Bild
Nästa artikel

Volvo sist i konsumentundersökning

Nyheter

Problem med Sensus gör att amerikaner rankar bilmärket lågt.

I USA har över en halv miljon bilägare fått sätta betyg på sina nya bilar och berätta vilka eventuella problem de haft. Volvo hamnar föga smickrande på en 29:e plats med 22 av 100 poäng. I närheten parkerar också andra bilmärken som Cadillac och Tesla. Längst upp på listan har amerikanerna valt att sätta Lexus, Toyota och Mazda.

Problemen i kvalitet och driftsäkerhet som rapporterats i gällande Volvo återfinns i suvarna XC60 och XC90, samt i stora sedanen S90. Infotainmentsystemet Sensus lider av att skärmen stundtals fastnar. Det har också uppstått krångel med klimatanläggningen och vissa förare har hört skramlande ljud i kupén. På S90 fanns även klagomål på gnisslande och knackade motorer. 

Du kan läsa utförliga betyg och kommentarer om bilmärken och bilmodeller på Consumer Reports hemsida

Diskutera: Vad tycker du om resultatet i undersökningen?
 

Lista: Consumer Reports konsumentrankning 2018

(placering, märke, poäng)

  1. Lexus: 78
  2. Toyota: 76
  3. Mazda: 69
  4. Subaru: 65
  5. Kia: 61
  6. Infiniti: 61
  7. Audi: 60
  8. BMW: 58
  9. Mini: 57
  10. Hyundai: 57
  11. Porsche: 54
  12. Genesis: 52
  13. Acura: 51
  14. Nissan: 51
  15. Honda: 50
  16. Volkswagen: 47
  17. Mercedes-Benz: 47
  18. Ford: 45
  19. Buick: 44
  20. Lincoln: 43
  21. Dodge: 40
  22. Jeep: 40
  23. Chevrolet: 39
  24. Chrysler: 38
  25. GMC: 37
  26. RAM: 34
  27. Tesla: 32
  28. Cadillac: 32
  29. Volvo: 22

Kommentarer

#1
1
2018-10-25 17:54

Jäpp.

#2
2018-10-25 18:07

Fast...med tanke på att de röstade fram Trump som president så kanske vi ska ta den här undersökningen som...….ja..... amerikansk?
I mina ögon totalt knäpp ;-)

#3
2018-10-25 18:24

Inte speciellt genomtänkt, Peter E !

#4
2018-10-25 18:51

Någon mer än mig som noterar att högst upp är det asiatiska märken, i mitten är det tyska märken och längst ner amerikanska.

Nu till ämnet, jag blir MYCKET förvånad över att se Volvo längst ner. Jag har svårt att ta denna undersökning på allvar faktiskt. Jag hade inte sagt något om de legat i mitten eller strax nedan, men sist !

Det stämmer mycket dåligt med vad jag hört av vänner och arbetskamrater som har nya V90. De är supernöjda med allt !

#5
2018-10-25 19:33

Aldrig haft något problem med Sensus i någon av Volvobilarna jag kört.
Tror generellt att Amerikaner i snitt är ganska korkade och har svårt att anpassa sig till förändringar.
Tesla ligger ju nästan längst ner med.
Att Porsche som nästan aldrig är trasiga i någon aspekt ligger någonstans i mitten säger rätt mycket det med.

#6
2018-10-25 19:35

Volvo har väl aldrig toppat i svenska konsumentundersökningar. Även här har Lexus - Toyota - Subaru legat i topp. Jag började mitt bil-liv med Volvo Amazon och senare en 142GL (vilket skräp). Därefter tre Mazda 626, de två första makalöst märkliga bilar som avskydde verkstäder och därmed höll sig näst intill felfria. Den tredje och sista hade Ford genom sitt ägarinflytande gjort till en dålig produkt så jag gick över till BMW.

#7
2018-10-25 23:04

Att Volvo kommer sist är en överraskning men efter att ha lämnat Volvo för gott efter 11 st nya Volvobilar på grund av dålig nybilskvalitet förstår jag utfallet. Jag förstår att om någon som betalar väldigt mycket pengar för en produkt som inte lever upp till förväntningarna är missnöjd. När själv var Volvoägarare erkände jag aldrig hur dåliga bilarna var utan höll god min, vilket är väldigt pro Volvosvenskt beteende. De som säger att det bara är rosenskimrande och bra att äga Volvo vill inte avslöja sig att de gjort ett mindre bra beslut med en hög milkostnad, och inte att förglömma så är ju de flesta bilar leasingbilar till företag,, vilket gör att någon "annan" betalar.

#8
2018-10-26 06:37

Bekräftar bara vad jag tidigare sagt -Volvos Sensus-system är vansinnigt och att det går att jämföra med att prata i mobilen vilket ju idag är förbjudet. Någon här blandade in Trump i detta och tog hans presidentval som intäkt för att amerikaner är knäppa och därför skulle denna undersökning sakna trovärdighet. Vi svenskar skall nog hålla oss för goda för ett sådant resonemang då vi haft MP i regeringsställning de sista fyra åren. För övrigt kan vi ju se vad våra förtroendevalda pysslar med just nu, rena sandlådan.

#9
2018-10-26 07:05

Bådar inte gott för amerikanskbyggda S60 ... fiasko!

#10
2018-10-26 07:22

Premium? Pyttsan heller.

#11
2018-10-26 07:37

#9 Stonebreaker

Volvo har uppdaterat Sensus i och med nya S60 med bl.a. nya processorer som ska göra UI:t snabbare. Detta rullas ut till de andra modellerna också.

#12
2018-10-26 07:40

Hade en V90 i somras med Sensus-systemet, och jag förstår amerikanarna fullständigt.
Vilket skit-system! Vad är det för fel med att ha lite knappar och rattar för värme och AC.
En massa tryckande på en skärm bara för att ändra ett par graders värme.
För att inte tala om GPS'en! Varför utveckla en egen när man kan göra som Kia och köpa in en väl beprövad och fungerande från Tomtom.
Nä, Sensus-systemet övertygade mig om att aldrig köpa en Volvo.
Och kära ViB, hur fungerar detta med handskar på ;)

#13
2018-10-26 07:52

Röststyrning borde de satsa på istället för en massa skärmar.

#14
2018-10-26 07:57

Jag äger en v90 och tycker generellt att sensus fungerar bra. Att byta temp är två (!!) knapptryckningar, först på tempen och sedan på önskat gradantal. Man kan trycka på + och - tills man uppnår önskad temp men det går ju mycket snabbare att bara trycka direkt på önskad temp. Tycker man sensus fungerar dåligt så fungerar röststyrningen kanonbra. Bara att tala om vilken temp du vill ha så ändrar bilen. När det gäller gps’en så är deras ”riktiga” gps mycket bra. Den som följer med gratis i alla Volvo är värdelös men jag eftermonterade den riktiga för 5.000:- och den är grymt bra. Hittar lätt alla adresser i sökfältet och vägvisningen är mycket tydlig mellan hastighetsmätare och varvräknare. Den har också realtidsuppdatering och varnar för vägbyggen och olyckor mm. När man provkör bilen så förstår jag att sensus kan kännas komplicerat men när man äger bilen så lör man sig alla genvägar och triks och då fungerar det riktigt bra.

Det fungerar för övrigt lika bra med handskar som utan. Skärmen reagerar även på tryck.

#15
2018-10-26 08:05

Kan hålla med om att ha allt på en bildskärm är att ta det för långt, även om jag under mina provturer inte haft några problem med att snabbt hitta det jag sökt. Men en skärm tar fokus från vägen, om än bara för nån sekund, vilket inte är bra. Om den dessutom "stundtals fastnar" är det ändå sämre.

Nu var ju detta inte enda problemet med Volvo. Krånglande klimatanläggning och skramlande ljud i kupén nämns också. Och kanske värst är väl: "På S90 fanns även klagomål på gnisslande och knackade motorer." Vad handlar det om? I USA är det väl uteslutande bensinmotorer det handlar om, så detta skulle jag vilja veta mer om.

#16
2018-10-26 08:47

Rutger. Råkade trycka på ”bromsa” när jag skulle trycka på ”visa mer” på ditt inlägg på telefonen. My bad ;-)

#17
2018-10-26 09:26

På nya Volvobilar räcker det faktiskt med att trycka på en (1) enda knapp, på ratten, och sedan säga exempelvis "höj värmen" eller "jag fryser" så ändras tempen uppåt eller tvärt om om man ber om kallare. Det tycker iaf inte jag är särskilt svårt eller trafikfarligt.

#18
2018-10-26 11:15

De som jag hållt högst under alla år, ligger fortfarande högst även här.......

#19
2018-10-26 12:24

Deeds, du är förlåten. =) Jag har själv råkat trycka på gasa på några inlägg jag ville "visa mer" av, men det gör ju mindre. =)

#20
2018-10-26 12:42

Hillary fick flest röster men Trump vann pga deras korkade valsystem. Så kan man inte dumförklara undersökningen. Vad säger Al om undersökningen?

#21
2018-10-26 14:18

Lyssnar man på förra ViB podden så tittar dom ju närmare på ”amerikanska” S60. Uppdaterade(?) Sensus ligger iallafall efter konkurrenterna...
Tycker man att det är viktigt med responsiv och snabb mobiltelefon så antar jag att man ställer samma krav på mediaskärmar i en bil.

#22
2018-10-26 15:07

Väldigt många på detta forum som tar illa upp om det skrivs något negativt om Volvo. Fråga gärna när ni besiktar er bil nästa gång vilka märken som har minst med anmärkningar. Svaret är japanska bilar. Volvo hamnar långt ner på listan. Så det kanske inte räcker med att få beröm för sköna stolar och bra strålkastare! Vad vet jag?

#23
2018-10-26 19:40

Att Toyota får bra resultat på besiktningen beror nog i första hand på att dom i decennier erbjudit gratis förbesiktning och att körsträckorna på många av modellerna är korta.
De två senaste bilarna jag bogserade (på grund av motorfel) var båda Toyota och ingen av dom anmärkningsvärt gammal, misskött eller hade särskilt många mil på mätaren.

Därmed inte sagt att Volvo skulle vara exceptionellt bra på något sätt, dom har sin beskärda del av krångel och kvalitetsproblem, men Toyotas kvalitetsrykte motsvarar inte riktigt min egen erfarenhet.

#24
2018-10-26 19:50

Att Volvo hamnar som jumbo är ingen större överraskning men Tesla förtjänar väl en bättre placering, åtminstone om man ska tro på alla skribenter som okritiskt höjer märket till skyarna.

#25
2018-10-26 20:22

Man blir inte förvånad , men jag kan tänka mig att många på Vi bilägares redaktion gråter just nu. En mer Volvo kåt tidning får man leta efter.
Om jag skulle välja en kinesisk bil så hade det inte blivit en Volvo utan en Kia.
Starkt av Kia och dom japanska bil märkena.

#26
2018-10-27 01:29

Blackk Knight (#20). Utifrån en statistisk synvinkel är undersökningens resultat intetsägande. Det ger oss ingen information om någonting och allra minst hur en Toyota-ägare upplever en Volvo eller hur en Volvo-ägare ser på Toyota.

Vad är godast: falukorv eller pizza?

MVH AL

#27
2018-10-27 07:52

“Instrumentation is the most complicated I have ever seen. Nothing is intuitive! Constant referral to the owners manual is necessary to operate all controls. This is the WORST user interface I have ever had with the 17 new vehicles I have owned.”

WILLIAM L., GA (2016 Volvo XC60)

#28
2018-10-27 13:11

Vad gäller Volvos popularitet i Sverige så har jag fått uppfattningen att populariteten (åtminstone för dom större modellerna) beror på att det är en relativt trygg/praktisk bil att äga, snarare än att folk anser att den skulle hålla särdeles hög kvalitet.

Det tycks som att köpmönstret ser ut ungefär så här:

- Nybilsköparen: Tjänstebilsförare som rullar 3000 mil per år och byter bil var tredje år, vill åka bekvämt och får väldigt bra rabatter hos Volvo samt förutsägbart andrahandsvärde vilket gör Volvon förhållandevis trygg/prisvärd jämfört med motsvarande Audi/BMW/Mercedes.

- Andra ägaren: Privatkund eller egen företagare som byter in sin 5-6 år gamla Volvo när han köper en tre år gammal Volvo och får kriminellt bra betalt för inbytet. Rullar tre år till förhållandevis låg kostnad för biltypen.

- Tredje ägaren: Privatkund, typiskt barnfamilj. Väljer mellan en nästan ny billig koreansk bil och en lite äldre Volvo/Audi/BMW/Mercedes. Volvon är oskäligt dyr men har ungefär samma värdeminskning som koreanen.
Volvon är ett säkert kort jämfört med andra bilar i och med att det kryllar av verkstäder och reservdelar även för riktigt gamla Volvo. Även om olyckan skulle vara framme och motorn totalrasar så går det att lösa med en begagnad motor.
Med andra ord blir en Volvo trygg att äga jämfört med andra bilar med motsvarande komfort, utrymmen och säkerhet och man kan räkna med att det går att hålla den rullande många år även om den kräver en och annan reparation.

Så Volvos popularitet har nog mer att göra med att bilen är extremt vanlig och därför blir tacksam att äga än att folk skulle anse att den har ypperlig kvalitet.

#29
2018-10-27 13:37

Skönt att man har bra självkänsla så att man inte behöver stöd av andras åsikter och värderingar vid bilbyten...

Jag struntar fullständigt i listor som denna och har alltid gjort, stämmer allt vid en provkörning så köper jag bilen oavsett märke och vad andra för mig okända människor anser om bilen ifråga.

Min nästa bil blir en Volvo, trots denna undersökning...

#30
2018-10-27 15:05

Prestigelös
Man kan ha olika preferenser och krav när det gäller bilval. De flesta nöjer sig med mindre genomtänkta bilar helt enkelt.

#31
2018-10-27 16:28

Absolut Axa, var och en väljer sin egen bil utifrån sina egna preferenser.

De som jag vänder mig emot är de som väljer sin bil efter vad andra, helt okända personer, anser vara en bra bil, och som sedan använder diverse undersökningar för att fastställa sitt eget bilval som det enda förnuftiga.

Jag personligen behöver inget alibi för mina bilval...

#32
2018-10-27 17:43

Ja och i många fall behöver det inte ens vara bilägare som har svarat.

Det är bland annat därför som ingen seriöst skolad statistiker tar i sådana här undersökningar med tång. De är helt enkelt för bristfälliga.

Köp den bil som passar er bäst. Låt ingen annan påverka er och allra minst med hjälp av pseudoundersökningar.

MVH AL

#33
2018-10-28 12:30

Så man är inte tvungen att köpa en suv då?

#34
2018-10-28 22:29

Man skall nog kisa litet med ögonen när man läser sådana rapporter.
Exvis hade saligen insomnade SAAB en text på den lilla mugghållaren i gamla 9-5 "PUSH" och trots att man ursprungligen tryckte för att få ut mughållaren borde man ha insett att man skulle lyfta tillbaka den. Inte amerikanerna. Dom tryckte och mugghållaren sprack. Således fick SAAB ändra texten till "LIFT".

Hursomhelst så kan jag förstå att man vill ha bort knappar och rattar. Sådant kostar pengar och med ett "GUI" kan man komma med nya käcka funktioner utan att ändra hårdvara. Tydligen har man inte lyckats göra systemet vare sig tillräckligt intiutivt eller stabilt innan man släppte det på marknaden. Jag har en 10 år gammal Mercedes E-klass. Har aldrig behövt öppna någon manual vare sig för att ställa in navigatorn, para mobilen via Bluetooth och hämta adressboken eller ansluta min MP3-musik via en minnepinne. Den bilen har haft ett enda problem: Jalusiet hängde sig pga utmattad "rullgardins"-fjäder.

Hursomhelst så måste en jumboplats vara något som Volvo PV skäms för. På min tid var det Audi som var "huvudfienden" och den konkurrent man skulle ta sig förbi. Även om det nu är "korkade" amerikaner som betygsatt de olika märkena måste kännas skämmigt att Audi ligger såpass högt och att asiaterna ännu är ohotade. Man har ju plockat isär konkurrenterna i åratal på konkurentvagnsanalysavdelningen så det borde inte vara någon hemlighet hur dom gjort. Men när man ser en Volvo S90 framför som blinkar med glödlampor i armaturerna samtidigt som Audi har snyggt "rinnande" gula blinkers är det uppenbart att Volvo fortfarande snålar in på ett och annat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.