Bild
Nästa artikel

Volvo kan inte mäta batteriet

Nyheter

Bland de märken som säljer elbilar och laddhybrider är Volvo det enda som inte kan kontrollera batteriets kapacitet, kan Vi Bilägare avslöja.

Volvos batterigaranti säger att minst 55 procent av batteriets ursprungliga lagringskapacitet ska finnas kvar efter åtta år eller 16 000 mil.

Men för att kontrollera om batteriet lever upp till garantin måste det finnas en metod för att mäta batteriets kvarvarande kapacitet.

Volvo är i dag det enda märket som säljer elbilar och laddhybrider i Sverige som inte kan göra en sådan undersökning.

– I nuläget finns inte denna möjlighet, säger Annika Bjerstaf, presschef på Volvo.

Det betyder att bilägarna inte kan ta reda på om batteriet lever upp till garantin.

– Det pågår i dag diskussioner om det ska bli möjligt för en verkstad att kunna göra en mätning av batterikapacitet, men de diskussionerna har inte landat ännu, säger Annika Bjerstaf.

Speciella felkoder ska dock visas i bilen när kapaciteten sjunker under 60 procent och igen vid 50 procent, uppger Volvo.

– Det betyder ju full kontroll över när batteriet är på väg att underskrida den kapacitet det behöver ha, säger Annika Bjerstaf.

Om felkoderna dyker upp hänvisar Volvo till verkstad.

Den som är intresserad av en begagnad laddhybrid-Volvo kan däremot inte vända sig till Volvo för att undersöka batteriets skick.

Läs hela granskningen av biltillverkarnas batterigarantier i Vi Bilägare nr 5/2019 som nu finns ute i butik.

Lyssna gärna också på vår podcast, avsnitt 113. Där pratar vi om batterigarantierna.


Diskutera: Vad tycker du om Volvos batterigaranti?

Kommentarer

#1
2019-04-11 08:42

Så man märker inte plötsligt att bilen kommer halva sträckan på elen, vid ungefär samma färdsträcka? (samma förhållanden). Blir man så mycket gladare att få en siffra på det?

#2
2019-04-11 09:43

Jag läste i veckan om en utredning, statlig eller på den nivån, avseende el-/laddhybrider. Där man refererade till Volvo.
Förstår inte varför? De ligger ju om inte sist, så långt efter alla andra stora och större bilmärken.
Denna infon lägger ju ännu mer lök på laxen, att Volvo inte är med på banan.

#3
2019-04-11 09:51

Styggavargen,
Eftersom det förväntas en gradvis försämring märker man det knappast direkt. En siffra gör en gladare om det visar sig vara något som får garantivillkoren uppfyllda. Då får man förmodligen ett bättre batteri igen.
Det borde inte vara raketkirurgi att se hur mycket energi man kan lagra i ett batteri och nyttja, men för drygt två år sen lyckades inte VW med det åt mig.

#4
2019-04-11 10:24

Häftigt, men om man vet vad biltillverkarna prioriterar, så är denna inkompetens inget att förvånas över.
55 % vid 16 000 är förövrigt katastrofalt dåligt, om det skulle se så ut i den praktiska verkligheten så är ju den bilen värdelös, med den ynkliga räckvidd som då återstår, kan hela grejen kvitta.

Det är väl knappast första ägaren som detta har någon betydelse för utan för begagnatköpare och som vanligt betraktas begagnatköpare som tredje klassens kunder som ska vara tacksamma för att de alls har något att köpa och inte vara fräcka och komma och ställa krav.

#5
2019-04-11 10:24

För garantins skull, så skall batterikapaciteten kunna mätas. Dåligt av Volvo.

#6
2019-04-11 10:56

Skall man kunna göra en fullständig analys av laddnings tillståndet måste man belasta varje enskild cell för att veta status. Utan att veta hur Volvos batterier är tillverkade så gissar jag att du bara kan göra ett belastningstest på hela batteriet, och då kommer resultatet bara att ges för hela batteriet, men det blir då mest ett konstaterande och vad du redan visste om. Skall du sedan börja byta ut dåliga celler så lär det nog bli dyrt? Batterier i Volvo verkar i det närmsta inbyggda i själva konstruktionen (karosseri).

#7
2019-04-11 11:12

Vid köp av begagnad Volvo, vi tror att batteriet är bra ;)

#8
2019-04-11 11:21

är volvo har kört i diket

#9
2019-04-11 11:22

Informationen finns uppenbarligen tillgänglig om bilen kan visa felkoder gällande kapaciteten, bör inte vara så svårt för Volvo att göra denna åtkomlig för verkstäderna.

#10
2019-04-11 11:29

Kollade pris på "Mildhybrid" på en XC60.Det skiljer 40.000 och 197hk mot 190hk för samma bil.Verkar vara en dålig affär att få ett så dåligt batteri för 40.000.Om bränslebesparingen är "försumbar" som den var i ViB' test av Honda CR-V,så lär man aldrig tjäna in extraslanten.

#11
2019-04-11 11:51

Tur att det finns bra och bärbara elverk som kan leverera 230 volt, en sån får säkert plats i skuffen på Volvon.

#12
2019-04-11 12:28

Haha, du får ca 2500 liter bränsle för de 40000 kronorna, så det är tveksamt om du går plus på hybrid versionen under bilens livslängd. Kan du köra 80% eller mer på elen går det förstås ihop.

#13
2019-04-11 12:44

Alla Volvos PR- och PK-floskler om elektrifiering till trots så har de inte en enda elbil och deras hybrider är sämst. Aja.. de har väl gått längst bara vad gäller att prata strunt och bara vänta och hoppas att den här blodsbatterihysterin går över - det vill säga att folk (läs: politiker och media) skall inse vilken galenskap det är.

.

#14
2019-04-11 12:59

Volvo lägger väldigt lite energi på hybrider idag. Det stora fokuset är att få fram bra elbilar.

MVH AL

#15
2019-04-11 15:05

Ännu svårare blir det att kontrollera batterikapaciteten hos batteriet på vintern med ett kallt batteri där exempelvis ett helt nytt Teslabatteri kan skilja upp till 57 % lägre uttagbar kapacitet redan vid ett tiotal minusgrader. Vad är det ordspråket säger, köpa grisen i säcken passar bra in för begagnade bilar med batterier ändå envisas en del med att förklara att bara inom ett fåtal år så är det bara laddhybrider och rena batteribilar som gäller för att hänga med.

#16
1
2019-04-11 15:43

Antagligen avdankade saabarbetare som ligger bakom volvos alla konstigheter nu för tiden.

#17
2019-04-11 16:03

Previa,
Nu tycker jag du slarvar med fakta. Skillnaden i kapacitet vid olika temperaturer har ingenting med degraderingen över tid att göra. Det är två helt olika fenomen. Kemiska processer påverkas av ändrad temperatur, men det är inte en kvarstående förändring så länge man håller sig inom avsett område. Degradering av användning kvarstår och är en fysisk förändring i cellerna.
Det går att mäta kapaciteten precis som när man gör kompressionsprov på en fossilbil. Gör det med kall motor så får du ett resultat, men är den varm blir det ett annat.

#19
2019-04-11 17:32

Ej premium; )

#20
2019-04-11 17:47

Läste i senaste ViB att långtidstestade Hyundai Kona'n drog 40% mera el i vintras,och räckvidden minskar då i samma grad.Förmodar att det är en blandning av att batterikapaciteten minskar i kyla,och att bilen går trögare med vinterdäck i snömodd,och att man vill ha varmt i bilen.Att alla biltillverkare dessutom garanterar 55-70% kvarvarande kapacitet efter 7 år,måste väl också ha sina orsaker.Det forskas nu intensivt på många håll om att förbättra batterierna,som då blir bättre och bättre.En konsekvens måste då bli att en lite äldre elbil betraktas som "hedenhös",med åldrig batterityp.Dessutom har då nya elbilar gått ner i pris.

#21
2019-04-11 20:28

Angånde batteri degraderingen, om Tesla kan så kan nog de andra också om man bara vill?
https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/

#22
2019-04-11 22:13

Umm. Vad påstår ViB är skillnaden mellan att "mäta batteriet" och låta bilen rapportera SOH? Bilen gör ju uppenbarligen det eftersom den vet vad ursprunglig kapacitet och degraderad kapacitet är. Det är ingen skillnad på att "mäta batteriet" och låta bilen "mäta batteriet". Båda måste göra samma jobb lika korrekt. Annars blir det skit av alltihop. Bilen vet redan det. Anledning till att det inte rapporteras till ägaren är väl för att skitbatteriet degraderar för fort.

Det blir inte bättre för att man låter verkstaden "mäta batteriet". Det är ungefär lika rätt som att påstå att det blir bättre att mäta blyacket med en multimeter när man väl skruvat ur det ur bilen...

#23
2019-04-11 22:16

Styggavargen: Frågan man ställer sig när man ser det datat är om det är fabricerat. Över 100% kapacitet kvar när bilen har nått 15000mil? Känns extremt troligt...

#24
2019-04-11 23:25

Jag vet att kapacitet vid olika temperaturer inte har något att göra med batteriets degradering över tid men det jag menar är att det blir svårt att mäta degradering om den inte görs vid samma temperatur på batteriet. Så exempelvis en köpare som bara har möjlighet att genom provkörning av en begagnad plug-in bil likt biljournalisterna att bilen går x antal mil innan fossilmotorn startar inte säger något om hur samma bil går på bara el när det blir kallare och inte heller vet köparen batteritemperaturen när provkörningen sker. Bilen kan vara nyladdad vid provkörningen vilket ger längre körsträcka än om bilens batteri hunnit svalna helt till rådande temperatur speciellt på vintern som exempel.
Sedan vet ingen utom biltillverkaren om man låter gränsen mellan fullladdat batteri och den kapacitet man valt att kalla 100 % laddat minskar över tid vilket gör att bilägaren inte märker degraderingen av batteriet ökar.

#25
2019-04-12 10:10

Kanske pratar vi äpplen och päron här, men som jag ser på saken borde bilen kunna rapportera både degenerering och nuvarande kondition. Men för att detta skall funka måste bilen lagra data (historik), och sedan jämföra data med sträckan som körts. Ju fler mätvärden vi får, ju mer exakt kurva kan skapas på degenereringen av batteriet. Svårigheten är att körförhållanden ändras, ibland är det olika väglag och väderlek osv (temperatur) och även vilka sträckor man kör. En verkstad skulle kunna göra ett kapacitet test (belastningstest), och se hur mycket spänningsnivån sjunker efter en viss belastning och tid. Svårigheten är sedan utan historisk data att klagöra om mätvärdet man fick av testet är bra eller dåligt. Man kan säkert få svaret om det är bra eller dåligt, men utan referensnivåer blir det svårt erftersom allt är relativt. Jag har tagit upp samma redogörelse innan, fast med hur mycket bränsle en bil drar. Vissa verkar tycka att 0,7 liter/mil diesel är lågt.. men utan referens och jämförelse blir snabbt den siffran obrukbar, för frågan blir jämfört med vadå? Med ett sådant resonemang kan jag förstå att vissa tycker att SUV tex eller MPV, eller en onödigt tung bil blir ett problem? Sekundärt blir problemet, varför minskar inte utsläppen... ja ganska uppenbart, du förbränner lika mycket bränsle med den nya bilen...eller till och med mer!?

#26
2019-04-12 21:17

Vem bryr sig. Köparna vill bara ha lågt förmånsvärde..

#27
2019-04-13 09:13

Förvånar mig inte i och med att VolvoCars inte är i framkant tekniskt sett med denna teknik och applikation. Ett batteri klarar ett visst antal upp & urladdningscykler även om det är tusentals. Men kan tänka mig att det borde gå att mäta den elektriska motoriska kraften i batteriet och på så sätt se vart det befinner sig i livscykeln

#28
2019-04-13 13:41

Här visar man hur man kan mäta hur det står till med kvarvarande kapacitet i batterier.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:542451/FULLTEXT01.pdf
De flesta biltillverkare verkar ha ett mätprogram inbyggt i bilar med större batterier men uppgifterna om hur det står till med bilens batteri är inte alltid tillgängligt för bilägaren.

#29
2019-04-13 22:34

J.L tror alltså att inte Volvo kan mäta batteriet för att de saknar tekniskt kunnande.. Man kan alltså bygga en avancerad bil som konkurrerar med de tyska bilarna och springer 8or runt Toyota men man kan inte mäta kapaciteten hos batteriet?

#30
2019-04-16 22:43

Till skillnad mot när man mäter en bils bränsleförbrukning, så _vet_ man den ursprungliga kapaciteten hos ett batteri.
Antingen mäter man på gammalt hederligt sätt med belastning eller så mäter man drivhjulseffekten.

Jag kommer inte ihåg vilken tillverkare det är, men det är på gång eller redan finns batterier som själva mäter varje enskild cell för att bättre styra laddningen. Bra också att veta om man ska byta enskilda celler, men oväsentligt för att kolla garantiuppfyllelsen.

#31
2019-04-19 07:51

Att byta ut enstaka celler i elbilens batteri blir nog ingen lätt uppgift då cellen som byts ut måste matchas så att den är lika åldrad som övriga celler i batteriet och varifrån skall bilverkstan få dessa lagom begagnade celler ifrån om de ens kan brytas ur sitt hölje som här i Teslabatteriet?
https://youtu.be/ZZVVRKxHyHg
Det blir nog som i Teslas fall att köpa ett helt nytt batteri för några hundra tusen kronor när garantin gått ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.