Nästa artikel
Volvo S60 nu som Cross Country
Nyheter/Bilder

Volvo S60 nu som Cross Country

Publicerad 8 januari 2015 (uppdaterad 8 januari 2015)
Volvo S60 nu som Cross Country.
En Cross Country-sedan, låter det vettigt? Det tycker i alla fall Volvo som nu lanserar en S60 med samma modifikationer som nykomlingen V60 Cross Country.
– Vi vill fortsätta utforska marknaden med vårt varumärke Cross Country. Vi har inkluderat alla de prestandarelaterade fördelarna med Cross Country-bilarna i denna nya modell, samtidigt som den ger ett helt unikt uttryck för äventyrslystnad och terrängkapacitet i en distinkt sportig och snygg förpackning, säger Lex Kerssemakers, Senior Vice President Product Strategy and Vehicle Line Management inom Volvo Cars

Om det är ett försök att kontra mot modeller som exemplvis BMW X4 eller något helt unikt är svårt att avgöra men Volvo menar att den här bilen siktar mot vad man kallar "kärnkunder". Sedanmodellerna är vanligtvis populärast på den amerikanska och kinesiska marknaden och det kan vara just de köparna som Volvo syftar på.
 
Liksom V60 Cross Country får S60 Cross Country skyddande plastlister runt hjulhus och längs trösklarna samt 65 millimeter högre markfrigång. Bilen får även de nya Cross Country-specifika fälgarna på 18 eller 19 tum. Drivlinorna blir desamma som i kombimodellen, det vill säga fyrcylindriga D4-motorerna med framhjulsdrift eller femcylindriga dieseln och fyrhjulsdrift. T5-motorn med fyrhjulsdrift blir enda besninalternartivet.  Nya Volvo S60 Cross Country kommer premiärvisas på bilsalongen i Detroit i mitten av januari och enligt planen ska bilen finnas att köpa under försommaren.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvos nya Cross Country-modell?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-08 10:29
månssons

Gillar att Volvo tar i när det gäller markfrigången. 65 mm är ju rätt bra ifall man jämför med kanske 15 mm som verkar vara vanligt när tillverkarna "skogsutrustar" en standardbil.

Men när kommer de nya motorerna med fyrhjulsdrift?

#2 • Uppdaterat: 2015-01-08 10:48
KF93

V40 CC med nya T5 blir första bilen utan SPA plattform att få AWD. Resten börjar få det med nya XC90...nästa på tur S90

#3 • Uppdaterat: 2015-01-08 11:38
Styggavargen

Någon som kan förklara vitsen med att höja en bil med 6-7 cm.. räcker inte 14-15 cm's markfrigång? Jag ser mest nackdelar med detta. Skall man ut i terrängen och köra med sina fina 18-19 tums hjul? Varför duger inte vanlig markfrigång längre? Har svårt för dessa onödiga trender. Vad skall man med plast i hjulhusen till? Någon vettig får mer än gärna förklara vad som blir så mycket bättre med den trend som råder just nu.

#4 • Uppdaterat: 2015-01-08 15:52
Mistro

Oerhört fånigt anser jag men Volvo vill ju leka med de stora grabbarna i Tyskland och faktum är ju att det finns en hel del människor som gladeligen betalar en massa pengar för en trång,opraktisk,förhöjd men icke terrängduglig bil.
En släkting fick en offert häromdagen på en S60 Awd ....Pris 450.000kr ( Svettigt för en sådan bil tycker jag )

#5 • Uppdaterat: 2015-01-08 17:17
Havsfidran

Det var helt klart bland de fränaste jag sett.

#6 • Uppdaterat: 2015-01-08 19:46
Styggavargen

Vi har klimatproblem och dagens bilar drar lika mycket som för 25-30 år sedan, inget har hänt mer än att säkerheten har ökat. Varför läggs inget fokus på att få ner förbrukningen, utan istället slarvar man bort eventuella vinster på fyrhjulsdrift och bilar som är tyngre och högre. Inget sunt förnuft längre och kanske det värsta med allt är att människorna tycker det är det bästa som hänt. Är det ingen som är kritisk till den rådande trenden? Inte nog att bilarna blir fulare, utan även design går helt före allt annat. När design går över ökad förbrukning som i detta fallet borde de flesta dra öronen åt sig, istället för att hylla galenskaperna. Provkörde en V60 men insåg snabbt att design fått gå före allt, bilen är trång och liten invändigt. S60 är nog inte mycket bättre. V70 var nog sista bilen som till sin storlek sätt ändå har hyfsad förbrukning till sin lastförmåga.

#7 • Uppdaterat: 2015-01-08 19:51
Tjalle

S60CC:
-sedan men höjd 65mm= lätt in/ut.
-sedan=opraktisk.
-SUV-dekor
-6-vxl man/auto?

X4:
-avsevärt modifierad/ höjd struktur jfr 3-serie. Bl.a. mer plats för föraren.
-20 cm högre än 3 Sn . Sittposition c:a 100 mm högre än 3Sn=lätt in/ut.
-inga påklistrade SUV-epitet. Kupe`formgivning men 5-d.
-finns med bl.a. rak bensinsexa.
-8-vxl auto.
-enl. AMoS bästa AWD.
-"alla" finesser/funktioner som finns på marknaden - som dyra tillval.

#8 • Uppdaterat: 2015-01-08 19:52
SKF

Styggavargen: Jag tror att höjden kan vara till fördel för många. Jag känner äldre personer som tycker att moderna bilar har blivit för låga och svåra att ta sig i och ur.

#9 • Uppdaterat: 2015-01-08 21:10
walle_x

Ful som fan. Kanske har man tjuvkikat lite på den här: https://www.flickr.com/photos/51035820399@N01/13086322

#a • Uppdaterat: 2015-01-08 22:39
Roger Skagerström

S60 är IMHO redan en av marknadens fulaste "sedaner" och det här gör ju knappast eländet bättre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.