Bild
Nästa artikel

VW-chef gripen av FBI

Nyheter

Ansvarade för Volkswagens avdelning för regelefterlevnad när dieselgate utbröt.

Oliver Schmidt har gripits av FBI, rapporterar New York Times. Han var ansvarig för Volkswagens regelefterlevnad i USA mellan 2014 och 2015 och anklagas nu för att ha försökt bedra amerikanska myndigheter.

När de första frågetecknen angående utsläppen från Volkswagens dieselmotorer dök upp försökte Schmidt i utfrågningar övertyga att de avvikande testresultaten berodde på tekniska problem istället för medvetet fusk, som det senare visade sig vara.
 
Diskutera: Tror du att dieselgate kan leda till fler åtal framöver?

Kommentarer

#1
2017-01-09 14:07

Men i Sverige händer ingenting. Bedragarna inom alla marknader kan glatt fortsätta att begå brott. Spelar ingen roll om de jobbar på VW eller rånar gamla tanter. De går fria.

#2
2017-01-09 14:33

Ja detta är ett resultat av Miljöpartiet, PK-maffian, feministerna och islams samarbete, tror nog fan att svetsarn är med på ett hörn också...

För att spara tid så går ovanstående rad att klippa ur och klistra in på valfri artikel som inte behagar läsaren i fråga, den täcker allt från bilfrågor till varför det lokala favoritlaget förlorade senaste matchen.

Vidare så ska det självklart utredas om det går att styrka brottsligt förfarande i VW:s agerande, sen går det inte att direkt applicera amerikansk lag till europeiska, det får väl EU utreda själva.
Vet inte ens om VW har brutit mot några lagar här förutom de etiska...

Nu såg jag att ett privat gruppåtalande väckts även här i Europa men det tenderar nog som vanligt att bli en utdragen historia som så ofta när det kommer till de privata domstolsförhandlingarna.

#3
2017-01-09 14:59

Det spelar ingen roll om VW brutit mot någon lag eller ej. De har manipulerat bilar för att nå utsläppsnivåer som de annars inte kunnat uppnå. Det är bedrägeri i alla vanliga fall, men när det gäller biltillverkare så finns det säkert ett kryphål. Brukar vara så när stora lobbyorganisationer påverkar politikerna. Sedan är inte nuvarande regering särskilt skyldig på just denna punkt. Detta bedrägeri utspelades mest under Reinfeldts tid vid syltburken.

#4
2017-01-09 15:08

Alla märken fuskar med utsläppen, att inte bränsleförbrukningen stämmer bättre är resultatet och även beviset för att bilarna släpper ut mer än de skall. Visst, nu fuskade VW kanske lite "mer", men jag anser att hela branschen är fuskare.

#5
2017-01-09 15:10

@Styggavargen. Subarus uppgivna bränsleförbrukning är högre än snittet och stämmer ganska väl. Tyvärr för den hade gärna fått vara lägre.

#6
2017-01-09 15:17

Dè går bra nu....

#7
2017-01-09 15:24

Prestigelös, det du skrev var just PK-retorik i sig, ett sätt att slå ifrån sig all kritik, trams! PK har i detta sammanhanget främst handlat om CO2 och på det sättet har ju VW skött sig enl PK då man prioriterat CO2 framför NOx. Detta var också tydligt när Åsa Romson fick frågan om VWs dieselfusk och började svamla om CO2, dvs PK och miljörörelsen är sjukligt besatt av CO2.

#8
2017-01-09 16:34

Så de hade/har en sån avdelning...haha

#9
2017-01-09 16:42

Visst är det så att det är ett stort, kanske alltför stort, fokus på CO2 vilket bl a gynnat dieseldrivna fordon - och då främst lite större/tyngre sådana. Därav har inte heller VW-fusket varit otillbörligt ur "skattebefrielse-synpunkt" inom EU eftersom det var fokuserat på NOx och inte CO2. Inte desto mindre fel men VW har såvitt jag förstått inte agerat så att några ägare av VW-bilar fått otillbörliga skatteförmåner i t ex Sverige - vilket framförts av vissa debattörer i dessa spalter. Men rätta mig gärna om jag har fel i den frågan.
Så för att svara på artikelns fråga - Njaa, knappast inom EU men i USA kan man ju bli åtalad för i stort sett vad som helst så där kan jag utan tvekan tänka mig flera åtal i denna historia.

#10
2017-01-09 17:18

Oliver Schmidt agerade som vilken anställd som helst, finns det belägg för att han visste sanningen? Han kan ju ha förlitat sig på de uppgifter som han hade att tillgå.
VW straffades och det är väl så som man önskar på en sådan här nivå där sakens natur inte är helt så självklar.
Jag tycker inte att denna affär är hederlig sett ur någon synvinkel, finns det fler agendor än den vi ser ja då fortsätter åtalen.

#11
2017-01-09 17:52

Till PI.
Hur kan du skriva att VW inte har gynnats? Utan det av VW erkända fusket så hade de inte kvalat in som ex. tjänstebilar på många av Sveriges större företag. Flertal kommuner har också en max. gräns för CO2 vilket VW inte hade klarat utan manipulation.
Att sen fokus borde legat mera på NOx kan stämma men nu gjorde det och gör det inte så den frågan är rätt irrelevant.

Lyckan för VW är EUs kusligt svaga konsumentorganisationer.

#12
2017-01-09 18:40

Vidstige
Jaha, nu är det tydligen PK att VW har skött sig enligt de regler som finns om utsläpp.
"Hej, jag kör lagligt. Jag är PK".
Sluta tramsa. Numera är det högerpopulister som sätter politiska agendan så att gnälla på PK är om inte annat PK.

#13
2017-01-09 19:00

Axa, ALLT som inte är PK är populism enl PK. Dvs man får inte ha alternativa åsikter!
Om du sen stör dig på att jag sa nåt om vänster och PK, så kan du ju sen inte följa upp genom att prata om högerpopulism, då har du ju dessutom bekräftat indirekt att PK är vänster, eller hur?
Det jag sa är att VW haft huvudfokus på låg CO2, så ur den aspekten har VW varit ganska PK, helt rätt.

#14
2017-01-09 19:20

Vidstige
Haha, du helt enkelt bara måste kategorisera i PK eller inte PK. Det är det jag försöker få fram, att din världsbild hänger på det. Är det PK att VW-chefen nu grips? Eller vänta nu, jag skiter i vilket...

#15
2017-01-09 19:23

Axa, nej, jag sa OM man ska tala i såna termer. Jag svarade Prestigelös som tydligen fått det på hjärnan, anklaga inte mig för att jag svarade hen. Fundera sen lite på hur VW lanserade "clean diesel" i USA och vad man anspelade på...

#16
2017-01-09 19:47

Vidstige
Ok, men egentligen helt onödigt att ta upp oavsett.
Nåja, VW anspelade på människors önskan om en renare miljö. Det hade ju inte fungerat med tvärtom, "dirty diesel".

#17
2017-01-09 20:41

Axa, ja men många som försvarar eller förklarar VWs fuskande säger att man blev pressad av CO2-kraven. Dom kraven kom från EU och miljörörelsen som är CO2-fixerad, ja det vi kan kalla PK då. CO2 var alltså viktigare att hålla nere än andra utsläpp som NOx. Vad vi vet säkert är att NOx är farligt, CO2 är alltså mer omdiskuterat. Det var f.ö. med den nya CO2 inriktningen som diesel blev stort i Sverige bland personbilar.

#18
2017-01-09 20:44

LAH - vi vet inte om VW klarat CO2-gränserna eller ej utan "fusket" men i grunden är det mätningen av NOx-utsläppen som man fuskat med. De reella värdena i vanlig drift har ju knappast varit nåt större problem för VW än för andra märken enligt de tester man sett.

#19
2017-01-10 08:27

Partiklarna är väl ändå det som är farligaste och där är det bensinbilarna som är dom största bovarna för tillfället, tack vare direktinsprutning vilket aldrig borde ha tagits i bruk i bensinbilar av många olika orsaker som ni bilnördar säker känner till. Att fixa NOx i dieselbilar är inget som helst problem, det är ju endast frågan om politik och vilka gränser man vill sätta för utsläpp. Otroligt dyrt blir det inte. Vem gynnar det ifall dieselbilar inte skulle produceras i framtiden? Det är alltjämt pengar, och inte vett, som ligger bakom allting, det är säkert?

En seriös fråga till, när partiklar bränns i ett partikelfilter (även i bensinbilar from 2017) vad skapas i processen? En "dummare" person skulle påstå, "ännu mindre och farliga partiklar", hur är det i verkligheten?

#20
2017-01-10 08:32

Det är inte ofta vi är överens Peugo men detta senaste inlägget du skrev (#19) var väldigt bra. :-)

Det är pengar och politik som styr bilindustrin, inte rationellt beslutsfattande.

MVH AL

#21
2017-01-10 21:44

En ljuger och blir gripen, en annan ljuger och blir president! Möjligheternas land!

#23
2017-01-11 07:11

Men den störste är kvar med hjälp av den store i öst.

Undrar om Vinterkoorn törs åka till USA?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.