Bild
Nästa artikel

Volvo V90 Cross Country som polisbil

Nyheter

Terränganpassade Volvokombin tas i bruk av svenska polisstyrkan och glänser i utryckningstesterna.

Volvo V90 Cross Country utvärderades som polisbil i tillsammans med fem konkurrenter. Volvon fick högsta betyget av de testade bilarna: Snittbetyg 8,8 och slutpoängen 44 av 50 möjliga.

Sammanlagt omfattar polisens tester fem delmoment: Bromsprov, körning i konbana, undanmanöverprov, broms med undanmanöver och simulerad utryckning. I två delmoment erhöll bilen full pott, alltså tio poäng. Det var i kategorierna simulerad utryckningskörning och bromsprov.
– Svenska polisens tester är oerhört tuffa. Vi ser därför de testresultat vi får som ett erkännande av att vi levererar både en konkurrenskraftig och ytterst kompetent bil, säger Stephan Green, marknadsdirektör på Volvo Car Special Vehicles.

Bilen som testades var en specialbyggd V90 Cross Country D5 AWD med förstärkt chassi och bromsar och konstruerad för att inhysa all utrustning polisen behöver i sitt arbete.

Polisbilarna tas från Volvo Cars fabrik i Torslanda och modifieras sedan på en separat lina för polisbilar. Arbetet ta cirka en vecka. Volvo meddelar att de första V90 Cross Country redan levererats till polisen.

Sedan tidigare rullar också vanliga V90 som polisbil på svenska vägar. Den genomgick i slutet av förra året samma tester hos polisen och fick då det högsta betyg en bil testad av polisen hittills fått.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V90 Cross Country som polisbil?
 

Kommentarer

#1
2017-10-16 11:24

Det spelar väl ingen roll om det är Volvo eller något annat fabrikat så länge det är sådan brist på personal att de inte kommer ut på vägen.

#3
2017-10-16 11:34

Låter dyrt men staten får säkert stora rabatter.

#5
2017-10-16 13:03

O_o: Fjällmiljö? Hur berest är du, åk ett par kilometer från Torslanda-fabriken ut mot havet så har du bakgrundsmiljön där....
Sen detta med att det kostar massvis, till att börja med som nån mer var inne på, polisen betalar knappast listpris för grundbilen, sen får man se totalekonomin under hela bilens livslängd i tjänst, och då kanske det inte blir så mycket dyrare än en budgetbil....trots allt ser man fortfarande flera Saab 9-5 och Volvo V70 från 02-04 i aktiv tjänst hos polisen, anar att många andra bilmärken hade fått pensioneras tidigare, och ser man avräkningn under längre tid så kan ett högre inköpspris helt klart löna sig avskrivsningsmässigt över tid.

#6
2017-10-16 14:17

Det hade varit intressant om man själv hade kunnat köpa, en "polis specad" V90 CC. Och vad den hade kostat. Kan Vi Bilägare möjligtvis få tag på en, för ett oberoende test måhända?

#7
2017-10-16 15:36

Jag tror inte att det mindre bagaget uppskattas. Men, så går det när modet styr.

#8
2017-10-16 15:47

vilka var konkurrenterna?

#9
2017-10-16 16:04

Och vad fick denna koloss i bränsleförbruknigstesterna då? Ett redan tungt slagskepp utrustas med extra utrustning och en effektstinn dieselmotor. Undra vad den totala miljöpåverkan blir på 15 år... ska inte våran offentliga verksamhet föregå med gott exempel?

#10
2017-10-16 17:07

Man undrar ju lite till mans hur vissa resonerar.

Ska polisen och för all del ambulans och brandkår föregå med gott exempel gällande bränsleförbrukning och miljöpåverkan?

De enda som blir glada är väl de som flyr från polisen och blir förföljda i ca: en kilometer, sen är polisbilen med sin miljövänliga trecylindriga 75 Hk motor distanserad.

Eller den som väntar på ambulans kanske får vänta förgäves då den måste stanna och ladda sina batterier var femte mil.

Huset har både hunnit brinna ner, byggas upp igen och brunnit ner en andra gång, ty det finns inga miljövänliga lastbilar som brandkåren kan införskaffa.

Men låga utsläpp blir det ju i alla fall, till några fås glädje.

Och de flesta andras förtvivlan...

#11
2017-10-16 17:44

@adzam
Enligt Bilsport var konkurrenterna MB E220 All terrain, MB E220D, BMW 520D, VW Alltrack, VW Touareg.

#12
2017-10-16 18:32

Så länge som Volvo finns så är det Volvo som gäller i huvudsak.
Skulle se konstigt ut annars..den Italienska Polisen köpte in en redig batch SEAT Leon vilket inte alls är dumt men vad säger det om de italienska märkena?

#13
2017-10-16 19:31

Men snälla prestigelös. Var någonstans nämner jag ambulanser och brandbilar?

Det jag vill insinuera är att det torde finnas en öppning för lättare mer basic fordon för vår kära poliskår. Istället utväderar man tunga lyxåk som behöver en dieselmotor med otaliga bar i laddtryck för att orka hänga med den potentiella bovens Polo GTI. För mycket vikt påverkar som bekant både prestandan och förbrukningen. Att då välja en bil med en tjänstevikt på runt 2ton känns för mig väldigt främmande.

Jag säger inte att de ska köra omkring i en Skoda Fabia 1.2. Men det finns ju mellanting.
T.ex. de Saab 9-5 som fortfarande finns i trafik väger runt 400kg mindre och har ju bevisligen fungerat i många år.

Kanske kunde man snegla på t.ex. Skoda Octavia RS 4x4? Men det kanske inte är lyxigt nog...

#14
2017-10-16 19:46

Och varför utvärderar man inte asiatiska bilar? T.ex. Mazda 6 finns ju som fyrhjulsdriven. Lätt och med mycket bra förbrukningssiffror.

Kvalitetsmässigt så har ju japanska bilar stått sig bra om än med något sämre rostskydd.

#15
2017-10-16 20:03

Självklart ska svenska myndigheter bruka svenska produkter och gynna svensk industri så långt det är möjligt. Allt annat vore vansinne och oansvarig hantering av skattemedel.

#16
2017-10-16 20:06

Oj vad avundsjukan lyser igenom mot en kår som tillbringar största tiden i en bil. Är det då för mycket begärt att de får använda en av de säkraste bilarna som finns att tillgå? SJUKT!!!

#17
2017-10-16 20:29

Avundssjuk? Om polisen beslutat att köra Alfa Romeo Giulia möjligen ( en bil som för övrigt fått exceptionellt bra säkerhetsomdömen). Jag kör V90 då och då, fast som hyrbil i tjänsten. Mycket god åkkomfort, absolut. Men för det priset skulle jag inte förvänta mig något annat. Körmässigt upplever jag den som varken bra eller dåligt. Alldaglig är nog rätta ordet.

Men visst finns det en vits med att köra Svenskt, men inte till varje pris. Volvo har medvetet tagit ett kliv upp in i ”lyxligan” med V90in. Men det betyder inte automatiskt att det ska skattefinansieras.

Jag tror inte engelska polisen kör Aston Martin heller...

#18
2017-10-16 20:28

Det står givetvis Mazda och Skoda fritt att leverera bilar. Det är offentlig upphandling som gäller.

Men vare sig Mazda eller Skoda har produkter som uppfyller kraven som ställs och därför rullar de heller inte som polisbilar. Det skall vi nog alla vara glada över.

Kraven uppfylls däremot av Volvo, Volkswagen och BMW.

Jag föredrar att Polisen själva avgör vilka fordon man skall köpa in för sin verksamhet, i så hög grad som möjligt utan moralpekpinnar och tillfälliga politiska trender. På så vis får vi en bättre polisutövning än med alternativet med icke funktionella fordon. En Mazda 6 exempelvis vore helt otänkbar för flertalet uppgifter. Som hundfordon är den direkt olämplig exempelvis och utifrån arbetsmiljöns krav på buller och komfort står den sig slätt. För att inte tala om säkerheten.

Så låt polisen själva avgöra sina inköp av både fordon och utrustning. Politik kan andra pyssla med.

MVH AL

#19
2017-10-16 20:30

Och Alfa? Nja. Bilarna brukar rulla 30 000 mil innan den säljs vidare. Det gör inte en Alfa utan avsevärt underhåll..

MVH AL

#20
2017-10-16 20:45

A.L

Som man frågar får man svar.
Jag vet tillräckligt om offentlig upphandling( jag har jobbat med det inom byggbranschen) för att veta att det är ganska lätt att genom lämpliga ”krav” sortera bort oönskade kandidater.

Jag förespråkar ett samhälle där vi skattebetalare ges insyn i de verksamheter vi finansierar. På så sätt kan ”kreativa” kravställningar vid upphandlingar åtminstonde synliggöras. Det rör sig ju som sagt om OFFENTLIG upphandling...

Jag säger inte att valet av V90 är fel. Jag ser det dock inte som självklart, och väljer att ifrågasätta det. Dumt, för då var jag visst bara avundssjuk. Mazda 6 återfinns för övrigt som polisbil i flera länder... och engelska polisen kör opel insignia...

#21
2017-10-16 20:46

Instämmer med AL, det är offentlig upphandling som gäller och därför är det olagligt att premiera svenska företag bara för att de är svenska.

Dock är det lite märkligt att Polisen som myndighet inte alls har samma/liknande miljökrav på tjänstefordon som andra myndigheter.

#22
2017-10-16 20:50

För övrigt sade jag att jag skulle bli avundssjuk om polisen körde Alfa Giulia, inte att jag tyckte det skulle vara ett bra val.

Alfa har alltid varit en entusiastbil och jag ser gärna att det fortsätter vara det. Hur skulle det vara om de helt plötsligt började prioritera t.ex. utrymmen före utseende ;)

#23
2017-10-16 20:51

Håller fullständigt med ”AL”! Polisen köper och ska köpa in de bilar som bäst passar polisen och dess krävande arbetsuppgifter. Nu, får buset verkligen passa sig, noga!

#24
2017-10-16 20:58

Polisens krav går som sagt att möta om Mazda vill det. Dit hör köregenskaper, vettiga stolar och utrymmen. En Mazda klarar inte det och därför levererar man inga bilar till svenska polisen.

Om man sedan gör det i andra länder är deras sak. I Sverige följer vi svenska polisens krav och då är det Volkswagen, BMW, Mercedes och Volvo som är accepterade.

En bullrig Mazda är inte ett alternativ.

MVH AL

#25
2017-10-16 21:03

Beträffande behovet att offentlig upphandlig bör granskas. Läs gärna om sjöfartsverkets upphandling av helikoptrar;
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/miljardaffar-gjordes-upp-pa-for...

Det kan ju kännas lite märkligt att en svensk biltillverkare alltid lyckas vinna upphandlingen i sverige medans den inte gör det i så många fler länder.

Tro dock inte att jag tycker V90in skulle vara något dåligt val. Det gör jag inte, men den känns långt ifrån självklar.

Jag såg frågeställningen i slutet av artikeln som en uppmaning att uttrycka sin åsikt om polisens val. Men uppenbarligen är denna myndighet ofelbar vad gäller val av utrustning...

#26
2017-10-16 21:00

Volvo säljer dock polisbilar även utomlands Jansson. Både Australien, USA och Asien har sådana bilar aktiv tjänst.

Skälet som anges är deras slitstyrka, utrymmen och komfort.

MVH AL

#27
2017-10-16 21:03

Här kan Styrman Jansson läsa mer om kraven som polisen ställer på sina fordon och varför en Mazda 6 är direkt olämplig för sådan tjänst.

http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-v90-bast-i-test-hos-polisen

MVH AL

#28
2017-10-16 21:04

Alfa? Märkligt val, har haft en i familjen, egentligen två för det blev både första och sista.

#29
2017-10-16 21:14

@Mr Colt
ok..

#30
2017-10-16 21:16

Men snälla A.L.
Mazda 6 vara bara ett exempel, som vi för övrigt överhuvudtaget inte vet om den varit bra i testet för den var inte med i testet utan sorterades bort innan. Om det var rätt eller fel vet jag inte för jag vet inte hur förfrågan såg ut.

Det ter sig fortfarande något märkligt att att en svensk biltillverkare gång efter gång lyckad vinna upphandligen i sverige. Att bilmärket förekommer som polisbil i ytterligare 3st av världens 195 länder säger ju inget heller.

Som sagt, som man frågar får man svar. Kunde man fått ett sämre fordon än V90? Absolut. Är det ett dåligt val? Troligtvis inte.

Men det känns märkligt att de märken man specifikt väljer att utvärdera är s.k. premiumbilar. Ännu märkligare när några av märkena har dragits med grova kvalitetsproblem på senare tid...

#31
2017-10-16 21:29

För övrigt håller jag med att i sverige följer man svenska polisens krav vid upphandlig. Det är till och med uppenbart. Men jag såg frågeställningen i slutet på artikeln som en uppmaning att diskutera valet av bilen. Detta blir ju meningslöst om man inte samtidigt får diskutera kraven, för V90n var ju uppenbarligen rätt bil med de kraven.

Men var det rätt krav? Och framgick kraven rätt i förfrågan? Ja, vi får hoppas det.

Själv blir jag kritisk när saker låter lite för bra för att vara sant...

#32
2017-10-16 23:00

Jag tycker polisen skall åka SUV och XC90! Varför var den inte med på listan av kandidater?

#33
2017-10-16 23:12

Det får gärna var XC90, laddhybrid versionen... Då blir den som en jaguar, man måste fånga bytet på de första 400 meter som körs, sedan tar batteriet slut och man måste vila och ladda batterierna tills nästa "måltid" dyker upp framför nosen.

#34
2017-10-17 02:25

Styrman Jansson. Det som är poängen är att det är polisen - de som använder och lever med bilen och utrustningen - som bäst är lämpade att avgöra vilka fordon som passar in på deras verksamhet. Det finns ingen annan - och allra minst någon klåfingrig politiker - som kan avgöra det bättre.

När man då sitter och har synpunkter på bilens drivlina eller materialegenskaper så gör man det via sitt eget högst avgränsade perspektiv. Man spekulerar helt enkelt friskt om vad polisen behöver och inte, dessutom via sedvanliga pseudovetenskapliga argument (om förbrukning och påstådd miljö). Normativa åsikter som knappast är relevanta som beslutsvariabel i polisens arbete.

Låt polisen själv avgöra vilka fordon de behöver för att fullgöra sitt uppdrag. På så vis slipper vi få problem med dåligt fungerande fordon, eller för den delen påstådda besparingar av utsläpp som inte existerar annat än i fantasin (inte ens om samtliga transporter i Sverige upphör helt så kommer oljan att sluta produceras och brännas upp).

MVH AL

#36
2017-10-17 02:36

Vargen. XC90 uppfyller inte kraven. Därför används den inte som utryckningsfordon.

Hade den gjort det - vilket det faktiskt finns större SUV:ar som gör (Volkswagen) - så hade den säkert kunna användas. Men nu tycker polisen inte att den är lämplig och därför är den inte med.

Jag tycker det är positivt att polisen fattar det beslutet. Särskilt med tanke på allehanda fundamentalisters snäva och alternativa syn på verkligheten. Den krassa verklighet som polisen möter varje dag.

Jag är glad över att polisen gör detta. Att Vargen ogillar det är väl inte särskilt förvånande och får snarare ses som ett uttryck för den radikala syn han har i fallet bilar och trafik. En uppfattning som bygger på fler döda och skadade i samhället. Personligen skulle jag inte kunna sova gott om nätterna om jag tänkte så. Men vi har alla olika grad av empati och kunskap. Det är inte mycket att göra åt..

MVH AL

#37
2017-10-17 09:13

A.L varför uppfyller inte XC90 kraven, den är världens säkraste bil? Polisen vill väl kunna sova gott om natten?

#38
2017-10-17 09:43

Vargen. Vad jag hört ses den som för klumpig att jaga buset med. Höghastighetskörning är inte riktigt en XC90:s grej och som hundbil är den för hög.
Men XC60 har producerats som polisbil. Men den har lite mer alert chassi.
Jo XC90 är säker, både för de åkande som övriga trafikanter. Det är därför den blir tung.
MVH AL

#39
2017-10-17 09:55

Viktigast för polisfordon måste väl vara smidighet i garaget där många olyckor sker med polisbilar vilket kostar skattebetalarna flera miljoner årligen.
https://www.svd.se/kvaddade-polisbilar-kostar-mer-an-nagonsin
Här kan man skicka in bilder på polisbilar som saknas i samlingen.
http://utryckningsfordon.se/polis-radiobilar/

#40
2017-10-17 10:14

Har Volvo uppdaterat det uppenbart svaga bakljus på V90 som man blir varse när en dylik kör om i mörker och dimma eller vattenspray? Vi blir alltfler som upptäcker detta, nu när V90 har blivit den nya fortkörarbilen på landsväg!

#41
2017-10-17 13:11

Vänta nu, klagar folk på att SVENSKA polisen kör Volvo?! Hade såklart hellre sett att de kör Saab men men.

#42
2017-10-17 15:18

Hej Igen A.L.

I den bästa av världar skulle ditt resonemang att en myndighet själv vet bäst vad den behöver vara kanon. Men samtidigt ser vi exempel på att insyn och granskning behövs. Se bara på exemplet med Sjöfartsverket som jag länkade till ovan.

Fortsätter man att resonera som du behöver vi ju inte heller ha offentlig upphandling eftersom polisens beslut ej får ifrågasättas, de vet ju alltid bäst. Varför då inte ha en helt vanlig upphandling? Varför ska vi "vanliga" dödlig som inte vet någonting ens få ha en åsikt?

Vi kan väl konstatera att min åsikt skiljer sig från din. Jag ser transparens i de beslut som påverkar användandet av våra offentliga resurser som väldigt viktigt i en demokrati. Just för att ge möjlighet att tokigheter som sjöfartsverkets upphandlingar av helikoptrar synliggörs och undviks.

Beträffande begränsade perspektiv skulle jag också vilja påstå att vi alla, även enskilda poliser har enskilt begränsade perspektiv. Det är det som är det fina. Det finns ingen egentlig objektivitet utan alla är vi subjektiva (även poliser) beroende på tidigare erfarenheter och åsikter. Genom att lyssna på varandra kan vi också lära av varandras erfarenheter istället för att slå oss för bröstet och säga att vi är minsann svenska polisen vi vet allt om hur en Svensk polisbil ska vara. Ja troligtvis har de mycket bra kunskaper om det, men det betyder inte att de är ofelbara och fullärda. Skulle t.ex. en ordningspolis vara bättre att bedöma hållbarheten på en framhjulsupphänging vid upprepade körningar över trottoarkanter än en chassitekniker?

Bevisligen har andra polismyndigheter gjort andra val utifrån ibland andra och ibland samma förutsättningar.
Många trafiksituationer som en polis ställs inför tror jag också andra bilister stått inför och fått sina erfarenheter om hur deras fordon beter sig. Är det då konstigt om de har en åsikt om polisens val av bil inför det perspektivet? Är det inte då lämpligt att polisen då åtminstone lyssnar på dem?

Är det konstigt om man undrar hur Polisens enda kandidater råkar bli 4st s.k. premiummärken varav 1 från Sverige och 3st från vårt grannland tyskland? Det man ifrågasätter då är inte hur V90 kunde vinna utan hur kravställningen och urvalet egentligen har gått till.

#43
2017-10-17 15:41

Med tanke på hur upphandlingen för passtillverkning har gått till kan man ju ändå vara misstänksam till hur Polisen upphandlar, i det här fallet, tjänstebilar.

#44
2017-10-18 08:08

Snyft ingen Toyota polisbil...

#45
2017-10-18 18:15

Finns nog inget annat land som har så stora dyra polisbilar som Sverige. Undantaget USA om vi ser till storlek.

#46
2017-10-19 10:59

Dubai, åtminstone vad gäller priset!

#47
2017-10-19 14:57

Varför köper polisen ens in XC-varianterna. De är för mjuka i fjädringen och är således inte tillräckligt mångsidiga. Ett modernt polisfordon måste ju kunna fungerar för trafikövervakning, hundförare, utryckningar och alla andra delar polisen behöver fordon till.
Både V70 och XC70 fick ju inte användas för trafikövervakning (jaga ikapp fortkörande fordon) enkom för att de var instabila höga hastigheter.

#48
2017-10-19 17:11

Styrman_Jansson - var inte så bitter. Det är klart det blir nån av premiummärkena - vilken annan bil kan du nämna som går att gå med så stor motor att den klarar att köras aktivt med all extrautrustning inklusive ett stort "verktygsskåp" i skuffen? Även om jag gillar japanskt är det fullständigt logiskt att man vill ha något av lite grövre kaliber.

Bara det att det måste gå att sitta i bilen med deras bälte (med batong, pistolhölster m.m) utan att det tar i dörrsidan eller mittkonsollen/bälteslåsen eliminerar många bilar. Då blir det bara större, bredare kvar. Att sen många länder åker omkring med småbilar som polisfordon - det är väl mer deras problem. Tror inte de är speciellt glada över det.

Sen måste de naturligvis kunna sitta som folk. Det eliminerar en del bilar med. Sen måste det finnas en stabil, snabb reservdelshållning - och så ska tillverkaren till att börja med ens ERBJUDA bilen i polisutförande med möjligheter att koppla in radio, hårdare fjädring, lastgaller etc etc. Det är inte bara att gå ut och köpa första bästa bil.

Sen kostar det runt en miljon per bil att specialutrusta dom vill jag minnas. Så om bilen kostar 350 000 eller 500 000 gör inte så stor skillnad i det stora hela. Dessutom går en premiumbil att sälja för 30-40 000 kr när den gått sina 20-25 000 mil. En vanlig Svenssonbil a la Mondeo motsvarande är inte värd ett skit då.

#49
2017-10-19 18:58

Styrman Jansson: Det råder ingen motsättning mellan mitt perspektiv och att det skall råda transparens i upphandlingen.

Men lekmän som inte har någon insyn i polisiärt arbete skall inte skapa några kravspecifikationer eller uttala sig om vad polisen skall eller inte bör ha. De bör heller inte göra några hållfasthetsbedömningar eftersom en polisbil utsätts för helt andra påfrestningar än en vanlig standardvariant. Så avgörandet vilket fordon som skall köpas in gör Polis bäst själv.

Att det sedan inte finns särskilt många fordon som kan leverera enligt polisen krav är en annan femma. En polisbil rullar vanligen dryga 30 000-35 000 mil och det är inte någon snäll körning direkt. Så redan där har mängder av tillverkare diskvalificerat sig - då deras produkter sällan håller ihop under så många mil ens under normal körning. En Volvo eller Mercedes gör däremot det och därför väljs dessa fordon för ändamålet. Det är betydligt vettigare mot miljön än att behöva byta bil redan vid 20 000 mil - om vi nu skall utgå från miljön framför polisiär effektivitet.

MVH AL

#50
2017-10-20 08:57

Jag har även sett att Polisen använder Toyota Landcruiser i sin tjänst för riktigt tunga uppdrag.

#51
2017-10-20 10:08

Sant Shogun. De används även inom militära sammanhang.

MVH AL

#52
2017-10-20 21:10

Läser en del polisers inlägg på Instagram och där är man inte helt övertygad. Region Bergslagen slår ner på förmåga på vinterväg där man genomfört tester med dåligt resultat.

#53
2017-10-21 15:19

Axa. Det ligger en begränsning i fyrhjulsdriftsystemet i form av att kopplingens låsning är beroende av varvtalsskillnader mellan hjulaxlarna. Därför uppstår det en avdriftsvinkel innan bakhjulen kopplar in och stabiliserar. En avdrift som en van förare märker av om man kör bilen på gränsen och i hög hastighet. Och det gör polisen.

På de äldre bilarna (med haldex 4) satt det en koppling som låste snabbare än dagens system med 250 ms, och det märkte man om pressade vagnen på löst och isigt underlag eller körde över mittsträngar i hög hastighet. Att man utvecklat denna sämre lösning hänger ihop med de tramsiga kraven på lägre förbrukning (plus att systemet blir billigare).

Så för att få till det riktigt bra behöver man ha ett annat utgångsmaterial, förslagsvis torsen som Audis dyrare fordon är utrustade med.

MVH AL

#54
2017-10-21 21:52

AL
Ja, det stämmer att det är just fyrhjulsdriften som vissa varit kritiska till. Jag antar att det lär komma fler intryck av fordonet i tjänst när det gått en tid.

#55
2017-10-21 22:35

Axa. Även de utgående XC70 hade samma sega inkoppling. Det var när Haldex version fem sattes i produktion som systemet hittade in även i polisens bilar. Fyran var bättre än femman men det tog lite mer bränsle, vliket klimatfanatikerna inte gillar.

Så precis som i fallet dieselmotorer har fundamentalisterna försämrat fyrhjulsdriften. Tråkigt men sant. Man skall inte låta miljödårarna ha inflytande på tekniska beslut. Det blir bara tokigt.

MVH AL

#56
2017-10-23 09:52

Som A.L säger så vore nog Torsendiff det allra bästa. Men det är väl minst sagt meckigt att ha en torsendiff med tvärställd motor som Volvo fortfarande verkar föredra. Håller med A.L om att fyrhjulsdriften försämras. Audi har ju numera Quattro Ultra där man kopplar ur fyrhjulsdriften när den inte behövs. Även BMW:s xDrive kopplar bort framhjulen mer än tidigare i de senaste versionerna. Däremot verkar Mercedes 4-matic fortfarande vara permanent på riktigt.

#57
2017-10-23 11:56

Skodaägare. Ja torsen är ingen lösning som Volvo har tittat på. Och Haldex var bra innan man ändrade på kopplingen i version fem. Man tog bort förladdningen vilket sparade bränsle men som gjorde att bakhjulen sover uppe i fart. Inte bra i min värld. I fyran fungrare det mycket bättre.
BMW har gjort samma sak så där är det mer överstyrt numera. Ja till och med Audi har hoppat på trenden med senare bilar. Men där har jag inte testat ännu hur det fungerar.
Så gillar man permanent fyrhjulsdrift är det nog bara MB, dyrare Audi och Subaru som gäller.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.