Bild
Nästa artikel

Volvo V90 Cross Country som polisbil

Nyheter

Terränganpassade Volvokombin tas i bruk av svenska polisstyrkan och glänser i utryckningstesterna.

Volvo V90 Cross Country utvärderades som polisbil i tillsammans med fem konkurrenter. Volvon fick högsta betyget av de testade bilarna: Snittbetyg 8,8 och slutpoängen 44 av 50 möjliga.

Sammanlagt omfattar polisens tester fem delmoment: Bromsprov, körning i konbana, undanmanöverprov, broms med undanmanöver och simulerad utryckning. I två delmoment erhöll bilen full pott, alltså tio poäng. Det var i kategorierna simulerad utryckningskörning och bromsprov.
– Svenska polisens tester är oerhört tuffa. Vi ser därför de testresultat vi får som ett erkännande av att vi levererar både en konkurrenskraftig och ytterst kompetent bil, säger Stephan Green, marknadsdirektör på Volvo Car Special Vehicles.

Bilen som testades var en specialbyggd V90 Cross Country D5 AWD med förstärkt chassi och bromsar och konstruerad för att inhysa all utrustning polisen behöver i sitt arbete.

Polisbilarna tas från Volvo Cars fabrik i Torslanda och modifieras sedan på en separat lina för polisbilar. Arbetet ta cirka en vecka. Volvo meddelar att de första V90 Cross Country redan levererats till polisen.

Sedan tidigare rullar också vanliga V90 som polisbil på svenska vägar. Den genomgick i slutet av förra året samma tester hos polisen och fick då det högsta betyg en bil testad av polisen hittills fått.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V90 Cross Country som polisbil?
 

Kommentarer

#1
2017-10-16 11:24

Det spelar väl ingen roll om det är Volvo eller något annat fabrikat så länge det är sådan brist på personal att de inte kommer ut på vägen.

#3
2017-10-16 11:34

Låter dyrt men staten får säkert stora rabatter.

#5
2017-10-16 13:03

O_o: Fjällmiljö? Hur berest är du, åk ett par kilometer från Torslanda-fabriken ut mot havet så har du bakgrundsmiljön där....
Sen detta med att det kostar massvis, till att börja med som nån mer var inne på, polisen betalar knappast listpris för grundbilen, sen får man se totalekonomin under hela bilens livslängd i tjänst, och då kanske det inte blir så mycket dyrare än en budgetbil....trots allt ser man fortfarande flera Saab 9-5 och Volvo V70 från 02-04 i aktiv tjänst hos polisen, anar att många andra bilmärken hade fått pensioneras tidigare, och ser man avräkningn under längre tid så kan ett högre inköpspris helt klart löna sig avskrivsningsmässigt över tid.

#6
2017-10-16 14:17

Det hade varit intressant om man själv hade kunnat köpa, en "polis specad" V90 CC. Och vad den hade kostat. Kan Vi Bilägare möjligtvis få tag på en, för ett oberoende test måhända?

#7
2017-10-16 15:36

Jag tror inte att det mindre bagaget uppskattas. Men, så går det när modet styr.

#8
2017-10-16 15:47

vilka var konkurrenterna?

#10
2017-10-16 17:07

Man undrar ju lite till mans hur vissa resonerar.

Ska polisen och för all del ambulans och brandkår föregå med gott exempel gällande bränsleförbrukning och miljöpåverkan?

De enda som blir glada är väl de som flyr från polisen och blir förföljda i ca: en kilometer, sen är polisbilen med sin miljövänliga trecylindriga 75 Hk motor distanserad.

Eller den som väntar på ambulans kanske får vänta förgäves då den måste stanna och ladda sina batterier var femte mil.

Huset har både hunnit brinna ner, byggas upp igen och brunnit ner en andra gång, ty det finns inga miljövänliga lastbilar som brandkåren kan införskaffa.

Men låga utsläpp blir det ju i alla fall, till några fås glädje.

Och de flesta andras förtvivlan...

#11
2017-10-16 17:44

@adzam
Enligt Bilsport var konkurrenterna MB E220 All terrain, MB E220D, BMW 520D, VW Alltrack, VW Touareg.

#12
2017-10-16 18:32

Så länge som Volvo finns så är det Volvo som gäller i huvudsak.
Skulle se konstigt ut annars..den Italienska Polisen köpte in en redig batch SEAT Leon vilket inte alls är dumt men vad säger det om de italienska märkena?

#15
2017-10-16 20:03

Självklart ska svenska myndigheter bruka svenska produkter och gynna svensk industri så långt det är möjligt. Allt annat vore vansinne och oansvarig hantering av skattemedel.

#16
2017-10-16 20:06

Oj vad avundsjukan lyser igenom mot en kår som tillbringar största tiden i en bil. Är det då för mycket begärt att de får använda en av de säkraste bilarna som finns att tillgå? SJUKT!!!

#18
2017-10-16 20:28

Det står givetvis Mazda och Skoda fritt att leverera bilar. Det är offentlig upphandling som gäller.

Men vare sig Mazda eller Skoda har produkter som uppfyller kraven som ställs och därför rullar de heller inte som polisbilar. Det skall vi nog alla vara glada över.

Kraven uppfylls däremot av Volvo, Volkswagen och BMW.

Jag föredrar att Polisen själva avgör vilka fordon man skall köpa in för sin verksamhet, i så hög grad som möjligt utan moralpekpinnar och tillfälliga politiska trender. På så vis får vi en bättre polisutövning än med alternativet med icke funktionella fordon. En Mazda 6 exempelvis vore helt otänkbar för flertalet uppgifter. Som hundfordon är den direkt olämplig exempelvis och utifrån arbetsmiljöns krav på buller och komfort står den sig slätt. För att inte tala om säkerheten.

Så låt polisen själva avgöra sina inköp av både fordon och utrustning. Politik kan andra pyssla med.

MVH AL

#19
2017-10-16 20:30

Och Alfa? Nja. Bilarna brukar rulla 30 000 mil innan den säljs vidare. Det gör inte en Alfa utan avsevärt underhåll..

MVH AL

#21
2017-10-16 20:46

Instämmer med AL, det är offentlig upphandling som gäller och därför är det olagligt att premiera svenska företag bara för att de är svenska.

Dock är det lite märkligt att Polisen som myndighet inte alls har samma/liknande miljökrav på tjänstefordon som andra myndigheter.

#23
2017-10-16 20:51

Håller fullständigt med ”AL”! Polisen köper och ska köpa in de bilar som bäst passar polisen och dess krävande arbetsuppgifter. Nu, får buset verkligen passa sig, noga!

#24
2017-10-16 20:58

Polisens krav går som sagt att möta om Mazda vill det. Dit hör köregenskaper, vettiga stolar och utrymmen. En Mazda klarar inte det och därför levererar man inga bilar till svenska polisen.

Om man sedan gör det i andra länder är deras sak. I Sverige följer vi svenska polisens krav och då är det Volkswagen, BMW, Mercedes och Volvo som är accepterade.

En bullrig Mazda är inte ett alternativ.

MVH AL

#26
2017-10-16 21:00

Volvo säljer dock polisbilar även utomlands Jansson. Både Australien, USA och Asien har sådana bilar aktiv tjänst.

Skälet som anges är deras slitstyrka, utrymmen och komfort.

MVH AL

#27
2017-10-16 21:03

Här kan Styrman Jansson läsa mer om kraven som polisen ställer på sina fordon och varför en Mazda 6 är direkt olämplig för sådan tjänst.

http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-v90-bast-i-test-hos-polisen

MVH AL

#28
2017-10-16 21:04

Alfa? Märkligt val, har haft en i familjen, egentligen två för det blev både första och sista.

#29
2017-10-16 21:14

@Mr Colt
ok..

#32
2017-10-16 23:00

Jag tycker polisen skall åka SUV och XC90! Varför var den inte med på listan av kandidater?

#33
2017-10-16 23:12

Det får gärna var XC90, laddhybrid versionen... Då blir den som en jaguar, man måste fånga bytet på de första 400 meter som körs, sedan tar batteriet slut och man måste vila och ladda batterierna tills nästa "måltid" dyker upp framför nosen.

#34
2017-10-17 02:25

Styrman Jansson. Det som är poängen är att det är polisen - de som använder och lever med bilen och utrustningen - som bäst är lämpade att avgöra vilka fordon som passar in på deras verksamhet. Det finns ingen annan - och allra minst någon klåfingrig politiker - som kan avgöra det bättre.

När man då sitter och har synpunkter på bilens drivlina eller materialegenskaper så gör man det via sitt eget högst avgränsade perspektiv. Man spekulerar helt enkelt friskt om vad polisen behöver och inte, dessutom via sedvanliga pseudovetenskapliga argument (om förbrukning och påstådd miljö). Normativa åsikter som knappast är relevanta som beslutsvariabel i polisens arbete.

Låt polisen själv avgöra vilka fordon de behöver för att fullgöra sitt uppdrag. På så vis slipper vi få problem med dåligt fungerande fordon, eller för den delen påstådda besparingar av utsläpp som inte existerar annat än i fantasin (inte ens om samtliga transporter i Sverige upphör helt så kommer oljan att sluta produceras och brännas upp).

MVH AL

#36
2017-10-17 02:36

Vargen. XC90 uppfyller inte kraven. Därför används den inte som utryckningsfordon.

Hade den gjort det - vilket det faktiskt finns större SUV:ar som gör (Volkswagen) - så hade den säkert kunna användas. Men nu tycker polisen inte att den är lämplig och därför är den inte med.

Jag tycker det är positivt att polisen fattar det beslutet. Särskilt med tanke på allehanda fundamentalisters snäva och alternativa syn på verkligheten. Den krassa verklighet som polisen möter varje dag.

Jag är glad över att polisen gör detta. Att Vargen ogillar det är väl inte särskilt förvånande och får snarare ses som ett uttryck för den radikala syn han har i fallet bilar och trafik. En uppfattning som bygger på fler döda och skadade i samhället. Personligen skulle jag inte kunna sova gott om nätterna om jag tänkte så. Men vi har alla olika grad av empati och kunskap. Det är inte mycket att göra åt..

MVH AL

#37
2017-10-17 09:13

A.L varför uppfyller inte XC90 kraven, den är världens säkraste bil? Polisen vill väl kunna sova gott om natten?

#38
2017-10-17 09:43

Vargen. Vad jag hört ses den som för klumpig att jaga buset med. Höghastighetskörning är inte riktigt en XC90:s grej och som hundbil är den för hög.
Men XC60 har producerats som polisbil. Men den har lite mer alert chassi.
Jo XC90 är säker, både för de åkande som övriga trafikanter. Det är därför den blir tung.
MVH AL

#39
2017-10-17 09:55

Viktigast för polisfordon måste väl vara smidighet i garaget där många olyckor sker med polisbilar vilket kostar skattebetalarna flera miljoner årligen.
https://www.svd.se/kvaddade-polisbilar-kostar-mer-an-nagonsin
Här kan man skicka in bilder på polisbilar som saknas i samlingen.
http://utryckningsfordon.se/polis-radiobilar/

#40
2017-10-17 10:14

Har Volvo uppdaterat det uppenbart svaga bakljus på V90 som man blir varse när en dylik kör om i mörker och dimma eller vattenspray? Vi blir alltfler som upptäcker detta, nu när V90 har blivit den nya fortkörarbilen på landsväg!

#41
2017-10-17 13:11

Vänta nu, klagar folk på att SVENSKA polisen kör Volvo?! Hade såklart hellre sett att de kör Saab men men.

#43
2017-10-17 15:41

Med tanke på hur upphandlingen för passtillverkning har gått till kan man ju ändå vara misstänksam till hur Polisen upphandlar, i det här fallet, tjänstebilar.

#44
2017-10-18 08:08

Snyft ingen Toyota polisbil...

#45
2017-10-18 18:15

Finns nog inget annat land som har så stora dyra polisbilar som Sverige. Undantaget USA om vi ser till storlek.

#46
2017-10-19 10:59

Dubai, åtminstone vad gäller priset!

#47
2017-10-19 14:57

Varför köper polisen ens in XC-varianterna. De är för mjuka i fjädringen och är således inte tillräckligt mångsidiga. Ett modernt polisfordon måste ju kunna fungerar för trafikövervakning, hundförare, utryckningar och alla andra delar polisen behöver fordon till.
Både V70 och XC70 fick ju inte användas för trafikövervakning (jaga ikapp fortkörande fordon) enkom för att de var instabila höga hastigheter.

#48
2017-10-19 17:11

Styrman_Jansson - var inte så bitter. Det är klart det blir nån av premiummärkena - vilken annan bil kan du nämna som går att gå med så stor motor att den klarar att köras aktivt med all extrautrustning inklusive ett stort "verktygsskåp" i skuffen? Även om jag gillar japanskt är det fullständigt logiskt att man vill ha något av lite grövre kaliber.

Bara det att det måste gå att sitta i bilen med deras bälte (med batong, pistolhölster m.m) utan att det tar i dörrsidan eller mittkonsollen/bälteslåsen eliminerar många bilar. Då blir det bara större, bredare kvar. Att sen många länder åker omkring med småbilar som polisfordon - det är väl mer deras problem. Tror inte de är speciellt glada över det.

Sen måste de naturligvis kunna sitta som folk. Det eliminerar en del bilar med. Sen måste det finnas en stabil, snabb reservdelshållning - och så ska tillverkaren till att börja med ens ERBJUDA bilen i polisutförande med möjligheter att koppla in radio, hårdare fjädring, lastgaller etc etc. Det är inte bara att gå ut och köpa första bästa bil.

Sen kostar det runt en miljon per bil att specialutrusta dom vill jag minnas. Så om bilen kostar 350 000 eller 500 000 gör inte så stor skillnad i det stora hela. Dessutom går en premiumbil att sälja för 30-40 000 kr när den gått sina 20-25 000 mil. En vanlig Svenssonbil a la Mondeo motsvarande är inte värd ett skit då.

#49
2017-10-19 18:58

Styrman Jansson: Det råder ingen motsättning mellan mitt perspektiv och att det skall råda transparens i upphandlingen.

Men lekmän som inte har någon insyn i polisiärt arbete skall inte skapa några kravspecifikationer eller uttala sig om vad polisen skall eller inte bör ha. De bör heller inte göra några hållfasthetsbedömningar eftersom en polisbil utsätts för helt andra påfrestningar än en vanlig standardvariant. Så avgörandet vilket fordon som skall köpas in gör Polis bäst själv.

Att det sedan inte finns särskilt många fordon som kan leverera enligt polisen krav är en annan femma. En polisbil rullar vanligen dryga 30 000-35 000 mil och det är inte någon snäll körning direkt. Så redan där har mängder av tillverkare diskvalificerat sig - då deras produkter sällan håller ihop under så många mil ens under normal körning. En Volvo eller Mercedes gör däremot det och därför väljs dessa fordon för ändamålet. Det är betydligt vettigare mot miljön än att behöva byta bil redan vid 20 000 mil - om vi nu skall utgå från miljön framför polisiär effektivitet.

MVH AL

#50
2017-10-20 08:57

Jag har även sett att Polisen använder Toyota Landcruiser i sin tjänst för riktigt tunga uppdrag.

#51
2017-10-20 10:08

Sant Shogun. De används även inom militära sammanhang.

MVH AL

#52
2017-10-20 21:10

Läser en del polisers inlägg på Instagram och där är man inte helt övertygad. Region Bergslagen slår ner på förmåga på vinterväg där man genomfört tester med dåligt resultat.

#53
2017-10-21 15:19

Axa. Det ligger en begränsning i fyrhjulsdriftsystemet i form av att kopplingens låsning är beroende av varvtalsskillnader mellan hjulaxlarna. Därför uppstår det en avdriftsvinkel innan bakhjulen kopplar in och stabiliserar. En avdrift som en van förare märker av om man kör bilen på gränsen och i hög hastighet. Och det gör polisen.

På de äldre bilarna (med haldex 4) satt det en koppling som låste snabbare än dagens system med 250 ms, och det märkte man om pressade vagnen på löst och isigt underlag eller körde över mittsträngar i hög hastighet. Att man utvecklat denna sämre lösning hänger ihop med de tramsiga kraven på lägre förbrukning (plus att systemet blir billigare).

Så för att få till det riktigt bra behöver man ha ett annat utgångsmaterial, förslagsvis torsen som Audis dyrare fordon är utrustade med.

MVH AL

#54
2017-10-21 21:52

AL
Ja, det stämmer att det är just fyrhjulsdriften som vissa varit kritiska till. Jag antar att det lär komma fler intryck av fordonet i tjänst när det gått en tid.

#55
2017-10-21 22:35

Axa. Även de utgående XC70 hade samma sega inkoppling. Det var när Haldex version fem sattes i produktion som systemet hittade in även i polisens bilar. Fyran var bättre än femman men det tog lite mer bränsle, vliket klimatfanatikerna inte gillar.

Så precis som i fallet dieselmotorer har fundamentalisterna försämrat fyrhjulsdriften. Tråkigt men sant. Man skall inte låta miljödårarna ha inflytande på tekniska beslut. Det blir bara tokigt.

MVH AL

#56
2017-10-23 09:52

Som A.L säger så vore nog Torsendiff det allra bästa. Men det är väl minst sagt meckigt att ha en torsendiff med tvärställd motor som Volvo fortfarande verkar föredra. Håller med A.L om att fyrhjulsdriften försämras. Audi har ju numera Quattro Ultra där man kopplar ur fyrhjulsdriften när den inte behövs. Även BMW:s xDrive kopplar bort framhjulen mer än tidigare i de senaste versionerna. Däremot verkar Mercedes 4-matic fortfarande vara permanent på riktigt.

#57
2017-10-23 11:56

Skodaägare. Ja torsen är ingen lösning som Volvo har tittat på. Och Haldex var bra innan man ändrade på kopplingen i version fem. Man tog bort förladdningen vilket sparade bränsle men som gjorde att bakhjulen sover uppe i fart. Inte bra i min värld. I fyran fungrare det mycket bättre.
BMW har gjort samma sak så där är det mer överstyrt numera. Ja till och med Audi har hoppat på trenden med senare bilar. Men där har jag inte testat ännu hur det fungerar.
Så gillar man permanent fyrhjulsdrift är det nog bara MB, dyrare Audi och Subaru som gäller.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.