Nästa artikel
Volvo och BMW hakar på trend med bio i bilen
Nyheter

Volvo och BMW hakar på trend med bio i bilen

Publicerad 12 januari 2022
Bäddat för långfilm när bilvärldens senaste underhållningsidé sprider sig.

Längre resor med elbil innebär också pauser för laddning. Därför har biltillverkarna kommit med nya lösningar för att fördriva tiden vid laddstolpen.


Till exempel Kinesiska XPeng, som är på väg att lansera modellen P5 i Europa. Den kan fälla ned stolarna i ett särskilt sovläge och fälla upp en projektor för att passagerarna ska kunna titta på film.

 

Även BMW sneglar på en liknande möjlighet. På teknikmässan CES i USA nyligen så visade de upp konceptet Theatre Mode, tänkt att sitta i framtida lyxbilar. En 31-tums skärm med HD-upplösning kan hissas ner från takpanelen samtidigt som baksätesbelysningen dämpas och rullgardiner täcker bakrutorna.


Via 5G-uppkoppling ska det kostnadsfritt gå att konsumera filmer och serier från streamingtjänsten Amazon Fire TV.

BMW:s bio-koncept.

Volvo å sin sida går ut med nyheten att det blir är möjligt att installera Youtube i alla Volvo-bilar med infotainmentsystem från Google. Videomaterialet spelas upp via infotainmentskärmen, men bara när bilen står stilla. Obegränsad datatrafik gör att användarna kan se på Youtube hur länge de vill.  


– Bilen är den perfekta platsen för ljud- och bildupplevelser, och därför skulle jag inte bli förvånad om detta kommer att göra att Volvoägare kommer att tillbringa mer tid i sina bilar, även om de inte ska någonstans, säger Henrik Green, produktchef på Volvo Cars.  

Youtube blir tillgängligt i alla Volvobilar med Google-baserat infotainmentsystem.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 12 januari 2022 Det kommer inte funka så bra…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.