Nästa artikel
Volvo överlägset hetaste tjänstebilen
Nyheter

Volvo överlägset hetaste tjänstebilen

Publicerad 29 mars 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Volvos dominans på tjänstebilsmarknaden är total. Men även om var tredje förmånsbil är en Volvo närmar sig konkurrenterna bakom.

Under 2011 uppgick antalet tjänstebilsförmåner till 231 904, det är en ökning med 4,6 procent jämfört med året innan. Det framgår av siffror från Statistiska Centralbyrån som presenteras av tjänstebilsföretaget Ynnor.

Hela 75 713 stycken av de bilarna pryddes av Volvos emblem, vilket ger Torslandatillverkaren en marknadsandel på hela 32,92 procent. En av tre förmånsbilar var alltså en Volvo. Däremot hängde Volvo inte med i marknadens utveckling. Märket ökade bara marginellt, 0,6 procent.

– Volvo är så fullständigt dominanta att det nästan är tråkigt, men de ska ha alla heder av att lyckas leverera bilar som alla vill ha och som privatmarknaden vill suga upp efter tjänstebilstiden, säger Ronny Svensson, vd Ynnor, och fortsätter:

– Men tumskruvarna håller på att dras åt. Konkurrenterna har varit mycket bättre på att ta den kaka som Saab lämnade efter sig. Det kommer också flera nya aktörer med prisvärda, säkra och driftsäkra bilar i rätt segment.

Bäst av alla på att charma Saabs tidigare tjänstebilskunder var Volkswagen. Det tyska märket ökade i fjol med 23,7 procent och slutade därmed på en andel på 14,7 procent. Men även om Saab försatts i konkurs rullar många företagsbilar vidare. Saabs andel av marknaden var knappt sju procent under 2011, vilket kan jämföras med tolv procent året innan.

Totalt står förmånsbilarna för ungefär 50 procent av alla nyregistreringar i Sverige. Hälften finns i Stockholms (30 %) och Västra Götalands län (20,4 %).

Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

Topplista:

Antal bilförmåner 2011 i antal bilar och marknadsandel i procent. 2010 inom parentes.

1. Volvo, 75 713, 32,65 % (32,95 %)
2. VW, 34 092, 14,70 % (11,88 %)
3. Audi, 26 944, 11,62 % (11,27 %)
4. BMW, 20 705, 8,93 % (8,16 %)
5. Saab, 16 122, 6,95 % (11,59 %)
6. Toyota, 9 203, 3,97 % (4,38 %)
7. Ford, 8 883, 3,83 % (3,82 %)
8. Mercedes, 6 064, 2,61 % (2,40 %)
9. Skoda, 4 604, 1,99 % (1,34 %)
10. Peugeot, 2 874, 1,24 % (1,37 %)

Källa: SCB/Ynnor

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-29 14:17
Richards

Visst är det tråkigt att ha en Volvo som tjänstebil när alla andra har det, är själv inne på min andra Peugeot, (407 -> 508) Både förmånsvärde, månadskostnad, utrustningsnivå och komfort är bättre än motsvarande volvomodell....

#2 • Uppdaterat: 2012-03-29 14:42
LC4ever

Så länge som finansieringsbolagen och företagen bara tillåter en handfull bilmärken så kommer Volvo vara den mest dominanta spelaren.
Och varför skulle Volvo-finans vilja ändra på detta?
Skulle själv velat haft möjligheten att välja på fler märken, man jag hade bara Volvo, Audi, BMW, Toyota och VW att välja på, så det fick bli VW.
Ungefär samma märken har de flesta som jag känner som har tjänstebil att välja på. Så märken som Peugeot, Subaru, Alfa Romeo, Kia, Skoda har ingen chans.

#3 • Uppdaterat: 2012-03-29 18:52
quattron

Det finns en enkel anledning till detta val av tjänstebilar. Det heter kostnader. De finansieringsbolag eller leasingflottor tittar till 100% på kostnaderna och vad de kan få ut för bilen efter periodens slut. Sen kan man alltid hitta bilar som är roligare eller på annat sätt bättre men är de inte värda något när det är dags att sälja finns de inte på listan, i mitt fall finns inte en fransman eller jänkare i sikte, däremot finns MB o Lexus med utöver de redan nämnda+ några till.

#4 • Uppdaterat: 2012-03-29 23:18
Per_K

Inte konstigt att Volvo är störst i tjänstebilssegmentet. De gör suveräna bilar. Men det är inte heller så konstigt att VW ökar. De kan ju erbjuda gasbilar, med mycket lågt förmånsvärde. Och nu har även Subaru gasbilar, så de kommer förmodligen också att öka försäljningen. Stockholm börjar ju få ordning på gasförsörjningen, och i Göteborgsområdet har det aldrig varit något problem. Lite lägre bränslekostnad blir det ju också. Om jag själv hade kunnat ha tjänstebil skulle jag i första hand kika på en Passat Ecofuel.

#5 • Uppdaterat: 2012-03-30 15:03
lsoderlund

Anledningen till att Volvo har så stor tjänstebilandel tror JAG beror på att de som plockar ut en tjänstebil inte kan välja vilken bil som helst.

Personligen fick jag välja mellan Volvo, Mazda, Toyota eller VW. Hade jag fått välja helt fritt, hade det inte blivit någon av dem. Jag hade nog valt en Bmw 530D touring, Audi A6 Avant eller kanske en totalt maxad Skoda Superb Combi.

Nu blev det en VW Passat.

En nära vän jobbar på ett privat företag inom IT-branchen, och då får bara välja Silverfärgad Volvo V50 Drive-e.
Det jag vill komma fram till att man oftast är låst till ett eller några märken, och kan därför inte välja helt själv.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-30 23:12
Serber

Richards komfort bättre? 508an är inte direkt känd för superb komfort i chassit, Volvo drive har förvisso sportchassi men är klasser bättre. Sen kan man alltid sitta bättre, Volvos stolar passar kanske inte alla.

#7 • Uppdaterat: 2012-04-04 11:49
Mistro

"lsoderlund" : tycker att du missar det faktum att dina "önskvärda tjänstebilar" kostar bra mycket mer än t.e.x en Passat.
Pratar vi Bmw kunde du kanske för samma pengar fått en 118 eller 120d ?

Dock skulle man ju t.e.x kanske kunna få en fullutr. Superb istället för en betydligt sämre utr. Passat o.s.v

Men som sagt så är det ju andra kriterier som måste stämma också men det vore ju kul om man själv fick välja önskad bil upp till ett visst belopp.
.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.