Nästa artikel
Volvo och Toyota säkraste bilarna
Nyheter

Volvo och Toyota säkraste bilarna

Publicerad 30 augusti 2011 (uppdaterad 30 augusti 2011)
Volvo S60/V70/S80 och Toyota Avensis är de säkraste bilarna enligt Folksams nya upplaga av rankningen “Hur säker är bilen?”

Försäkringsbolaget Folksam har släppt årets upplaga av rankningen ”Hur säker är bilen?” Toppar rankningen gör både Volvo S60/V70/S80 av årgångarna 98-06 och Toyota Avensis från 03-08. Strax efter återfinns Renault Laguna från 94-01 på tredjeplatsen. Alla tre bilar var minst 30 procent säkrare än medelbilen.

Valet av bil kan få positiva konsekvenser. Folksams undersökning visar nämligen att antalet olyckor som slutar med dödsfall eller invalidisering skulle minska med 30 procent om alla körde en av de säkraste bilarna.

Likheter med Euro NCAP
Folksams undersökning bygger på verkliga olyckor. Det finns dock stora likheter i resultaten jämfört med Euro NCAP:s krocktester. Bilar som belönats med fem stjärnor av Euro NCAP visade sig ha 30 procent lägre risk för olyckor och 80 procent lägre risk för dödsolyckor i Folksams undersökning, jämfört med bilar som fått två stjärnor.

Vill du ha en säker bil finns ett antal modeller du bör undvika. Citroën AX 87-93, Citroën BX 83-93 och Renault 5 85-90 visade på sämst säkerhet. Även några bilar av nyare årgångar visade dåliga resultat: Hyundai Accent 99-06, Honda Civic 92–96, Fiat Punto 94- 99 och Renault Clio 91-98.

I undersökningen har 115 000 olyckor mellan 1995 och 2010 med 31 500 skadade personer analyserats.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-30 12:04
amoC

Är de nya volvo- och toyotamodellerna sämre, eller är de inte med i undersökningen? Det rör ju sig trots allt om olyckor fram till 2010.

#2 • Uppdaterat: 2011-08-30 12:14
amoC

Förresten Kevin, finns det möjligtvis en länk till undersökningen? Vill se hur våra bilar klarar sig :)

#3 • Uppdaterat: 2011-08-30 12:26
saabnisse

Konstig indelning.
Skulle Avensis före -08 vara säkrare än efter -08?
http://www.folksam.se/testergodarad/bilkoparguider/hursakerarbilen/1.57836
Och t.ex. Seat får ett grönt plus trots att den saknar antisladd?
Det är nog mycket här som kan ifrågasättas.

#4 • Uppdaterat: 2011-08-30 12:30
amoC

Tack för länken, saabnisse!

Vad antisladd anbelangar antar jag att de bara undersöker hur skadad man blir när det väl har smällt, inte huruvida själva olyckan skulle kunnat undvikas.

#5 • Uppdaterat: 2011-08-30 12:32
KaptenOberkommando

Ständigt detta Folksam som tror sig vara alla undersökningars orakel. Tidigare har Saab varit ett av gullebarnen men lyser nu helt plötsligt med sin frånvaro. Och en E-Klassmerca från 96-02 är helt plötsligt så farlig att man avråder från köp. Dessutom haglar det med fem stjärnor för Mercedes, men det finns inga verkliga olyckor att luta sig på - trots att de flesta modellerna har varit i trafik ganska länge. Hela "undersökningen" andas stora, svarta hål, men likt förbannat vill Folksam göra gällande att detta är "facit" som alla svenskar skall följa. Och Toyota Camry 92-96 är två klasser (!!) bättre än Toyota Camry 97-01! Bara det här sista exemplet visar hur totalt idiotiskt fel Folksam har - eller i vart fall fått in exemplar som av slumpen har smällts så totalt olika hårt. Trovärdigt? Givetvis inte.

Folksam, dra något gammalt över er.

#6 • Uppdaterat: 2011-08-30 13:14
hultarn

Jag tror att de flesta här ser konstigheter i Folksams redovisning.
På en del modeller har man delat upp olika generationer av samma modeller, på andra modeller inte. Detta trots att bilarna ofta har blivit förbättrade vid generationsbytet, kraftigare kaross, fler krockkuddar, bättre energizoner.

#7 • Uppdaterat: 2011-08-30 18:36
Hanzzon

Jag tror att undersökningen nog innehåller mindre fel än allas spekulationer/teorier om vad som är fel på just undersökningen även om allt såklart inte är skrivet i sten så är ju detta åtminstonde resultatet av en massa verkliga trafikolyckor som inträffat.

Kapten, En Merca E-klass-96-02 har inte legat särskillt bra till i någon av Folksams olycksundersökningar genom åren jag läst dessa sedan den kom med så den har inte "helt plötsligt" blivit osäker även om jag minns att den nådde upp till medelhög säkerhet tidigare liksom den Camry du pratade om så visst är det kanske möjligt att dessa gör ett tillfälligt kliv ner en klass för att dom haft några "mindre gynnsamma" olyckor med sig just nu men det är förmodligen inte några stora skillnader.
Däremot låg compact-Mercan och W123 väldigt bra till i säkerhet även i Folksams undersökningar på sin tid jämfört med den tidens bilar men det var länge sedan nu.

-Vad är det för övrigt som är konstigt med indelningen av olika bilmodeller som Avensis Saabnisse, jag kan inte se nått fel i den indelningen?

#8 • Uppdaterat: 2011-08-30 19:36
KaptenOberkommando

Shogun (jag ogillar att tilltala dig), men framgick det någonstans i mitt inlägg att jag skulle ha varit sur för att inte "mitt" märke läg i toppen? Alla exempel jag gav var menade att visa att Folksams så kallade undersökning är full av brister och luckor samt direkt konsumentvilseledande information.

#9 • Uppdaterat: 2011-08-30 20:04
Peter E

Jag konstaterar att min bil är säkrast för den har inte varit med om tillräckligt många olyckor....så statistiskt sett har just den modellen jag kör bäst resultat...eller? En 07.a från ett mycket känt tyskt märke. Kan man dra den slutsatsen? Just min modell är väldigt bra på att undvika olyckor. Typ bra väghållning, bromsar mm. Och körs av alerta förare i sansade hastigheter. Med statistik kan man få fram mycket... Nu menar jag ju att de modeller som är i topp i denna undersökningen förmodligen hör till de bästa.....så det e ju inte fel.
Ha de..

#a • Uppdaterat: 2011-08-31 12:26
Mistro

Ständigt detta Folksam med sina totalt värdelösa resultat.
På hemsidan finns vettig info om vilka säkerhetssystem som finns samt hur de påverkar säkerheten vid en krock vilket är bra men när man sedan börjar att läsa i statistiken så upptäcker man omedelbart hur stora brister som helst!
Modeller som har sålts i tiotusentals ex finns inte med i krockstatistiken,modeller med 5 stjärnigt resultat anses som "medelbilen" vilket även Volvo 240/740/940 gör!!!
Det finns bilar med uselt krockskydd som har fått betyget " 30% säkrare än "medelbilen" o.s.v
För den som orkar att läsa igenom listan finns här mycket att förundras över ....Att V70 aldrig har testats i EuroNcap tycks man också helt ha missat!
När man först påtrycker att säkerhetssystem är bra och lutar sig mot EuroNcap och sedan ger bilar som saknar en stjärna samt viktig säkerhetsutr och krockstatistik betyget: "SÄKRASTE VALET",så undrar man ju på VAD denna statistik egentligen grundar sig på och VARFÖR den finns överhuvudtaget? ( inte fan är det konsumentvägledning till någon nytta i alla fall )
Precis vem som helst får gärna kontra det felaktiga i min låga ton men läs då igenom statistiken först,så skall jag mer än gärna förtydliga!
Och näe,...jag favoriserar inget bilmärke men jag är läskunnig!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.