5 fortsätter med detta."

Frågan jag ställer mig är dock hur Peugo kan veta hur bilen som presenteras på mässan är funtad. Sannolikt kan han inte det och då återstår bara att konstatera att han fabulerade. (F.ö. så var det en Citroen han provkörde, inte en DS.)

#34
2015-03-05 18:11

Audi, nu har du fel igen. Det var inte i Kina som företaget DS skapades i juni 2014, utan det var i Frankrike. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig om detta, det var inte min mening att du skulle missförstå mig. Men DS har sålts som eget märke i Kina sedan 2013. PSA väljer att inspireras av sitt framgångskoncept på den kinesiska marknaden genom att låta DS nu vara ett eget märke i Europa. Det var därför som företaget DS bildades och blev sig själva i Europa för över ett halvår sedan. DS är alltså ett eget företag och ett eget märke. Det har vi redan gått igenom du och jag, men jag går gärna igenom detta fler gånger med dig. ;) Jag välkomnar självfallet alla tillfällen att diskutera DS 5, det är bara trevligt för jag tycker det är viktigt att vi bygger en medvetenhet om modellen och de nya marknadsstrategier som nu kickar in, och som är resultatet av Carlos Tavares arbete och ledarskap.

Peugo antar att nya DS 5 har samma stötdämpare och chassijusteringar som den senaste uppdateringen av den tidigare modellen, och PSA-gruppen har heller inte indikerat att nya DS 5, alltså den som visades i Geneve, skulle innebära några ytterligare modifieringar gällande stötdämpare än de som redan har gjorts.

#35
2015-03-05 18:26

Jag körde DS5 BlueHDi 180 automat med Citroen i fronten. Den har redan ny fjädring men det är ju alltid skillnad på mjuk och MJUK fjädring! ;)
Jämför med nya Passat för den körde jag just före DS5 (förklaring för dom som stör sej av att jag drar VW bilar med i leken) så är Passaten stenskarp (ingen långdistansare) och DS5 en härlig långdistansare men ändå ligger den plant i kurvorna men så klart är Passaten med sin "stenskarppa" fjädring bättre på JÄMNA kurviga vägar. Hoppar för jävlig på sämre vägar (man blir trött fort), däremot DS5 döljer vägen enormt mycket bättre. Observera igen! Har inte hunnit testa Passaten med ställbar fjädring (dom håller på att fixa en åt mej för provkörning, även Mercedes C med luftfjädring är på väg för mej att testa). Det är väldigt svårt att beskriva hur mjuk/skarp bilarna är i textform, testa själva och gärna många bilar i rad. Jag körde 4 bilar sist, perversst kanske att köra bil i 6 timmar men mina kolleger anser det är värt då dom får mina åsikter av bilarna! Dom vet också vilka bilar jag gillar så dom får därför mera ut av mina rapporter. Skulle våga påstå (om mitt minne inte sviker) att även den ursprungliga fjädringen i DS5 var mjukare än just nya Passat.

Raphael, var har du fått sommaren 2014 från? Min testbil var ny och från 01/2015. 100% fakta däremot att fjädringen var ny.

#36
2015-03-05 18:41

Peugo, jag menade inte att det exemplar du körde var från sommaren 2014 - jag har ingen aning om när exemplaret du provkörde tillverkades. :) Utan jag menade att dessa förändringar med stötdämparna och chassiet sattes i produktion sommaren 2014 - vilket då i praktiken innebär årsmodell 2015.

#37
2015-03-05 19:33

Se där, Citroen DS är en bilmodell i alla andra länder utom Kina. Vilket var just det jag har påstått. Köp en DS i valfritt land i världen - utom Kina - och du köper en Citroen. Var det svårt, Raphael?

F.ö. tror jag man får riktigt stora problem med att skilja ut Citoren från ett fiktivt märke som DS i valfritt land utanför Kina.

#38
2015-03-05 20:25

Audi, nu har du fel igen. DS är inget fiktivt märke. Som jag skrev så bildades bilföretaget DS Automobil i juni 2014. DS är alltså ett existerande bilföretag och ett existerande bilmärke. Företaget är alltså över ett halvår gammalt, så det både existerar och är verkligt. Det finns tre produkter som idag görs under märkesnamnet DS, ja bara DS, nämligen DS 5, DS 5 LS och DS 6. Alla dessa är i serieproduktion och alltså inte några fiktiva eller uppdiktade skapelser. Och bilen som står på Geneve-salongen är fortfarande en DS 5 och inget annat, märke DS och modell 5. Trots att den finns där i den fysiska verkligheten så påstår alltså Audi att detta är fiktion, alltså något uppdiktat som inte finns... Ska jag behöva dra Audi till Geneve för att han ska få se med egna ögon och både ta och känna på produkten, är det vad som krävs för att Audi ska erkänna att märket finns och existerar? Eller handlar det om att om något inte finns i Sverige än så finns det överhuvudtaget inte? Där kan vi tala om skygglappar på!

Från början var DS ett "brand within a brand" och hade sitt eget team som en division inom Citroën, men denna division är utbryten som ett eget företag sedan förra sommaren. Sedan lanseringen i Kina 2013 så var DS där DS, och nu tas konceptet till Europa. DS är inget fiktivt märke bara för att modellerna i Europa har fått den nya nosen efter modellerna i Kina. DS har egna showrooms i Europa och under våren så öppnar DS Store i Stockholm, det säger hon ju i intervjun. De håller på att iordningsställa lokalen för detta nu och ge den DS-prägel. DS Store blir unika butiker efter DS konceptet och kommer finnas i de stora metropolerna, rätt imponerande att de vågar på Stockholm där som inte precis är en stor metropol men men... Anledningen är givetvis att de flesta premiumkunderna finns i storstäderna. Vem vet, det kanske kommer en DS Store till Göteborg snart också... :) Eftersom Audi bor i Göteborg så behövs det väl en DS Store där för att han ska kunna erkänna att märket existerar, räcker knappast med en butik i Stockholm för det... den är säkert också "fiktiv"... Bara Göteborg som existerar och är verkligt, eller hur Audi? ;)

Det kommer säkert att ta några år att bygga upp märket i Europa, men det är ingen panik med det då det är Kina som är huvudmarknaden. I framtiden finns även planer på en USA-lansering av DS-märket.

#39
2015-03-05 20:23

Varför slåss om Citroen-DS eller DS? Den blir ju endast DS här i framtiden, vem bryr sej när det skedde och vad företagets namn har varit. Kom igen nu, gå ut och provkör bilar i stället! ;)

#40
2015-03-05 20:47

Jag hävdar att den bil som står utställd på Genevesalongen, bilen i lila (färgen heter "whisper") som finns i bakgrunden i lilla filmklippet, den bilen heter DS 5. Märke: DS, modell: 5.
Klart, enkelt och tydligt. :)

#41
2015-03-05 21:16

Jag håller med. Varför bry sej om namnet. Det är väl själva bilen som är intresant? Och en ds byggs av citroen eller i alla fall med samma teknik o är därför samma sak. Så samma skit o elände som en vanlig c4 alltså..

#42
2015-03-05 21:43

Bilnerd, och då kan vi lika gärna säga att Audi och Skoda är samma sak för att de delar plattformar, motorer och mycket teknik med varandra. Jämför en Audi A3 med en Skoda Octavia exempelvis, det är samma plattform och 1.4 motorn är tillverkad i samma Skoda-fabrik.

DS tillverkas av PSA-gruppen. PSA-gruppens märken tillverkas i samma fabriker. Ja de använder samma plattformar, men varje märke har sin egen justering, egna specifikationer (vilket innebär att många grejjer inte är kompatibla mellan märkena) och därmed ger olika körupplevelser och känsla. Så en DS 5 är inte alls samma sak som en C4, inte mer än en Audi A3 är samma "skit och elände" som en Skoda, för att spegla din retorik.

DS 5 har flera drivlinor som inte finns tillgängliga för C4, exempelvis Blue HDI 180 med EAT6-lådan, eller Hybrid 4-systemet. Inredningen är dessutom helt annorlunda. Stötdämparna är annorlunda. Justeringen och specifikationer av styrning, chassi m m är annorlunda. Stolarna skiljer sig åt. Och så vidare och så vidare. Så nej, DS 5 är inte alls samma sak som en C4.

#43
2015-03-06 08:01

Raphael: Audi och Skoda ÄR samma sak. Vilken man väljer är en fråga om prestige.

#44
2015-03-06 08:06

Surfade för skojs skull in på sidan www.ds.fr. En riktigt elegant hemsida. När jag däremot vill konfigurera en DS5 hamnar jag på sidan http://configurer.citroen.fr/. Så nog finns det ett "arv" kvar från Citroën... ;-)

#45
2015-03-06 08:46

Egna försäljningslokaler likt Lexus som tillverkas av Toyota. Är det inte Dongfeng Franska staten och ett antal andra Aktieägare som fortfarande står som ägare till biltillverkningen av DS?
Förra året var PSA gruppen konkursfärdiga när Franska staten gick in med 28 miljarder och Dongfeng med lika mycket pengar och övriga Aktieägare ick väl även skjuta till pengar så att företaget någon gång i framtiden klarar att stå på egna ben.
Man har gått i konkurs tidigare så vi får väl hoppas att det går bättre den här gången med hjälp från Dongfeng innan Franska skattebetalare tröttnar på att skjuta till pengar för verksamheten som inte går ihop ekonomiskt.

#46
2015-03-06 08:48

Vissa här verkar tro att om två bilar delar plattform så är det i princip badge-engineering. Fånigt och okunnigt!

#47
2015-03-06 09:14

Previa: det där är ju inget unikt för PSA, t.ex. varken Mazda eller Mitsubishi lär ha funnits idag utan tillskott.

På tal om plattformar, var ska man dra gränsen? Är V40, Mazda 3 och Focus samma bil? Mondeo och X-type?
Chrysler 300 och E-klass?

#48
2015-03-06 09:36

Previa, ägarförhållandena inom PSA-gruppen är att familjen Peugeot - med Thierry Peugeot som huvudman - har 14 procent, franska staten 14 procent och Dongfeng 14 procent. Detta innebär 42 procent av bolaget. Övriga 58 procent ägs av andra aktieägare, både privatpersoner och finansinstitut. PSA är ett publikt börsnoterat bolag. När det gäller påståendena om att företaget skulle gått i konkurs tidigare, nej det stämmer inte. Företaget PSA har inte varit i konkurs. Inte heller under-företagen DS eller Peugeot har varit i konkurs tidigare. Däremot så var Citroën bankrutt 1976 och Peugeot tog över och då bildades även koncernen PSA. Anledningen till att Citroën var bankrutt 1976, ja det hade att göra med skyhöga utvecklingskostnader för CX, det hade att göra med SM-affären och det hade att göra med Maserati-affären - och ingen av dem var vältajmnat i 70-talets oljekris. På den tiden så var Citroën styrt av tekniker, men det saknades ekonomisk reda, de satsade gärna på dyra projekt som inte gav tillräcklig avkastning.

När den europeiska bilmarknaden sjönk till drastiskt låga nivåer så påverkade detta alla europeiska bilföretag, och framförallt de företag som hade huvuddelen av sin försäljning i Europa - som PSA, som Opel, och även Ford Europe och Fiat-gruppen. VAG-gruppen, Audi och Mercedes påverkades inte lika mycket därför att de hade en stor andel av sin försäljning utanför Europa - som den viktiga USA-marknaden där PSA inte har någon närvaro.

Det är inget konstigt med att PSA samarbetar med andra tillverkare och även har delat sitt ägarskap med andra. Det är vad som krävs i en utmanande bilmarknad. Vi har ju exempelvis Renault och Nissan som formade en allians av korsvist ägande, och nu har även Mercedes gått in och format partnerskap med Renault-Nissan; vi har Volvo som räddades av Kina, vi har Fiat-gruppen som samgick med Chrysler.

DS är en viktig del av PSA-gruppens plan då DS innebär höga marginaler, DS-märket är även ett märke som går med vinst. Andra viktiga delar är att Peugeot satsar allt mer på bilar med mer utrustning i högre prisnivåer, vilket även har tagits emot bra av köparna då en allt större del av Peugeots försäljning är de dyrare versionerna som Allure, och nu satsar de även mer på GT-versioner och andra högmarginal-produkter. Instegsmodellerna finns kvar, men tjänar mer som frestare till lågt pris, väl inne i bilhallen så hoppas Peugeot sälja de dyrare versionerna och än så länge är det en lyckad strategi. Citroën ompositioneras och särskiljs mer från Peugeot för att nå en annan målgrupp.

Samtidigt så skärs det totala modellutbudet ner, PSA har många specialmodeller i flera delar av världen, bl a i Sydamerika, och dessa kostar för mycket och ger för lite intäkter. PSA slimmar sitt modellutbud så de flesta delar av världen kommer att ha samma modeller, detta påverkar även designarbetet - Peugeot 2008 är ett exempel på det, en bil som har designats av team från Frankrike, Sydamerika och Kina. För Kina-marknaden kommer PSA dock fortfarande ha specialmodeller, då det är PSA:s största enskilda marknad.

Tittar vi bakåt på det gångna året så har PSA-gruppen ökat sin försäljning. Både Peugeot och Citroën har ökat i försäljning. För Peugeot handlar det om en framgångsrik lansering av nya 308, och även 2008:an ångar på som tåget och är den näst mest sålda bilen i lilla crossover-segmentet i Europa. För Citroën så har nya Picasso-serien blivit en fantastisk framgång och Picasso har återtagit ledartröjan i klassen minibussar, Picasso är Europas mest sålda minibuss. Nya Cactus har fått en väldigt bra start och redan under hösten så sålde den bättre än japanska och asiatiska konkurrenter gjorde under hösten, förutom Toyota Auris som ligger före. DS minskade något i Europa förra året, samtidigt som märket ökade i Kina. I år kommer PSA satsa mer på DS, det är självfallet en process att bygga upp ett nytt varumärke och skapa nya och egna försäljningsställen.

#49
2015-03-06 09:38

Previa, när det gäller försäljnings- och distributionsstrategin för DS så är det inte Lexus som har inspirerat PSA utan det är, enligt DS-chefen själv, faktiskt Infiniti. Alltså Nissans lyxmärke.

#50
2015-03-06 16:06

Skillnaden av stöden för biltillverkarna är väl att tex Mitsubishi fick stöd av sina systerföretag under en tid när många biltillverkare fick problem med bilförsäljningen och därmed ekonomin medans PSA fått problem under en tid av hygglig försäljning av bilar för tillverkarna.

#51
2015-03-06 16:43

2014 lyckades Citroen prångla ut 36 st DS 5 i Sverige.
Riktpriset på en Citroen DS 5 är 259900kr. Ska vi tro på en höjning nu när bilen blivit "premium"?
Jag menar, ny grill och färre antal knappar måste ju kosta multum?? ;-)

#52
2015-03-06 20:18

Raphael det här med att om man köper en DS så köper man en Livsstil är en typ av marknadsföring som premiumtyskarna har kört länge med. kollar man på Audis, BMW;S och Mercedes försäljningsvolymer så har man lyckats med sin marknadsföring och det återstår och se i framtiden om DS lyckas med denna typ av marknadsföring,

#53
2015-03-06 20:36

Peter E; ditt påstående är fel. Det är inte en Citroen;-)

"Riktpriset på en Citroen DS 5 är 259900kr"

;-)

#54
2015-03-06 23:22

Citroen handlaren i Karlstad gick nyligen i konkurs. Men har nu tagits över i ny regi och heter Frontbilar(tidigare SM bilar), vi önskar dem lycka till i konkurrensen.........

#55
2015-03-06 23:53

Gör en DS store bilen till premium?
XM,kommer någon ihåg,ofta sågs dessa stå på mage i en grön pöl av hydraulvätska,eller så var det elfel när hockeytejpskablagen gett upp.
Synd att satsa alla dessa pengar på detta experiment.
Bilen är dessutom ful som stryk,tex baklamporna är ju anskrämliga,förr var designen ändå ibland cool även om bilarna oftast var skit.