Bild
Nästa artikel

Volvo V60 blir dieselhybrid

Nyheter

Volvos första hybrid blir nya Volvo V60 – inte Volvo V70 som används som prototyp. Laddhybriden börjar tillverkas 2012.

Hittills har Volvo använt modellen Volvo V70 som prototyp i utvecklingsarbetet av en kommande laddhybrid.

Men när bilen väl är klar för serietillverkning ska drivlinan flyttas till mindre Volvo V60, det bekräftas nu av Volvo.

Volvo V60 börjar säljas i november i år och är till skillnad från Volvo V70 inte någon traditionell herrgårdsvagn, snarare en utpräglad livsstilskombi.

Serietillverkningen av laddhybriden planeras till 2012.

Fem mil på el
Volvos laddhybrid kommer att kombinera diesel och el med en elmotor till bakaxeln och en förbränningsmotor som driver framhjulen.

Bilen kan alltså vara fyrhjulsdriven men också bakhjulsdriven och helt eldriven.

Volvo V60 som laddhybrid laddas från ett vanligt uttag på fem timmar, vilket är nog för att köra upp till fem mil.
 
Vid blandad körning blir CO2-utsläppet under 50 gram/km med en förbrukning på 0,15 liter/mil.

Det innebär att bilen klarar miljöbilsgränsen på 50 gram/km som finns i flera europeiska länder.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 som dieselhybrid?

Kommentarer

#1
jarl s
2010-10-14 14:13

Succé! Kan inte bli annat. Se och lär, Saab.

#2
surabaron@hotmail.com
2010-10-14 16:35

Grattis Volvo!

Blä blä Jarl!

#3
789
2010-10-14 16:43

Väl jobbat!

#4
2010-10-14 19:36

Säkert en bra bil, men är inte batterierna miljöfarliga i denna då de bryts i Sydamerika och fraktas runt jorden.......detta har ju påståtts om Toyota Prius eller hur, konsekvent ska man vara!

#5
Adam B
2010-10-14 20:21

=>Shogun. Lithium är ju inte på långa vägar lika giftigt som det Nickel som används i Prius, finns bla som psykofarmaka;). Även framställningsprocessen skall tydligen vara relativt harmlös då man i princip bara pumpar upp en saltlösning som får indunsta med solens hjälp, men visst räkna på det den som kan...

#6
789
2010-10-14 21:06

Dieselhybrid är iaf bättre än att ha elmotor i kombination med en bensinmotor a la Toyota Prius. Ännu bättre skulle det vara om man hade en etanolhybridmotor dvs elmotor i kombination med etanol motor såvida man inte kan köra dieselmotorn på förnybar diesel tex RME, DME, Tallolja som kommer nu i år på bla Preem eller förgasad Svartlut. Men dieselhybriden är betydligt bättre än dagens hybridmotorer. Peugot har visst också en dieselhybrid "på gång".

#7
2010-10-14 22:22

789.

Etanol är ju värre än något annat. Det kommer snart försvinna från marknaden.Varför är diesel bättre än bensin? Det släpper ju ut mer skadliga partiklar som skadar oss människor i våra lungor och vidare ut i blodet. Så på vilket vis är det bättre? Toyota använder dieselhybrider i nyttofordon så det är ju inget nytt under solen.

Men bra att man hakar på hybridspåret The Toyota way efter 13-14år.
Volvo är på rätt väg när man hamnade borta i Asien. Solen går upp i öster!

#8
2010-10-14 23:08

Snygg Bil,Säker Som Få,Framtidsdoftande
Motorbestyckning = JA TACK !!

#9
789
2010-10-15 07:47

Shogun:
Vad gäller bränsleval har du faktiskt helt fel. Etanolen är här för att stanna och kommer att förbli här så länge solen lyser och vi använder förbränningsmotorer. Dock kommer etanolen inte att ensam vara allenarådande utan att vara ett av flera energibärare tillsammans med dieselmotorn mfl. Etanolen reducerar CO2 utsläppen med minst 77% enl OKQ8, Svenska Petroleuminstitutets hemsida, SPI mfl. Även dieselmotorn kommer att drivas av förnybara bränslen där tex Preem och OKQ8 lanserar Talldieseln senare i år. Mycket intressant att följa. Dock har dieselmotorn den nackdelen att kväveoxidhalten är betydligt högre jmf med hos etanolmotorn men eftersom CO2 halten är ca 30% lägre jmf med bensinmotorn är ändå dieseltekniken värd att satsa vidare på. Summan av kardemumman är att rätt prioritetsorning är:
1. Etanotmotor, 2. Dieselmotorn. 99:onde plats intar bensinmotorn...
Detta har de flesta länder insett inte minst i Europa där antalet etanolmackar växer betydligt snabbare än i Sverige. Tyskland är Europas största etanolkonumerande land där expansionstakten är explosionsartad! I år har man "etanoliserat" större delen av VW koncernensbilar tex Audi i sommar, VW, Skoda etc.

#10
einstein
2010-10-15 09:51

Etanol borde vara straffbart att köra på. Diesel är okej om man får bort nanopartiklarna. En ny bensinbil med låg förbrukning är det näst bästa som finns för miljön, det bästa är eldrift. Volvo ligger låångt efter japsen.

#11
alítheia
2010-10-15 10:14

bla bla .. ta bränslediskussionen i forumet tack. Artikeln handlade om V60 laddhybrid och inte diesel vs etanol vs bensin

#12
789
2010-10-15 13:34

Einstein:
Du borde heta "dumstein" och jag orkar inte diskutera med dig!

#13
Grutis
2010-10-16 00:41

Kanonbra! Helt rätt satsat av Volvo. Skulle själv gärna ha en.

#14
Johan T
2010-10-17 13:01

Börjar gilla denna bil men framlyktorna är snyggare på nuvarande bilarna. ser ut som en droppe eller något lite väl japansk/Koreansk design men men dom vill väl tävla mot Japanerna också =/

#15
2010-10-20 17:52

Re: Adam B
Omkring 65 procent av det nickel som konsumeras i västvärlden används för att framställa rostfritt stål. Ytterligare 12 procent används i superlegeringar. De kvarstående 23 % av nickelkonsumtionen delas mellan stållegeringar, uppladdningsbara batterier, katalysatorer och andra kemikalier, myntning, gjuteriprodukter och ytbehandling.
Nickel är inte giftigare än att vi lagar mat i kastruller med nickellegering i och äter med bestick gjorda delvis av nickel. Nickel är så dyrbart att man köper tillbaka uttjänta batterier för återanvändning i nya batterier.
Re:789
Det går bra att köra Priusen på etanol ser man här.
http://www.greenenergynetwork.com/media/studies/prius-e85.PDF

#16
Hobb
2011-03-10 10:14

Kommer nog att vänta in denna godbit.....inte minst eftersom den troligen får 40 % rabatt på förmånsvärdet - då blir det låg månadskostnad!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.