Nästa artikel
Volvo vill bygga självkörande bilar
Nyheter

Volvo vill bygga självkörande bilar

Publicerad 17 september 2012 (uppdaterad 18 september 2012)
Volvo konstaterar att testarna med fordonståg varit framgångsrika och meddelar nu att deras framtida bilar ska köra sig själva.

EU-projektet SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) där Volvo personvagnar och sju andra parter ingått har nu slutförts. Projektet gick ut på att testa fordonståg, eller fordonskonvojer, först på avstängd väg och sedan på allmän motorväg.

Fordonstågen fungerar på så sätt att ett ledarfordon i form av en lastbil – som körs som vanligt – följs av ett antal fordon som automatiskt imiterar ledarfordonets rörelser med hjälp av kameror, lasersensorer och radar. Förarna av de efterföljande fordonen kan släppa ratten och pedalerna och i stället förlita sig på autopiloten.

Volvos slutsats av projektet är att fordonståg och självkörande bilar är ett lyckat koncept. De vill bli ledande med att ta tekniken från konceptstadiet ut på marknaden och nästa stora steg i biltillverkarens säkerhetsarbete kommer bli att utveckla självkörande bilar för kunderna. Först ska man fokusera på självkörning i långsamma köer, där ett supportsystem i bilen automatiskt följer framförvarande fordon, men med möjligheten för föraren att återta kontrollen. Därefter är tanken att tekniken ska tas till motorvägarna.

Enligt Volvo visar undersökningar att nära hälften av konsumenterna inte skulle ha något emot att använda en självkörande bil. Yngre personer är mest positiva till tekniken. Den yngre generationen föredrar i många fall att ständigt kunna vara uppkopplade på internet framför att kunna köra bil.

– Det innebär en spännande utmaning för Volvo Personvagnar. Vi måste konstruera intelligenta bilar som tar över körningen medan du fokuserar på något annat. Till exempel att skicka ett sms eller kommunicera på Facebook. Personligen är jag övertygad om att majoriteten av morgondagens bilägare inte ens kan drömma om att köpa en bil som inte kan köra själv, säger Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar.

Fördelarna med fordonståg är enligt Volvo att de kan ge noll olyckor och skador, att de kan minska bränsleförbrukningen med upp till 50 procent i vissa situationer och att de kan förkorta restiderna genom förbättrat flöde i trafiken.

Volvo undersöker nu också huruvida det skulle fungera att låta bilar köra sig själva inom avgränsade områden som flygplatsparkeringar för att hitta en parkeringsplats på egen hand utan att föraren behöver följa med.

-Det krävs samarbete med andra intressenter för att kunna tillämpa tekniken med självkörande bilar inom ett avspärrat område eller på allmänna vägar. Vissa rättsliga frågor måste också lösas, säger Marcus Rothoff, ansvarig för utvecklingen av förarstöd på Volvo personvagnar.

Diskutera: Vad tycker du om självkörande bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-17 14:09
Förstikön (ej verifierad)

Bara valet av namnet SARTRE ger rysningar längs ryggraden, eftersom J-P Sartre likt andra s.k. filosofer på vänsterkanten ansåg att oskyldiga liv gott kunde offras om bara syftet var gott. Nu väntar vi bara på projekten LENIN, STALIN, HITLER och POLPOT.

#2 • Uppdaterat: 2012-09-17 16:58
IngoS

Vadan denna behärskade entusiasm? Måste vara perfekt för fartmoralen. Gåsmamma Lastbil har farthållare på 90, och alla bilar-i-tåget/gässlingar kör med 6 meters lucka. Det blir omöjligt att passera (utom på motorväg) och alla kör laglydigt. På vägar med mitträcke blir det lögn att komma förbi på de korta dubbelfiliga avsnitten. Kanske ska gåsmarscherna bara gå på motorvägar, och blir då av begränsad användbarhet här i landet, men säkert värdefullare på kontinenten med tätare trafik och köer. Men det skulle faktiskt vara skönt när man kommer hem till Arlanda efter midnatt att koppla in sig i Stockholm och svänga av i Kumla. Det finns trista transportsträckor nattetid och i ösregn då man längtar efter något annat än bilkörning. Minns f ö en semester i Lake District i England på 70 talet då man beundrade utsikten över sjöarna tillsammans med alla andra bilturister som kröp fram i en kö i 30 timme efter timme. En snatterguidande gåsmamma i radion hade varit kul. Man kanske aldrig ska säga aldrig. Man måste förstås ha förtroende för elektroniken att köra efter en lastbil med 6 m lucka i 90. Kanske tekniken appliceras på lastbilar som redan nu ofta kompiskör livsfarligt med obetydliga luckor för att spara bränsle?

#3 • Uppdaterat: 2012-09-17 17:32
KaptenOberkommando

"Personligen är jag övertygad om att majoriteten av morgondagens bilägare inte ens kan drömma om att köpa en bil som inte kan köra själv, säger Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar."

Nu beror det visserligen på vad Jacoby menar med "morgondagens bilägare", men jag anmäler mig som förste person att INTE drömma om detta! Om Jacoby tror att jag skulle lite på en massa ettor och nollor är han själv just en - nolla, alltså.

Om sedan de här självkörande bilarna "kraschar" lika ofta som Windows, måste startas om för att uppdateringar skall börja gälla, avslutar Explorer (om man nu använder det) helt utan anledning och svarar med att "Programmet svarar inte" borde de aldrig få släppas ut på vägarna. Och som det står i texten, hur blir det med det rättsliga? Vem ansvarar för om en person körs ihjäl till följd av datastrul? Bilägaren? Volvo? Lastbilen? Åskan? Programmeraren? Kretskortstillverkaren i Taiwan?

Tack, men nej tack.

#4 • Uppdaterat: 2012-09-17 17:36
Hackenbush

Som bilentusiast så tycker jag detta känns lite tråkigt.
Att ratta själv och njuta av bilfärden är själva grejen med att äga en bil.
Om jag inte vill köra utan bara åka med så kan jag ju lika gärna ta tåget eller åka buss.

#5 • Uppdaterat: 2012-09-18 17:48
Rustan Werling

Försökte läsa AL:s inlägg men det enda jag såg var kopiera, klippa, klistra, kopiera, klippa, klistra...........

#6 • Uppdaterat: 2012-09-18 18:13
trasten

Klämmer man sen in en Smart mellan alla volvosarna så kan man smälla upp en film på tradararslet! http://www.teknikensvarld.se/2012/09/14/34594/smart-forstars-kan-bli-en-bio/

Jag lämnade med en källhänvisning, man kan aldrig vara nog försiktig nu för tiden. =)

#7 • Uppdaterat: 2012-09-18 18:29
Rustan Werling

Smart drag Trasten. Man blir liksom tagen på allvar då. ;)

#8 • Uppdaterat: 2012-09-18 22:56
Roger Skagerström

Skulle kunna vara bekvämt efter jobbet. Oftast jobbigt trött då. Men tror man lär tröttna på det rätt fort. Att sitta och glo på ratten medans bilen åker duktiga 90 km/h på en 2 km lång raka med 3-400 meter fri sikt på varje sida tror jag skulle få mig att krypa ur skinnet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.