Bild
Nästa artikel
Volvo V60, som på bilen syns med Polestardetaljer, avancerade tillsammans med S60 i tabellen när januari månads nyregistreringar summeras.

Volvo V60 rycker framåt

Nyheter

Modellen som just nu säljs i Classic-utförande klättrade i januari upp till den näst vanligaste bilen i nybilsregistreringarna, tillsammans med S60.

Branschorganisationen Bil Sweden har återigen sammanställd månadsstatistik över nyregistrerade bilar i Sverige. Under januari 2018 registrerades 22.980 nya personbilar, vilket är en minskning med 1,3 procent jämfört med samma månad förra året, trots att det i år var en registreringsdag mer i år än i fjol.

Volvo fortsätter att vara största bilmärke i Sverige, med en marknadsandel som uppgår till 20,6 procent. Volvo S90 och V90 blev vanligaste bilmodellen i registreringarna och S60/V60 – som just nu säljs i Classic-utförande och snart kommer att släppas i en ny generation – klättrade upp till andra plats. Volvo noterar också 135 registreringar av nya småsuven XC40, vilket gör att den placerar sig på plats 44 på listan.

Januari månads tredje mest nyregistrerade bil blev Volkswagen Passat med 1.051 bilar. Volkswagen blev också näst största märke i Sverige med 3.436 inregistreringar. På tredje plats hittar vi Toyota med 1.531 nyregistrerade bilar.

Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade med en fjärdedel i januari. Andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna var 41,1 procent. Nya supermiljöbilar, alltså bilar med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer, uppgick till 1.624 stycken i januari i. Andelen supermiljöbilar av de totala nybilsregistreringarna var 7,1 procent.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

Supermiljöbilarnas 10-i-topp januari 2018

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 298 st.
2. Kia Optima, laddhybrid, 191 st.
3. Volvo V60, laddhybrid, 160 st.
4. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 140 st.
5. Kia Niro, laddhybrid, 113 st.
6. Volvo S90/V90, laddhybrid, 112 st.
7. Volvo XC60, laddhybrid, 89 st.
8. BMW 330e, laddhybrid, 75 st.
9. Renault Zoe, elbil, 71 st.
10. Mini Cooper Countryman, laddhybrid, 53 st.

 

Bilmärkenas 10-i-topp januari 2018

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

1.Volvo: 4744 st, 20,6%
2. Volkswagen: 3436 st, 15,0%
3. Toyota: 1531 st, 6,7%
4. Kia: 1438 st, 6,3%
5. Skoda: 1399 st, 6,1%
6. BMW: 1336 st, 5,8%
7. Mercedes: 1200 st, 5,2%
8. Audi: 1190 st, 5,2%
9. Ford: 752 st, 3,3%
10. Nissan: 737 st, 3,2%
 

Bilmodellernas 10-i-topp januari 2018

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V90: 1994 st.
2. Volvo S/V60: 1098 st.
3. Volkswagen Passat: 1051 st.
4. Volkswagen Golf: 1004 st.
5. Volvo XC60: 697 st.
6. Volvo V40: 597 st.
7. Volkswagen Tiguan: 577 st.
8. Nissan Qashqai: 558 st.
9. Skoda Octavia: 492 st.
10. Mercedes E-klass: 362 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2018-02-02 11:37

Trevlig bil! Hoppas det är bensinare så att det kommer ut några vettiga begbilar om några år. Just nu är det tji att köpa en 3-åring, bara fuldiesel... :)

#2
2018-02-02 11:53

Många nya Volvo, till och med V90 jag sett på senare tid har haft T3-5 istället för D3-5. Positivt även om förbrukningen skenar, men det beror mycket på att bilarna är för tunga.

#3
2018-02-02 11:54

Vargen tycker alltså att det är positivt med högre förbrukning och utsläpp av kolväten.

Bra, då vet vi!

MVH AL

#4
2018-02-02 11:55

V60 gillar jag inte. Alldeles för trång, känslig styrning och inte särskilt tyst. För att nämna något.

#5
2018-02-02 12:09

Vet inte vilken version du kört Axa men om vi bortser från det klena utrymmet där bak -som jag också finner besvärande - så tycker jag att drivlina och ljudkomfort är ok. Men köp med laminerade sidorutor.

MVH AL

#6
2018-02-02 13:27

Fabriken går väl på högvarv för att spotta ut en buffert innan den nya modellen sätts i produktion. Ryktet säger i april månad.

#7
2018-02-02 13:37

Diesel är kung!!

#8
2018-02-02 14:22

Vem köper V60 2018? Nuvarande version är ju urgammal och trång, konkurrenterna har långt före.

#9
2018-02-02 14:25

Isoderlund. Ja en ny A4 känns ju betydligt mer modern än en V60. Dock tycker jag inte att 3-serien är speciellt mycket mer modern, om vi bortser från att den har en överlägsen kördynamik.

Men snart är nya V60 här och den kommer att fatta ett nytt grepp om tjänstebilsmarknaden. Dessutom kommer den även i en supermiljöversion.

MVH AL

MVH AL

#10
2018-02-02 15:08

"Volvo S90 och V90 blev vanligaste bilmodellen ..." i Europa finns inte en Volvomodell bland 50 mest sålda ... kontraster!
Är Svenne hemmakär eller har inte europeerna upptäckt Volvo, tur att Kineserna finns!

#11
2018-02-02 15:11

I Sverige dominerar stora bilar, mycket på grund av att de väljs som tjänstebilar. I mellan- och sydeuropa dominerar mindre bilar, mycket på grund av att de köps av privatpersoner. Men också för att de har en tätare trafikmiljö och en mindre bil är på många sätt mer smidig och praktisk än en stor bil.

#12
2018-02-02 16:06

Mindre mer praktiskt? Knappast. Sydeuropéer tjänar sämre. Thats it.

#13
2018-02-02 16:11

Var inte V60 en av de tystaste i ViBs jämförelse för ett tag sedan? Kör V60 ibland och tycker den är helt ok ljudkomfort. Däremot är den ju ganska trång..

#14
2018-02-02 16:13

Jarl, har du försökt parkera i Paris med en V90? Lycka till, säger jag bara... :-)

#15
2018-02-02 16:17

Jag antar att det är priset som lockar. Man får mycket bil för pengarna helt enkelt. Utan barnsjukdomar dessutom.

#16
2018-02-02 16:19

Har ni försökt parkera en XC90 i Sverige? Helt omöjligt. Typ 5 meter bred. Men folk köper ändå.

#17
2018-02-02 16:31

V60. Flashig mittenpanel med kass förvaring och trång som en fabia fast 3dm längre huv och 500 kg tyngre och 1,5 dl törstigare.

Men snygg design.

#18
2018-02-02 16:40

Mso

Ja och överlägsen komfort, säkerhet, stolar och köregenskaper

#19
2018-02-02 16:43

AL

Förutom att BMWn har överlägsen kördynamik så är iDrive överlägsen Volvos äldre Sensus som är sådär.

#20
2018-02-02 17:14

Apex. Jag tycker faktiskt inte att det är någon skillnad mellan Idrive i 3-serien och sensus i V60.

Det som är den avgörande skillnaden mellan 3-an och V60 (som jag ser det) är vägkänslan. BMW är en rolig bil på ett helt annat sätt än Volvo som å andra sidan har en bättre komfortnivå.

Vad man föredrar är en smaksak (personligen föredrar jag BMW så länge jag slipper de idiotiska runt flat)

MVH AL

#21
2018-02-02 17:18

Registreringsstatistiken visar nog att Volvohandeln registrerar in många lagerbilar som kommer att reas ut till våren med argumentet att slippa undan bonus malus.

#22
2018-02-02 17:27

AL
Vi har två på jobbet. En lite äldre V60 D3 -14 och en nyare V60 D4 -17. Jag upplever samma problem med styrningen på båda är hyperkänsliga. Möjligen är den nyare lite tystare och det är kanske laminerade rutor. Men jag upplever det inte fantastiskt bättre än andra jämförbara modeller.
Jag har tidigare nämnt hur jag upplever V60. Jag är inte överväldigad och tycker det är mindre bra på flera punkter.
Jag förstår att den säljer bra då de flesta företag/myndigheter inte ens överväger alternativen. Så var det på mitt jobb. Nu har vi dock fått strängare krav om miljövänligt och då platsar inte Volvo som alternativ. Senaste blev en Leaf och dessförinnan en GTE.

#23
2018-02-02 17:44

Axa. Ja jämför jag ljudnivån hos V60 med en BMW 320d så är Volvon klart tystare. Jag har ett antal mil bakom mig i båda (dock flest i volvon). Få bilar ger en lika pigg förare när man kommer fram till målet som Volvo. Sitt- och ljudkomforten är bland de bästa man kan få tag i till rimliga pengar. Volvon tål helt enkelt svensk asfalt bättre (vi har ett annat sps-tal här än övriga delar av världen)

Ja de laminerade rutorna gör en del för komforten. Och att man låter bli lågprofil på däcken som BMW envisas att klä in sina bilar i (särskilt med m-paket).

MVH AL

#24
2018-02-02 18:46

AL
Det är subjektivt. Både vad gäller ljudkomforten och stolskomforten. Mina öron föredrar kanske annat frekvensområde än dina öron. Vad gäller stolarna så föredrar min kropp hårdare stolar, tex de från VAG.
Som sagt, utifrån mina preferenser så finns inte ens V60 som ett alternativ vid ev köp. Rent designmässigt så tycker jag V40 är snyggare samt den förra generationen XC60.

Tillägg: en anhörig har en A3 sedan och den upplever jag tystare än den nyare V60 på jobbet. På det stora hela upplevs A3 som en modernare bil.

#25
2018-02-02 20:32

Ja så kan det förstås vara Axa. En del spetsar nog öronen lite extra när de ser namnet på bilen ifråga!

MVH AL

#26
2018-02-02 22:05

AL
Haha, ja så kan det ju vara. Men nu är det ju så att jag är uppvuxen med Volvo, haft Volvo själv och använder Volvo på jobbet. Så det är ingen provkörning jag utgår från med kort upplevelsetid. Jag vet att det kan vara svårt för dig att förstå att inte alla tycker Volvo eller i det här fallet V60 är utomordentligt fantastiskt.

#27
2018-02-02 22:17

Axa. Ja som sagt, en del drar slutsatser på fakta medan andra utgår från sina känslor.

MVH AL

#28
2018-02-02 22:23

A.L, när du säger "supermiljöversion".. hur gör Volvo då? Stoppar in ett batteri, ytterligare 300 kg eller vad? Eller har de kommit på att man kan göra bilen lättare? Som du förstår, jag har lite svårt att ta till mig begreppet miljöversion och Volvo i samma mening...

#29
2018-02-02 23:24

Vargen. Du får vänta och se. Men fundera lite på vilka krav som tjänstebilsmarknaden ställer redan idag - och särskilt i höst.

Om det sedan är vettigt eller inte är förstås en rimlig fråga. Jag tycker inte det. Men så utgår jag ju inte från dogmer och ideologi utan vetenskap och fakta.

MVH AL

#30
2018-02-02 23:39

att gamla v60 säljer bra är ett under.. trång å inte så 6ig..skönt att det finns alternativ.

#31
2018-02-03 08:17

Betydligt bättre på komfort är ju c5 tourer 200 hdi exlusive.
Men inte något volvo fans vill höra:)

#32
2018-02-03 08:23

Personligen har jag mycket svårt att förstå varför någon skulle köpa en V60. Grymt trång (blir mycket påtagligt för mig som är 1.96 lång) både fram och bak, urtråkiga motorval och en kördynamik som liknar en oljetanker. Den verkar dessutom bara levereras i grått men det passar väl till den grymt slätstrukna designen. Det sista får väl iofs anses som en personlig åsikt.

Anledningen till att den säljer är att V90 har blivit för dyr och då återstår bara V60 för den stora massan där en ny bil bara kan heta Volvo.

#33
2018-02-03 09:23

mb600: ja C5 har verkligen fin komfort. Synd bara på tillförlitligheten och säkerheten då istället...(som är sämre än snittet)

MVH AL

#34
2018-02-03 10:10

Nja tror det mest är en myt med just driftsäkerheten men säkerheten är volvo bättre på.
Volvo är ju inte direkt något under i driftsäkerhet längre sedan 940 tiden.

#35
2018-02-03 10:31

Är det statistiskt säkerställt att C5 tourer 200 hdi exclusive har sämre tillförlitlighet än snittet?
Hur är tillförlitligheten på V60 versus nämnda C5?

#36
2018-02-03 10:38

mb600; på de citroen som jag har erfarenhet av ser jag inte problemen som en myt utan som en reell verklighet. Det gäller f.ö även de som får allvarliga och invalidiserade skador efter att ha varit inblandade i en olycka med bilarna ifråga.

Tobo. Det finns tillförlitliga uppgifter som visar att Citroen har fler fel än konkurrenterna och att de heller inte blir lika gamla som snittet.

MVH AL

#37
2018-02-03 10:48

AL
Du kör verkligen med översittarfasoner. I #27 påtalar du för mig att en del drar slutsatser från fakta och en del från känslor. Underförstått naturligtvis att mina slutsatser är baserade på känslor, vilket är mindre värt än fakta.
Å andra sidan är det ofta du lyfter fram din egen erfarenhet som exempel, nu senast i #36.
Haha, jag antar att din egen erfarenhet är mer värd än andras. Jojo, det är ju så en narcissist fungerar....

#38
2018-02-03 10:55

Axa har tydligen inte läst sina egna inlägg, eller så blundar han.

Ja, jag har erfarenhet av flera Citroen.

Ja, oberoende fakta bekräftar min personliga erfarenhet. Om Axa är intresserad kan vi gå igenom de underlagen som finns och vad de betyder.

Ja Axa, detta är tydligen personligt för dig. För mig är det helt trivialt. Undvik påhoppen och håll dig till ämnet tack.

MVH AL

#39
2018-02-03 11:27

AL
Men nu gör du det igen. Haha.
Att oberoende fakta bekräftar dina personliga erfarenheter i #38.
Men i mitt fall stämmer det alltså inte? Eller vad menar du? Att dina erfarenheter är mer värda än mina? Jag gissar att du tycker så...

#40
2018-02-03 11:47

Ja oberoende data över fel på Citroen bekräftar mina erfarenheter. Har Axa oberoende data att visa upp är han välkommen att redogöra för det.

MVH AL

#41
2018-02-03 11:35

Coolt att Mercedes E-klass orkar in på tio i topp listan. Är det taxibilar det handlar om måhända?

#42
2018-02-03 12:14

Det är liksom inte första gången som anställda har ersatts av teknik. Vem vill idag gräva diken med en spade?

#43
2018-02-03 12:52

Toyota på plats #3 i försäljningsstatistiken (efter Volvo och VW).
Att märket drabbats av "fritt fall" i försäljningen är således direkt felaktigt.

#44
2018-02-03 12:54

Styrman_jansson
Jag tror du har en poäng där. Volvo kommer bli svårsålda med de nya skattereglerna. Många som registreras innan nya reglerna slår igenom.
Själv skulle jag aldrig köpa en Volvo med tanke på den urusla prestandan och väghållningen.
Accelererar 0-100 på en evighet, går inte svänga 90-grader utan att först stannat och har en bromssträcka som en oljetanker. Eller åtminstone är det så en Volvo-förare kör ;)

#45
2018-02-03 20:18

volvo är ruskigt törstiga men säkra

#46
2018-02-03 14:37

LC4ever

Fast just V60 har konkurrenskraftiga 0-100 tider och köregenskaper. Som ex. gör D4 med automat 0-100 på 7,6s.

Annars håller jag med, V90 D4 är nästan en hel sekund långsammare till 100 än MB e220d t.ex. Har nog med växellådan att göra. Men när kör man med plattan i mattan från stillastående? Tror inte att den upplevs så mycket långsammare i verklig körning

#47
2018-02-04 04:23

Tobo. Om man slår ihop Hyundai och Kia så är det större än Toyota i Sverige, de hade år 2017 8.3% av marknaden mot Toyotas 6.08% och de är även större första månaden under 2018 med 7.72% mot 6.66% för den som vill åberopa så korta serier.. Ja faktum är att Kia registrerade femton (n=23092) fler fordon år 2017 än "fyran"; Toyota (n=23077) och fick 6.09% av marknaden. Eftersom 6.09 och 23092 är större tal än 6.08 och 23077 är Kia det tredje största märket och inte Toyota.

http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar_per_manad_1/nyregistr...

Så även i Sverige tycks Toyota nu få vika undan för den koreanska koncernen. Fast det är Kia som är förklaringen till det.

Dock kan man se att Toyota återhämtat sig något både i Sverige och EU och EFTA. Det följer samma mönster som den japanska ekonomin generellt- som nu åter uppvisar överskott i bytesbalansen. Stimulanserna och de mångåriga försöken att depreciera yenen tycks nu givit resultat. Vi får se om det är en kvarstående trend och om det i så fall också betyder att Toyota får ordning på alla sina (kvalitets)problem som har drabbat märket allt sedan 2007.

MVH AL

#48
2018-02-04 06:38

AL: Slår man ihop Hyundai och Kia så är de större än Toyota. Likaså får VW Group betydligt bättre siffror om man slår ihop hela koncernen i förhållande till Volvo.
Men nu gäller ju denna lista inte bilkoncernernas topp 10, utan istället bilmärkenas topp 10 och då får Hyundai och Kia finna sig i att redovisas separat , liksom att VW, Audi, Skoda, Porsche ,Lamborghini, Bentley och Seat får göra det.

Således hamnar Toyota på tredje plats avseende bilmärken för månaden Januari år 2018.

#49
2018-02-04 08:51

Men ärligt, vem bryr sig om dessa listor. Klart att man kan vrida och vända på dem hur som, men i slutänden köper man bilen som man själv gillar och passar det behov man har.
Skulle aldrig själv köpa en Volvo eller Toyota, oavsett hur många de sålt eller kommer på någon lista.
De passar helt enkelt inte mig.

#50
2018-02-04 10:09

Tobo. Ja om man studerar januari månad så avviker den mot trenden för 2017 något. Det är inte ovanligt att enskilda månader (eller veckor och dagar, timmar och minuter osv) gör det.

Utifrån ett trendmässigt perspektiv är det därför ganska ointressant information att studera enskilda månader (eller minuter, sekunder och tiondelar;-)). För att undvika att luras av tillfälliga hack behöver man titta på längre serier. Trenden är fortfarande att Toyota blivit omkörda av Kia och Hyundai, både i EU och EFTA som i Sverige.

I slutet av 2018 skall det bli intressant att se resultatet. Frågan är om den japanska centralbankens alla stimulanser då fått full effekt? I så fall kan vi vänta oss att Toyota ökar lite till.

Ja bilmarkmaden är onekligen komplex. Tänk om den bara skulle handla om att tillverka den bästa bilen....;-)

MVH AL

#51
2018-02-04 10:49

AL
Tittar man på Bilswedens statistik för 2017 så kan man se att Toyota marginellt blivit omkörda av Kia. (Vilket jag i efterhand ser att du redovisat ovan) Vad gäller Hyundai så ligger dem efter Toyota samt har tappat rejält jämfört med året innan. Det är ganska tydligt att Hyundai har gått dåligt i Sverige under 2017.
Håller med Tobo om att att man bör skilja på Kia och Hyundai, precis som att man skiljer mellan de olika VAG-märkena. Och det stämmer ju inte att Toyota blivit omkörda av både Kia och Hyundai.

#52
2018-02-04 11:20

Ja förhållandet mellan Kia och Hyundai skiljer sig åt om man jämför generellt. I EU och EFTA är Hyundai större än Kia, i USA likaså. I EU når man 3.3% marknadsandel för Hyundai mot 2.97% för Kia (vilket gör att Hyundai/Kia säljer nära 50% fler bilar än Toyota). Sverige är ju en sådan liten marknad att det inte spelar någon större roll för totalen.

Det diskussionen egentligen handlar om är hurvida Hyundai och Kia tagit köpare av Toyota eller inte (jmfr med perioden innan 2007). Det är ganska uppenbart att så är fallet - och det finns givetvis många orsaker till den utvecklingen (förutom att Toyota haft mängder av kvalitetsproblem och varit för snåla för att sälja diesel i EU/EFTA.

MVH AL

#53
2018-02-04 11:51

AL
Toyota har i EU faktiskt 2017 sålt bättre än 2016. Så att Toyota tappar undrar jag vart du från ifrån. Att Toyota tappar till just Kia och Hyundai vet jag inte var du från ifrån?

#54
2018-02-04 12:17

Vad gäller USA-marknaden så säljer Hyundai och Kia tillsammans (om vi nu ska envisas med att slå ihop båda) sämre än Toyota. Faktum är att Toyota ökade sina marknadsandelar något i USA 2016 till 2017 medan både Kia och Hyundai tappade.

#55
2018-02-04 12:35

Axa. Toyota hade år 2007 en marknadsandel om 5.7% i EU och EFTA att jämföra med 2016 då man nådde 3.97%.

Motsvarande siffror för Hyundai var 1.86% för 2007 respektive 3.32% för 2016 och Kia 1.60% för 2007 och 2.97% för 2016.

Där Toyta tappat har alltså Hyundai och Kia istället ökat.

Nej, det är inte bara Toyota som har fått släppa försäljning till koreanerna. Sådana här saker är aldrig deterministiska.

MVH AL

#56
2018-02-04 12:52

Angående V60 Classic så fick jag igår veta att den redan är slutsåld. Går inte längre att bygga nån, nu finns bara lagerbilar. Hmm, undrar hur många sådana det finns... Tänker på J.L;s inlägg #21.

#57
2018-02-04 14:11

Vad det gäller Toyota i USA så har man tappat även där (i jämförelse med 2007) Dock är fallet inte lika tungt som i EU och EFTA. Kia och Hyundai har ökat under motsvarande period.

Toyota har dock ökat något under 2017 - precis som resterande delar av den japanska industrin. Det är faktiskt väldigt länge sedan som man kunde se sådan positiv utveckling i Japans bytesbalans och realekonomi som vi sett under 2017(som varit problematisk i årtionden). Mycket talar för att 2018 också blir starkt.

MVH AL

#58
2018-02-04 13:08

Apropå #56: ja, #21 är en väldigt relevant kommentar, inte bara för Volvo utan för alla märken. Reg-statistiken under första halvan av i år har stora chanser att bli missvisande för många modeller, precis av den anledningen -- reggning innan malus slår till.

Av samma anledning finns möjligheten att reggning av kommande bonus-bilar sjunker före sommaren, för att senare öka (dramatiskt?).

#59
2018-02-04 14:16

AL
Det stämmer att Toyota har tappat jämfört med marknadsandel 2007. Varför du tar upp just detta år undrar jag, kanske enligt din agenda. Tittar man på just 2007 så var det ett ovanligt bra år för Toyota. Det finns även andra tillverkare som hade ett ovanligt bra 2007. Sett över tid har Toyota ökat, likaså Hyundai och Kia där Kia har varit bäst att ta marknadsandelar av dessa tre.
Toyota hade störst ökning av faktiskt sålda bilar 2016 till 2017 med 80 000 i antal. Jag vet inte på vilket sätt du kan se att Toyota skulle gå dåligt eller tappa?

#60
2018-02-04 14:43

Anledningen till att jag studerar året 2007 eller 2008 hänger ihop med att det var de bästa åren för koncernen. Därefter har det gått stadigt utför - på flera olika plan (allt från kvalitet till modellrikedom). Samtidigt har Hyundai och Kia tagit det som Toyota tappat.

Nu håller dock den japanska ekonomin på att återhämta sig något och det syns direkt i storbolagens resultat.

Att försäljningen Toyotas sedan växer numerärt är ganska ointressant. Det som är intressant i de flesta ekonomiska analysmodeller är marknadsandelarna.

MVH AL

#61
2018-02-04 15:13

AL
Jo det stämmer att det var Toyota bästa år, både i USA och EU. Visst kan vi kika på marknadsandelarna.
Toyota har återtagit marknadsandelar både i USA och EU efter nedgången de goda åren 2007-2009 (lite beroende på USA eller EU). Att de kontinuerligt ända sedan de goda åren tappat andelar stämmer inte. Att Hyundai och Kia ökat är ointressant om du inte kan härleda deras ökning till Toyotas tappade andelar.
Det finns andra tillverkare som har gått sämre än Toyota och Kia kan likväl ha tagit deras marknadsandelar. Tex har Peugeo, Citroën och Ford tappat en hel del marknadsandelar i EU senaste 10 åren och man skulle lika gärna tolka det som att Kia har tagit deras kunder.

#62
2018-02-05 07:15

Axa. Som jag skrev ovan är det inte deterministiskt. Att både PSA, Ford och Opel sannolikt också släpper köpare till Hyundai och Kia talar inte emot resonemanget (även om det i fallet Ford också beror på andra saker). Tvärtom snarare bekräftar det problematiken då lönsamheten samtidigt sjunkit (i två av fallen som är mer EU/EFTA-beroende till och med mot konkurs) - utslagning av aktörer kännetecknar en överetablerad marknad. I vilken grad som just Toyota tappar till koreanen får närmare analyser av data visa - det är relativt enkelt att räkna på. För EU/EFTA är det ganska uppenbart att det i fallet Toyota just är avsaknaden av diesel som är en av förklaringarna.

MVH AL

#63
2018-02-05 08:34

AL
Om avsaknaden av diesel har varit ett problem tidigare för Toyota då lär dom få vind i seglen när den totala försäljningen av dieselbilar sjunker kraftigt i EU. Det är uppenbart att diesel inte är lika poppis.

Vad gäller Toyota och huruvida de tappar eller ökar är uppenbarligen en tolkningsfråga. Toyota tar marknadsandelar i EU, mer i USA, men kanske inte i sådan utsträckning som förväntas. Å andra sidan, vad är det som förväntas? Och då kan man ju tolka det som att Toyota tappar?

Hur det ska vara relativt enkelt att räkna på rörligheten mellan märkena vet jag inte. Det behövs undersökning som visar vad kunderna har och vad dem byter till. Varför är knepigare.

Lönsamheten är en annan fråga.

#64
2018-02-05 12:47

Axa. Avsaknaden av diesel är givetvis ett problem på de marknader där den svarar för 80-90% av försäljningen. I en sådan region blir ett bolag som saknar motortypen ett undantag - och det kvarvarande aktörerna får en större del av kakan att dela på.

När det sedan kommer till ökning eller inte så kan man givetvis välja att studera förändringar på kort som lång sikt. Jag tycker inte så mycket om det korta perspektivet eftersom det tenderar att vara så påverkbart av tillfälligheter. Hos bilindustrin är en modellcykel (PLC) exempelvis sex år. Nya modeller säljer då i högre volymer (givet sin fas i PLC) och ger relativt snabba volymförändringar. Men de behöver inte innebära en varaktig trend bara för den sakens skull. Var man hamnar i slutändan beror på fler saker.

Nej, lönsamheten är faktiskt inte en annan sak. Den står i proportion till volymen.
På en marknad där antalet aktörer har fler modeller att erbjuda köparna sjunker priset och därmed lönsamheten. Det är därför som PSA och Opel gått i konkurs, och det är därför som Ford Europa och Toyota haft dålig lönsamhet.

Det här går att räkna på och det finns en stark teoribildning kring hur ( mikroekonomi). Givet att man har marknadens efterfråga och säljarnas utbud kan man hitta både dess jämviktspris som volym. Ökad volym (som blir fallet när en ny aktör som Hyundai etablerar sig) ger då lägre pris, och några slås ut från marknaden.

Det är också den effekten som Hyundai (och Kia) har haft på Toyota. Toyota har mycket riktigt förlorat markadsandelar och haft en negativ rörelsemarginal i EU/EFTA.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.