Bild
Nästa artikel

VW, Audi och Skoda återkallar - DSG-fel

Konsument

Tusentals bilar av Volkswagen, Audi och Skoda har haft problem med dubbelkopplingslådorna, DSG. Nu ska bilarna återkallas och växellådan uppdateras. - Jag vågar inte lita på min bil, säger en drabbad bilägare.

Dubbelkopplingslådorna, kallade DSG hos VW-koncernen, har blivit uppskattade för sin snabba växlingsmekanism och för att de ofta ger en lägre förbrukning. Men en del ägare har fått problem med att drivningen upphör plötsligt.


För Volkswagen berörs 1370 bilar av modellerna Caddy, Golf, Polo och Touran, samtliga byggda mellan september 2008 och augusti 2009. För Skoda berörs 110 bilar och för Audi 64 bilar av modellerna TT och A3.


Steffan Ã-sterberg i Stockholm är en av dem som drabbats av krånglande DSG-funktion på sin Volkswagen Caddy.


- Det känns ungefär som man skulle lägga i neutralen på en automatlåda, det finns ingen drivkraft. Om man stänger av motorn så hjälper det oftast, men det kan man ju inte göra medan man kör. Det här felet började komma efter 200 mils körning ungefär. Man blir en fara för andra trafikanter om det blir ett plötsligt stopp i en korsning exempelvis. Ett tag var det knappt att man vågade använda bilen.


Vågar du lita på din bil efter det här?


- Nej, absolut inte. Verkstäderna tycks vara helt oförstående till det, de säger att de inte hört talas om nåt liknande. När jag varit inne på verkstaden säger de att ingen felkod har bildats och att de inte kan göra något. Men det har ju hänt på fler bilar har jag fått veta, säger Steffan Ã-sterberg.


Hans kollega Magnus Sunnevik i Jönköping har också drabbats av krånglande DSG-låda på sin Volkswagen Caddy.


- Det börjar blinka på instrumentbrädan, att det inte finns någon drivning framåt. Det är som om växeln skulle hoppa ur och motorn bara varvar, utan drivkraft. Ofta händer det i omkörningssituationer, i snitt händer det nog ett par gånger om dagen. Ibland håller det på i tre-fyra sekunder, ibland är det upp till 15 sekunder. Det känns mycket frustrerande, speciellt när verkstaden inte vet vad de ska göra för att fixa felet. Eller så vet de det, men att det blir för dyrt för dem. Det här är ändå en bil som är uttagen i mars 2009 så den är rätt ny och garantin gäller ju, säger Magnus Sunnevik.



Orsaken till drivproblemen med DSG-lådorna är välkända för VW-koncernen. Det är inte bara bilar i Sverige som drabbats, problemet gäller även i andra länder. Dubbelkopplingen släpper drivningen för att den får en felaktig signal om att temperaturen är för hög. Det är därför som bilarna ska återkallas och åtgärdas gratis.


Marcus Thomasfolk är informationschef för Volkswagen Sverige


-         En uppdatering av växelstyrdonet ska göras för att förhindra att styrdonet öppnar kopplingen mellan motor och växellåda på grund av en feltolkning av kopplingstemperaturen. Brev till bilägarna kommer att gå ut och våra verkstäder är underrättade, säger han.

Kommentarer

#1
caddy -03
2009-12-28 18:14

Då kan de oxå ta in den gamla caddyn, där dörrarna inte gå att få upp när det blir kallt ute. Att de inte rättar till det är skamligt.

#1
peter
2009-12-28 18:16

Manuell låda e bäst... :)

#1
Thomas Lindström
2009-12-28 18:59

Uselt att det Ej går öppna dörrarrna på min Caddy -02 under Vintern har man tur får man upp dörren, har påtalat probemet med verkstaden,De har haft upp insdan på dörrarna och oljat in dom, det blev ej någon skillnad.
Tycker att det är en skam att WW- verkstad inte kan lösa problemet.
Med detta tycker jag att man återkallar bilen så man vågar köra den på Vintern
Kan man återkalla dåliga växellådor borde man kunna åtgärda detta också

#1
Roy
2009-12-28 19:18

Petr, DSG-lådan är faktiskt en vanlig manuell låda - men med dubbla kopplingar. Sen går den förvisso att köra automatiskt också, men det är inte där felet ligger, utan i styrdonet till kopplingarna. Själva växellådan fungerar alltså OK.
(Allt enligt fakta i artikeln ovanför.)

#1
peter
2009-12-28 20:00

Det jag menar är att DSG-lådor INTE är manuella..alltså att nåt annat än DU styr växlingarna. Med andra ord finns det möjlighet till fler fel. Typ styrdon mm. I detta fallet så är det ju en temperaturgivare som fått fnatt....någon sådan som styr dina växlingar finns det ej på manuella lådor.

#1
Schatten
2009-12-29 00:13

Tacka vet jag de gamla riktiga Automatlåderna,,,

#1
Per
2009-12-29 09:47

Jaha - då slapp man pröjsa 14 000:- extra för en DSG-låda på nästa VW, blir en manuell version!

#1
Saabnisse
2009-12-29 11:07

Verkar vara en underlig lösning där automatiken släpper drivningen då en för hög temp indikeras, det måste väl vara bättre med en felindikering på färddatorn så att föraren har en chans att stanna på lämpigt ställe.
Man kan ju jämföra med en indikering av hög motortemp t.ex.
Jag tror säkert att DSG-lådan har en framtid, men det kanske dröjer några år.
Man kan ju jämföra med de konv. automatlådorna med momentomvandlare, de har ju haft 70 år på sig i utveckling!
Däremot tycker jag det är fånigt med 7-stegade DSG-lådor annat än på dieselmotorer med deras snäva varvtalsområde.
På bensinmotorer borde det räcka bra med fem steg.

#1
leifer
2009-12-29 17:10

Per, köp DSG, det är överlägst, väl värt 14,000 extra. Du blir en bättre och gladare förare också. I stadstrafik går manuell låda helt bort numera. I alla fall i det allt mer växande köerna i storstäderna.

#1
leifer
2009-12-29 17:12

Framgår inte av texten men det gäller väl DSG-7, dvs den som har torr koppling. DSG-7 har ju bara funnits ett par år och inkörningsproblem får man nästa räkna med även om VW har verkligen hårdtestat denna låda innan den kom i produktion. Alla får ju trots att hjälp nu av VW och tydligen är felet åtgärdat på de bilar som sålts efter augusti.

#1
leifer
2009-12-29 17:17

Manuella lådor krånglar också, och troligen mer! Min mor betalade nyligen 4000 kr för att byta växelväljare, yttre länkage m.m. i sin manuell låda. En Opel Corsa från 2004 som gått 6000 mil.
Hur många i Sverige sitter inte med en bil som har en manuell låda som blivit trögväxlad på senare år. Sen om kopplingen pajar så är det en affär på 10,000 kr minst.

#1
peter
2009-12-29 17:53

DSG är en utmärkt konstruktion. Men.....den är beroende av sensorer och annat som KAN krångla och därmed gör det då och då. I detta fallet är det en överkänslig sensor som reagerar..
Kanske kan ta reda på vad kopplingsbyte i en DSG-kåda kostar..

#1
peter
2009-12-29 17:54

DSG-6(den gamla) är det nog frågan om här...

#1
PREEVIA
2009-12-29 18:05

Det har väl även varit en del problem med att komma iväg med bilar som har DSG växellådor. Dubbelkopplingen släpper drivningen för att den får en felaktig signal om att temperaturen är för hög.Gäller det oavsett yttertemperatur?
Som syns här.


Sen skrivs det om att moderna dieselbilar går lika tyst som bensinbilar gör, det hör man i alla fall inte här.Har den filter som tar bort avgassotet.

Bäst är det kanske med en bil utan koppling när det är riktigt kallt ute och man vill komma iväg.

#1
leifer
2009-12-29 18:28

DSG-6 ska man byta olja på helst var 6000:e mil. Hur många gör det?
Det är typ samma som med konventionella automater alltså. Man kan kolla oljan på med oljestickan i automaten. Det ska vara klarrött som jordgubbssaft. Börjar det bli mer coca-cola färgat så måste oljan bytas! Slarvar man med detta och lådan pajar, kan man väl inte sen säga att det är en dålig låda?

#1
Staffan
2009-12-29 20:52

DSG-lådan är ingalunda någon framtidslösning, det är en väl fungerande lösning sedan länge. Inte för att den är immun mot fel, men det existerar inga växellådor som är det.
Helnöjd med min touran med DSG-7. Alltid rätt varvtal för uppgiften, blixtsnabba helt omärkliga växlingar. Lika bra för aktiv körning som glidande ekokörning. 7 växelsteg är perfekt - 5 skulle kännas som ett extremt nerköp.
Provkör - risken är att du aldrig mer vill köra manuellt!

#1
Hanzzon
2009-12-29 21:13

Dock kan man väl knappast skylla problemen med VW-lådorna på bristande underhåll då det även drabbar helt nya bilar.
Toyota har haft liknande manuella lådor med automatisk växling i många år men jag har aldrig varit med om eller hört talas om några problem med dessa lådor eller med styrsystemen till dem så att se det som en självklarthet med "inkörningsproblem" bara för att dessa lådor inte funnits så länge som vissa verkar ha uppfattningen om kan jag inte riktigt förstå.
Angående gamla Caddy så har även vi haft in många bilar på vår verkstad där dörrar inte går att stänga och lås knappt går att använda vintertid, men problem med dörrar och lås har varit ett aber på många VW-modeller under många år, jag höll senast i dag på med en Golf 4 -01 där central-låset och elhissarna sagt upp sig.

#1
leifer
2009-12-29 21:20

Hanzzon, Toyotas automatlåda är en enklare lösning. Den är sämre på många sätt. Dock är den billigare att göra och håller möjligen bättre. Dock är DSG-lådan en ny teknik och fortfarande återstår kanske några barnsjukdomar.

#1
leifer
2009-12-29 21:22

OM nu DSG vore så dåligt som vissa säger här så borde det ju slå igenom på beg priserna. Istället är det tvärtom. Köper man en ny VW så är det alltså troligen så att man har igen pengarna och mer därtill då bilen ska säljas. För då blir den mer lättsåld och man kan ta ut ett högre pris.

#1
PREEVIA
2009-12-30 15:39

Hej LEIFER.Vilken av Toyotas automatlådor jämför du med, och på vad är den sämre än DSG lådor.
Är det den här eller någon annan Toyotalåda.
New Multidrive S transmission
Multidrive S is a highly-advanced Continuously Variable Transmission (CVT). While conventional automatic or manual transmissions use multiple sets of gears and a clutch to achieve different gear ratios, Toyota's Multidrive S delivers an infinite number of ratios using two cone-shaped pulleys and a high-strength v-shaped steel belt. With this arrangement Multidrive S changes ratios smoothly and seamlessly, almost eliminating traditional shift shock.
Här är många lådor att välja på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_A_transmission
Här står det mer om Dubbelkopplingslådorna.
http://www.dctfacts.com/documents/1-117-6-20.pdf

#1
Simon
2009-12-30 17:10

Leifer, vad skulle vara sämre med Toyotas helt steglösa låda utan massa krånglande eletronik..?

#1
Fordonsutvecklaren
2010-01-02 14:11

Intressant att detta kommer nu...så sent.
Redan i sommras gick VAG ut med detta i USA och återkallade alla DSG-fordon där, pga tryck från konsumentgrupper osv.
Men VAG sa att i Europa så skulle kunderna själva får reklamera ev. problem. Nu är uppenbarligen problemen värre än väntat så man återkallar brett även här...

#1
Fordonsutvecklaren
2010-01-03 03:45

Ett tillägg...
I USA lär VAG byta två st tempgivare och styrenheten i DSG-lådan. Lustigt att VAG Sverige tror att det går att lösa med mjukvara...

#1
Hanzzon
2010-01-05 19:11

Leifer, Även jag undrar vad som skulle vara sämre med Toyotas helt steglösa automatlåda än VW:s?
Jag tycker den funkar kanonfint utan att förbrukningen ökar (i vissa modeller minskar den till och med) och den har fått mycket lovord i olika tester.
Sen att den är billigare och mindre komplicerad än VW:s är knappast till någon nackdel.

#1
Henke
2010-01-11 20:01

Hanzzon och Simon, en CVT-låda (från Toyota eller någon vem som helst) är ingalunda lik en DSG-låda (eller Powershift, DPK etc) i vare sig funktion eller prestanda.
En CVT är mycket förenklat en gummisnodd på två koniska trissor och följdaktligen bjuder den också en ganska gummibandslik körupplevelse, vissa tycker att det är praktiskt och helt okej, andra irriteras över den linjära accelerationen. En DSG-låda är en automatiserad manuell växellåda med dubbla kopplingar och är _mycket_ snabbare på i välingarna än en CVT-låda.
Dubbelkopplingslådan är förvisso mer oprövad då det är en nyare teknik (elektroniska CVT-lådor har suttit i bilar sedan åttiotalet) men den har å andra sidan en större potential och erbjuder bättre prestanda.

#1
Jari J. Wathén
2010-01-31 14:47

har bytt en databox i 2 av våra taxibilar. det tråkiga är att VW själva hittills inte velat kännas vid att det skulle vara ett problem. utan man får hålla på och käbbla. vi har behövt bärga bilarna 2 ggr för transport till VW verkstad. därefter ska denna databox beställas från tyskland för det görs på serienummer på bilen. Verkar lite jobbigt.
Trots detta är den helt grym att köra med dsg.
VW borde hitta ett smidigare sätt att lösa problemet på bara.

#1
Valter
2010-04-12 19:04

Tur att jag hann köpa DSG-7, för det är väl bara DSG-6 som har givarproblemen?
Hittills (500 mil vinter)inga konstigheter. Allt funkat. Men vindrutetorkaren höger kört fast ner mot isen, kriknade litet... isen svår få bort utan att öppna huven.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.