Bild
Nästa artikel

Volvos självkörande bil ersätter flygresor

Nyheter

Konceptet 360c tar bekvämlighet till en ny nivå.

”Varför flyga när du kan bli skjutsad?” Undrar Volvo och räknar sedan upp alla jobbiga saker som flygresenärer måste uthärda, såsom köer till säkerhetskontroll och högljudda, trånga flygplan. Lösningen heter Volvo 360c, en helt självkörande elbil, vars insida kan förvandlas till kontor, sovplats eller vardagsrum, beroende på resenärens önskemål.

Idén är att ersätta alla affärsresor som nu sker med flyg och som är drygt 30 mil. 
– Att ta inrikesflyget känns som en bra idé när du köper din biljett, men är det i själva verket inte. 360c representerar vad som kan komma att omdefiniera branschen, säger Mårten Levenstam, vice vid på företagsstrategi på Volvo Cars. Han fortsätter:
– Sovkupén låter dig njuta av en tyst resa i första klass natten igenom och där du vaknar upp utvilad på din destination. Det skulle kunna göra det möjligt för oss att konkurrera med världens ledande flygplanstillverkare.

Innan Volvo presenterade framtidsvisionen 360c lade de upp ett kryptiskt ljudmeddelande på sociala medier och lät sina följare spåna fritt om vad det var de tänkte presentera. Diskussionen kom snabbt in på självkörande bilar. 

Volvo vill också att det ska fastställas en global standard för hur självkörande fordon kommunicerar med andra trafikanter och ger exempel på det i sitt koncept. 

Diskutera: Vad tycker du om Volvos framtidsvision med 360c?

Kommentarer

#1
2018-09-05 16:05

LOL

#2
2018-09-05 16:34

Tråkigt med alla dessa koncept. Hur vore det att få ut en vettig elbil - eller åtminstone en hybrid - till folket istället?

#3
2018-09-05 16:59

Häftigt
Om vi flyttar oss 25 år fram i tiden är det en del av verkligheten i någon form tror jag med den snabba tekniska utvecklingen . På de stora motorvägarna och i storsstädernas pulsådror är det bara självkörande bilar som tillåts Vi kommer då själv undra hur vi tilläts köra själva så länge på de stora stråken då 0 visionen bara kunde nås med tekniken som styr.
Att få köra själv kommer att utslutande tillåtas på landsbygden utanför storstadsregionerna Ska man köra på de stora motorvägarna och trafikstråken i storstäderna krävs att bilen anpassar sig efter trafikrytmen automatiskt och bilen själv kör mot målet annars får man ta kollektivalternativ. från avlämningsplatser av bilen.
En riktigt bra utveckling tror jag.

#4
2018-09-05 16:57

En kommentar till
Tänk vad skönt att slippa alla dåliga bilförare på tex E6 mellan Malmö o Helsingborg som inte kan hålla avståndet och där många kör som idioter . Alla bilar ligger i en rad och håller avståndet automatiskt- Det ser ut som på en 12 filig fylld amerikansk motorväg där trafiken flyter fram i ett lungt tempo där ingen vågar sticka ut för där lfår man en polisbil i bakhasorna med tjutande sirener. Här styr automatiken bilen och du vet att du alltid kommer fram även om det tar 10 min längre..

#5
2018-09-05 17:54

Ok, om 25 år lär alla riktiga bilar vara utskrotade och enbart äldre entusiastbilar utan någon form av datorhjälp kommer att finnas kvar, men dessa får givetvis inte framföras på samma vägar som de självkörande!
Det verkar som vi går mot en ganska trist framtid!
Men mycket hinner hända under 25 år.

#6
2018-09-05 22:10

Jag skulle gärna åka med självkörande bil, det är ju ännu bekvämmare än att ha sin egen chaufför som ska avlönas och vara ledig i tid och otid.
Undrar hur man undviker skador när man ligger och sover enligt bilden och bilen krockar med en älg, med två långa krockkuddar i formen korvbröd och den sovande utgör korven och allt knips ihop ubersnabbt ?

#9
2018-09-05 23:41

Att åka runt ensam, sovandes, i två ton bil är knappast ett alternativ till flyget, om man ser till miljöpåverkan (eller något annat heller, för den delen). Oerhört korkat.

.

#10
2018-09-06 07:27

Hoppas inte de lägger allt för mycket tid på dessa dagdrömmar!?

#11
2018-09-06 07:37

"Tyst resa-vakna utvilad" och jäkligt nödig. Muggen och Duschen finns......?
Konceptet, i avsevärt komfortablare och miljövänligare form har funnits i mer än hundrafemtio år.
Kallas järnväg.
Försöker man uppfinna hjulet igen?

#12
2018-09-06 08:12

Spännande koncept helt klart, men såklart inte så realistiskt på ett bra tag. Sen finns ju de vanliga problemen med t.ex. sovkupe på tåg kvar. 30 mil, det tar ju bara ett par timmar. Är det en tupplur man ska hinna med? Men ibland räcker ju det också :)

Vi får väl se om vi som skriver här idag lever när/om självkörande bilar slår igenom.

#13
2018-09-06 09:36

Till skillnad från rälsbunden trafik så kan en självkörande bil gå från där man är dit man ska. Dessutom kan den byta rutt om någon form av hinder uppstår.

#14
2018-09-06 10:07

Bengt39

Hoppas innerligt att du har helt fel

#15
2018-09-09 09:56

Uttrycket "självmordsdörrar" får då ny innebörd i framtiden...
"I som här inträden låten hoppet fara"...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.