Bild
Nästa artikel

Volvo XC60 får Polestartrim

Nyheter

Prestandaökningen ger upp till 421 hästar i nya generationen av mellansuven.

Andra generationen av XC60 är presenterad och som sig bör blir bilen trimmad av Volvos prestandamärke Polestar. Förändringen ger mer effekt i mellanregistret och snabbare växlingar. Det finns också en funktion som håller kvar samma växel under kurvtagning med höga g-krafter för att behålla balansen.

Fem motorer är tillgängliga för Polestaroprimeringen. Det är D4, D5, T5, T6 och T8. I sistnämnda laddhybriden som är effektstarkaste motorn innebär det 421 hästkrafter och beräknad eldriven räckvidd på 4,5 mil.

– Nya XC60:n har en fantastisk bas att jobba med i form av ett dynamiskt chassi och en toppmodern drivlina. Med Polestar-optimeringen blir nya Volvo XC60 en ännu mer körglad bil, säger Henrik Fries på Polestars forsknings- och utvecklingsavdelning.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC60?

 

Kommentarer

#1
2017-07-10 13:10

Många "klisterlappar" bak på den Volvon.. ;-)
Nya XC60 är väldigt fin, problemet är ju att det är en SUV. Ser mycket fram emot att S/V60 får samma föryngringskur.

#2
2017-07-10 15:30

Vem behöver Polestartrim? På en SUV? Det hade varit klokare av Volvo att förse XC60/XC90/V90/S90 med ett sexcylindrigt alternativ istället. Många konservativa premiumkunder efterfrågar det. Där förlorar Volvo potentiella kunder.

#3
2017-07-10 17:02

På vissa märken gnälls det när förbrukningen ökar efter uppdatering, på andra jublas det.
Är det något galet som är fel?

#4
2017-07-10 17:10

Exakt Audi 60L. Provade XC90 i samband med Q7. Tyckte jag satt och pumpade gaspedalen i Volvon.
Jag valde Audin.

#5
2017-07-10 17:49

Oj nu blir det extra premium omkörningar! Först till nästa rödljus med!

#6
2017-07-10 18:21

Premium chiptrimning....

#7
2017-07-11 07:27

Många kunder efterfrågar el. 4cyl eller 6cyl diesel är dött. Inse

#8
2017-07-11 08:08

I verkligheten har dock elbilar 1% marknadsandel och diesel dryga 50%.
Efterfrågan på dieselbilar är enormt mycket högre än elbilar.

#9
2017-07-11 08:23

Vad är det för mening med detta ! 421 hk ! Maxfart på svenska vägar är 120 . . .

#10
2017-07-11 11:20

Sungam, helt korrekt tänkt. Varför behöver vissa dessa dyra penisförlängare när problemet kan åtgärdas kirurgiskt på sjukkassans bekostnad (i ömmande fall)?

#11
2017-07-11 11:37

"Vad skaaa det vara bra föör" "Ujujujuj jag kör då aldrig fortare än 80 i min Trabant och jag kommer då fram".

Till att börja med ökar sällan toppfarten med högre effekt. Krävs annan utväxling.

Sen vet jag inte om ni känner till det men åt alla riktningar (kanske inte så mycket norr ut då) så finns det alltså landareal utanför Sverige. Där ligger det länder.

Sen finns det helt enkelt de som gillar motoreffekt. Ni vet.. sånna bilintresserade.

#12
2017-07-11 12:21

Roger S: Vill man använda bilen som leksak då får man göra det... någon annanstans än på allmän väg. Det finns viktigare saker att lägga pengar och möda på när det gäller bilars utveckling.

#13
2017-07-11 12:24

Tagga ner Roger, det är tillåtet att uttrycka sina åsikter på denna hemsidan, de som gör inlägg behöver inte löjliggöras bara för att du har en annan åsikt.

Om du inte tål att någon har en annan åsikt än du så hoppa förbi inlägget bara.
Man kan ju vända på det.
"kolla på mig , jag har 421 hästar i bilen fan vad frän jag är, jag kan köra ifrån alla och de som ser mig är nog väldigt imponerande när jag kommer i min hästkraftsstinna statusbil"

#14
2017-07-11 12:28

De utländska tester (England, USA, Tyskland i första hand) jag kollat på på Youtube efterfrågar inte fler hästkrafter eller sporttrim, snarare ett sexcylindrigt (eller t o m åttacylindrigt) alternativ. Jag tror att Volvo förlorar en del kunder här genom att ligga i framkant men inte anpassa sig till dagens efterfrågan. För en del är en lyxbil (som Volvo numera kan beskrivas som) synonymt med en sexa under huven.

#14
2017-07-11 12:29

-

#15
2017-07-11 13:53

Det läggs mycket krut på SUV, och hur man kan få dem att få prestanda som vanliga bilar har ifrån början!? Hur vore det om de satsar mer på miljön och sänker förbrukningen?? Hade det kunnat vara något för framtiden?

#16
2017-07-11 14:00

Det vill alltid finnas människor som ondgör sig över andra människors bilval, yrkesval, tro, favoritfärg, idrottstalang, antal barn, skostorlek och var i världen mamma är född. Det kallas jantelag.
Volvo gör bra och fina vagnar, vilket det förstås finns fler som gör. Jag håller med Audi 60 om att tro Volvo nog missar en del säljvolym genom det skrala motorutbudet. Men det går ju att trimma om man absolut gillar XC60.

#17
2017-07-11 14:01

Läggs mycket krut på miljö och sänkt förbrukning också Styggavargen

#18
2017-07-11 15:16

Badman: Det här är ett tyckarforum. Då bör man väl rimligen få tycka saker och ting? Det där jantelagsargumentet begriper jag inte. Ska alla tycka lika? Enbart positiv respons? Annars är man avundsjuk?

#19
2017-07-11 15:42

Man kan tycka motsatt utan att ondgöra sig Audi 60.
Det blir väldigt orimligt från en bilägare till en annan att påtala dennes olämpliga bilval utifrån sitt eget och en sorts uppfattning att, mer än så som jag har, behöver man minsann inte. En sann miljökämpe och bilovän kör inte bil, än mindre äger en.
Jag har två bilar .. båda stora och tunga. Jag "behöver" egentligen inte bil alls men skulle så råda att man enbart får ha vad som absolut behövs tror jag att vissa här ... skulle få hjärnblödning om de deltog i mc, båt och husbilsforum.
Tyck som man vill och sätt punkt där!

#20
2017-07-11 15:48

Okej, jag tror jag förstår vad du menar Badman.