Nästa artikel
Volvo vände halvårsförlust
Nyheter

Volvo vände halvårsförlust

Publicerad 21 mars 2014 (uppdaterad 24 mars 2014)
Försiktig framåtanda när Volvos ledning kommenterade 2013 års ekonomiska resultat idag. En lyckad facelift och ökad försäljning i Kina vände utvecklingen.

Håkan Samuelsson var märkbart tillfreds med situationen när han kunde presentera ett rörelseresultat på 1,919 miljoner kronor efter räkenskapsåret 2013. Det var första helåret sedan Håkan Samuelsson tillträdde på posten som VD. Han fick långt ifrån en drömstart. Volvo fann sig med en rörelseförlust på 577 miljoner kronor så sent som i september förra året men under sista halvåret vände det uppåt igen.

– De senaste sex månaderna har handlat om att försvara våra marknadsandelar snarare än att ta nya, sa Håkan Samuelsson en bit in i sin presentation.

Vad det betydde i praktiken var att lanseringen av Volvos nya motorprogram och en facelift av befintliga modeller prioriterades framför mer högtflygande projekt. En taktik som alltså föll väl ut, men som byggde på att Volvo hela tiden haft de nya modellerna på SPA-plattformen att introducera under 2015.

Volvos ökade försäljning i Kina var även det en faktor som bidrog till att resultatet räddades upp. En sviktande försäljning i Europa och USA kompenserades med en uppåtgående i Kina. Volvos egna siffror visar att de 2012 sålde 41 989 bilar i Kina. Förra året hade siffran ökat till 61 146, endast 77 färre jämfört med USA-marknaden samma period.

I fjol startades serieproduktionen av förlängda Volvo S60 L i Kina. Bilen är en förlängd S60 specifik för den kinesiska marknanden. Det var första gången på nära 50 år som Volvo byggde upp en fabrik från grunden.

– Det har gått fantastiskt bra om man tänker på att vi började från noll och fick igång produktionen på den tiden vi gjorde, säger Håkan Samuelsson.

Men han understryker att detta inte hade varit möjligt utan Volvos kinesiska ägare. Geely, som köpte upp dem för fyra år sedan, krattade manegen genom att sköta kontakten med underleverantörer och de kinesiska myndigheterna. 

– Det var enormt viktigt. Vi hade aldrig klarat att bygga upp så här snabbt som svenskt företag i Kina. Vi hade heller aldrig nått de här volymerna, säger Håkan Samuelsson.

Europa och USA är inte lämnat därhän men det är tydligt att Volvo också prioriterarer framgångar längre österut. De planerar ytterligare minst två kinaspecifika modeller framöver. Men något mer konkret om dem slipper inte ur Volvo-ledningen i dagsläget.

Diskutera: Har Volvo vad som krävs för att hålla sig kvar på den hårdnande bilmarknaden?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-21 18:04
Audi A5 SB

Jag håller med Stoor i "Heja Volvo det är klart ni klarar det!". Resten av det han skriver står i stark kontrast till vad jag vill att Volvo skall (och kommer att) göra; höja priserna och försöka kriga i premiumsegmentet. Alternativet innebär kräftgång och i slutändan kk.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-21 18:47
Mythbuster

leifer, och ändå ligger Volvo på 20% marknadsandel, år efter år. Vilket ingen annan gör eller är nära.

#3 • Uppdaterat: 2014-03-22 08:31
Hackenbush

Det är nog så att de som köpt "folkbilar" förut kanske kan tycka att Volvo är på väg att bli premium och kanske köper därav men de som i regel alltid köpt premium som Mercedes, Audi, BMW, kommer nog inte att gå över till Volvo, så vilka blir det som köper Volvo "premium"? jo det blir de som köpt Volvo innan också så det blir status quo.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-22 10:32
fppkp

ja vet inte varför folk anser tyskar jämnt ska vara premium bilar då dom bara tillverkar tickande bomber. folk tänker ju inte ens att dom är ruggigt dyr att repa.
man kan ju knappt byta en säkring i en tysk utan att man måste fara till verkstad.
Tyskarna var först med att ta bort reservhjulet bara för att göra det jävligt för kunden.

VAG har ju hur stora problem som helst med motorlampan som börjar lysa och orsakar katastrofala höga dyra kostnader.

mercedes och bmw verkar vara ett gäng nervösa tillverkare då dom satsar mest i hela världen på reklamer. är det bara för att göra folk sjukt less eller ???

#5 • Uppdaterat: 2014-03-22 10:50
Leif Kavander

Volvo har för "smalt" utbud.
En stor del av andra märkens försäljning är "småbilar".
Det har inte Volvo.
Skulle företagen köpa en annan tjänstebil än Volvo, skulle de sälja få bilar i Sverige.
De får ställa hoppet till ökad försäljning i Kina, men där lär knappast Zlatan få kineserna att köpa en Volvo.

#6 • Uppdaterat: 2014-03-22 23:08
saabnisse

Jag gillar Volvo och eftersom jag färdas i den ganska ofta kan jag bara önska att de kunde ta fram en bekvämare modell.
De flesta av konkurrenterna har modeller med bekvämt in- och ursteg, t.ex. MB B-klass, där man inte slår i huvudet om man glömmer att förpassa det in mellan axlarna som Skalman.
Varför denna idiotdesign där bilarna ska vara så låga att de blir näst intill obrukbara?
Ja har sett att det även finns resliga kineser!

#7 • Uppdaterat: 2014-03-23 10:28
Hackenbush

Jag är inte heller så lång 1.80 men jag har samma problem som saabnisse i Volvo. Har fått några lättare smällar ett par gånger vid insteg när jag skulle köra min svågers V70.
Är man van vid bilar med A-stolpar som inte sluttar så mycket så tänker man inte på det när man kommer till Volvo och det kan gå illa.

#8 • Uppdaterat: 2014-03-24 14:29
hultarn

Volvo har väl egentligen inte blivit dyrare med åren.

Jag var spekulant på en S80 1999, alltså 15 år sen.
Den skulle då ha kostat 265.000, färdigprutad, rakt av utan byte (prutade c:a 15.000).
Fast, det var med lilla motorn på 140 hk.
Idag begär Volvo 282.000 för en S80 med 180 hk. Och mycket mer utrustning....

#9 • Uppdaterat: 2014-03-24 20:26
mobe

Mythbuster: Det är i Sverige, men kolla i övriga världen så kommer du få se helt annorlunda marknadsandelar.

leifer: Trodde jag var en av dem och gav Volvo inte bara en chans utan två. Vilket slutade med att jag köpte mig en tysk bil igen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.