Bild
Nästa artikel
Det senaste vi såg i wankelutförande från Mazda var konceptet RX-Vision från 2015.

Wankeln gör comeback som räckviddsförlängare

Nyheter

Mazda har tillkännagett att wankelmotorn kommer göra återkomst i inget mindre än en elbil.

2012 tillverkades det sista exemplaret av Mazda RX-8, vilket då var den sista produktionsbilen med wankelmotor från Mazda. Till 2020 blir det dock förändring, får då ska Mazda lansera två elbilar. 

Den ena kommer vara en konventionell elbil med bara batteridrift, medan den andra får batteri i kombination med en räckviddsförlängare. Denna räckviddsförlängare stavas wankelmotor. Mazda berättar att man kommer dra nytta av wankelmotorns "kompakta konstruktion och vibrationsfria gång" för att ge en elbil utan risk att drabbas av räckviddsångest. 

Motorn kommer enbart att ladda batteriet när laddningen når låga nivåer och inte själv driva bilen. De två eldrivna modellerna är en del av Mazdas plan att 95 procent av tillverkarens försäljning ska vara elektrifierad år 2030, med cirka 5 procent rena elbilar. 

Diskutera: Vad tror du om wankelmotorn som en räckviddsförlängare? 

Kommentarer

#1
2018-10-08 08:52

Diskrepansen mellan lansera och producera är ENORM när det kommer till just elbilar. Men spännande att Mazda sätter fart på området ändå, och just räckviddsförlängaren med en liten förbränningsmotor är relevant några år till i övergången till ren eldrift. Däremot har de en för låg ambition när det kommer till hel-elektriska modeller 5%(!). Sink or swim säger jag!

#2
2018-10-08 08:42

Instämmer till 100%! Dock tycker jag att det är trevligt att någon annan tillverkare tar upp REX-konceptet, speciellt när BMW nu släppt det, och att man dessutom använder en speciellt motor för det, och inte bara någon som råkar finnas i en annan produkt. Bra!

När jag läste om Mazdas planer för REX tidigare lät det som att de tänkte begränsa tekniken till mindre bilar (upp t o m Mazda 2), men kanske kan de ändra sig? Jag skulle gärna ha en CX-5 med 15 mil på el, och REX!

#3
2018-10-08 08:44

Mazda har förstått! Bravo!

#4
2018-10-08 08:49

Inget dumt koncept, men håller med om att vi behöver se resultatet i form av att kunna köpa den idag. Tiden är knapp och vi har inte riktigt tiden att vänta på att elbilar blir perfekta idag. De måste ut på bred front, fossilt bränsle måste bort snabbt.

#5
2018-10-08 11:13

Det spelar ingen roll hur bra produkten(elbilen) är så man bara flyttar utsläppen till produktion (https://www.nyteknik.se/fordon/stora-utslapp-fran-elbilarnas-batterier-6...). Att man dessutom förser bilarna med "blodsbatteri" (https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/) gör ju i alla fall mig avigt inställd.

Detta måste lösas hand i hand med en ökning av elbilsflottan. Så tror jag inte sker idag. Så därför tror jag mer på att minska min miljöpåverkan genom att INTE konsumera ny teknik stup i kvarten utan håller mig till min gamla fossilbil som redan är producerad....

#6
2018-10-08 11:39

Räckviddsförlängareär passé. BMW har just skrotat den i i3:an.

#7
2018-10-08 12:56

Om man nu bestämmer sig för en räckviddsförlängare till sin elbil vore en bränslecell som går på etanol ett bättre val än en förbränningsmotor som kräver underhåll och släpper ut avgaser som man vill undvika. Nissan har redan bränsleceller som klarar även vattenblandad etanol för bilar i Brasilien.

#8
2018-10-08 13:47

Japsen: BMW skrotade REX med argumentet att batteriet i uppdaterade i3:an har så stor kapacitet att REX inte behövs. Men, idén med REX (som jag ser det i alla fall) är snarare att kombinera med ett mindre batteri, som klarar kanske 10-15 mil och 90-95% av körningarna, och sedan komplettera med REX. Man tar det mesta på batteri (men slipper kostnaden för ett mycket större batteri), och behöver inte ha en komplett extra drivlina (som en laddhybrid).

PREVIA: låter bra i princip, men är tekniken redan redo för användning i stor skala? Etanol är ju också ett ganska omtvistat bränsle. En REX skulle kunna köras på biobränsle som HVO eller biogas.

#9
2018-10-08 14:45

Etanol ÄR ett biobränsle...
Du kan göra det av allt som går att jäsa, t.ex. ditt matavfall.

#10
2018-10-08 16:41

Bra tänkt! Batteri som klarar 5-10 mil, dvs alla turer i stan, och en liten motor som vid optimal drift lämnar 25-30 hkr, dvs det som krävs för konstant fart i 120 knyck, en sån bil vill jag ha!

#11
2018-10-08 20:11

Det som förvånar mig är att man inte använder sig av en konstantvarvsgående tvåtaktsmotor till generatorn.
En sådan är ju avsevärt billigare i tillverkning än en Wankel.

#12
2018-10-08 20:50

# 8 Så här ser Nissan bilen ut som kommer 60 mil på 30 liter etanol, att den har så stort batteri beror kanske på att omvandlingen av etanol till vätgas och sedan till el inte går tillräckligt fort eller har lika hög kapacitet som exempelvis Mirai som använder vätgas direkt i en bränslecell.
https://fuelcellsworks.com/news/nissan-completes-first-phase-of-testing-...

#13
2018-10-08 20:58

Bränsleceller för fritidsändamål som tankas med metanol finns att köpa i butik och bränslecelller som går på vätgas för högre effekter provas hos Nimbus båtar.
https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/bransleceller

#14
2018-10-08 21:07

En wankel borde vara perfekt för ändamålet just för att slippa pulserandet från kolvar som far fram och tillbaka.

#15
2018-10-09 07:07

Previa (#12): 24 kWh är onekligen ett rejält batteri, mer än dubbelt så stor kapacitet som i Kia Optima Phev. Kan det laddas? Jag hittar inget om det i texten. Kan bilen faktiskt köras i rimlig hastighet när batteriet är nästan urladdat, med hjälp av bränslecellerna?

Nissan har också en drivlina som de kallar e-power, som har bensinmotor, generator, elmotor, men bara ett litet batteri (1,5 kWh) som buffert. Den säljer bra i Japan, vad jag läst. Inget laddbart system uppenbarligen, men Nissan säger att systemet ändå är 30% (om jag minns rätt) snålare än en konventionell drivlina.

#16
2018-10-10 11:16

Nissan bilens omvandlare produserar bara 5 kW vilket laddar batteriet i en del av världen där eltillgången inte alltid fungerar. Batteriet laddas under färd eller när bilen står still kan man tänka och etanolen kan innehålla upp till 50 % vatten vilket gör att bränslet inte behöver vara perfekt framställt.
https://nissannews.com/en-US/nissan/usa/channels/us-united-states-nissan...
Här är en till bil som till en del får sin energiproduktion från Metanol och ger 4 kW.
https://insideevs.com/first-drive-of-gumpert-plug-in-fuel-cell-supercar/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.