Nästa artikel
”Volvo XC70 är bästa polisbilen”
Nyheter

”Volvo XC70 är bästa polisbilen”

Publicerad 8 november 2013 (uppdaterad 11 november 2013)
Polisen har testat nya bilar och ger höga betyg till Volvo XC70. Enligt Polisens specialist är det den bästa polisbilen – någonsin.

Rikspolisstyrelsen har nyligen gjort tester av nya polisbilar, där bland annat ett flertal Volvomodeller var med. Och Polisen är lyrisk över vad fyrhjulsdrivna Volvo XC70 presterat i testerna. Bilen fick bland annat högsta betyg, en tia, i momentet simulerad utryckningskörning. Totalt kammade XC70 hem nio i medelbetyg.

Den XC70 i polisbilsversion som testades är ny i modellprogrammet för 2014 och har bland annat ett nyutvecklat chassi. Det innebär till exempel nya krängningshämmare, dämpare och fjädrar.

– När det gäller Volvo XC70 D5 AWD med det nya chassit kan vi bara lyfta på hatten för Volvo. Det är den bästa polisbilen vi någonsin testat. Våra provförare var mycket överraskade över hur bra bilen uppförde sig. Och utryckningskörning där bilen får en tia i betyg är det viktigaste momentet, säger Per Rickander, teknisk specialist på Rikspolisstyrelsen.

Ungefär 85 procent av alla personbilar som säljs till den svenska Polisen är från Volvo. Volvos säljer totalt mellan 500 och 600 polisbilar om året till Sverige, Storbritannien, Belgien, Holland och Schweiz.

Diskutera: Hur ser du på resultatet i Polisens tester?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-08 19:18
Hackenbush

Kan vi nu får poliser som är lika bra som polisbilarna så blir det toppen.

#2 • Uppdaterat: 2013-11-08 23:23
kesey

Hade det inte sabbat min image totalt hade jag lätt skaffat en XC70.
Riktigt trevlig bil

#3 • Uppdaterat: 2013-11-09 09:53
Raphael

Med tanke på XC70:s sladdriga, osäkra och trafikfarliga beteende i Teknikens Världs undanmanöverprov där XC70 bara klarar 65 km/h genom banan (i TV:s senaste nummer), att jämföra med det säkra och förtroendeingivande uppträdandet hos Peugeot 2008 som klarar 75 km/h, så får vi hoppas att Polisen har justerat chassiet och däck och stödtämpare som klarar uppgiften till skillnad från standardversionen för konsumenter.

#4 • Uppdaterat: 2013-11-09 10:05
quattron

Är detta ett nytt "ickeFord-chassi" som även finns på vanliga V70 o XC70 eller är det något special på nåt sätt, undrar jag?

#5 • Uppdaterat: 2013-11-09 11:14
quattron

Raphael. Jag tror säkert att Polismyndigheten i allmänhet tittar mycket på franska bilar och Peugeot 2008 i synnerhet, jag tror att toppvarianten med 120hk och 374kg lastvikt är den aktuella. Jag hörde att Clark O. hade tipsat länsman. Då behöver inte buset lägga möda på att stjäla dyra Audi Quattro för att undkomma lagens långa arm, det är ju lätta att stjäla en Renault 5 e.dyl.

#6 • Uppdaterat: 2013-11-09 17:41
Henrik_gbg

Märkligt. Volvo var inte bäst enligt Polisens egna tester.
http://www.svenskpolis.se/PageFiles/41802/SvPolisNr72013.pdf

#7 • Uppdaterat: 2013-11-09 18:50
Audi A5 SB

"Denna omständighet är också viktig vid undanmanöverprovet, där året-runtdäck i bland sitter på olika testbilar (med följden att de inte klarar mer än 65 km/h genom konbanan).,..."

Aha, tack för den informationen. Klargjorde en hel del;-)

#8 • Uppdaterat: 2013-11-09 19:08
2TT2

Och Citroën Xantia Activa V6 klarade 85km/t 1999 alltså både topp och flopp.

#9 • Uppdaterat: 2013-11-10 10:54
quattron

Någonting säger mej att det testet vi läste om för några veckor sedan inte är detsamma som det som det refereras till i artikeln. Är det så att Vovlo nyligen har släppt denna bil til Polisen?

#a • Uppdaterat: 2013-11-10 14:35
Gäst (ej verifierad)

Vad gäller XC70 så har den säkert förbättrats gentemot tidigare då den ansågs ha rätt svajiga köregenskaper i just tung polisversion. När nu bara Volvo finns kvar är det iaf positivt att man väljer märket i så stor omfattning.

Svensk polis ska givetvis köra svenskt, (nåja). Lika självklart som att andra statliga myndigheter borde göra det men där är ju tyvärr inte lika bra uppslutning. Så fungerar det i de allra flesta övriga länder med inhemska tillverkare. Och att se Reinfeldt eller tidigare Persson åka tyskt i officiella sammanhang är definitivt trist.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.