Bild
Nästa artikel
Volvo XC60 blev Sveriges mest nyregistrerade bil i oktober. Av de 2.389 bilarna som registrerades in utgjorde nya generationen XC60 drygt hälften.

Volvo XC60 fortsatt i topp

Nyheter

När oktober månads nyregistreringar räknas samman visar det sig att Volvos mellansuv behåller ledningen.

Under oktober 2017 registrerades 32.112 nya personbilar, vilket är en ökning med 0,9 procent jämfört med samma månad förra året. Fortfarande är Volvo XC60 populäraste bilen i registreringssiffrorna. Volvo säger att fördelningen är ungefär 50/50 mellan nya generationen XC60 och utgående Classic-versionen. På andraplats återfinns Volkswagen Golf och Volvo S90 och V90 sammanräknade hamnar på bronsplacering.

Andelen nyregistrerade dieselbilar minskade med 10,2 procent i oktober och utgjorde totalt 46,1 procent av alla nybilsregistreringarna under perioden. Hittills i år ligger dieselandelen på 50,4 procent jämfört med 52,8 procent samma period förra året.

2.135 stycken nya supermiljöbilar, det vill säga bilar med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer, registrerades in under oktober månad.
– Nyregistreringarna av supermiljöbilar, det vill säga elbilar och laddhybrider, ökade med 82 procent i oktober och med 43 procent hittills i år. Andelen supermiljöbilar av de totala nyregistreringarna i oktober var 6,6 procent jämfört med 3,7 procent i oktober förra året. Det är visserligen en uppgång från låga siffror, men den ökade andelen supermiljöbilar är positiv och bidrar till minskade utsläpp av både koldioxid och andra utsläpp från nya bilar, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden, som sammanställt statistiken.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

Supermiljöbilarnas 10-i-topp oktober 2017

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 535 st.
2. Kia Optima, laddhybrid, 277 st.
3. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 213 st.
4. Volvo XC60, laddhybrid, 138 st.
5. Volvo V60, laddhybrid, 132 st.
6. Renault Zoe, elbil, 119 st.
7. Volvo XC90, laddhybrid, 82 st.
8. Mini Cooper Countryman, laddhybrid, 66 st.
9. Kia Niro, laddhybrid, 59 st.
10. Volkswagen e-Golf, elbil, 77 st.

 

Bilmärkenas 10-i-topp oktober 2017

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

1.Volvo: 6575 st, 19,7%
2. Volkswagen: 5233 st, 15,1%
3. Toyota: 2115 st, 6,0%
4. Kia: 2017 st, 6,1%
5. Audi: 1850 st, 5,3%
6. BMW: 1753 st, 5,8%
7. Mercedes: 1635 st, 5,3%
8. Skoda: 1567 st, 4,6%
9. Renault: 1107 st, 3,7%
10. Ford: 865 st, 3,2%
 

Bilmodellernas 10-i-topp oktober 2017

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo XC60: 2389 st.
2. Volkswagen Golf: 2049 st.
3. Volvo S/V90: 1651 st.
4. Volkswagen Passat: 1609 st.
5. Volvo S/V60: 1432 st.
6. Volvo V40: 862 st.
7. Volkswagen Tiguan: 805 st.
8. Toyota Auris: 692 st.
9. Toyota Yaris: 604 st.
10. Skoda Octavia: 530 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2017-11-01 14:41

Sorgligt att se att VAG är störst i sverige.. hade hoppats på Volvo..
När gamla XC60 slutar tillverkas så kommer försäljningen av xc60 minska gissar jag.. ner 45%?

#2
2017-11-01 15:30

mw73, det står ju att Kinamärket Volvo har sålt 6 575 bilar i Sverige och har en marknadsandel på 19,7 % medan tyska VW har sålt 5 233 bilar och har 15,1 % av den svenska marknaden. Problemet är istället att Volvo redan har missat tåget när det gäller laddhybrider och har satsat på det urtida bränslet diesel.

#3
2017-11-01 15:37

Vem/vilka är det som fortfarande köper gamla modellen av XC60? Marknaden är helt mättad på den modellen.

Det måste vara de som bara lever i nuet och struntar helt i andrahandsvärdet då deras bil om några år ska konkurrera med 10 000 tals andra begagnade XC60, där de flesta dessutom har dieselmotor vilket inte lär bli allt för attraktivt framöver.

#4
2017-11-01 15:39

Men mw73 skrev ju VAG Oomkullrunkelig!

#5
2017-11-01 17:46

Undrar hur många av dom som är sålda till privatpersoner? Skulle gissa på 5 %
Ser man på tvåan Golf skulle jag gissa på 95%
Statlig subventionering av onödigt stora och dyra bilar via förmånsbil/personalbil. Är det Bra eller missar det fullständigt målet?

#6
2017-11-01 17:51

Matte, Det lät så även när jag köpte en V70 för 12 år sedan. Inköpspris, service, reparationer, däck har hittills på 12 år kostat ca 300 000 kr. Jag kan sälja den privat för 40 000.
XC 60 lär få en liknande framtid
Volvo har i Sverige en svårslagen driftsekonomi. Är förmodligen den och säkerheten som gör att det säljs nästan " onaturligt " många Volvo i Sverige.
Angående VAG bilar är det ännu märkligare att det säljs så många bilar av märket i Sverige. Med tanke på den bristande kvalité de har. Det ju många andra bilmärken som har bättre produkter än VAG och som jag skulle välja istället.

#7
2017-11-01 17:53

För ViB:s läsare torde det vara intressantast att få veta 10-i-topp för endast privatköpta bilar. Är det så svårt att få fram en sådan lista?

#8
2017-11-01 18:10

Prislappen på utgående XC60 har ju varit betydligt rimligare än för den nya. De kampanjer som fanns för några månader sen lär vara tillräckliga för att kompensera för att man får sämre betalt i andra hand.

#9
2017-11-01 18:24

Märkligt att Toyota fortfarande är kvar på listan?

#10
2017-11-01 18:34

@40-talisten.
Just har jag tar fram från Bil Sweden och sortera 10 - i - topp med fysiska gäller oktober 2017.

Volvo 1759 st.
Volkswagen 1543 st.
Kia 1045 st.
Toyota 1014 st.
Skoda 636 st.
Audi 559 st.
Renault 552 st.
Nissan 436 st.
Seat 410 st.
Mazda 372 st.

#11
2017-11-01 18:48

Rulle
Jag tror inte tex Passat ligger så långt efter vad gäller ekonomi. Faktum är att tex Passat tar igen det på bränsleekonomi. Har man en bil i 12 år då är det en hel del pengar för bränslet. Äldre Volvobilar har alltid varit törstigare än konkurenterna.

#12
2017-11-01 19:26

Mycket bil för pengarna så siffrorna talar för sig själv
Nya XC40 2018 är för högt prisad och kommer att hamna betydligt lägre på listan om inte priset justeras nedåt

#13
2017-11-01 19:43

AXA, kan inte motsäger dig avseende bränsleförbrukning då jag inte vet vad en Passat med motsvarande motor drar. Min V70 har dragit 0,85 litet bensin per mil.

#14
2017-11-01 19:49

Min passat 190hk med 4 krafs har dragit 0,54 mätt vid pumpen hitils i år.

#15
2017-11-01 19:50

Passat hade en v6 som var mycket törstig.

#16
1
2017-11-01 20:03

Skitbil.

#17
2017-11-01 22:08

Ht19. Jag antar att det är en diesel?'

#18
2017-11-01 23:56

Rulle
Min Passat snittade 0,76 per mil vid pumpen, slutresultat efter 4 år. Blandad körning dock lite mer i stan. 180 hk.

#19
2017-11-02 00:05

Lycka till Volvo och hoppas på någon modell för vi med vanlig börs.
Och speciellt för arbetstillfällen i sverge.

#20
2017-11-02 01:18

Hej!

Enligt Vroom (som listar alla bilmärken - till skillnad från Bil Sweden) ser tio-i-topp privatmarknaden för oktober ut som följer:

1. Volvo 1 787
2. VW 1 736
3. Toyota 1 113
4. Kia 1 102
5. Škoda 701
6. Peugeot 695
7. Audi 658
8. Renault 545
9. Nissan 487
10. MB 445

Intressant är också att Volvo och Volkswagen har minskat försäljningen till privatpersoner med 25 respektive 23 % jämfört med oktober 2016. "Folkbilar"? Mja!

#21
2017-11-02 08:43

Försäljningsstatistiken visar vad de flesta bilköpare vill lägga sina pengar. De allra flesta gillar och vill ha en Volvo XC60 eller en VW. Vi andra som iof också vill ha en Volvo XC60
eller en VW men inte har råd får således nöja oss men en simplare bil tex Toyota eller Kia. Sedan finns det de som har råd med ännu finare bilar såsom BMW, Mercedes och de bilköparna finns också med lite längre ned försäljningsstatistiken eftersom de säljer färre bilar.

- Svårare än så är det inte!

#22
2017-11-02 12:10

Ja XC60 säljer då det finns en hög efterfrågan på den. Varför är det så svårt att acceptera?

Om eftefrågan sedan uppstår via privat konsumtion eller av en fysisk person spelar väl mindre roll?

Om den nya XC60 kommer kunna ta över det som föregångaren presterade är dock mera osäkert. Jag tror inte det, men kan ha fel.

MVH AL

#23
2017-11-02 12:13

Rulle, Volvo har visat sig dyrast i drift. Det är också en bil med sämsta förbruknings siffrorna sett till storlek på bil. Men att fler inte inser detta är en gåta.

#24
2017-11-02 12:16

Att det är stor efterfrågan på XC60 tror jag inte en sekund på, finns 1600 st som körts 1000 mil eller mer på bytbil.

#25
2017-11-02 12:19

Utan leasing eller tjänstebils förare hade den inte varit en storsäljare. Många passar på att köpa gamla modellen av XC60 nu, dels är priset lågt och dels inför de stundande högre krav på utsläppen som snart införs. I min bostadsområde har två nya XC60 av gamla modellen dykt upp senaste månaden.

#26
2017-11-02 12:20

Styggavargen. En bil som ligger på plats ett på försäljningslistan i Sverige - och även i EU/EFTA (bland SUV) är knappast impopulär. Att den är relativt vanlig numerärt som beg hänger just ihop med att den har sålts i stora upplagor.

Om du kollar priserna så ser du också att den är just attraktiv.

MVH AL

#27
2017-11-02 12:24

Och Styggavargens korståg mot SUVar och speciellt XC60 fortsätter. Låter nästan som att han vill ha en själv, men är för snål?

#28
2017-11-02 12:25

Ja Vargen: bland tjänstebilarna är XC60 vanlig. Förarna vill oftast ha en säker och komfortabel bil så man kan komma fram utvilad till sina möten. Det gör man i en XC60 (har haft en själv). Samma resa i en småbil däremot innebär en ökad säkerhetsrisk (som knappast skulle vara acceptabel på andra arbetsplatser), samt att man presterar sämre efter att ha blivit trött ute på vägarna.

Det är därför som Volvo är populära hos tjänstebilsåkarna. De klarar långresorna riktigt bra.

Nej, det gör inte en Skoda eller småbil på samma sätt. Jag har testat.

MVH AL

#29
2017-11-02 12:49

Nja, jag tycker att komforten i t.ex. Skoda Superb är om inte motsvarande t.ex. V70 så inte långt efter. Utrymmesmässigt slår Skodan Volvon på fingrarna rejält.

Det är svårt att generalisera en egenskap hos ett märke när det skiljer så mycket mellan modeller. Jag åker hellre Skoda superb än Volvo V60 samtidigt som jag hellre åker V70 än Nissan Micra.

Det är också svårt att generalisera vad förare vill ha. Jag föredrar för det mest en bil med riktigt skarpa köregenskaper än en som är ultrakomfortabel. Den förstnämnda gör mig alert och pigg vid körning, den andra gör mig trött och seg.

#30
2017-11-02 13:43

Ja Styrman Jansson, vi tycker alla olika. Men om man jämför sittkomfort och buller är Volvon bättre. Samma med fjädringsrörelser. Säkerheten har vi redan avhandlat.

Å andra sidan är Volvon dyrare - så något skall man ju ha för de extra slantar som den kostar.

MVH AL

#31
2017-11-02 14:18

Ja tycker olika gör vi A.L. - å det är ju det som är det fina med tyckande. Men påståendet om att Volvon har bättre sittkomfort är definitivt rent tyckande, för det gäller definitivt inte i baksätet (xc90 undantagen) och heller inte i förarsätet om man har hyfsat lång överkropp (xc modellerna undantagna generellt) för att skava skallen i taket är inte trevligt. Bullernivån upplever jag som likvärdig i xc60 och kodiaqen - märker inte av buller alls i någon av dem och i de två bilar jag kört absolut mest de senast åren, även med i princip likvärdiga däck, är det ytterst marginell skillnad på v70 och superb. På riktigt dåligt underlag är superben bullrigare, men med dubbdäck på v70 är den avgjort bullrigare än en superb med friktionsdäck på alla underlag. Så ytterst liten skillnad mellan de båda, kan man leva med den ena kan man nog leva med den andra i det avseendet.

#32
2017-11-02 14:18

AL
Hade långtidshyra med långpendling av en V70, fem i bilen. Vi pallade inte med skiten då vi dessutom var tvungna att tanka car tredje dag. Bad om en annan bil vilket blev Passat. Dieseln drog naturligtvis mindre. Men alla i bilen upplevde Passat ha bättre utrymmen samt att den var tystare.
Så oavsett vad du kommer kunna presentera för siffror så upplevde vi alla Passaten som bekvämare, och säkrare.

Senast igår åkte jag en XC60 av förra modellen och jag upplevde den lika okomfortabel som ovan V70 vi hyrde.

#33
2017-11-02 16:39

Med ett bättre självförtroende och mindre statustänk och jämförelse med andra räcker nya prisvärda Opel insignia långt. Stor bekväm säker milslukare. Synd bara att inte fler vågar prova.

#34
2017-11-02 19:06

Vill bara flika in att jag tycker verkligen att Volvo överlag gör komfortabla tysta bilar, men det finns modeller hos andra tillverkare som jag tycker kan matcha dem ganska bra, till en helt annan prisbild. Just ljud hänger på så mycket mer än själva bilen. Däck och underlag påverkar olika bilar olika så det blir svårt att göra en generaliserad bedömning.

XC60 har jag ganska begränsad erfarenhet av. Bra sittkomfort fram, men halvtrång bak. Men sedan är jag 1.95 lång också...

#35
2017-11-03 00:36

A. L, du pratar i nattmössan som vanligt. Kan säga dig att många företag inte längre godkänner XC60 som tjänstebil pga de höga utsläppen. En vän till mig skall nya sin V60 mot ny tjänstebil och det blir ingen Volvo igen, dyra och skitiga. Han tittar på BMW 4 serien tex istället med bensin motor. Den bil som inte krockar är den säkraste bilen, XC60 är en "stridsvagn/traktor" och inget vi borde sträva efter. Den lastar knappt mer än en golf och väger 2 ton, det är pinsamt att folk kan vara så upp till öronen imponerad över denna bil.

#36
2017-11-03 00:39

Styrman, nästan alla nya Volvo bilar sitter man bra fram, och i baksätet får man knappt plats. Bagage verkar inte heller vara prioriterat, då min slutsats är att det är en traktor :-)

#37
2017-11-03 00:51

En annan rolig sak jag sett med Volvo, är tester med small overlap som iihs gjorde där Volvo konstant lyckades köra vidare förbi barriären utan att fastna i den, vilket medför minskade värden och krockvåld för passageraren eftersom bilen fortsätter i färdriktningen. Inget annat märke gjorde detta. Så man undrar om Volvo designar sin bil utifrån testerna? Alla andra märken fastnar i bärriären och åker antingen lite i sidled eller tar tvärstopp. A. L våran säkerhets expert för mer än gärna dra en utläggning om detta, för jag är väldigt intresserad av att veta hur Volvo lyckas göra bilar som är som ålar i testerna. Är det bra även vid verkliga olyckor i alla lägen?

#38
2017-11-03 20:58

Jag håller faktiskt med om att de flesta som kritiserar Volvo XC60 är sådan som bara är sura / avundsjuka på de lyckliga som har råd att köpa Volvos fina XC60 modeller. Om det inte vore så skulle de passapå att kritisera liknande modeller som tex Toyota Rav 4, ”nya” Lexus 300, Lexus 400 / 450, Subaru VX, Hyundai Tucson, Audi Q3, Mazda CX 3 och Mazda CX 5, BMW X3, X5 etc. Alla dessa modeller är stora bilar med stort luftmotstånd och tämligen små bagageutrymmen. Nä, det handlar bara om ful avundsjuka på XC60 ägarna. Jag skulle gärna köpa och äga en ny Volvo XC60 om ekonomin klarade det men just nu gör den tyvärr inte det. Suck!

#39
2017-11-03 22:48

Dä du Styggavargen, vad säger du om Stoors inlägg. Enligt mig en äkta pungspark!

#40
2017-11-04 11:48

Avundsjuk på Suv-ägare kommer jag aldrig att bli för jag gillar inte bilmodellen. Kommer aldrig att köpa någon Suv.

#41
2017-11-04 12:16

Stoor
Haha, du skojar! Jag skulle vilka säga att de flesta medel-svenssons faktiskt har råd med en XC60, vilket även statistiken visar. De flesta andra prioriterar andra saker än en ”överprissatt” Volvo. Det finns anledning till att tex Dacia blivit populär. Visst så kritiseras andra modeller. Men personligen så är min upplevelse och erfarenhet av Volvo, i jämförelse med liknande bilar, att Volvo ligger efter på flera punkter. Och då kan jag tycka att Volvos prissättning inte motsvarar det man kan förvänta sig. Något som flera med mig verkar tycka.

#42
2017-11-04 12:46

Suvar är drar för mycket bränsle och är inte lika körglada som andra vanlig kombibilar.
Suvar är högre tyngdpunkt är aldrig bra för köregenskaperna.
Framtids elbil med hög räckvidd är vanlig kombibil klarar långt mil än SUV klarar inte p.g.a högre tyngdpunkt.
Suvar har högre komfort än vanlig kombibil? NEJ.
Har sett nyheter om journalist har testat!
För mig skulle aldrig att köpa någon Suv därför jag skulle att köpa någon vanlig kombi!

#43
2017-11-04 21:51

Finns faktiskt väldigt körglada komfortabla och förhållandevis bränslesnåla suvar. Vill faktiskt påstå att den som hävdar motsatsen inte varken har kört eller ägt någon.

#44
2017-11-04 22:37

"Haha, du skojar! Jag skulle vilka säga att de flesta medel-svenssons faktiskt har råd med en XC60, vilket även statistiken visar. De flesta andra prioriterar andra saker än en ”överprissatt” Volvo. Det finns anledning till att tex Dacia blivit populär. Visst så kritiseras andra modeller. Men personligen så är min upplevelse och erfarenhet av Volvo, i jämförelse med liknande bilar, att Volvo ligger efter på flera punkter. Och då kan jag tycka att Volvos prissättning inte motsvarar det man kan förvänta sig. Något som flera med mig verkar tycka."

Oh fan är det därför XC60 ligger i topp på försäljningsstatistiken i Sverige och Europa Axa.
Dacia hmm, hmm. Det är ju som att jämföra Allsvenskan med division 6 i fotboll.

#45
2017-11-05 01:34

De bilar Stoor rabblar upp är precis lika dåliga för både miljö och säkerheten för oss med vanliga bilar. De skymmer sikten, väger mycket i förhållande till lastutrymme. Har provat köra cx-5, usch att folk en överväger en SUV förstår jag inte. Noll körglädje, dåligt med utrymme, dåligt sikt runt intill bilen, hög förbrukning, högre last tröskeln, dåliga vägegenskaper, litet bagage osv.. tusen nackdelar som uppväger en till två fördelar. Jag hade inte brytt mig om det inte påverkar miljön och min säkerhet negativt. Sedan att fler inte håller med förstår jag inte.

#46
2017-11-05 01:39

Jag förstår att SUV inte går att stoppa nu, det blir som i USA. Rädslan för sin egen säkerhet gör att folk köper en opraktiskt två tons SUV, utan att tänka på andra och på miljön. Speciellt kvinnor vill ha en SUV. XC60 framgångarna kan Volvo tacka rädslan för. Jag är själv allt räddare, jag tar ansvar för miljön och kör en 600 kg lättare bil än XC60 som har exakt samma yttermått som min Octavia.

#47
2017-11-05 15:36

Christer1
Du bekräftar det jag skriver. Eller så förstår du inte vad jag menar. Att många har råd med en XC60. Jag menar att fler har råd att köpa en sådan, mer än vad statistiken visar.
Den försäljningssuccé du försöker påvisa, fundera på marknadsandelen i EU.

#48
2017-11-05 15:32

Ja alla har råd att låna pengar till att köpa bilen men det är inte många som kan köpa den kontant.

#49
2017-11-05 15:38

Hacken
Oavsett var pengarna kommer ifrån så är det många som har råd med en Volvo. Frågan är vad man prioriterar.
Att folk står och kollar in XC60 med drömsk blick tror jag inte är vanligt i dagens Sverige.

#50
2017-11-05 15:41

Ja inte skulle jag prioritera att ha en halv mille i lån på en bil som sjunker som en sten i värde.

#51
2017-11-05 16:48

Hacken
Ja jag håller med dig. Mitt inlägg var en reaktion mot Stoor påstående om att folk inte har råd med XC60. Det tror jag är BS. Att man inte köper en Volvo beror snarare på andra saker...

#52
2017-11-05 17:07

XC60 är första plats mest sålda är det företagsbil!
Inte för flesta privatbil som inte har råd för mycket dyr inköp!

#53
2017-11-05 18:22

GF
Fortfarande, folk har råd men de vill inte lägga pengar på en Volvo...

#54
2017-11-06 10:48

Vargen: Redan på 80- talet gick det att se att bilar hakar fast sig i varandra vid mindre frontalkrock (ofta då förarna försökt undvika kollisionen) samt i stolpar, träd och räcken m.m i samband med avåkningar. Därför skissade Volvo på en lösning redan under projekt Galaxy- det som sedan blev 800-serien.

Till en början gjordes fronten om så att den blev "hal som en ål" - dessutom monterade man en tvärgående balk framför fotvalven (hindrar framhjulen från att pressas in i dem och krossa benen på föraren/framsätespassageraren). I uppföljande analyser såg man en effekt kopplad till dessa åtgärder. Volvo 800 hade lägre skadeföljd (givet ett olycksförlopp) än andra jämförbara bilar och även i jämförelse med andra Volvobilar.

På kommande P2 förbättrades därför konstruktionen ytterligare (det som Vargen känner som äldre XC90 bland annat).

I de senaste versionerna har man också börjat använda den tvärställda motorn som en extra deformationszon. Motorpaketet hjälper alltså till att trycka bort bilen från hindret. Det är därför som det ser ut som att bilen nästan "studsar" av hindret. Dessutom har fotvalven gjorts ännu starkare (det är så starkt att räddningstjänsten inte kan klippa upp det med sina vanliga verktyg).

Fungerar det? Ja. I kollisionsproven har Volvo hälften eller rent av en tredjedel av belastningar och inträngning i jämförelse med andra bilar.

Så precis som jag har försökt förklara för Vargen så kostar säkerhet vikt. Därför måste Vargen välja mellan mindre och lättare fordon och fler skadade eller större och starkare konstruktioner som ger ett bättre skydd men adderar vikt. Vad väljer Vargen?

MVH AL

#55
2017-11-05 20:27

Axa. XC60 är den SUV som säljer mest i EU och EFTA. Den säljer i högre volymer än både Audi Q5, BMW X3 och Mercedes. Faktum är att just XC är de modeller som Volvo kan utmana premiumtyskarna med.

Utan XC60 skulle Volvo vara riktigt illa ute. Modellen är (precis som resterande XC-modeller) och förblir företagets kassako.

Återkom om du vill ha exakta siffror över volymerna och marknadsandelar.

MVH AL

#56
2017-11-05 21:23

AL
Och hur set det ut mot det totala antalet bilar? Vad är marknadsandelen totalt, inte bara för SUV?
Vad jag försöker säga är att folk Har råd med Volvo men väljer annat. Det kan vara att man köper en annan, möjligen billigare bil, och lägger resten av sin ekonomi på annat.
I det här fallet ifrågasätter jag påståendet att folk inte har råd med en Volvo. Det är nya tider. För 40 år sedan lade folk pengar på huset och på bilen. Idag har folk betydligt fler intressen och så till vida man inte är jätteförmögen så lägger man pengar på annat, men pengar finns det.

#57
2017-11-05 22:35

Axa. Om jag tolkade diskussionen rätt gällde det XC60 och efterfrågan på densamma. Då är den klart starkare än flertalet andra bilmodeller, både rena substitut som direkta konkurrenter. Räknar man det i form av betalningsvilja ser det ännu bättre ut.
Jag kan inte komma på någon annan produkt som haft ett sådant genomslag som XC60 haft. En Volvo som säljer bäst i ett segment i EU och EFTA och som dessutom äger klassen. Det har mig veterligen aldrig inträffat tidigare.

Nej, Volvo är generellt sett ingen volymmässigt ledande tillverkare. Det har man ingen möjlighet till med en sådan liten hemmamarknad. Men med XC60 har man lyckats med det omöjliga.

Och skall jag vara riktigt syrlig så tror jag inte att den här nya modellen kommer lyckas lika bra som den förra. Och det hänger inte ihop med att den nya är en sämre bil - för där kan jag garantera er att det är den inte. Den är rakt igenom bättre på allt. Men marknaden är mättad och tillväxten inte längre lika stark. Därför kommer nykomlingen inte slå lika många rekord som den utgående modellen har gjort.

MVH AL

#58
2017-11-08 16:08

A.L, du säger att större och tyngre konstruktioner gör att färre skadas och dör. Om alla körde en 2 tons XC60 så skulle det bli bättre på alla sätt? Det finns artiklar ute på nätet att läsa vad som händer när vi bygger tyngre fordon, och vad som händer när de krockar med varandra. Energin måste tas upp någonstans, vare sig det är en Volvo eller ej. Tyngre fordon medför mer energi. Säkerheten blir faktisk sämre om alla kör en 2,5 tons SUV, jag lovar dig! Vad händer när två lastbilar krockar, alla dör! En 2 tons SUV's säkerhet går ut på att slå ut motståndaren.

#59
2017-11-08 16:15

A.L, jag tror nya XC60 kommer att sälja ännu bättre. Nu när rädslan styr kommer allt fler att ta en högre kostnad för att vara säker i dagens trafik. För situationen blir inte bättre ute på vägarna, snarare tvärtom med fler olyckor och sitta med en lätt liten bil som Skoda Octavia blir en omöjlighet som jag ser på saker och ting. Jag har aldrig ifrågasatt Volvo's säkerhet, jag är bara kritisk till att vi bygger större och tyngre bilar som mer liknar rullande stridsvagnar. Jag är också ytterst tveksam till att säkerheten blir bättre av att alla köper tyngre bilar. Men vi får vänta och se hur olycksstatistiken ser ut när alla kör runt med 2 tons bilar. Jag tror alla är förlorare på denna utveckling som delvis drivits på mest av Volvo som jag ser på saken. De slutade med alla vanliga modeller för att helt satsa på XC serien som numera enbart är SUV baserad. Skall vi upprepa misstagen som USA redan gjort fast här i Europa?

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!