Bild
Nästa artikel

Volvo V60 Plug-in Hybrid – premiär i Genève

Nyheter

Volvo V60 Plug-in Hybrid visas för första gången på bilsalongen i Genève i början av mars – och beskrivs som ”snudd på produktionsfärdig”.

Volvos första hybridbil blir modellen V60 och premiären kommer att äga rum på mässgolvet i Genève den 1 mars.

Bilen kombinerar en femcylindrig 2,4-liters turbodiesel på 215 hästar som driver framaxeln, via en sexstegad automatlåda, med en elmotor på 70 hästkrafter som levererar kraft till bakhjulen.

Det resulterar i en bränsleförbrukning på låga 0,19 liter/mil med ett CO2-utsläpp under 50 gram/km.

Adrenalinkick viktig
Elmotorn hämtar kraft från ett paket med litiumjonbatterier som laddas fullt från ett vanligt vägguttag på fem timmar. Enligt Volvo ska bilen gå att köra fem mil endast på elektricitet.

– För att få verkliga bilentusiaster att tänka grönt måste du ge dem en möjlighet att köra koldioxidsnålt utan att ta bort adrenalinkickarna som skapar äkta körglädje, säger Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar.

– Volvo V60 Plug-in Hybrid har alla traditionella egenskaper i en äkta sports wagon. Vi har kryddat med spetsteknologi som gör den helt unik på marknaden.

Genom att beskriva bilen som ”snudd på produktionsfärdig” indikerar Volvo att laddhybriden snart är klar för serietillverkning. Volvo har tidigare sagt att bilen ska börja byggas under 2012.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Plug-in Hybrid?

Kommentarer

#1
SiggeN
2011-01-27 09:43

Volvo levererar som vanligt. Toytota verkar ha svårt med sin laddhybrid, normala Prius är ett marknadsföringsskämt som inte fungerar i verkligheten.

Heja Volvo och Sverige

#2
789
2011-01-27 09:55

Javisst!
Volvo visar verkligen vägen. Som vanligt.

#3
2011-01-27 10:49

Att man visar "en" laddhybrid på en bilmässa innebär inte att man ligger före, men det är kul att se att de som tidigare skrikit sig hesa om hur dåligt det är med hybrider nu plötsligt får börja inse att hybridtekniken kommer till och med på deras egna bilmärken.....:)

#4
SiggeN
2011-01-27 10:57

Produktionen kommer starta 2012. Tidigare hybrider typ Prius har varit ett skämt med förbrukning som är högre än en normal diesel. Var är Toyotas omtalade laddhybrid?

Nu börjar tekniken komma ifatt.

#5
2011-01-27 11:04

Re SiggeN
Du verkar inte så kunnig, det är inte förbrukning som är intressant för miljön utan utsläpp, ingen diesel är i närheten än idag.....:)

Dessutom dras de med partikelutsläpp som är canserframkallande....

Toyotas laddhybrid körs för fullt i flera länder, 600 leasingbilar rullar i trafik och har gjort ett tag, 2 av dom körs i Sverige......

#6
SiggeN
2011-01-27 11:10

Simon no 1...600 laddhybrider dvs man kör test precis som istort sett alla tillverkare. Huruvida bensin är mindre farligt än en diesel med partikelfilter finns det inga som helt belägg för.

#7
2011-01-27 11:16

Återigen dessa orealistiska förbrukningssiffror som är helt felaktiga. 0,19l/mil och 50gram CO2/km. När då?

Kör man de första 50 km enbart på batteri så drar den ju inget bränsle och släpper inte ut något CO2. Efter 50 km blir förbrukningen säkert minst 0,70l/mil och CO2 minst 170 gram/km, förmodligen mer om laddning av ett tomt batteri ska göras av dieselmotorn under körning..

#8
2011-01-27 11:19

SiggeN
Då får du läsa på, det är de micropartiklar som inte partikelfiltret klarar av att fånga upp som hittas i lungorna på många canserpatienter.....

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0002/19/diesel.html

#9
SiggeN
2011-01-27 11:26

Simon no 1...då får du googla vidare. Finns minst lika många artiklar som påstår motsatsen...skulle Collin vara ett sanningsvittne...tillåt mig småle...

Nu har jag varken tid eller lust diskutera med dig.

#10
Karlaxel bakaxel
2011-01-27 11:26

Visa på siggeN att Prius har högre förbrukning än en "normal diesel" vad är normal diesel? Vilken jämförelse. Jag läste i senaste Vibilägare nr1 om långtest Prius gen 2 och långtest Golf TDI masters 110. Där har Prius en uppgiven förbrukning på 0,43 och vibilägare fick 5,1. Golf uppgivna förbrukning är 4,5 och vibilägare fick 5,3. Så var är skämtet? Och då ska du komma ihåg att Prius har en bekväm automatlåda mot dieslars manuellalådor då dessa ofta inte går att få med automat och inte denna Golf heller

siggeN nu får du sluta att gissa dig till Toyotas förbruknings siffror utan öppna ögonen och se sanningen i vitögat. Prius är en snål bil som är större än Golf och desseutom med automatlåda.

Vibilägare har tidigare kört Prius plugin hybrid på prov och den körs redan för fullt i test runtom i europa även ett ex i Sverige om jag minns rätt. Så vad yrar du om?

Men det är bra att volvo kommer med hybrid till slut efter alla år och att man härmar Toyotas teknik.
Kanske blir en volvo hybrid eller Toyota hybrid vid bilbyte nästa gång men volvo verkar fruktansvärt trång då jag provsuttit bilen.

Heja Volvo och Kina.....och alla nere i Torslanda som jobbar där.

#11
2011-01-27 11:30

Re SiggeN
Tryter argumenten.....:) Du kan få fler länkar som inte Collin har gjort....:)

Jag tar en länk från Umeå universitet om det duger för herrn...:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/umea_universitet/pressrelease/view/varfoer-dieselpartiklar-kan-foersaemra-hjaert-kaerlsjukdom-350327

#16
2011-01-27 13:08

Okej, nu snackar vi vidare om Volvos laddhybrid.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#20
Mythbuster
2011-01-27 14:39

Försök skilja på de olika koncepten. Denna bil är diesel på framhjulen, el på bakhjulen och den får sin energi i första hand från elnätet. Franska Peugeot har ett liknande koncept. Andra bilar som laddas och har en bränslemotor som batteriförlängare är t.ex Opel ampera. Prius däremot får all sin energi från bensinen. De testa i för sig andra lösningar men dagens prius är enbart bensindriven med en elmotor (som får elen från bensin) som verkningsgradshöjare. Dvs helt olika typer av drivlinor. Följ därför Fredriks D råd och skippa den där bensindrivna Toyotan.

#21
2011-01-27 14:58

Dom velar bort en bra ide.En elbil skall ha en elmotor i eller till varje hjul och skall fungera som våra färdbromsar idag. Då betalar bromssystemet elmotorerna. Vikten och priset på den gamla drivlinan, motor, kylsystem,avgas,bensintank m. m. väger som batteriet. Vid långfärd hyr vi en påhängs släpvagn med motor, generator och bränsletank utombordare).
Så väntar vi på bränslecellen. När bilen står i garaget
blir vi självförsörjande på EL.

#22
SiggeN
2011-01-27 15:01

Krealx...du är välkommen tillbaka till verkligheten precis när du vill...påhängsmotor vid långfärd...vem vill gå 100 år tillbaka i mobilitet?

#23
2011-01-27 15:18

Men resten av texten missade du helt.
"Den" ligger långt fram.

#25
Frågande
2011-01-27 15:33

Bra Volvo, men hur många har möjlighet att ladda?
Priset på bilen?
40000 kr i "miljösubvention"

#26
Anonymous.....
2011-01-27 17:29

Att det gör så ont hos många att prius är överlägsen förbrukningsmässigt och tekniskt. Varför kämpar då alla med att få fram hybrider? Förbrukningen borde anges i hur långt bilen går på el sommar repektive vinter och sedan hur mycket den drar när batteriet är tömt.

#27
DeN
2011-01-27 17:46

De verkar dock ha utelämnat info om hur bra batteriprestanda man har efter 10 år.
Vissa konkurrenter hävdar t.ex. att man har king 80% kvar då.

Vore klart intressant att veta, då detta skiljer en seriös laddhybrid från de "PR-satsningar" som många tillverkare har visat upp senast tiden...

Men lycka till Volvo, hoppas dock ni testat den länge och vet vad ni ger er in på. För att byta batterier på en massa bilar om några år kommer kosta...

Dessutom, varför inte erbjuda denna drivlina med den erkänt snåla 1.6an? Lite konstigt måste jag säga...

#28
2011-01-28 11:09

Volvo ReCharge Consept visades 20070906.
Det var en elbil med en elmotor i varje hjul från
PML Flightlink. www.pmlflightlink.com

Alltså vilken byggare som helst bygger stor eller liten
bil med elmotor i varje hjul som fungerar som färdbroms. Nuvarande bromssystem behövs inte, sparar pengar till elmotorerna! Bilen utrustas med litet batteri = Mycket billig bil. Litet batteri + Liten motor med generator, motorn löser värmen i bilen när värme behövs, bilen för långa körsträckor. Stort batteri dyrare än litet men med körsträcka
20 mil eller mer

#29
DeN
2011-01-30 23:52

Jösses...
Bara för att man placerar en motor i varje hjul så ändras inte naturlagarna...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.