Nästa artikel
Volvo utvecklar självparkerande bil
Nyheter+Film

Volvo utvecklar självparkerande bil

Publicerad 20 juni 2013 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Lämna bilen vid infarten till parkeringsplatsen – resten sköts automatiskt. I framtiden ska Volvos bilar kunna parkera själva.

 

Allt föraren behöver göra är att kliva ur bilen och aktivera den automatiska parkeringsfunktionen via sin mobiltelefon. Sedan tar bilen över och navigerar själv till en ledig parkeringsplats och parkerar där – utan förare vid ratten.

När det är dags att åka därifrån repeteras proceduren, fast i omvänd ordning. Föraren anropar bilen via telefonen och bilen kör automatiskt fram till föraren.

– Autonom parkering är ett teknikkoncept som frigör föraren från den tidsödande uppgiften att hitta en ledig parkeringsplats, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert på Volvo Personvagnar.

Tekniken som kombinerar autonom styrning, detektion av andra objekt och autobroms är fortfarande under utveckling, men Volvo har installerat en tidig version av systemet i en konceptbil. Tekniken kräver dock, åtminstone i dagsläget, att särskilda sändare som kommunicerar med bilen finns placerade kring vägen.

Klicka på videofönstret ovan för att se Volvos demonstration av systemet.

Volvo har som mål att bli ledande inom självkörande fordon och de första autonoma styrfunktionerna kommer att lansera med nya XC90 i slutet av 2014.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos självparkerande teknik?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-06-20 12:30
Rune S.

Ja med den karosseriformen som vissa av volvos modeller har, behövs det definitivt parkeringshjälp, för dom flesta.

#2 • Uppdaterat: 2013-06-20 12:41
Hackenbush

Ja detta är ett nödvändigt ont på Volvo.

#3 • Uppdaterat: 2013-06-20 14:30
Irvor

Med dagens bilmode gäller det inte bara Volvo.....

#4 • Uppdaterat: 2013-06-20 14:47
Rolf Liljeblad

Detta är ingen självparkering.
Bara rak inbackning till en P-ruta. Det klarar alla redan utan datorhjälp.
Kom igen när Volvon självt klarar en fickparkering längs en trottoarkant.
Skrytlögn svald av en flat ViB-redaktion!
Tillika falsk och olaglig prestandadeklaration av Volvo.

#5 • Uppdaterat: 2013-06-20 15:16
Hackenbush

Kan bli otäckt när denna tekniken någon fallerar och det blir "error" och man har en okontrollebar, förarlös bil på halsen.
Går detta på försäkringen då när ens bil kört in i 4-5 andra bilar innan man får stopp på den?

#6 • Uppdaterat: 2013-06-20 15:17
Audi A5 SB

Undrar om Rolf har läst och förstått att bilen inte har någon förare? Eller har jag missuppfattat hans inlägg?

#7 • Uppdaterat: 2013-06-20 16:06
Roy J

Det unika ligger i att man kan kliva ur bilen INNAN den kör in på parkeringsområdet. Där sköter den helt och hållet sig själv. (Och det handlar inte bara om rak inbackning, Rolf.)

I dagsläget krävs en aning modifierade p-områden.

Att en bil skulle komma skenande verkar inte rimligt, Hackenbush. Systemet stänger nog snarare av bilen långt innan dess.
Det är nog större problem att få igång den igen - om det nu alls händer.

Bilar som klarar av att styra in i parkeringsfickor finns redan. Föraren måste dock sitta kvar och sköta gas och broms.
Självklart är det ingen svårighet för det system Volvo utvecklat.

#8 • Uppdaterat: 2013-06-20 20:27
SKF

Ständigt detta gnäll på Volvo som tydligen aldrig kan göra någonting bra i era ögon. Vilka bittermuppar många av er är.

#9 • Uppdaterat: 2013-06-21 09:54
Hackenbush

Gnäll och gnäll...hur vanligt är det att elektronik krånglar?
Det hänger sig, står bara och tuggar, det blir error eller det bara lägger av.
Klart att man blir skeptisk.

Alla bilar är ju snart stora datorer.

#a • Uppdaterat: 2013-06-21 10:18
Peugo

OT:
Fråga inte mej, jag kör Mac nuförtiden. :D
EDIT: Nuförtiden = 7 år sedan köper jag min första och den är ännu i användning, har också en MacBook Pro Retina. Har blivit billigare såhär än förut med PC och uppgraderingar hela tiden och strul, strul, strul. Såklart kan MAcen också strula men nog är det en enorm skillnad på Unix och annat?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.