Bild
Nästa artikel

Volvo S80 får ansiktslyft – avslöjad

Nyheter

Här är de första bilderna som visar ansiktslyfta Volvo S80. Den uppdaterade sedanmodellen får bland annat ny front.

I samband med höstens bilsalong i Paris tillkännagav Volvo att S80 och S60 kommer att uppdateras under 2013. När det gäller S80 blir det modellens andra ansiktslyft sedan lanseringen 2006, första lyftet genomfördes 2009.

Nu visar kinesiska bilsajten Auto Sina bilder på vad som uppges vara ansiktslyfta Volvo S80, dock i kinesiskt utförande med förlängd hjulbas (S80L).

Av bilderna att döma får S80 en omarbetad front med större grill och ny stötfångare samt ett finputsat bakparti med nya kromdetaljer och större avgasrör. Räkna med att uppdaterade S80 premiärvisas under någon av vårens bilsalonger.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo S80?

Kommentarer

#1
2012-12-17 12:26

På stora bilden ser bilen ut att vara rosa och det passar faktiskt till det nya "gristrynet"

#2
2012-12-17 12:45

Det kanske underlättar "bondfångeri"? :o)

Men jag har aldrig gillat S80, första årgångarna var ju riktiga skitbilar med många kardinalfel.
Sedan har de ju blivit avsevärt bättre, men det krävs ju också om de ska kriga i den här prisgruppen.
Den här är väl främst till för kineser och vi får väl hoppas att den kommer att sälja bra och att åtminstone några delar kan tillverkas i Sverige.

#3
2012-12-17 12:49

Jag har testat en S80T5 och den är väl jämförbar med Bmw 540i i prestanda ungefär. Men det är skillnad som natt och dag att köra dessa bilar. I jämförelse är Volvon ofattbart tråkig att köra. S80 har aldrig någotsin varit ett alternativ för mig.

#4
2012-12-17 12:53

MEN så tråkig!
Volvotråk!

#5
2012-12-17 15:28

Den måtte väl ändå i så fall vara för den kinesiska marknaden annars börjar man ju undra...

#6
2012-12-17 16:22

Så väl plåten är inpassad! Kolla huven! Amerikanskt 50-tal. Det är nästan så att du kan serva utan att öppna huven.

#7
2012-12-17 19:19

Tycker snarare att det handlar om en försämring av utseendet, den gamla var snyggare.
Området under grillen känns kopierat från succen Passat. Kinavibbar...

S-ES: Det är väl på tiden, Volvo har tidigare medvetet verkligen byggt bort servicevänligheten.

En enklare modell av S80 vore trevligt dessutom, motsvarande billigaste V70. I Sverige kör alla kombi även fast de inte behöver (för att visa Sossetillhörighet) men världen är betydligt mer än Sverige, Volvo.

Pluffig och konstig bakdel, något mer långt och elegant vore något. Skäms ni för sedaner för att ni är låtsassvenskar Volvo? Detta är en stor bil så bagaget bör vara enormt och minst två reservhjul få plats. Eller?

#8
2012-12-18 00:28

Har ett glas vatten bredvid mig. Känns faktiskt intressantare.

#9
2012-12-18 08:27

Måste säga att Roy J senaste kommentar är "spot on" :-)

#10
2012-12-19 08:57

Det är något underligt med Volvos strategi i Kina.
Om den här S80 är en modell som är avpassad för Kina är det ju ännu underligare att Volvos säljchef Doug Speck anser att Volvo ska koncentrera sig nästa år enbart på två modeller, S60 och XC60.
Detta efter ett katastrofalt dåligt år i Kina där den beräknade uppgången på +50% byttes mot en nedgång på -10% samtidigt som konkurrenterna ökade.
Vore det inte bättre att satsa just på S80 och en efterträdare till "suggan" XC90 om man ska konkurrera i premiumsegmentet?

#11
2012-12-19 09:37

saabnisse, det kan vara så enkelt att Volvo tjänar mer pengar på att sälja S60 och XC60 och då pushar man för dessa modellerna.

#12
2012-12-19 15:22

Men om Volvo satsar på att sälja modeller som inte passar kunderna för att dessa modeller ger mer pengar så är det ju inte underligt att de backar i försäljning.

#13
2012-12-19 17:37

Just precis saabnisse.

#14
2012-12-20 15:22

Bilen på bilderna ser så.... kinesisk ut. Ridå.

#15
2012-12-24 08:28

Håller med om att den ser kinesisk ut men så är ju Volvo kinaskräp.
Men i tänket är Volvo tyvärr gråsvenskar tyvärr. Volvo borde satsat på en ny S40, sedaner i den storleken är det bästa alternativet för de flesta och den biltypen säljer bäst runtom i europa. Med undantag för Sverige då vi alltid åker runt med två barnvagnar och en stor hund i bilen, därför måste vi ha en gubbig och ovacker kombi/halvkombi.

#16
2013-01-04 19:05

förstår inte vad som ser kinesiskt ut? vw designer gick över till volvo för några år sedan! volvo miljard satsar på att bygga ut i sverge nästa år. så vad är det som är kinesiskt ut?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.