Bild
Nästa artikel
Nya småsuven Volvo XC40 byggs ihop i fabriken i Gent, Belgien.

Volvo slår försäljningsrekord

Nyheter

Det går bättre än någonsin för biltillverkaren som förra året sålde över en halv miljon bilar.

Volvo rapporterade idag sina finansiella resultat för 2017. Förra året gjordes en vinst på 14,1 miljarder kronor, en förbättring av rörelseresultatet med 27,7 procent jämfört med 2016. I fjol sålde Volvo 571.577 bilar globalt.

Fabriken i Torslanda är nu uppe i en kapacitet på nära 300.000 bilar per år och förutom fabriker i Belgien och Kina startar nybyggda fabriken i South Carolina, USA sin produktion under 2018.
– Då kommer vi verkligen att vara ett globalt företag, sa Håkan Samuelsson i samband med att det ekonomiska resultatet presenterades.

På presskonferensen berättade Samuelsson också att nya generationer av V60 och S60 är att vänta under året. Kombin V60 redan om några veckor och sedanen S60 någon gång i mitten av året.

Försäljningen av nya småsuven XC40 är igång och hittills har drygt 1.000 kunder valt att prenumerera på bilen till en fast månadskostnad i stället för att köpa den, med konceptet som kallas ”Care By Volvo”.     
– Det är en begränsad siffra, men det är i linje med vad vi förväntat oss. Vi tror att detta kommer att öka. Det är ett attraktivt koncept som fått bra respons, säger Håkan Samuelsson.

DIskutera: Hur tror du att det kommer att gå för Volvo i år?
 

Kommentarer

#1
2018-02-08 11:32

Mycket pengar som Geely kan använda för att köpa upp europeisk bilindustri. Så kan det gå. Å andra sidan kunde Volvo Cars ha mött samma öde som Saab.

#2
2018-02-08 11:35

Roligt för Volvo och jobbarna på bandet.
Gillar inte suv men nya xc40 var en riktigt trevlig bekantskap när jag testade den.
En lotto vinst så tror jag det skulle börja snurra i huvudet.

#3
2018-02-08 11:46

Hade Ford inte bromsat Volvo skulle bolaget sannolikt varit branschens mest lönsamma idag. Då hade XC40 varit i slutet av sin cykel nu, XC90 likaså.

Men det är lönlöst att gråta över spillt blod. Mycket går Volvos väg just nu. Det enda som står I vägen för 8% rörelsemarginal är produktionskvaliteten. Man dras även detta år med högre kostnader för garantiåtgärder än normalt - om än med en fallande trend.

Så inom två år när de bilar som sålts inte längre omfattas av garantierna lär rörelseresultatet hamna på 8%.

MVH AL

#4
2018-02-08 12:03

Bra för Volvo.
Dock ska det bli spännande att se hur Volvo kommer fixa de nya miljökraven.

#5
2018-02-08 12:11

Det har gått lite för långt när folk "prenumerera på bilen", är den inte för dyr i förhållande till vad man får? Hur länge kan de hålla på med sina otroligt tunga och energikrävande bilar? Personligen tycker jag det är "omodernt", för jag hittar inget bättre ord på det.

#6
2018-02-08 12:17

Stygga
Tvärtom, det är nog väldigt modernt att prenumerera idag på olika saker. Möjligen är det mindre ekonomiskt.

#7
2018-02-08 12:33

Det är bara att gratulera Volvo. Ligger nog i sakens natur att Volvo har alltid varit en Bror Duktig. SAAB höll inte loppet ut av en mängd skäl förutom GM.
Pratade Volvo med en bekant som jobbar med skadeärenden och han påstår att Volvo fortsatt tillverkar de ärligaste och säkraste bilarna sett under skalet där allt är redigt tilltaget.
Givetvis blir bilen då lite tyngre när man kör oldstyle grova don före "origami" att sinnrikt vika papper...vilket är väldigt vanligt och att det fungerar men det blir ett helvete att ordna till alla tunna plåtar som kombinerat ska ta upp kraften av en smäll.

#8
2018-02-08 12:36

Det är nog tur att Vargen inte har något inflytande över Volvo. Då skulle bolaget gått omkull vid det här laget.

MVH AL

#9
2018-02-08 13:01

Bra jobbat Volvo, nu är ni på banan igen! Den nya V60:n ska bli intressant att se då den premiärvisas den 21:a februari.

#10
2018-02-08 13:13

Något år före PG Gyllenhammars era på Volvo Pv (numera Volvo Cars), var produktionsmålet 600 000 bilar per år, vägen har varit lång och dramatisk men "skam den som ger sig"., bra jobbat Volvo!

#11
2018-02-08 14:12

Det är obegripligt att Volvo kan sälja så här många bilar.

#12
2018-02-08 15:49

Det går bra för Kina även i år.

#13
2018-02-08 16:37

Made by China tjingtjong

#14
2018-02-08 16:49

Läst att kvaliteten på Volvos bilar sjunkit kraftigt när produktionen ökat, och att missnöjet bland kunder som haft många fel på sina nya bilar är stort. Någon som vet mer?

#15
2018-02-08 17:15

”Över en halv miljon bilar”
Det är ju inget nytt för i 2017. ”närmare 600.000 bilar” hade stämt bättre.
Men i grunden fantastiskt roligt och 2018 borde ju lätt ge över 600.000!

#16
2018-02-08 19:16

fantastiskt roligt.. å när nya v/s 60 lanseras kommer det att gå ännu bättre för Volvo..

#17
2018-02-08 19:25

Vem skulle köpa S/V60? Alla vill väl ha SUV nu? Men jag köper gärna en S/V60 om de får till en lättare bil, som blir snål och rolig att köra, samt bättre design som möjliggör en mer funktionell bil. Förra versionen var trång, törstig och opraktisk. Får de till hybrid bil vore det inte heller dumt, behöver inte vara ladd-hybrid.

#18
2018-02-08 19:42

Det återstår att se hur det går 2018.
Frågan är hur marknaden kommer reagera i och med bonus malus. Även nya körcykeln WLTP kan ju inverka negativt....eller positivt.

#19
2018-02-08 22:45

Ja man har ökat med 33 % sedan 2001 om det är bra ? kanske det? 16,5 % från 2011 inte några extrema tillväxtsiffror. VAG har nästan fördubblat sig sedan 2006, från 5,6 miljoner bilar till 10,4 miljoner 2016. VW Tiguan har sålt 236 000 bilar i Europa, jämför med XC60 99 000 bilar i Europa. Volvo säljer cirka 1/3 av Mercedes volym i Europa och förhållandet är snarlikt övriga tyska premiummärken. Personligen tror jag att Volvo PV ska tillbaka till rötterna och bli svenskägt och svenskkontrollerat och bli den globala familjens val. Lyx och prål är inte det skandinaviska arvet och Volvos gen.

#20
2018-02-09 00:06

J.L: Studera gärna marginalen hos respektive tillverkare - om det nu verkligen känns meningsfullt att göra jämförelser mellan volymproducenter och en liten nishbiltillverkare. Jag anser inte att den typen av paralleller är relevanta, det luktar tvärtom grundskola lång väg.

Nej; Volvos nya strategi är den mest framgångsrika någonsin. Det är fakta.

MVH AL

#21
2018-02-09 07:12

AL: Hur stora vinstdispositioner tror du Ford gjorde under sitt ägarskap? Grundskola ??

#22
2018-02-09 07:27

All royalty som Volvo PV fick betala på alla komponenter till Ford Motor Company tog en ansenlig marginal tidigare. I nuläget bör man analysera vilka avskrivningsprinciper som tillämpas för produktframtagning och i typbundna verktyg. Men trots allt så ökar Volvo PV i Kina, sitt nya hemland, det kan ingen blunda för.

#23
2018-02-09 07:47

J.L. Ford köpte Volvo enligt tesen att det nyutvecklade produkterna skulle ge höga framtida vinster. Hade Volvo inte haft P2x i pipe skulle följaktligen inte Ford investerat 50 miljarder i Volvo - utan snarare runt 18- 30 (som var de siffror som Fords två olika analysgrupper kom fram till när man värderade Volvo. Ford gör nämligen alltid så för att slippa göra om misstaget med Jaguar, något Leif också syrligt påpekade i slutförhandlingarna med "Jac").

Ja att sitta och jämföra volymer hos en tysk gigant med ett litet nischbolag är lite väl mycket grundskola för mig.

MVH AL

#24
2018-02-09 09:52

30000 fler bilar sålde kan dom tacka sin nya hemmamarknad (KINA) för, dock har Volvo ramlat ner från plats 37 till 40 i antal sålda bilar globalt, 0,6% av världsmarknaden är oförändrad från 2016. Frågan är när (eller om) lyftet kommer i Europa och USA?

#25
2018-02-09 11:01

Fantastiskt bra Volvo, nu väntar vi bara på en börsintroduktion.

#26
2018-02-09 11:26

Angående en introduktion på börsen så tror jag det vore en olycklig utveckling för Volvo. Aktiemarknaden på tok för kortsiktig och konjunkturkänslig för ett bolag som Volvo Cars. Det riskerar alltså bara att bli kontraproduktivt.

MVH AL

#27
2018-02-09 12:37

Du menar ett lotteri, där alla måste simma åt samma håll och där minsta tvekan kan få alla att trycka på säljknappen samtidigt och orsaka en börsras och oundvikligt en börskrasch.?

#28
2018-02-09 13:10

Vargen. Ja lite så menar jag. Det är ingen sund miljö för en biltillverkare.

MVH AL

#29
2018-02-10 13:57

AL på vilket sätt är Volvo en nischtillverkare jämfört med Audi ? Volvos bilar har enligt min åsikt inga nischade bilar utan är tämligen lika både dyrare och billigare kollegor i branschen. Nischtillverkare vad jag tolkar AL är låg volym. Premiummärken som Audi, BMW och Mercedes ligger kring ett par miljoner enheter. Tesla, AstonMartin och Jaguar är exempel på nischtillverkare

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.