Nästa artikel
Volvo laddar batteriet på 1,5 timmar
Nyheter

Volvo laddar batteriet på 1,5 timmar

Publicerad 23 april 2013 (uppdaterad 23 april 2013)
Volvo går in sluttesterna av sin nya snabbladdningsteknik som ska klara att ladda bilbatterier fulla på en och en halv timme.

I somras påbörjade Volvo ett samarbete med Siemens för att utveckla tekniken i elbilar och nu börjar man närma sig ett resultat. Med start i sommar uppgraderas en demoflotta med 100 leasingbilar av modellen Volvo C30 Electric, där leasingkunderna kommer att få utvärdera tekniken.

Tanken är att tekniken så småningom ska finnas i Volvos framtida bilar som helt eller delvis drivs av en elmotor. Bilarna byggs till exempel på en helt ny plattform som gör det möjligt att inkludera olika sorters elektrifiering. Enligt Volvo görs det utan att lastutrymmet eller interiören påverkas.

Den stora nyheten är dock den nya snabbladdaren på 22 kilowatt, som enligt Volvo är världens första inbyggda trefasladdare. Om man laddar bilen med ett trefasuttag tar laddningen därmed 1,5 timmar, att jämföra med den enfasiga elen som finns i vanliga 230-voltsuttag där laddningen tar åtta till tio timmar.

Laddar för 20 kilometer på tio minuter
En snabbladdning på tio minuter räcker för att bilen ska klara av 20 kilometer till. Laddar man batteriet fullt har bilen en räckvidd på 164 kilometer vid blandad körning enligt EU:s körcykel.

– Genom att kunna erbjuda fler tillgängliga timmar per dag, har vi tagit ett viktigt steg mot en kommersialisering av elektriska bilar, både inom den privata och offentliga sektorn, säger Lennart Stegland, ansvarig för elektriska drivlinor på Volvo.

Motorn i de Volvo C30 Electric där systemet testas tillverkas av Siemens och ger 120 hästkrafter och ett vridmoment på 250 newtonmeter. Accelerationen från stillastående till 70 kilometer i timmen tar 5,9 sekunder.

Diskutera: Hur ser du på Volvos nya teknik?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-23 10:35
Leif Larsson (ej verifierad)

Är det liknande glädjesiffror som när bränsleförbrukningen deklareras?

#2 • Uppdaterat: 2013-04-23 10:36
Hackenbush

Låter ju jättebra förutom att 3-fas uttag växer inte precis på träd.
Sedan undrar man ju hur batterierna klarar ständiga snabbladdningar?
De bör förkorta livslängden tror jag.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-23 11:07
1storstark

Vilka säkringar behövs det för 22kw?

#4 • Uppdaterat: 2013-04-23 11:21
FullBrew

1stor stark.

CA. ~11 kW

http://www.vattenfall.se/sv/valj-ratt-huvudsakring.htm

#5 • Uppdaterat: 2013-04-23 11:37
KaptenOberkommando

Det finns säkert en förklaring, men varför inte ange accelerationen 0 till 100 km/h?

Leif Larsson, halvera räckvidden över året så stämmer det nog bra med verkligheten.

Hacken, 3-fas kopplar du lätt hemma i villans elcentral - fast be en elektriker hjälpa dig om du är osäker. Jag har två 3-fasuttag: ett i huset och ett i garaget.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-23 12:15
Hackenbush

Jag hade faktiskt ett trefas uttag i garaget för många år sedan men jag tog bort det då det aldrig användes.

#7 • Uppdaterat: 2013-04-23 12:39
saabnisse

Det är inte så enkelt att ordna med trefas till en sådan här snabbladdare.
För att få ut 22kW krävs 35A säkringar och det är inte säkert att elleverantören kan erbjuda det till alla villor och ännu mindre till hyreslägenheter eller deras uttagsstolpar.
Sedan finns en annan olägenhet, tar man ut den här effekten från 35A säkringar kan man knappast använda någon el under tiden bilen laddas.
Måste man ha el under den tiden blir det att höja säkringarna till 50A och då börjar det bli dyrt.
Nättariffen för den vanligaste anslutningen, 16A är ca 3000:-/år.
Ökar man till 35A stiger nättariffen till över 7000:-/år.
Måste man ha 50A blir det ännu värre, över 10000:-/år.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-23 12:45
KaptenOberkommando

saabnisse, jag glömde att vi pratade om lite mer kräm än till en vedklyv ... =)

#9 • Uppdaterat: 2013-04-23 12:55
Reverend Benny

Spontant så känns det väl som tanken med snabb 3-Fas laddning är tänkt för laddstolpe ute på stan eller på bensinstation/lunchställe så att man snabbt kan komma iväg igen efter man närmat sig batteritorsk.
Hemma så laddas ju bilen över natten och då duger ju 8-10 timmar rätt bra.

#a • Uppdaterat: 2013-04-23 13:21
Mistro

Förstår fortfarande inte varför man jagar dessa allt kortare laddningstider och gör laddtiden till elbilens största fiende!?
Som "Sabbnisse" förklarar så är det ju knappast någon som skulle kunna ladda sin bil hemma om den krävde 35Amp.
Vilken butik vill installera 10 st elstolpar ( eller 100st ) med 35Amp utanför sin affär i servicesyfte?

Det är fortfarande så att gemene man inte kör mer än några mil om dagen och det är för dessa som elbilen gör sig bäst för.
Då kan bilen laddas på natten och då spelar det ingen roll om det tar 6,8 eller ens 10 timmar att ladda.
De som har möjlighet kan alternativt (eller också) även ladda sin bil på arbetet och då behövs som sagt inga korta laddtider.

Ibland görs saker "lite" svårare än vad de är och dessa "problem" fortplantar sig sedan ut i vårt undermedvetna och resulterar i att vi ratar elbilen onödigt mycket.
Oavsett hur bra elbilen är eller blir så innebär det inte att någon som inte vill ha en sådan MÅSTE köpa en men ibland känns det som att argumenten går åt det hållet och därför måste elbilen skrotas för gott.

Vill/kan man inte köpa en lyxbil,sportbil,minibuss,kombi eller vad som helst så gör man inte det i heller men de finns ändå.
Med samma tänk så kanske elbilen också kan få plats?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.