Bild
Nästa artikel

Volvo mest sålda märket 2018

Nyheter

Med nästan 70 000 bilar är Volvo Sveriges mest sålda bil, med över 15 000 bilar tillgodo över tvåan.

Listan över de tio mest sålda personbilarna i Sverige speglar också märkeslistan. Trots en minskad försäljning om 7,37 procent i jämförelse med föregående år för Volvo, marginellt högre än den nationella minskningen, sålde tillverkaren 69 943 bilar under 2018. 

Volkswagen tar hem andraplatsen med 53 469 bilar och en minskning precis under 7 procent. Kia tar tredjeplatsen med mindre än hälften så många bilar, 23 037 - vilket är i nivå med Kias 2017. Topp tio hittar du nedan, men den kompletta listan går att ladda ner här.

Den största minskningen bland de etablerade personbilstillverkaren har Hyundai haft, från nästan 8000 bilar 2017 till 4616 - en minskning på 42,13 procent. Tittar vi i topp 10 har Audi och Renault haft största fallen, 15,29 respektive 16,13 procent sämre försäljning. Den enda tillverkaren i topp 10 som haft ökad försäljning 2018 är Nissan, som klättrar två platser till tionde med 13,67 procent fler sålda bilar. 

Diskutera: Hur tror du topp 10 kommer ändras under 2019?
Topp 10 märken 2018

1. Volvo    69943
2. VW    53469
3. Kia    23037
4. Toyota    21793
5. BMW    19978
6. Mercedes    19133
7. Audi    17466
8. Skoda    17162
9. Renault    13367
10. Nissan    13367

Kommentarer

#1
2019-01-03 11:01

Om man tar bort tjänstebilar, företagsbilar, leasingbilar, hyrbilar och enbart tittar på privatköpt - hur ser listan ut då?

#2
2019-01-03 11:33

tacka alla företag för det

#3
2019-01-03 11:55

@hultarn leasing bilar är ju svårt att ta bort från ekvationen om du vill se hur den privata marknaden ser ut, tror typ 30% av sålda bilar till privatpersoner är just privatleasing.

#5
2019-01-03 15:09

Om man tar bort män över 50, kvinnor mellan 34 och 62, samt all privatleasing och avbetalningsköp, hur ser listan ut då?

#6
2019-01-03 16:39

Det jag inte riktigt förstår är varför man när man läser mellan raderna att många ser det nästan som negativt att Volvo säljer så bra som de gör. Med tanke på hur mycket arbetstillfällen de sysselsätter och skapar i Sverige direkt och indirekt ska vi väl vara jätteglada att det är så! Sen spelar det väl ingen roll att en stor del av deras marknad är tjänstebilar, så länge de skapar mer jobb i Sverige genom sig själva och underleverantörer, transportföretag m.m och deras anställda i sin tur spenderar pengarna de tjänar så de omsätter mera är väl allt kanon! Vore väl jättetråkigt om Volvo minskade och till slut kanske behövde hamna i samma situation som Saab. Självklart trist inte ägarna till företaget finns i Sverige, men om sanningen ska fram, så hade inte Volvo varit där de är idag utan det som hänt.

#7
2019-01-03 16:40

Volvo tappar men kvar som 1 Brist på vettiga hybrider ett resultat av tidigare helt fel fokus
VW ökar och kvar som 2 men blir ett rejält hot mot Volvo 2020 då en uppsjö av hybrider på gång
Kia och Toyota ökar och drar ifrån BMW med bättre sortiment elbilar KIA resp mest erfarna hybrider och hög kvalitet Toyota
BMW drar ifrån Mercedes främst elbilsortimentet avgör Mercedes halkat efter
Skoda hotar Mercedes
Renault ohjälpligt sist och kan halka av 10 i topp 2020 Lite dammigt märke för svenskar

#8
2019-01-03 18:23

Sett tre XC 90 idag, vilken klump till bil...skulle vilja påstå att det mer är en "lätt lastbil" än en bil.

#9
2019-01-03 18:35

@Styggavargen, kör själv XC90, det är en stor bil, men den känns inte stor när man kör den, bara när det är dags att parkera på Ica Maxi, tur man har småbarn occh kan ntjja familjeparkeringen :). Grym familjebil dock. Trivs som bara den med bilen.

#10
2019-01-03 23:17

Volvo är helt klart det mest överreklamerade bilmärket på svenska bilmarknaden.

#11
2019-01-04 10:57

FXX - och vad menar du att ditt urval skulle spegla för typ av bilköpare ? Däremot är listan med privatköpare mera relevant och att jämföra den med listan med juridiska personer som köpare. Finns att hämta i statistiken men sällan nåt som redovisas av tidningarna. Visst - man borde nog ha privatleasing-bilar med i listan över privatköpta för att den skall bli relevant. Kanske finns dessa uppgifter också tillgängliga.

#12
2019-01-04 16:43

Toyota kommer klättra de närmaste åren, folk (vissa stretar ännu emot som inte fattat, eller av andra mystiska skäl/orsaker/religion som fel bilmärke som tillhandahar hybrider) har nu fattat galoppen vad gäller hybrider och försäljningen kommer att öka med nya attraktiva hybridersystem och modeller i modellfloran.

#13
2019-01-04 16:49

Shogun: Visst att Toyota var tidigt ute med hybriderna, men tror du inte att den ökningen för just Toyota som du skriver om kommer utjämnas av att fler märken nu kommer med både mild och laddhybridsystem?

#14
2019-01-04 17:26

@Shogun #12: Religion,hmm, just det.

#15
2019-01-05 09:55

Jag säger grattis Volvo och lycka till.
Hoppas nya v60 blir en hit.
Tyvärr för dyr för mig.
Konstaterar också att så många väljer bil enbart efter garanti tid.

#16
2019-01-06 06:37

Om man får tro på Toyota själva så är det till stora delar valutaeffekter som förklarar deras volymförändring. Det är i alla fall vad koncernledningen redovisar i sina rapporter.

Men de har väl glömt att rådfråga bonnpojkarna ute i drängstugan som i sin religiösa övertygelse kan lansera en helt annan förklaring.

Att Volvo förblev ohotad etta i Sverige även år 2018 var ingen direkt högoddsare, trots idoga försök från den svenska miljörörelsen att bita den hand som föder dem. Då var det nog mer förvånande att se på utvecklingen för Hyundai som blivit rejält omkörd av kollegan Kia. Det är en utveckling som skiljer den svenska marknaden från många andra.

Hur fördelningen sedan ser ut hos juridisk respektive privatköpare är givetvis en intressant faktor som sådan. Men den är egentligen betydelselös för försäljningsvärdet och betalningsviljan för bilar i landet. Och just nu är efterfrågan på fordon stark, även om det klingat av något i jämförelse med tidigare år. Hur detta artar sig under 2019 är svårbedömt - det finns så många olika faktorer att ta hänsyn till. Men mycket talar ändå för att också 2019 blir ett bra år för bilhandlarna och det kan ju vara positivt då försäljning av nya fordon är en tydlig konjunkturindikator.

MVH AL

#17
2019-01-06 09:11

Shogun, antar att du pratar om de vanliga hybriderna hos Toyota?. Jag tror de kommer bli ifrån sprungna, folk vill nog hellre ha en laddhybrid som tar dem 5-10 mil, då kan man göra vardagliga körningen utan fossilt drivmedel. Att spara 1 dl/mil är nog mest ointressant för de flesta, annars hade Volvo inte ens sålt bilar då förbrukningen är åt andra hållet, dvs oftast 1 dl/mil mer än genomsnittet för bilstorleken.

#18
2019-01-06 09:36

Pi, det var viss ironi i mitt inlägg. Vem eller vad som köper bilarna har väl ingen som hellst betydelse, marknadsandel som marknadsandel. Om Arla säljer 5 ggr mer mjölk än Wapnö för att dessa råkar ha avtal med alla Sveriges skolor ska väl inte ha nån som hellst betydelse, dom säljer ju mest, punkt.

Styggavargen, jag får uppfattningen att du inte gillar Suvar, stämmer det? :)

#19
2019-01-06 10:02

Styggavargen: Sluta för en gång skull med dina fabulerade siffror! Ge mig fakta på att Volvo drar 1dl mer än snittet av sina konkurrenter i respektive storleksklass med jämförbara motorer? Kan du inte det, kan vi då komma överrens helt enkelt att du slutar ljuga runt på här?! Om vi ser till min V90 så har den dragit 0.58 över snart 11.000 mil. Vilken lika stor bil med motsvarande motor drar 0,48 med samma förhållanden? Kan du visa mig det ska jag väldigt gärna prova den inför mitt kommande bilbyte nu i vår.

#20
2019-01-06 10:45

Vargen:

Även Toyota har - efter många om och men - hoppat på tåget med renodlade elbilar. Det är inom det området man lägger sina utvecklingsresurser idag, precis som de flesta andra tillverkare.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.