Bild
Nästa artikel

Volvo V60 som polisbil

Nyheter

Ett schweiziskt företag har tagit fram en demobil av nya Volvo V60 som polisbil, se bilderna här.

Volvos nya V90 och V90 Cross Country rullar redan som polisbilar i Sverige och fick toppbetyg när de utvärderades av Polismyndigheten. Om även V60 eller V60 Cross Country kommer köpas in återstår att se, men tills vi eventuellt får se V60 i svenskt polisutförande får vi hålla tillgodo med den schweiziska motsvarigheten. 

Det är företaget Marty Systemtechnik AG som tagit fram en demobil av V60 i schweiziskt polisutförande. Som det ser ut kommer de även ta fram ett demoexemplar av XC60. 

Företaget har inte släppt särskilt mycket information om bilen, mer än att ljusrampen styrs med en BT H100-kontrollpanel och att det går att visa bild från bilens kamera med mörkerseende på Sensus-skärmen.

Diskutera: Tror du vi kommer se V60 i bruk hos den svenska polisen? 

Kommentarer

#1
2019-03-19 11:50

Volvos snyggaste just nu. Snyggt målad också av Schweizarna.

#2
2019-03-19 12:48

Då lär tjuvarna åka ifrån när Volvon har en begränsad toppfart...

#3
2019-03-19 13:25

Kör tjuven en franskt högbyggd bil (kör man fortare än 150 km/h lossnar delarna) lär han inte köra ifrån denna polisbil!

#4
2019-03-19 13:38

@Raphael

Polisbilar är undantagna från 180 km/h spärren.

#5
2019-03-19 16:21

hamnade på fel artikel

#6
2019-03-19 15:50

Det får vi verkligen hoppas.

#7
2019-03-19 16:15

Frågan är om det är ett alternativ för svensk polis? Jag tror inte det.

#8
2019-03-19 16:35

Borde väl funka här också.

I andra civiliserade länder kör man även med t ex Golf och Focus men här duger nästan bara största möjliga, (och dyraste), Volvon...

Förstår inte varför faktiskt.

#9
2019-03-19 17:04

En polisbil utan 4wd går bort i sverge.
Focus och annat billigt skit.
Den ser riktigt bra ut

#10
2019-03-19 17:14

Sen är det väl så att det är en arbetsmiljöfråga med, utan tvekan så åker och sitter poliserna säkrare i en V90 än i en Focus, och jag tror, utan att veta exakt såklart, att de flesta iaf, sitter hellre långa arbetspass i stolarna som följer de flesta större bilar än de som är i mindre bilar. Tror utan vetenskap i ryggen att det visar sig kroppsmässigt mående i rygg m.m.....

#11
2019-03-19 17:16

Lär väl ha hårdare fjädring så den ej far av vägen när den är polisutrustad i hård blåst och hög hastighet.

#12
2019-03-19 17:37

Har inte V90 kritiserats en del av polisen?

#13
2019-03-19 17:51

Axa: Jo. För liten. För allting annat, förutom lysande köregenskaper.

#14
2019-03-19 19:16

polisen bör ha fler civila bilar... folk är ögontjänare

#15
2019-03-19 19:34

Milky
Ok. Då lär väl inte V60 bli bättre storlek.

#16
2019-03-19 20:11

Axa: Näe. Svensk polis åker ju uppenbarligen runt med halva stridsförrådet i bakluckan. Kan Amerikanarna åka sedaner och Schweizere åka V60 borde väl Svenskar kunna åka V90 utan att klaga? Vad vet jag? Känns ju lite överdrivet att standardpolisbilen behöver vara större än V90?

#17
2019-03-19 20:15

Mso #9
Det har ju diskuterats till leda att 4wd är fullständigt onödigt och bara leder till att bilen hamnar längre ut i diket :) Eller gäller inte det för Farbror Blå?
Henrik M #10
Volvo har samma stolar i 60 och 90 serierna, oavsett alla bokstäver före eller efter, bara 40 serien som har andra stolar.

#18
2019-03-19 20:22

Guran: Visst är det samma stolar i dem, min kommentar om stolarna handlade jämfört med Focus/Golf m.fl. som någon hänvisade till nog allt skulle duga åt vår polis med....

#19
2019-03-19 20:48

Fyrhjulsdrift är bra vid acceleration också, typ när det är halt eller på sommaren..testa själv och dra iväg med full gas... framhjul spinner direkt. Kört Audi S3 quattro.. där är nästan ett krav på att ha fyrhjulsdrift, annars har man ingen glädje av alla hästkrafter. Mer befogat att ha fyrhjulsdrift på mer extrema bilar än bruksbil för vardagen.

#20
2019-03-19 20:50

Va?! Kom Vargen med en positiv kommentar om AWD??! Kapat konto? ;)

#21
2019-03-19 21:05

En "skitbil" som Skoda Octavia borde duga på många håll även för svensk polis.

Kanske halva priset mot en V90 och det man sparar in där kan läggas på att rekrytera nya poliser istället vilket är oändligt mycket viktigare än att de får åka största och dyrast möjliga. Våra skattepengar ska inte slösas i onödan oavsett...

Dock tycker jag att farbror blå i möjligaste mån ska köra "svenskt". Då passar denna och även XC40 bra, iaf ännu bättre än nån tjeckisk skitbil ;-)

#22
2019-03-19 21:10

Milky
Mjo, men det kanske är bökigt att ta sig in och ur med full mundering i relativt låg bil och med stökig a-stolpe. V70CC var nog ett bättre alternativ.

#23
2019-03-19 21:30

Rålle G: Nu är det ju inte riktigt så enkelt, till att börja med kostar inte en Octavia med rejäl motor halva priset mot en V90, sen kan vi nog räkna med att själva polisutrustningen i materialkost är samma på de båda då samma saker såklart behövs, men det varken du eller jag vet är ju om det kanske är så att konstruktionen på bilarna är sådan att det tar betydligt längre tid och kräver mer omfattning att få till en Octavia till rätt spec och egenskaper än en V90 och då vi alla vet att mantimmar är dyrt så kanske den skillnaden på grundpriset äts upp till stor del av extrakosten så tror inte man ska vara så naiv och enfaldig att slänga sig med såna kommentarer utan eftertanke......tror knappast Polisen kör de bilar de gör bara för att det är kul.....

#24
2019-03-19 21:48

Trevligt tilltal där Henrik!

Jag ifrågasatte bara varför svensk polis nästan enbart kör så dyra och stora bilar. Enfaldigt är det i min mening att inte ens fundera om det kanske inte är nödvändigt i många sammanhang.

Men visst, en Bentayga är ju ännu större, bekvämare och snabbare. Vi kanske skulle köpa in såna istället!

#25
2019-03-19 21:53

Rålle G: Nu vet jag inte om du inte alls läste eller förstod vad jag skrivit......du vet ju inte om det har funderats över detta men att det i utredningen visade sig att det inte alls i TCO hade blivit lägre pris.

#26
2019-03-19 23:17

Henrik, bara för att inte vill ha fyrhjulsdrift på min bruksbil betyder det inte att det inte skulle vara bra. Det drar mer soppa, underhåll och sämre för miljön. Debatten angående fyrhjulsdrift är inte sund idag. Jag säger bara att för den normala bilisterna som kör ca 2000 mil och en gång till skidorterna är det onödigt. Vägar är plogade och du asar runt på fyrhjulsdrift du inte har användning av. Säkerheten ökar inte heller, snarare tvärtom. Men att först bygga en gatbil, och inte ha fyrhjulsdrift för bättre acceleration, vad var då vitsen med alla dessa hästkrafter? Min ståndpunkt är fortfarande att fyrhjulsdrift är en kanon uppfinning, men används ofta på fel sätt och i fel sammanhang.

#27
2019-03-19 23:19

Jag tror du anade min glimt i ögat Vargen......

#28
2019-03-19 23:24

En Octavia som polisbil skulle bli för snabb, min Octavia med 140 Hk (bensin) gör noll till hundra på under 9 sek. Skulle en polis Octavia få fyrhjulsdrift och dubbelt med hästkrafter skulle inte ens en polestar hänga med. Kolla in Volvo 850 mot nya Volvo... 850 håller jämna steg med V90!
https://feber.se/bil/art/374095/volvo_v90_d5_vs_volvo_855_t5/
Hahaha, detta är mycket det jag snackar om inför döva öron, hur mycket vikten av spelar roll osv.

#29
2019-03-19 23:28

I klippet ser man fördel med fyrhjulsdrift och även fördel med mindre vikt. Hade jag ett fått välja en av bilarna, hade jag valt 850. Tja, på 22 år även utveckling stått stilla... skulle inte förvåna mig om en 850 släpper ut mindre skit än en V90..

#30
2019-03-19 23:31

Henrik, polisbil skall givetvis ha fyrhjulsdrift...om du frågar mig. Det är ett tjänstefordon där höga krav ställs. Kolla in och njut av klippet V90 vs 850.

#31
2019-03-19 23:38

Har inte själv provat V60 men om jag förstått rätt så är det mest baksätet som skiljer i storlek mot V90. Ett stort baksäte är inte alltid det bästa om man vill få kontroll över en stökig frihetsberövad. Jag tror nog att Polismyndigheten kommer att beställa V60 såvida bagaget inte är mindre än i V90. En något kortare bil är ofta en fördel när man ska köra på trånga gångvägar och annat. En optimal polisbil har 4-hjulsdrift för att öka framkomligheten på sämre underlag. En cc eller xc är att föredra för att öka möjligheten att köra upp på trottoarer, refuger och andra hinder. Jag provade nyligen en Skoda Superb och var positivt överraskad angående körställningen. Jag antar att vi hade myckert väl kunnat köpa Skoda istället för VW, men frågan är om Skoda kommer lägga ett anbud om att tillverka svenska polisbilar. Det är mycket kostnader kring anbud och tillverkning av polisfordon och man kommer då konkurrera med VW. Volvo gör väldigt säkra bilar och gör som regel de mest polisvänliga stolarna. Trafikolyckor är den största risken i polisarbetet varför det är ganska självklart vi ska ha de säkraste bilarna som går att köpa. En skadad polis griper inte många kriminella och kostar samhället långt mer pengar än vad man sparar på att köpa snikbilsvarianter.

#32
2019-03-20 05:43

Sen finns den större och bekvämare E klass också som finpolisbil;)

#33
2019-03-20 09:45

För dyr för mig som betalar. Köp Dacia

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.