Bild
Nästa artikel

Volvo stoppar dekal med stegrande älg

Nyheter

Den fyndiga loggan får inte längre säljas – i alla fall inte tillsammans med ordet "Volvo".

Kalifornienbaserade bildelsföretaget Prancingmoose.com har upphört med sin försäljning med dekaler som föreställer en älg ståendes på bakbenen tillsammans med ordet ”Volvo”.

Detta efter att ägaren Dave Barton säger sig ha blivit kontaktad av Volvo i USA som på uppdrag av Sverigebaserade Volvo Trademark Holding sagt att försäljningen måste upphöra. Detta på grund av att det är ett hot mot varumärket. 

Den stegrande älgen är en finurlig referens till den häst i samma pose som Ferrari har i sitt emblem. Dave Barton har tillverkat dekalerna sedan 2005 och Vi Bilägare såg en av dem på en bil i samband med Los Angeles Auto Show 2016.  

På Volvos varumärkesavdelning kan man inte kommentera det enskilda fallet. De kan däremot berätta vad som gäller rent generellt: ”Volvo är ett skyddat varumärke tillika namnet och får inte nyttjas för vinning av någon annan än innehavaren av rätten till varumärket. Att skapa egen vinning på vårt varumärke tillåts inte”.

Loggor med den stegrande älgen utan ordet ”Volvo” säljs fortfarande.  

Diskutera: Vad tycker du om att Volvo stoppar älgmärket?
 

Kommentarer

#1
2018-04-13 11:38

Varför inte ta idén rätt upp och ner och sälja i egen regi.

#2
2018-04-13 12:38

Att koppla Volvos logga till Ferraris är galet. Bygger på helt olika värden.

#3
2018-04-13 12:52

Å en hel del Volvoentusiaster anser nog att Ferrari är den primära huvudkonkurrenten, med Rolls Royce som 2.a.

#4
2018-04-13 15:48

N-iklas, kanske är det så och då är det ju väl att Volvos ledning inser sina begränsningar.

#5
2018-04-13 16:44

Pissa på en Scania går bra. Eller tvärtom för den delen.

#6
2018-04-13 19:10

Såg den första gången för många år sedan på framskärmen till en röd 740 . Blev först lite frågande, men när jag gick närmare såg jag det var en stegrande älg. Kul o fyndigt på en svensk bil!

#7
2018-04-13 21:09

Hot? Löjligt blir ännu tråkigare,makt ,regler och reformer hör sverige till.

#8
2018-04-13 22:50

Om jag "vore Volvo" skulle jag se klistermärket som en kärleksförklaring och hedersbetygelse.

#9
2018-04-13 23:34

Typ som att sätta en grupp b vinge på en 740 GL, eller fluffiga tärningar i backspegeln = passande för Volvoraggare och omyndiga fjunisar med a-traktorer.

#10
2018-04-14 00:41

Om man inte skyddar sitt varumärke så kan någon som gör intrång på det i framtiden hävda att "Hallå - ni gjorde ju inget åt just den där grejen för 4 år sen - alltså är det fritt fram". Och då finns risken att man helt plötsligt är maktlös över hur andra använder varumärket. Trist men så är det.

#11
2018-04-14 16:08

Helt riktig när snyltare söker rida på ett genuint märkes framgångar.
Jag antar att Volvo har agerat lagom o förnuftigt mot t ex i USA där ett bolag kan rada upp ett tjog tunga advokater som stämmer skjortan av dem som snyltar på deras varumärke och att de åtalar globalt och verkställer.

#12
2018-04-15 12:18

Men hallå... Nog har jag sett den stegrande älgen för många år sedan.
På en gul vapensköld i samband med en bilutställning.
Det var något svenskt. På en bilutställning där Volvo hade montern bredvid
Mercedes hade man ett stort Älghuvud i taket. Det var i samband med
att Collin välte en A-klass (och där Mercedes tvingades konstruera om den bilen
till dyra kostnader). A-klassen fick då smeknamnet "vältklasse".
Mercedes gillade inte uppmärksamheten och refererade senare inte till
det där med utspringande barn utan älgar.

Göteborgsk humor. Jag tyckte det var roligt och finurligt då och jag gör det än idag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.