Bild
Nästa artikel

Volvo låter kunder testa XC60 via Uber

Nyheter

Volvo låter kunder testa nya XC60 med hjälp av samåkningsföretaget Uber. Under tre helger finns chansen att få köra eller åka i en ny XC60 innan de blir tillgängliga för provkörning i bilhallarna.

Volvo testar den nya marknadsföringsmetoden i Göteborg just nu, från i dag 10 augusti till lördag 12 augusti. Sedan finns bilarna i Malmö 17-19 augusti och i Stockholm 24-26 augusti. Veckan efter det kommer bilarna finnas tillgänglig i de vanliga bilhallarna. Bokar man en åktur kommer bilen tillsammans med en expert från Volvo som kan svara på frågor om bilen och du får välja om du vill köra eller åka med i bilen.

–Vi vill finnas där våra kunder finns och ge dem möjligheten att få uppleva vår senaste modell. Det ska bli mycket intressant att få ta del av resultatet, säger Jonas Eriksson, sponsor-  och eventansvarig på Volvo Car Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om idén?

Kommentarer

#1
2017-08-10 14:53

Kul ide'.
Hoppas de även kopplat in det mätaggregat som IVL
använde i Göteborgsområdet på 30 000 dieselbilar i verklig drift i våras som visade att även Eu6 dieslar var riktiga miljösvin ( ca fem gånger högre kväveoxid halter än som erhölls i provbänk!)
Så kunderna kan ta ställning om de kör en "miljöbil" eller ett miljösvin.

#2
2017-08-10 15:00

Kommande dieselbilsförbud i storstäder runt om i Europa innebär ju också att kunderna måste fundera över var dom tänker köra bilen.

#3
2017-08-10 16:07

En XC modell blir nog aldrig miljövänlig, tunga för sin storlek och även kombinationen fyrhjulsdrift och högre luftmotstånd gör dem direkt omoderna. Men "folket" går på det... köper läget så att säga, hur den kan blivit en av Sveriges mest köpta modell är en gåta för mig.

#4
2017-08-10 16:25

Blir lite svårt att koppla in det mätinstrument som IVL använde i Göteborg eftersom dom använde sig av remote sensing.
Det var också i den rapporten som det visade sig att Euro 6 är betydligt bättre än Euro 5.

http://www.ivl.se/download/18.449b1e1115c7dca013adad3/1498742160291/B228...

#5
2017-08-10 17:37

Remote sensing går väl alldeles utmärkt att använda på dessa bilar som skall provköras!
Bara att följa, registrera vem som kör en viss tid o sträcka, o skicka via sms till den som körde..
Som den tar ställning till om jag eller hon skall satsa en halv miljon eller så på denna "miljöbil!" som med stor sannolikhet ej kommer att få köras i stadskärnorna i Europa..
Vore väl väldigt konstigt om inte en Eu6 vore bättre än en EU 5 diesel
Problemet var att man upptäckt e att Eu6 dieslar i verklig drift släppte ut 5ggr så mycket kväveoxid än som redovisats!!
Och därför måste betraktas som miljösvin.

#6
2017-08-10 18:17

Uber er et taxibolag. Det har ingenting med samåkning at göra. Kom såockså ihåg at det SKAL vara taxameter installerat i bilen.

#7
2017-08-10 18:36

Uber är ett företag som prövar en hårt kritiserad affärsmodell. I Frankrike blev det kravaller, i Sverige har flera förare dömts för svarttaxi verksamhet o skattefusk..
Intressant att Volvo och Uber funnit varandra..

#9
2017-08-10 18:40

Jo för att svarttaxi och skattefusk har inte funnits inom taxiverksamheten innan über kom?
Lite som att gnälla på att Volvo överhuvudtaget får köras som taxibil överhuvudtaget då flera taxibolag är oseriösa.

#10
2017-08-10 18:49

Jag sätter mig inte i en Über-bil Volvo. Fatta.

#11
2017-08-10 19:47

Självklart skall Volvo köras som taxibil, bara som körs utanför storstäderna! Stor, tung, hög, hästkraftsstark o bra i terräng(där de ej får köras enligt Terrängkörningslagen) passar väl bra som taxi i glesbygden..

#12
2017-08-10 19:53

Du har förstått rätt Styggavargen. En XC modell blir garanterat aldrig miljövänlig.

#13
2017-08-10 23:21

Är någon av XC60 miljöbilsklassade på pappret? Vargen, Suv är trendigt och då får miljöhänsyn stå tillbaka.

#14
2017-08-11 05:01

Hur kan folk klaga på att en bil inte är tillräckligt "miljövänlig" och själva inte ta ansvar om vår gemensamma miljö genom att propagera för och själva köra på de klimatsmarta bränslen som finns idag. Etanol, HVO diesel och biogas? Nä, sluta vara skenheliga och säg som det är, ni alla vill innerst inne också ha en fin SUV tex nya Volvo XC60 och bli miljövänliga genom att ha en vridstark dieselmotor som tankas med HVO diesel där Co2 utsläppen kapas med minst 90% och Nox utsläppen med mellan 9 - 30% beroende på råvara.

#15
2017-08-11 09:09

Läste Volvos senaste broschyr Stoor, där pratade man om 102% reducering av Co2, 0,22 liter per mil och kväveoxid nere i på -2, suger upp kväveoxid!
Det är inte dåligt av en så tung bil!
Det nya filtret är rena trolleriet!

#16
2017-08-11 09:34

Stoor, faran här ligger inte i vilken bil det är utan att alla gör samma sak. Om alla ökar vikten på bilen 25% så ökar utsläppen motsvarande en viss nivå. Turism funkar inte i Europa längre, förut kom lagom mycket folk och nu kommer det för mycket så man måste stänga ned turism istället. Likadant med bilar, det går till en viss gräns, det finns idag snåla och bra bilar men ingen efterfrågan finns på dem för att man köper SUV istället och drar på sig ytterligare utsläpp. Funkar inte att alla gör samma sak åt det hållet. Tänk om alla köpte den snålaste bilen, vad mycket utsläppen skulle minska!

#17
2017-08-11 10:44

Fast tillverkarna jagar ju gram på de vanliga bilarna, Jämför man en bil från 80 talet och tar en insamma storleksklass som nu så har det inte hänt så mkt viktmässigt.
Och då släpar dagens bilar på bra mkt mer elektronik och är mer krocksäkra än en 80tals bil.

#18
2017-08-11 10:50

Nya xc60 med automatlåda väger 2500 kg..

#19
2017-08-11 11:30

@Leo
Och en jämförlig biltyp i samma storleksklass från 80/90 talet väger?

Ta en 80 tals Golf (mk2) och jämför med förra generationens Polo (mk5) så kommer ni se att Polon är större på alla håll men väger in på ungefär samma vikt, dvs 1ton.
Och då kan man ju klura på hur mkt säkrare, miljövängligare och mer komfortabel den nyare Polon är.

#20
2017-08-11 12:16

Men här diskuterar vi ju 2017 års modell av Volvo som skall säljas med hjälp av Uber nu, strax, EFTER att skiten träffat fläkten, dieselgate..

#21
2017-08-11 12:26

Vi pratat om en mängd olika saker.
Och en XC60 har en tjänstevikt som börjar på under 2ton, med AWD och Automatlåda.
Om man börjar ljuga om siffor och överdriver för att få saker att låta mer illa än vad det är så gör man bara dom som jobbar för miljön en otjänst.

#23
2017-08-11 12:27

En volvo xc60, D4 med 190 pållar och awd väger in under 2ton.

#24
2017-08-11 12:32

En xc60 T5 AWD Automat euro 6b väger närmare 1,9 än 2 ton.
Enda varianten som kommer äver 2 ton är hybriden på 400 hk, den väger ca 200 kilo mer än T5;an

#25
2017-08-11 13:46

Wow, 100 kg mer eller mindre. En XC60 har samma utvändiga mått som en Octavia. Det skiljer 600 kg eller mer i vikt! Nu är Octavia en lätt bil, men samtidigt är Volvo'n otroligt tung för att vara så liten bil.

#26
2017-08-11 13:52

Jag lovar, kan nog köra runt med ett tomt släp efter min Octavia och ha mindre utsläpp än en XC60. Att bilbranchen inte förstår hur mycket vikt och luftmotstånd gör för en bils förbrukning är väldigt konstigt, jag tror att man har gett upp och nu gör man bara dessa "förtäckta tanks" för att folk vill känna sig säkra. Men säkerheten är relativt andra bilar, då börjar köpa samma bil..har hänt i mitt kvarter.... nog uppe i 8 st XC60 på ca 40 villor. Blev det bättre ställer jag mig frågan!? Blev det mindre utsläpp?

#27
2017-08-11 15:46

Allt beror väl på hur man jämför.
Ska man försöka hitta en Skoda man ska kunna jämföra så får man gå på topp modellen TDI/184, den väger 1550KG, släng sedan på en Haldex på det för att få AWD, då får du plussa på ca 150-200 KG till, då är vi uppe på 1700 kilo.
Då är det helst plötsligt bara ca 250 KG skillnad, och då är Octavian ovanligt lätt enligt dig.

Lägg då till att en XC60 klarar släp på 2400, Octavian i värsta utförandet klarar bara 1800.

#28
2017-08-11 16:24

Reverend Benny

Du inser väl att du måste jämföra nya XC60:n med en tio år gammal instegsmodell av ett budgetmärke, annars uteblir ju effekten... ;-)

#29
2017-08-11 18:42

Volvon är väl säkrare än Skodan? Bekvämare och tystare också.
Sådant kostar ju kilo.
Stygga borde gå, det är det minst miljövidriga sättet att förflytta sig på.

#30
2017-08-11 20:49

Hoppas den kommer som elbil, NiCd...

#32
2017-08-11 22:46

Benny. Och att Volvo både är tystare att åka i och säkrare att krocka med samt har högre effekt skall heller inte tas med. I övrigt en utmärkt kommentar angående Leos påhitt här i trådarna. Sådant trams gör bara att man förlorar i trovärdighet. MVH AL

#33
2017-08-12 00:28

A.L, du pratar alltid att Volvo är så mycket säkrare än andra bilar, men mesta av den säkerheten ligger i att de är tyngre. Det är inte så att Volvo är unikt när det gäller säkerhet, försprång de hade har ätits upp. Nu har de blivit medvetna om detta och bygger allt tyngre bilar för att behålla "ledningen".

#34
2017-08-12 07:34

Miljöministern ger klara besked!
Det finns fördelar med dieselpersonbilar men i storstäderna är de inte lämpliga på grund av hälsofarliga avgasutsläpp
https://www.tjanstebilsfakta.se/miljoministern-ser-fordelar-med-dieselbilen

#35
2017-08-12 07:45

Hoppas att Stockholms Stad tar ledartröjan med sitt beslut om miljözoner nu i höst.
Mätningarna på bla Hornsgatan sedan många år talar sitt tydliga språk. Efter dieselboomen ökar kväveoxiderna kraftigt, nu väntar höga böter från EU. Inga dieselbilar i staden löser problemet. Och inga undantag för Eu6 dieslar som visar sig vara riktiga miljösvin i IVLs stora mätning i verklig trafik.
Släpper ut 5 gånger mer kväveoxid än som redovisats i provbänk.

#38
2017-08-12 15:41

Det finns seriösa taxibolag. Det finns mindre seriösa taxibolag. Det finns oseriösa taxibolag. Sedan finns det svarttaxi/fultaxi/friåkare osv. Uber är ett IT-företag i USA som utvecklat en app som gör det möjligt att beställa en "taxi" som kör dig från A till B. Det saknas taxameter i dessa bilar vilket är ett lagstadgat krav på en taxi. Det finns idag ingen Ubertaxi som betalar skatt i Sverige. De redovisar inte heller någon moms. Att Volvo inleder ett samarbete med Uber är en förolämpning mot alla skattebetalare och seriösa företagare som gör "rätt för sig". Kontakta gärna Svenska Taxiförbundet och ta del av de undersökningar som gjorts. Jag anser att Uber är en samhällsparasit och de som utnyttjar deras tjänster är osolidariska svin.
Bojkott är bara förnamnet!

#39
2017-08-12 17:06

Precis som du säger Sten-Åke så har über utvecklat en tjänst som tjänsteutövare nyttjar. Det är också upp till tjänsteutövaren att betala skatt precis som när vem som helst utför en tjänst. Detta gör man på sin deklaration. Att tycka att Über är en samhällsparasit för att dom förmedlar en tjänst är helt galet. Det är ALLTID personen som utför tjänsten som är ansvarig att betala skatt, så har det varit och kommer att vara. Über delar också uppgifter med skatteverket vilket gör det lätt för dem att kontrollera att dom som utför tjänster via über har betalat skatt.
http://digital.di.se/artikel/hundratals-svenska-uber-forare-aker-dit-i-s...

#40
2017-08-12 18:00

Styggavargen. Visa gärna i vilken omfattning Volvos tyngd bidrar till de lägre skadenivåer a i fallet;

- påkörning bakifrån (där Volvo har mer än 60% lägre skadeföljd än snittet och c:a 40% bättre än Skoda)

- singelolycka (där Volvo har lägst skadeföljd av alla)

- kollision med vilt ( där Volvo har lägst skadeföljd av alla).

- voltningsolyckor

- kollision med andra bilar

MVH AL

#41
2017-08-12 18:09

Läste också att denna Volvo klarar Euro6b, lite svårt att hitta siffror på vad det är för skillnad mot vanliga Euro6. Någon som vet?

#42
2017-08-12 20:12

Det beskrev jag ju redan i inlägg 15 i denna tråd Benny!
"Läste Volvos senaste broschyr Stoor, där pratade man om 102% reducering av Co2, 0,22 liter per mil och kväveoxid nere i på -2, suger upp kväveoxid!
Det är inte dåligt av en så tung bil!
Det nya filtret är rena trolleriet!"
Och så lite mjukvaruuppdatering.på det!

#44
2017-08-12 20:32

Jo Leo_1 men med tanke på hur du överdrev gällande tjänstevikten på Volvo så börjar jag ta dina inlägg med en rejäl nypa salt.
Och att bemöta inlägg som AL's med sarkasm känns väl sådär, det är väl bara att acceptera att volvo är bra på säkerhet. några 100 kilo extra för bättre komfort och bättre krocksäkerhet kanske inte är så illa om man bryr sig om det.

Sen gäller även Euro6B för bensinarna. Har inte lyckats googla fram några konkreta utsläppskrav, du som har koll på miljön leo_1 kanske har någon bra länk?

#46
2017-08-12 20:51

Även Leo ä precis som Vargen välkommen att visa hur man konstruerar en bil som har samma säkerhet som en XC60, och motsvarande andel teknik och komfortnivå, fast med en tjänstevikt på 1500 kg istället. Priset Leo har att förhålla sig till hittar han i prislistan. Återkom gärna med en detaljerad plan så skall jag ordna så den vidarebefordras till Volvos högsta ledning. MVH AL

#47
2017-08-13 05:26

AL, höjer man priset för kunden, går det säkert att sänka tjänstevikten betydligt. Problemet är att få vill betala mer, även om en lättare bil är roligare att köra och ger lägre bränslenotor.

#48
2017-08-13 09:20

John. Priset är satt utefter vad kunden är beredd att betala. Men i övrigt är det rätt. Om bilen kan säljas dyrare och med samma volym kan dyrare material användas som sparar vikt. Notera att Volvo är den tillverkare som har högst andel höghållfast stål av alla (vad jag känner till). Syftet är just att spara vikt utan att tappa i styrka (vilket direkt falsifierar Vargens återkommande påståenden här i trådarna att Volvo medvetet vill öka fordonets vikt). Det går förstås att använda ett ännu mer påkostat material, men då blir det tre till fyra gånger så dyrt. Så jag ber nu åter Vargen/Leo att visa hur bilen skall göras lättare, med bibehållen prestanda och säkerhet, utan att den blir orimligt dyr för kunden. MVH AL

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!