Nästa artikel
Volvo V90 Cross Country – 10 saker du måste veta
Nyheter

Volvo V90 Cross Country – 10 saker du måste veta

Publicerad 15 september 2016 (uppdaterad 9 oktober 2016)
Då vet vi hur nya Volvo V90 Cross Country ser ut. Här är tio saker du också bör veta om Volvos långbenta kombi.
1. Höjd sex centimeter
V90 Cross Country rullar sex centimeter högre än vanliga V90. Fyra centimeter är de större hjulens förtjänst, det höjda chassit står för två centimeter. Allt som allt blir det 21 centimeter i markfrigång, precis som gamla XC70.
 
2. Mindre plast än tidigare
Jämfört med XC70 ger V90 Cross Country ett mer polerat intryck. Det har blivit mindre plast på karossen och bilen känns mer som en höjd lyxvagn än en stryktålig skogsmulle.
 
3. Fyrhjulsdrift standard
Drivning på fyra hjul gäller för samtliga V90 Cross Country. Systemet levereras av Borg Warner, tidigare Haldex, och är elektroniskt inkopplingsbart.
 
4. Svart eller karossfärg
Skärm- och tröskelbreddare finns i två utföranden, antingen i svart plast eller i karossens färg.
 
5. Oskyddad undertill
Cross Country-versionen får inget extra skydd för underredet. Den som knackar på ”hasplåtarna” hör en klang av plast.
 
6. Luftfjädring bak
Precis som V90 erbjuds V90 Cross Country med nivåreglerande luftfjädring – men endast för bakaxeln. På XC90 finns höj- och sänkbar luftfjädring  fram och bak men enligt Volvo får tekniken inte plats i V90/V90 Cross Country.
 
7. Nyheter på säkerhetsområdet
Två nya säkerhetssystem finns i V90 Cross Country och kommer från och med årsskiftet att införas på de andra 90-bilarna. Om bilen upptäcker att vägen är hal kan Slippery Road Alert via molnet varna andra Volvobilar. Hazard Light Alert fungerar på samma sätt men varnar för bilar med påslaget varningsljus.
 
8. Fyra motoralternativ
Två fyrcylindriga dieslar och två bensinare finns att välja mellan: D4 190 hk, D5 235 hk, T5 254 hk och T6 320 hk. Ingen D3 i dagsläget och Cross Country kommer inte som laddhybrid.
 
9. 15 000 kronor extra
Jämfört med vanliga V90 med fyrhjulsdrift blir påslaget för Cross Country ungefär 15 000 kronor. Frånpriserna blir som följer: D4 190 hk manuell 368 000 kr, D5 235 hk automat 442 900 kr, T5 254 hk automat 409 900 kr, T6 320 hk automat 478 900 kr.
 
10. Kommer i början av nästa år
Bilarna börjar byggas i Torslanda vecka 46 och vecka 5 är det introduktion i Sverige. Leveranserna rullar igång februari-mars.
 
Läs mer om Volvo V90 Cross Country i Vi Bilägare nummer 14/2016.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V90 Cross Country?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-15 20:27
hans.antnas

Det är väl bara en sak man behöver kolla,, priset,,sen är det fördigkollat för dom flesta ,halvmillionen är för dyrt för att frakta rumpan

#2 • Uppdaterat: 2016-09-15 23:35
John2008

Jag hade hoppats på minst 28-30 cm markfrigång.

#3 • Uppdaterat: 2016-09-16 07:58
Swemba

Perfekt biltyp för oss som faktiskt beger oss utanför storstan ibland och vi som rör oss i de norra 3/4 av vårt land. En komfortabel milslukare som inte räds dåliga vägar i inlandet eller skogsvägar kring stommarstugan eller fjällhuset.

Att säga att en "terrängbil" skulle vara ett bättre alternativ, bevisar bara att man inte förstått någonting.
Eller så handlar det om avundsjuka, som i de flesta andra fall av putslustiga expertkommentarer här på ViB.
Tragiskt!

#4 • Uppdaterat: 2016-09-16 08:24
Hackenbush

Det finns kanske en del som behöver en "tvärsöverlandet" bil ibland men de flesta köper den nog bara för attributen. Hasplåtar i plast ger ju inte så mycket förtroende för de som av någon anledning ger sig ut i busken ibland

#5 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Ständigt detta käbbel om terrängegenskaper när det kommer till denna typ av bil, förstår ni inte att den bara blir lite bekvämare på Sveriges alltmer usla vägar med ständigt eftersatt underhåll och bristande snöröjning och ingen har den minsta tanke på att ta ut bilen i skogen, vilket dessutom är olagligt, eller dummar ni er bara?

Den har för övrigt inte många centimeter mer i markfrigång än vad 745:an en gång i tiden hade och ingen har väl kommit på idén att kalla den modellen för terrängbil...

Priset är vad det är, en Audi A6 Allroad börjar på 520.000:- och den säljer bra och så kommer även denna att göra oavsett alla sura kommentarer om bristande terrängegenskaper och höga utsläppsnivåer, det sistnämnda är f.ö. något som många ständigt yrar om, visst, jämfört med en Yaris så skiljer det en del men jämför istället med en motsvarande 10 år gammal V70XC så har det hänt saker.

#6 • Uppdaterat: 2016-09-16 09:07
muskorv

Tycker att det verkar vara en trevlig bil!

Givetvis är det ingen terrängbil och givetvis är något förhöjda bilar med plast på karossen en modegrej som passar in i den aktiva och härliga livsstil som biltillverkarna vill sälja in. Även om man inte fallit till föga och köpt en sådan bil ännu, har man förmodligen gått på reklambudskap inom andra områden. Svårt att värja sig emot. Själv valde jag en vitmetallic bil vid senaste bilköpet, knappast en slump att så många valt just vit när de köpt bil de senaste åren.

Att avfärda kritiska kommentarer kring detta som uttryck för den svenska avundsjukan är väl det ett av de mest spelade korten i den här typen av debatter.

#7 • Uppdaterat: 2016-09-16 09:46
bgl

Kan nästan kallas en freudiansk felstavning att trösklarna kommer att "brädda över"!

#8 • Uppdaterat: 2016-09-16 09:50
EnannanRobban

Den kommer att sälja bra!
I lilla landet lagom så passar bilen in bra, med många vägar som är i skick med grusvägar stundtals så är det skönt med lite mjukare sättning och längre fjädringsväg. Av samma orsak som jag valt att beställa en S60CC. Sedan så blir insteget lite högre och man ser lite bättre, om man ser lite bättre ut är väl upp till betraktaren...
Visst, den går inte att skohorna in innanför 7,5pbb, men det gjorde inte heller XC70 så... Den kommer att bli en populär tjänstesnurra ändå.

#9 • Uppdaterat: 2016-09-16 10:52
mawno

Snygg! Bra att användandet av den fula svarta plasten minimeras. Kommer säkert sälja bra.

#a • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Att kalla plastbreddade skärmkanter för mode eller fluga håller inte längre, det har nu funnits och varit populärt i över femton år.
Så det är bara att inse att det är här för att stanna oavsett vad man tycker om detta, själv tycker jag det är om inte så värst snyggt så i alla fall lite oömmare än plåt, bra på ICA Maxi-parkeringen...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.