Nästa artikel
Volvo XC90 får helt nya säkerhetsdetaljer
Nyheter

Volvo XC90 får helt nya säkerhetsdetaljer

Publicerad 22 juli 2014 (uppdaterad 22 juli 2014)
Volvo fortsätter att släppa små informationsstycken om nya XC90, nu presenteras två världsnyheter i säkerhetsutrustningen.

Nyheterna som nu presenteras är en automatisk broms för att förhindra eller lindra kollisioner vid vänstersväng och ny teknik som ska minska skadorna vid avåkningsolyckor.

Den nya automatbromsen ska aktiveras när det uppstår risk för kollison vid vänstersväng i till exempel korsningar, men även i högre hastigheter som motorväg. Det nya skyddet vid avåkningsolyckor innebär bland annat att säkerhetsbältena stramas åt automatiskt när bilen känner av att en avåkning är nära förestående. Volvo har också byggt in en särskild energiupptagningsfunktion i stolarna som ska minska risken för ryggskador.

– Dessa två världsnyheter är ytterligare exempel på hur ny teknik riktar in sig på verkliga trafikproblem. Strategin tar oss närmare och närmare vår ambition att ingen dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvo år 2020, säger Lotta Jakobsson på Volvo.

Volvo hävdar att när nya XC90 visas upp i augusti så kommer den att ha det mest omfattande och tekniskt avancerade standardsäkerhetspaketet på marknaden.

Diskutera: Vad tycker du om nya XC90?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-22 15:36
Lars58

Bältessträckarna är väl knappast en världsnyhet eftersom dom redan finns hos Mercedes.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-22 16:23
saabnisse

Bältessträckare är helt riktigt ingen nyhet, det har funnits på många bilar sedan mer än tjugo år tillbaka, men här handlar det om helt andra saker.
Men jag blir lite fundersam om kommentaren till vänstersväng! Vänstersväng i en korsning kan ju uppstå, men när gör man vänstersväng på motorväg annat än vid filbyte?
Och att göra vänstersväng på en 90-väg där det inte är filmarkerat är vansinnigt i trafik.
Händer en olycka har man små chanser att klara sig ostraffat även om Volvos säkerhetssystem ser till att man överlever.

#3 • Uppdaterat: 2014-07-22 16:28
Lars58

Naturligtvis har bältessträckare funnits sen länge, men den här funktionen där dom stramas åt innan en olycka finns faktiskt redan hos Mercedes. Ingen världsnyhet alltså.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-22 18:06
Peter E

Sitter nåt liknande(bältet stramas åt mm)i Golf-7 också. *PreCrash*

Edit: Ser nu att Volvos system mer är tänkt att lindra konsekvenserna för de åkande vid en avåkning. Bra tänkt där.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-23 00:27
ENTJ1

Finns hos Skoda ,Pre-crash,dessutom bromsar systemet bilen automatiskt efter krasch,detta borde vara en självklar funktion.(går att "overrida"/släppa bromsarna om man vill.)

#6 • Uppdaterat: 2014-07-23 06:47
Thommys

Bra. Ju mindre risk för olyckor desto större möjlighet för fri fart på motorvägar i Sverige.

#7 • Uppdaterat: 2014-07-23 11:23
Hackenbush

Förmodligen inga större fel på XC90 men jag kommer aldrig att köpa en. Den kommer säkert att kosta mer än jag är beredd att betala för en vanlig bil.

#8 • Uppdaterat: 2014-07-23 12:31
Roy J

Volvo har visat några gånger i jämförande tester mot bland annat Mercedes att de inte bara har systemen, utan att de fungerar bättre än andras.

#9 • Uppdaterat: 2014-07-24 10:15
Mythbuster

ENTJ1, är det inte bättre att bromsa bilen innan krasch. Och helst till noll så att inte det blir någon krasch? Fast om skoda använder samma system som golf stannar ju inte bilen utan enbart hastigheten minskar.
http://euroncap.com/results/vw/golf_sportsvan/553.aspx

#a • Uppdaterat: 2014-07-24 20:30
Audi A5 SB

AL har ju indikerat om vad som skulle komma från Volvo en längre tid. Jag ser fram emot en lite mer detaljerad beskrivning av systemen från honom. Kul att ha en "insider" här på hemsidan.

AL:s tystnad i ämnet får nog tillskrivas semester;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.