Bild
Nästa artikel

Volvo inför nykterhetskameror och valbara fartbegränsningar

Nyheter

Som standard ska Volvo installera lösningar för att motverka rattonykterhet och distraktion och låter dig ställa in fartbegränsning efter förare.

Volvo har gått ut med flera stora nyheter relaterade till tillverkarens säkerhetsarbete i samband med att märket firar 60 år sedan trepunktsbältet och delandet av forskningsresultat. Volvo har identifierat ett antal huvudsakliga säkerhetsområden, i det här fallet handlar det om hög hastighet, rattonykterhet och distraktion.

För det förstnämnda meddelade Volvo tidigare i mars att man kommer begränsa toppfarten i sina bilar till 180 km/h från år 2020. Detta vidareutvecklas nu med "Care Key", som låter dig välja en fartbegränsning för dig själv, dina familjemedlemmar eller vänner innan bilen lånas ut med start 2021. Företaget vill starta en diskussion om vilka skyldigheter tillverkare har att ändra förares beteende och tror även att det här har ekonomiska fördelar, med förmånliga försäkringar för de som använder dessa säkerhetsfunktioner. 

– Vi anser att biltillverkare har ett ansvar att hjälpa till att öka trafiksäkerheten. Fartbegränsningen som vi tillkännagav nyligen är i linje med det tänkesättet, och Care Key är ett annat exempel på detta. Många vill kunna dela sin bil med vänner och familjen, men är osäkra på hur de kan säkerställa att deras nära och kära är säkra på vägen. Care Key är en bra lösning på detta och ger extra sinnesro, säger Håkan Samuelsson.

Sett till rattonykterhet och distraktion vill Volvo åtgärda detta genom att installera kameror och sensorer i sina bilar som övervakar föraren och kan ingripa om en berusad eller distraherad förare inte reagerar på varningssignaler och riskerar att krocka. Ingripandet kan ske genom att hastigheten begränsas, assistanstjänsten larmas och som en sista åtgärd bromsas bilen in och parkeras på en säker plats. 


– När det kommer till säkerhet är vårt mål att undvika olyckor helt snarare än att begränsa effekterna när en olycka är nära förestående och oundviklig. I det här fallet kommer kamerorna att övervaka för att upptäcka beteenden som skulle kunna leda till allvarliga personskador eller dödsfall, säger Henrik Green, Senior Vice President, Research & Development på Volvo Cars.

Exempel på beteenden som systemet kommer reagera på är avsaknad av rattrörelser under en längre tid, föraren har stängt ögonen eller har inte blicken riktad mot vägen under en längre tid, onormalt långsamma reaktioner och dylikt. Dessa kameror kommer införas på SPA2-plattformen från början av 2020 med mer detaljer om systemet vid ett senare tillfälle. 

Diskutera: Vad tycker du om Volvos initiativ? 

Kommentarer

#1
2019-03-21 08:48

Ja detta har jag ju skrivit om tidigare. Den absolut säkraste bilen är den som aldrig krockar och det är den preventiva tekniken som är nyckeln för att nå dit.

Att bygga starkare bilar och införa än mer inre och yttre skydd har inte motsvarande potential och allra minst kontra dess kostnad. Preventiva åtgärder däremot ligger i början av sin utvecklingsfas. Där finns en hög potential.

Dock är det förstås viktigt att man inte ersätter den höghållfasta karossen och krockkuddar etc med preventiv teknik. För många biltillverkare kommer det vara lockande just för att hålla nere vikten på fordonet. En stark kaross och krockkuddar gör nämligen att bilen blir tjock. Räkna med 200-300 kg extra i jämförelse med tidigare.

Det råder alltså en målkonflikt mellan säkerhet och låg förbrukning. Vilket som är viktigast beror på vad man anser är relevant att satsa på.

Personligen är min uppfattning att det är säkerheten som skall sättas i första rummet. Där finns klara och tydliga samband och fullt realiserbara effektmått att utnyttja. Samma sak gäller dock inte förbrukningen. Där råder tvärtom ett motsatt och nära på religiöst förhållande.

Och som rationellt tänkande individ anser jag därför att säkerheten skall prioriteras.

MVH AL

#2
1
2019-03-21 16:56

Va? Nä nu får det vara slut på detta över för mynderi och över vaknings samhälle!!! Ska man inte ens ha fri heten att köra o nykter? Först över vaka hastighet och nu nykterhet, o erört så kränkt jag blir. Säkert alla dessa sossar och miljö muppar som ligger bakom såna här o rimligheter, dem förädarna förstör VÅRT LAND!!!

#3
2019-03-21 09:17

Det verkligt härliga inträffar när alla dessa system slutar fungera. I bästa fall så blir bilen utan dem. I näst bästa fall så blir bilen okörbar. Men i värsta fall gör systemen helt tvärtemot vad det är tänkt, tar över fordonet och dänger in dig i en bergvägg eller över en mamma med barn.

Jämför gärna med Boeing 737MAX. Ett tydligt exempel på hur det går när systemen malfungerar. Och flygplan är dessutom otroligt övervakade och granskade. Det är inte din privatbil.

.

#4
2019-03-21 09:23

Bästa är ju alkolås men det vågar väl inte Volvo. Hoppas att lagstiftarna inför det som krav...

#5
2019-03-21 09:42

Vi kan ju hoppas att de också tar ett större ansvar för deras förbrukningssiffror, att de gör mindre plug-in motorer med lite mer batterier även i 90-serien. T8 är ett hån mot miljöbilar. Där har de inte tagit ansvar utan är bara ute efter effekt.

#6
2019-03-21 09:43

Säkerhet kommer först miljön är sekundär, kör stridsvagn.. max 50 km/h... när jag lånar ut den går den bara 15 km/h...

#7
2019-03-21 09:52

På 70-talet lånade en bekant ut sin BMW 2002 turbo till sin pappa. När pappan kom tillbaka med bilen hade han nyckeln i ena handen och träbiten sonen lagt under gaspedalen i andra handen.
Elektronik är säkert bättre.

#8
2019-03-21 10:11

Va? Är inte XC90 T8 bra för miljön??? vad är det jag hör?

#9
2019-03-21 12:22

Klarsyn : Det finns en bra lösning när saker slutar fungera. Tänker inte avslöja den här och nu, men du får klura på det :P

#10
2019-03-21 14:27

"Va? Är inte XC90 T8 bra för miljön??? vad är det jag hör?"

När den går på el så är den nog bättre för miljön än en Octavia i alla fall.

#11
2019-03-21 15:37

Fast detta med begränsningar av hastighet och annat har ju Volvo redan som tillval på alla SPA-bilar, Red Key.

#12
2019-03-21 16:17

Volvo har som en av få fabrikat erbjudit alkolås som tillval i många år. Men det har väl inte varit nån storsäljare och borde väl gå att manipulera med "kompis" blåsning. Det hjälper inte heller mot knarkare och körkortslösa som ju orsakar många olyckor. Finns det nån bra idé hur man stoppar sådana med automatisk teknik?

#13
2019-03-21 16:38

Vargen. En T8 är precis som nämnts bra för miljön. Långt mycket bättre än en Octavia som saknar partikelfilter.

För du vet väl att miljöfrågan innehåller mycket annat än utsläppen av växthusgaser?

I fallet säkerhet är problemet att det råder en konflikt mellan att (till rimlig kostnad) konstruera en säker och miljömässigt bra bil och att hålla nere förbrukningen. Den motsatsen tycks Vargen dock blunda för, det är oklart varför.

MVH AL

#14
2019-03-21 19:03

Bra att Volvo satsar på preventiva säkerhetslösningar, det är så man måste tänka.

När olyckan väl är framme så är det egentligen redan försent, att designa krocksäkra bilar är helt rätt men man måste tänka ett steg till, och det är att se till att olyckan aldrig sker.

Teknik är inte farligt som många tycks tro, det är när man blandar in människor problemen uppstår, det vet alla som jobbar med automation t.ex...

#15
2019-03-21 19:12

Hoppas Volvo inför liknande system på sina lastbilar, för vad gäller lastbilstrafiken och hastighetsefterlevnaden i förhållande till påverkan på miljö, klimat och säkerhet, är det sämre ställt än med det mesta.

#16
2019-03-21 20:52

Bara ytterligare ett par anledningar till att jag aldrig kommer att köpa en ny Volvo. Lycka till med att få bilen såld till rimligt pris, när den är 10-15 år gammal, med all den där tekniken icke fungerande, men som enligt lag måste fungera på besiktningen...

Misstänker starkt att ni som lovordar alla dessa tillbehör och tom anser att det ska vara lagkrav, även inser att ni måste lämna in den för kalibrering. Det gäller både kameror och sensorer, varje år och det till mkt höga belopp. Görs inte detta, så kommer det en böteslapp automatiskt. Grattis till er...

#17
2019-03-21 21:00

Ivarsson
Vidare är det intressant att svenskar är beredda att betala för en massa säkerhet trots att det är troligare att de dör i förtid av hjärt- och kärlproblem...

#18
2019-03-21 21:17

De betalar för "säkerhet", iom att det är betydligt farligare att promenera, än att köra bil.

#19
2019-03-22 08:26

"det är betydligt farligare att promenera, än att köra bil." Källa på det??

#20
2019-03-22 16:18

Kul att VolvoCars är framåt. Kanske kan det bli en Volvo nästa gång (om de bara inte ska vara för "premium" för min plånbok).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.