Bild
Nästa artikel

Volvoaffären klar

Nyheter

Ford och Geely är överens om Volvo - under första halvan av 2010 blir affären klar. Efter tio år i amerikansk ägo hamnar den svenska nationalklenoden i Kina.

Vid lunchtid på onsdagen bekräftade Ford att en överenskommelse om Volvo har nåtts med Geely.

Volvo till Kina
Nu är företagen överens kring de kommersiella villkoren för försäljningen, skriver Ford i ett uttalande.

Under första kvartalet 2010 förväntar sig Ford att skriva under det definitiva avtalet om att sälja Volvo till Geely.

Därefter väntas affären genomföras under det andra kvartalet.

Nu tycks de andra budgivarna, konsortierna Crown och Jakob, vara ute ur bilden.

Arbete återstår
Men fortfarande återstår en del arbete.

Bland annat finns ännu inte den slutgiltiga dokumentationen, uppgifter kring finansiering samt myndigheternas godkännande.

Ford meddelar slutligen att företaget kommer att fortsätta samarbeta med Volvo på flera områden, men kommer inte att behålla någon ägarandel.

Diskutera: Blir Geely en bra ägare?

Kommentarer

#1
Fredrik
2009-12-23 13:14

Flytt av fabriker till kina. Grattis!

#1
wu chang chi
2009-12-23 13:36

#*¤¤% ! ^+*/*.... !

#1
Falco
2009-12-23 13:47

Är Europa en utdöende kontinent? Vi konsumenter kan paverka (är utomlands och har inte SE anpassad tangent bord), köp INTE Kinesiska produkter, mer än sa kan vi inte göra!

#1
Volvo RWD
2009-12-23 13:57

F** också,!!! Var i hel**** tog alla Konsortium vägen???

#1
Jack
2009-12-23 14:03

Jag tycker att det är skönt att allt är över. Geely må vara små och göra budgetbilar, men det är i Kina framtiden finns. Det blir bra det här.

#1
PER
2009-12-23 14:05

Som sagt stort grattis till Kina! Där åkte det sista svenska bilmärket! Och tiotusentals jobb. Jag var Volvoälskare tom idag. Aldrig mer en Volvo.
Saab gick ett värdigare öde till mötes.

#1
great escape
2009-12-23 14:20

Volvo klarar inte värme
23 dec, 11:02 Klimatet i USA:s varma ökenstater innebär problem för Volvos bränslepumpar. Därför flyttar vi till KINA !

#1
Georg
2009-12-23 14:26

Att kineserna köper Volvo är en sak men det allvarliga är att fabriken så småningom kommer att flyttas till Kina.
Kina är en framtidsmarkand men glöm inte bort västvärlden. Här kommer fortsättningsvis även att säljas många bilar.
Efter 20 Volvobilar är min S80 (fungerar utmäkrt) den sista. Nu får et bli BMW eller Mercedes!

#1
Leif Cameron
2009-12-23 14:45

VOLVO V90
Jag har samma inställning som Georg, aldrig mer Volvo...

#1
Patrik
2009-12-23 14:48

Så länge det är Svenska igenjörer som konstruerar och bygger bilarna så är bilen svensk även om ägarna är kineser.Hur mycket pengar får inte staten (Sverige) in på arbetgivaravgifter skatt på lön mm.Så ni som skriver aldrig mer en volvo kan skriva aldrig mer bra sjukvård mm.Och ni som tror att Kineserna kommer lägga ner torslandafabriken, det kommer aldrig att hända dom kommer ju in i europa denna väg utan att behöva betala en massa tullar på deras bilar.

#1
Qvist
2009-12-23 15:04

Volvo har ju varit amerikanskt i tio år och det har ju gått bra. Var har ni som säger att fabriken skall flytta till KIna, fått det ifrån. Det vill jag veta.

#1
Wisse
2009-12-23 15:07

Ja detta var nog den sämsta av alla lösningar. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan fabriken i Göteborg läggs ner. Kanske tre till fem år och sedan är det slut.
Jag kommer i vart fall inte att köpa någon mer Volvo.

#1
Lasse J
2009-12-23 15:41

En affär mellan två företag lokaliserade i dom länder som framstod som dom största klimatbovarna vid mötet i Köpenhamn.
Tyvärr kommer nog effekterna av Volvos, visserligen sena,men ändå påkomna miljöuppvaknande att dräneras på sikt.

#1
Raphael
2009-12-23 16:24

Majoriteten av världens konsumentprodukter tillveras i Kina. Nästan alla datorer, kameror, bärbara musikspelare, stereoanläggningar, skor och kläder tillverkas i Kina.
Kläder från Dressmann och H&M, mobiltelefoner från SonyEricsson, Apple iPod och iPhone, mikrovågsugnar och pennor - allt tillverkas i Kina. Även IKEA låter tillveras allt fler produkter i Kina som vissa husgeråd.
Hur ska ni lyckas bojkotta Kina när många svenska, europeiska och globala företag låter kinesiska företag tillverka produkterna? Det finns inte så många grejjer att köpa som inte är tillverkat i Kina...

#1
lo ping
2009-12-23 16:25

wo-wo

#1
Conny Karlsson
2009-12-23 17:53

Vad många korkade inlägg det var här. Vet ni hur affärer fungerar överhuvudtaget globalt. Allt eller väldigt mycket tillverkas redan i Kina idag som ni köper utan att reflektera över det! Men när Volvo kommer på tal, ja då ska ni aldrig mer köpa Volvo för att de har kinesiska ägare i framtiden. Hmm, man blir fundersam vilken värld det kommer att öppna sig för er då vad många fina bilmärken det finns än Volvo. Toyota tex för ni har väl antagligen aldrig provat något annat innan när man läser vad ni skriver. Man blir mörkrädd vilket tankesätt ni har. Att det finns kommunistiska stater och diktaturer är inte konstigt. Tänk på hur ni själva tycker........

#1
Ragnar
2009-12-23 17:53

Jag begriper mig inte på er som sitter här o piper om att ni aldrig mer ska köpa en Volvo eller som på andra fora om att aldrig köpa en SAAB! Pep ni samma sak när Ford och GM tog över på 90-talet? Nej skärp er lite!
Själv har jag ingen klar uppfattning om framtiden för svensk bilindustri, men jag tror och hoppas att den kommer att fortleva.
Och faktiskt är jag lite glad över att Volvo och förhoppningsvis SAAB kommer i andra händer än de dekadenta amerikanarnas! Både Ford och GM har våldfört sig på Volvo o SAAB, inte givit ett skit tillbaka!

#1
HL
2009-12-23 17:58

Gör det enda rätta- köp tyskt - dessutom snygga bilar. Volvo flyttar snart till kina

#1
merry christmas
2009-12-23 18:06

Vd:s mejl till alla anställda: Volvo säljs
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6336055.ab

#1
Pekka Virolainen
2009-12-23 18:08

Ni kan kanske köpa er nästa Volvo på Jula.

#1
hercul poirot
2009-12-23 18:25

Pekka Virolainen 23 dec 2009
Ni kan kanske köpa er nästa Volvo på Jula.
och originaldelarna hos biltema...hee..he..hee.

#1
JiGe1996
2009-12-23 18:27

Tror inte att det blir varken några problem med kvalitet elr någon större risk att fabriken flyttas till Kina, utan det största problemet blir svenskarnas tveksamhet till Kinesiska produkter. Men säg mig, var vi inte tveksamma till både japanskt och koreanskt en gång i tiden??

#1
Johan
2009-12-23 19:00

Är det bara barnungar som skriver här? Volvo har varit Amerikanskt ganska länge nu och dom har ju knappast varit bra för volvo men det gnäller ingen på. Kina är framtidens Japan och Japanska bilar är ju knappast dåliga,,Eller Tänkt vilket kvalitetslyft Volvo får. Framtidens Volvo är en bil med Toyota kvalite svensk design och bra rostskydd det kan ju inte bli mycket bättre.

#1
Volvo RWD
2009-12-23 20:31

Conny Karlsson: Och har du prövat ngt annat än Toyota? Man blir mörkrädd när man ser vilket tankesätt DU har som hela tiden måste hävda ditt märke till varenda artikel som handlar om Volvo. De räcker nu.. Jag kör Mercedes också förutom Volvo kan tilläggas. Toyota är bara tråkiga, fula ,intetsägande och har usla rostskydd även IDAG (Mercedes har bra rostskydd sen 2004) i jämförelse med sådana här kvalitetsbilar.

#1
Anders
2009-12-23 22:18

Om volvo flyttar tycker jag puckon som säger att dom inte ska köpa volvo mer ska känna sig mest skyldig.
Sluta måla upp fan på väggen innan ni har en aning om vad som kommer att ske,det är längesen volvo var svenskt.

#1
jörgen
2009-12-23 22:29

Till alla som säger att dom inte ska köpa volvo mer ,om volvo inte får sälja nu då kommer en flytt eller en nedläggning garanterat.Geely köper väl volvo för att käna pengar i slutändan,det är väl därför man driver ett företag.Om Geely känar mycket på fabriken i Göteborg då vågar man inte flytta fabriken,man hämtar säkert tekniska lösningar osv.Jag jobbar på ett stort svenskt företag som har några fabriker i Kina och jag låvar er dom är inte så korkade som ni tror,dom begriper att man inte kan flytta ett företag från europa till Kina och få det att fungera på en gång,kom ihåg att kineser ser upp till väst.

#1
Michael Lundberg
2009-12-24 02:20

Volvo har förvisso inte varit svensk utan har liksom saab legat i destruktiv amerikanst ägarskap.
Men tillverknig och stor del av utvekcling har legat i Sverige. Men två saker törs jag slå vad en årslön om.
1: Tillverknigen kommer succesivt flytta till Kina, Det kommer ta sitt lilla tag. Men den kommer att flyttas. Endast (och möjligen) utvecklingen komme rligga kvar i Sverige till sist.
2: Svenska underleverantörer kommer bit för bit förlora sin beställnigar. Helt enkelt därför kineserna kopierar bildelarna och börjar producera dem i Kina, fast till sämre kvalitet.

#1
Kenneth
2009-12-24 03:11

Conny Karlsson: Jag håller verkligen med skribenten "Volvo RWD". Att du bara orkar tjata om Toyota hela tiden! För oss andra står ditt intrigerande snart oss upp i halsen. Byt spår Conny, VÅGA pröva något nytt och spännande eller åtminstone våga TÄNKA något nytt och fräscht!

#1
Nils
2009-12-24 10:59

De första åren, kommer det vara som förut. Men i framtiden tror jag, att när man tar en taxi i Asien, kan det lika gärna vara en Volvo taxi, istället som idag ett bilmärke ifrån Japan. Marknaden i Asien kommer öppnas på ett helt nytt sätt än idag. Många Volvo bilar kommer tillverkas i Kina i framtiden, till lägre pris. Kina kommer kunna konkurrera med de Japanska märkena, med både säkerhet och kvalité, då till ett lägre pris. Jobben i Sverige minskar eller försvinner inom 10 år? Men Volvo kommer leva vidare som märke...länge.

#1
Lasse J
2009-12-24 12:06

Undrar om inte kineserna i första hand är ute efter ett gångbart varumärke, samt möjlighet till vissa genvägar inom teknikutvecklingen.
Vad dom tänker göra med resurserna lär visa sig.
Ett litet klarläggande: Volvo producerar sedan många år fordon i Belgien....!

#1
Khaled Farhad
2009-12-24 12:17

Snälla gud, hör ni vad ni säger. "Volvo skall flyttas till Kina, fabriken läggs ner, det här är min sista volvobil". Så länge de gör bilarna i Torslanda och Gent så tänker jag köpa Volvo för att jag är stolt över märket och deras utveckling på alla möjliga lösningar. Volvo kommer ju inte klippa av navelsträngen helt. Utan man kommer att samarbeta i flera år framåt. Tror ni inte att Kineserna vet att om man tillför delar med sämre kvalité på bilarna betyder mindre pengar. Man kommer nog fortsätta för att man vill också vinna lite på detta. Så till alla er som säger detta är min sista volvo... Tänk på detta!!

#1
karl
2009-12-24 12:42

Jag kör en gedigen fransk bil tillverkad helt i frankrike. Tack citroen för nya c5:an med gedigen kvalité och patriotisk känsla.

#1
Conny Karlsson
2009-12-24 13:03

Volvo RWD. Om du följt vad jag skrivit på Vibilägare mfl saiter så skulle du veta att jag haft för olika märken av bilar. Jag har haft över 50olika bilar av varierande märken. Och det är pga detta jag kommit fram till att Toyota/Lexus och Honda är bla de mest bekymmersfria bilarna. Så det är inte bara taget ur luften om du tror det. Just nu kör jag Saab 9-5, BMW 5-serie, Toyota Auris 2,2 diesel, Toyota Supra som entusiastbil på sommaren. Just nu kör jag dessa bilar och har kört så med flera bilar i familjen under en lång rad av år. På så sätt har JAG fått fram vilka bilar det är som är mest bekymmersfria. Och om man läser all annan statistik så verkar jag inte ha helt fel!
Det jag tycker är skrämmande här är hur folk som kör Volvo raagerar bara för att kineserna kommer att äga Volvo så ska man inte köpa någon mer Volvo!? Varför ? Är man rasistisk? Varför köpte man Volvo när Ford ägde det då ? Tror att detta kommer att bli bra för Volvo, vilken gigantisk marknad som kommer att öppna sig för Volvo i ochmed Kina marknaden som öppnas. Och resonerar många Volvo ägare så här bara för att Kinesrerna äger Volvo så kommer man inte att köpa sig någon mer Volvo så har man väl tidigare också bara kört Volvo och inte provat något annat. Det var därför jag drog upp Toyota som exempel att det finns så många andra bra märken än Volvo på marknaden och att man missat det när man tidigare bara kört Volvo. Så var min tanke. Kalla mig gärna blåögd om ni vill men jag tror att detta kan bli bra för Volvo när kineserna tar över efter Ford. Vilken gigantisk marknad som öppnar sig för Volvo.
Man kan fråga sig om Volvoägare resonerar likadant om alla andra varor man köper förutom bilar? Att de vägrar att köpa varor från Kina? Är man lika trångsynt då? Därför tyckte jag att det var många korkade kommentarer här, man tänker inte längre än näsan räcker. Men Toyota och VW handlarna gnuggar händerna och välkommnar alla trångsynta Volvo ägare som vägrar att köpa Volvo i framtiden. Och en ny värld av bilar kommer att öppnas för er som inte provat något annat än Volvo......stackare!

#1
Conny Karlsson
2009-12-24 13:07

Glömde att avsluta med. Ha en riktigt God Jul alla ! Även Volvoägare!

#1
Christer W.
2009-12-24 15:47

Karl, patriotisk känsla? Är du fransman?

#1
good boys
2009-12-24 18:50

Johan 23 dec 2009
Är det bara barnungar som skriver här? Volvo har varit Amerikanskt ganska länge nu och dom har ju knappast varit bra för volvo men det gnäller ingen på
Amerikanarna GOOD GUYS -Kineserna BAD GUYS

#1
Sven
2009-12-25 08:41

Blir Geely en bra ägare?
Blev Svenska en bra ägare? Nej, det var dålig och såld till amerikan
Blev Amerikan en bra ägare? Nej, det var värre och såld till kines.
Kommer kines bli bra ägare? Kanske, vi får väl se.

#1
Thomas Richardsson
2009-12-25 11:52

Vad som förvånar mig när det gäller denna affären är att det diskuteras så lite teknik. Som de flesta vet idag så har Volvo utvecklat sina bilar tillsammans med Ford de senaste ca 10 åren vilket har medfört att ca 60% av tekniken, komponenterna i dagens volvobilar samt de som kommer de närmaste åren har gemensam teknik men ett antal Fordmodeller. Hur kommer detta att se ut i fortsättningen ? Vad har kinesrna att bidraga med här annat än ev. kapital ? Volvo behöver en stark samarbetspartner som kan hjälpa till med att utveckla morgondagens bilar om man ska ha någon framtid och inte gå samma öde tillmötes som SAAB är på våg att gå.

#1
Twist
2009-12-25 17:52

Att Volvo PV får en ägare som är starkt kopplad till elitskiktet inom världens mäktigaste diktatur ger rysningar och en otrevlig besk smak i munnen.
Sedan må Kina ha hur mycket pengar och marknad som helst. Det blir ödesdigert att koppla ihop Volvo som trots tio år av amerikanskt ägande är så starkt förknippat med Sverige och svenska värderingar med en regim som inte vill veta av någon som helst utveckling mot demokratiska fri- och rättigheter.
Dagens elvaåriga fängelsedom för Liu Xiaobo för att "uppvigla till att undergräva statens makt" förstärker bara känslan av att frihet alltid väger lätt mot en rejält tilltagen sedelbunt.

#1
Anders
2009-12-26 19:15

Kanske får man om nu våra inhemska bilfabriker läggs ner av amerikaner eller köps upp av kineser tänka om beträffande lokalpatriotism? Kanske ska vi tänka europeiskt? Vi är ju en del av EU. Om vi som konsumenter väljer EU-tillverkade bilar t ex tyska, franska eller italienska (de som ägs av europeiska företag) så kommunicerar vi ju vår vilja på det enda språk som multinationella företag förstår.

#1
Lasse J
2009-12-27 11:28

Alldeles rätt!
Vi måste i allt högre grad låta såväl etiska, moraliska som handelsstrategiska värderingar styra vårt konsumtionsmönster.

#1
Messerschmitt
2009-12-28 21:42

Man får hoppas att kineserna har lite framför hållning, så det blir lite produktion kvar i västvärlden. Kineserna kommer inte få något sålt om ingen i västvärlden har pengar att köpa för. Vi får hoppas att Miljöpartiet vinner nästa val, de utlovar att alla ska få medborgare lön för att inte göra något. JA för mer bidrag, GO vänsterblocket GO!

#1
Hans Embretsen
2009-12-28 23:17

Hej!
Kommer man att kunna köpa Volvo på Dollar Store nu?

#1
Peter i Sydney
2009-12-29 08:17

Jag håller helt med Anders. Det finns ingen anledning att måla fan på väggen. Så länge Volvo gör atraktiva modeller som folk vill köpa så kommer nog inte mycket att hända. Jaguar och Land Rover ligger ju kvar i England liksom Lotus. Det är ju dessutom mycket vanligt nu för tiden att samma bilmodell tillverkas på olika platser runt om världen. Nästan alla tyska biltillverkare har fabriker i bl.a. Sydafrika. Japanska bilar byggs precis var som hellst verkar det som.

#1
Saabnisse
2009-12-30 10:45

Vi kan nog vara ganska övertygade om att ingenting speciellt kommer att hända med Torslandafabriken och fabriken i Gent under de närmaste åren.
Men lika övertygade kan vi vara att fabrikationen gradvis kommer att flyttas.
De bilar som är avsedda för den asiatiska marknaden kommer givetvis att tillverkas i Kina och det kan ju bli ganska många.
Den amerikanska marknaden kommer nog att tillgodoses genom en sammansättningsfabrik i USA av kinatillverkade delar.
Sedan återstår den europeiska marknaden och att tro att Geely behåller tillverkning i ett högskatteland som Sverige är nog ganska blåögt.
Europeiska Volvo hamnar nog i ett land typ Rumänien el.likn.
Det går ju att jämföra med Ericssons mobiltelefoner, för inte så många år sedan tillverkades de flesta i Sverige, nu kommer samtliga från Kina.

#1
Peter i Sydney
2009-12-30 14:59

Det du Saabnisse säger är ju givetvis helt rätt men jag tror att samma sak kommer att hände vem än ägaren är. Hade Volvo blivit svensktägt skulle nog ändå delar av tillverkningen så småningom hamna i länder som Thailand, USA och Sydafrika. Min Nokia telefon är även den tillverkad i Kina trots att företaget fortfarande är finsktägt. Min gamla Toyota Camry var tillverkad här i Australien. Samma modell byggdes även i Japan och USA. Att tro att alla Volvobilar i framtiden skulle tillverkas i Sverige är en orealistisk önskedröm

#1
Volvo RWD
2009-12-31 12:04

Peter i Sydney: Visst, men hade samtidigt Volvo varit Svenskägt så hade iallfall dom eventuella vinstpengarna hamnat här. Men sen tror jag inte dom hade lagt ner Torslandsfabriken helt faktiskt om det hade varit svenskägt, det skulle jag se som väldigt orimligt med tanke på vad som finns där.

#1
Peter i Sydney
2010-01-01 10:11

Jag viste inte att Torslandafabriken var nerlagd. När hände det?

#1
Volvo RWD
2010-01-01 20:23

E det ngn som har sagt det? ^^

#1
Fordonsutvecklaren med erfarehet från Kina.
2010-01-02 03:45

Geelys, eller snarare den kinesiska statens köp av Volvo PV kommer på 10-15 års sikt vara katastrofalt för fordonstillverkning och utveckling i Sverige.
Tillverkningen kommer flytta, sen utvecklingen, bit för bit...kvar i Götet kommer det på sin höjd finnas ett säljkontor.
Men visst, det kommer ta lite tid, då det är kopplat till Volvos modellgenerationer.
Att sen ha ett bulvan-bolag som ägare kommer även vara katastrofalt för varumärket Volvo. Skatteparadis-bolaget Geely styrs idag av en playboy som samtidigt är hedersmedlem i Kinas kommunistpari och agerar bulvan åt den kinsesiska regeringen, Geely har idag finansiella problem och har inga egna pengar, utan dessa kommer från den kinesiska staten.
Med andra ord köper Kinas kommunistparti Volvo PV.
Och vem med SAMVETE vill köpa en Volvo-bil av ett bolag som ägs av en regim som ignorerar mänskliga rättigheter, förbjuder fackförbund, ingnorerar miljön...
Intressant är att även många kineser är mycket skeptiska till denna affär, då Geely har relativt dåligt rykte i Kina. De kineser som idag köper Volvo-bilar köper dem i regel just därför de INTE är kinesiska.
Lite kuriosa, Geely startade sitt fordonsdotterbolag så sent som 1997, annars tillverkar man kylskåp och har gjort det sen slutet av 1980-talet. Knappas ett erfaret industribolag.
Anledningen till att Ford har valt Geely är också rent strategisk och politisk, det vet alla som jobbar i branchen. Ford är idag svaga i Kina och håller på att bli totalt omsprungna av GM, att sälja Volvo till Kina är ett sätt för dem att plocka politiska poäng hos de Kinesika myndigheterna...du bör ge dem något för att få något.

#1
leifer
2010-01-02 13:00

Vill slå ett slag för Vi bilägares debatt-forum.
Skapa ett konto och diskuteradär, allt på ett ställe!
(forumet fungerar bäst med Firefox som webläsare.)
http://forum.vibilagare.se

#1
Kent Åke Nilsson
2010-01-09 17:27

Affären är nog så gott som nästan klar . Volvo är redan inlagt på Geelys hemsida med ett intro som liknar en stor cirkus. http://www.geely.com/
Så vad skall volvos modeller heta i framtiden tro?
VOLVO "himmelska friden GLE"
VOLVO "innersta harmonin AWD"
VOLVO "förbjudna kombin SE"
VOLVO "vackra blomman på berget sportcoupe sx"
VOLVO "Gula floden vid vackra dalgången XC turbo"

#1
Volvo RWD
2010-01-10 15:18

Ryser lite när jag ser Geely och Volvo emblemen brevid varandra... Inget bra första intryck från Geelys hemsida..

#1
Kent Åke Nilsson
2010-01-10 19:23

En del rykten har ju cirkulerat om att föredettingen PehrGyllenhammar skulle vara inblandad i Volvo-Kina affären. Pehr.G verkar föra en ljusskygg tillvaro och hålla sig borta fån rampljuset och massmedia nuförtiden.
Finns det några andra som vet nåt mer eller kan bekräfta rykterna som sanna eller falska??

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.