Bild
Nästa artikel

Volvo Lastvagnar visar framtidens transport

Nyheter

Den nya transportlösningen är en självkörande, eldriven och hyttlös dragbil - möt Vera.

Om inte den hyttlösa designen redan avslöjat det så är Vera alltså en förarlös dragbil som kan dra släp på upp till 32 ton. Volvo ger ingen närmare specifikation på drivlinan, men säger att den är helt eldriven och hämtad från de eldrivna lastbilsmodellerna. Fokus ligger istället på helhetslösningen, även om Volvo betonar att Vera fortfarande är under utveckling. 
 

- Transportbranschen har ännu inte nått sin fulla potential. Allt tyder på att behovet av transporter globalt sett kommer att fortsätta öka betydligt under det kommande årtiondet. Om vi ska klara att möta det behovet på ett hållbart och effektivt sätt måste vi hitta nya lösningar. För att kunna säkra ett smidigt flöde av varor behöver vi också kunna utnyttja den befintliga infrastrukturen bättre än vi gör nu. Transportsystemet som vi utvecklar kan därför bli ett viktigt komplement till dagens lösningar och kan bidra till att lösa många av de svårigheter som samhället, transportbolagen och transportköparna ställs inför idag, säger Claes Nilsson, vd Volvo Lastvagnar.

Vera är framtagen för att köra regelbundna, återkommande och relativt korta rutter med stora godsvolymer och en hög leveransprecision - tänk hamnar, industriområden och dylikt. Dragbilen har utvecklats för att lätt kunna integreras i dagens transportlösningar och är kopplad till en molntjänst och en trafikledningscentral som hela tiden följer transporten med centimeterprecision. 

Diskutera: Vad tycker du om Volvo Lastvagnars nya transportlösning? 
 

Kommentarer

#1
2018-09-14 12:14

Helsnurrigt, en "dragbil" designad som deras vanliga person bilar borde se ut. Kan de inte bara stoppa in en kraftigare motor i en XC90 och ha den som dragbil?

#2
2018-09-15 09:01

Har Volvo drabbats av uppenbarelse och insikt?
Rätt tänkt! Dragbilar transporterar semitrailers(påhängsvagnar) korta sträckor som komplement till dom långväga transporterna som sker på köl och järnväg. Dragbil och järnväg med el. Fartyg med biogas, vätgas- bränslecell.

#3
2018-09-19 08:55

Helt rätt tänkt kanske.
Det finns ju 100 tals användningsområden i stora hamnen och i gruvan och på dom stora godsterminalerna.

Synd att folk tappar jobben men och andra sidan blir det väl fler datatekniker för att det skall funka..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.